Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:33

Ik wil het topic graag weer even omhoog halen in de hoop wat tips te vinden..

Twee jaar geleden heb ik een andere diagnose gehad die eigenlijk nooit goed heeft gepast. Binnenkort wordt ik getest op hoogbegaafdheid (zou er niet blij mee zijn, maar er is dan wel eindelijk duidelijkheid).

Ik herken veel problemen die mensen hier beschrijven in het topic.

Momenteel ben ik erg op zoek naar een passende studie/werk. Daarom vroeg ik mij af, wat is jullie ervaring hiermee en in welk soort werk kom jij tot bloei?

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:45

Biks2 schreef:
Ik wil het topic graag weer even omhoog halen in de hoop wat tips te vinden..

Twee jaar geleden heb ik een andere diagnose gehad die eigenlijk nooit goed heeft gepast. Binnenkort wordt ik getest op hoogbegaafdheid (zou er niet blij mee zijn, maar er is dan wel eindelijk duidelijkheid).

Ik herken veel problemen die mensen hier beschrijven in het topic.

Momenteel ben ik erg op zoek naar een passende studie/werk. Daarom vroeg ik mij af, wat is jullie ervaring hiermee en in welk soort werk kom jij tot bloei?



Misschien vind je hier wel iets waar je wat mee kan;


https://weekvandehoogbegaafdheid.nl/


Komende week is de week van fe hoogbegaafdheid. Veel evenementen, vaak gratis of goedkoop. Laagdrempelig informatie scoren zeg maar ;)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:42

Ik kom even binnenvallen hier - heb altijd wel meegelezen, maar nooit gepost. Het kwam weer een beetje in the picture omdat twee vrienden van mij ineens enorm bezig zijn met hoogbegaafdheid (ik was er nooit mee bezig, had er ook nooit echt last van).

Maar ik vroeg me af of jullie het ook merken/merkten in het aangaan van relaties. Ik heb best veel moeite een vriend te vinden en ik vroeg me af of het hiermee te maken zou kunnen hebben. Ik heb best veel interesse van mannen, maar ik wijs er ontzettend veel af. Ik vind ze snel traag, inactief, oninteressant... ik vind het vervelend om te smalltalken, mijn humor te moeten uitleggen, mijn gedachtensprongen te moeten uitleggen en veel te moeten wachten. Ik kom vrijwel nooit iemand tegen met een even actieve, creatieve, snelle geest en ik merk dat ik daar wel echt behoefte aan heb. Heb zelf ook altijd super veel projectjes en hobby's en de voornaamste reactie daarop is: 'hoe doe je dat toch allemaal?' waar mijn reactie zou zijn: 'Hoe doen jullie dat soort dingen nĂ­et'? :))
Uiteraard heb ik in mijn leven wel een paar jongens ontmoet hoor, die hieraan voldoen! Maar het is erg lastig, ben nu alweer ontzettend lang single. Vroeg me gewoon af of het herkenbaar was, of dat er toch iets mis met mij is :')

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:51

Ik herken zeker de moeilijkheid in relaties.. Ben ook totaal niet goed in social smalltalk, plus gevoelig en vrij goed in de ander willen pleasen en daardoor moeite te hebben met voor mezelf kiezen.

Ik heb nu een hele fijne relatie, maar ik denk dat dat ook wel deels komt omdat mijn partner net zo'n snelle denker is.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:38

Heel herkenbaar Upendo. Fijn dat je een goede partner hebt gevonden!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:46

Herkenbaar Sheran, ik was toch al 30 toen ik eindelijk iemand ontmoette met wie het echt goed werkt. Deels omdat hij vaak ook interesse heeft in de dingen die mij boeien, deels omdat hij me ook de ruimte geeft om bezig te zijn met mijn projectjes (en me af en toe ook kan tot rust brengen als ik te veel aan het doordrammen ben)

Er zijn best wel zulke mannen, niet altijd op de plaatsen waar je ze verwacht. Studieniveau is ook niet altijd een juiste weergave van hoe iemand denkt :)

prompter

Berichten: 11152
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:00

Oh Sheran zo herkenbaar! Gelukkig heb ik laaaaaang geleden de man ontmoet waar ik nu nog steeds mee samen ben. Hij laat me lachen, denkt vaak hetzelfde en kan me - soms met enige vertraging :D - volgen als ik bepaalde associaties maak. Ik dacht dat ik mijn hele leven alleen zou blijven, maar op mijn 26e toch nog de juiste persoon ontmoet.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:09

Fijn die herkenbaarheid! Ik ben helaas al 34, ik hoop dat het nog wel komt... heb 1 vriend gehad met wie het echt super klikte, ik ben daar nu ook nog steeds vrienden mee. We kunnen ongeveer elkaars gedachten lezen en maken onmiddellijk dezelfde associaties waar niemand ooit iets van begrijpt :P

En later nog een keer iemand, maar die had helaas hevige bindingsangst. Je weet inderdaad nooit waar je ze tegen het lijf gaat lopen. Online vind ik het erg lastig inschatten, dus hopelijk gaat het nu na corona weer iets beter :D

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:43

Ik ben toevallig "degene met wie het werkt" :+
Zelf WO niveau, maar mijn man zit wel echt op een heel ander level. Ook via de mensa getest etc.
Hij vindt het soms ook heel moeilijk mensen te begrijpen maar heeft daar ook echt geen behoefte aan wat hem zeker sociaal anders maakt dan het overgrote deel van de omgeving, zeker met bepaalde emoties... want wanneer je alles relativeert en met logica bekijkt is de wereld gewoon heel anders en zijn er veel minder zaken om je druk over te maken :')
Ondanks ik zelf anders ben, begrijp ik hem wel goed. En passen wij goed bij elkaar omdat we elkaar daarin ook de ruimte geven. Hebben beide ook veel eigen vrienden en eigen bezigheden, zo gaat het al meer dan 20 jaar prima.

Hij was vroeger op school ook erg onbegrepen. Verveelde zich en ging lastig gedrag vertonen waardoor hij steeds op lagere niveaus terecht kwam, en zijn omgeving dus steeds minder begreep... en daardoor ook weer slechter gedrag ging vertonen.
Helaas is toen nooit de hoogbegaafdheid ontdekt, maar hadden ze er hele andere labels op geplakt, ondanks dat hij op de basisschool wel de hoogste scores van NL had op bepaalde cito onderdelen (hij zal wel een spiekbrief gehad hebben... was de verklaring. Terwijl dat dus niet zo was :') )

Veel ellende, veel gezeur op scholen en eraf getrapt worden.
Uiteindelijk na zijn 18e zelf er mee aan de slag gegaan omdat mijn vader zei dat hij maar volwassenen onderwijs moest gaan doen via het hbo.
Daar ooit als een onderdeel van zijn opleiding een IQ test gedaan en hij viel buiten de reguliere scores waardoor ze hem naar de Mensa verwezen.

Ook daar heeft hij natuurlijk helemaal geen behoefte aan uitjes, praatgroepjes oid _O- maar alles viel wel op zijn plek. Ook voor zijn ouders.

Zijn neefje heeft nu een beetje hetzelfde op de basisschool, gelukkig werd het bij hem al heel jong gezien waardoor hij niet alles hoeft mee te maken wat mijn man en zijn familie heeft mee gemaakt.

prompter

Berichten: 11152
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:14

Oh op school heb ik gelukkig nooit last gehad. Wel dat ik op de lagere school snel klaar was, maar dan mocht ik boodschappen gaan doen voor de school of koffie en thee zetten voor de leerkrachten en rond brengen :D. Ik ben ook getest bij Mensa en viel binnen hun criteria, maar ik vond het helemaal geen leuke mensen dus nooit lid geworden :=

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:57

Ik mocht op school zo'n beetje mijn eigen gangetje gaan, als ik maar niet lastig deed met het oog op de rest.
Na ja op papier mocht het niet, werd in praktijk van alles gedoogd ;) heb nooit notities hoeven te maken, huiswerk doen, weet ik wat voor onzin nog en zat vaak op mijn gemak in een hoekje een boek te lezen ofzo. In eerste instantie wilden ze van het probleem af zijn door mij telkens versneld door te laten stromen, maar emotioneel/sociaal was ik er absoluut niet aan toe, dan maar een oogje toeknijpen ;)

Ik werd wel een tijdje gepest maar wist vrij snel uit te zoeken hoe het nou wel moest om geen ongewenste aandacht te krijgen. Za had ik op middelbare school bewust redelijk onopvallende cijfers door bijv. een keer in zoveel tijd paar vragen onbeantwoord te laten :P

In Nederland is het sowieso makkelijker geworden gezien Nederlands mijn 4de taal is enz. er zit dan net wat meer uitdaging in het dagelijkse leven, small talk included :)

Edit. Mijn relatieadvies is dus blijkbaar: emigreren maar :D