Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:52

adventures01 schreef:
xjuulsz schreef:
Vorig jaar meegedaan aan de selectie, maar helaas uitgeloot. Dit jaar twijfel ik of ik mee wil doen aan de selectie, aangezien ik kleine kans heb omdat mijn overgangscijfers niet heel erg hoog zijn en die wel zwaar mee wegen.

Ik denk er over na om misschien in Antwerpen of Gent DGK te gaan studeren. Zijn er nog meer mensen die hier over na denken/al hebben besloten? :)


Mijn cijfers zijn helaas ook niet daverend hoog maar toen ik zag dat er ook mensen met een 6,4 of 6,2 geselecteerd zijn heb ik toch weer hoop gekregen. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw gemiddelde is maar die van mij ligt rond de 6,4 met de examencijfers.
Ik denk er ook over na om naar België te gaan, ik doe op dit moment een andere studie maar ik denk dat het niet de studie voor mij is om nog 5 jaar te doen.
Heb je een tussenjaar of ben je nu met een andere studie bezig?


Volgens mij was mijn gemiddelde een 6,1 of 6,2 met overgangscijfers van 5 vwo naar 6 vwo, maar weet dit niet meer zeker. Mijn 6 vwo lijst is wel goed, maar mijn examenscijfers niet zo (kantje boord haha). Ik heb nu een tussenjaar, omdat ik geen andere studies had die mij aanspraken, dus vond ik het zonde om te beginnen met een studie waar ik waarschijnlijk snel weer mee stop. Nu ben ik dus aan het twijfelen om naar België te gaan en sowieso nog op pad naar een andere studie waar ik gelijk mee kan beginnen als België/Nederland niets wordt..

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:54

Ik ben er nog niet helemaal achter wat het reglement zegt. Als ik het goed begrepen heb mag je OF je VWO 5 cijfers OF je examencijfers, dit zijn je schoolexamens cijfers + centraal examen (dus het gemiddelde van die 2) OF VWO 6 cijfers maar je moet dan een pijldatum aangeven en in het reglement staat dat die peildatum tussen november 2017 en februari 2018 moet liggen.
Vorig jaar had ik VWO 5 gemiddeld een 6,3 en dit jaar met VWO 6 een 6,4.Ik baal er wel van dat ik niks heb herprofileerd. Het is niet veel maar alle kleine beetjes helpen (hoop ik).

xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:05

Hmm oke. Ja het is echt lastig, maar ik zat vorig jaar ongeveer op de helft met mijn rangnummer. Dus ik twijfel nog echt of ik met de loting meedoe. Ook maar eens even goed kijken naar wat de opties zijn voor België.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:27

@adventures01, snap jij dan wel wat er wordt bedoeld met de peildatum? Want dat snap ik niet helemaal. Tellen alleen de behaalde cijfers tussen die data? :o?

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:02

Lynnepinny schreef:
@adventures01, snap jij dan wel wat er wordt bedoeld met de peildatum? Want dat snap ik niet helemaal. Tellen alleen de behaalde cijfers tussen die data? :o?

Ik denk dat ze met die peildatum bedoelen dat je de cijfers moet gebruiken tot die datum.
In het reglement staat het duidelijker uitgelegd.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:41

@Axivoca123, Ja gelijk heb je zeker.

Maargoed ik ben zo slecht in keuzes maken. Ik bouw nu in deze omgeving ook heel veel op en vind het heel moeilijk om dat achter me te laten. Ik heb hier een vriend die ik eigenlijk niet de hele week alleen kan laten ( of waar ik dus zelf geen week zonder kan :') , dus op kamers staat me sowieso erg tegen. Daar komt ook nog eens bij dat ik een super lekker paard voor iemand rijd waarvan ik zoveel van leer nu.

Ergens hoop ik op een tussenweg op het HBO of andere dier gerelateerde opleiding te vinden die me erg aanspreekt. Helaas heb ik tot op heden nog niet echt kunnen vinden wat ik zoek.

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:20

Ik meld me ook! Een stuk ouder dan de meesten hier, maar ik heb toch besloten om een poging te wagen mijn echte passie te volgen. Ik ben inmiddels 29 en heb de studie accountancy (werken/ leren) gevolgd. waarna ik een eigen bedrijf ben gestart. Dat gaat gelukkig allemaal heel goed, en het bedrijf draait inmiddels stabiel en bijna op eigen kracht. Toch kom ik nu tot de conclusie dat ik daar helemaal niet gelukkig van word. Ik heb vanaf mijn 18e heel hard gewerkt, maar mis echt de passie voor wat ik doe. Ik heb dus besloten de sprong in het "diepe" te wagen en mij in te schrijven voor de selectie van diergeneeskunde. Spannend, ben heel benieuwd!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:48

Marye_Esprit schreef:
Ik meld me ook! Een stuk ouder dan de meesten hier, maar ik heb toch besloten om een poging te wagen mijn echte passie te volgen. Ik ben inmiddels 29 en heb de studie accountancy (werken/ leren) gevolgd. waarna ik een eigen bedrijf ben gestart. Dat gaat gelukkig allemaal heel goed, en het bedrijf draait inmiddels stabiel en bijna op eigen kracht. Toch kom ik nu tot de conclusie dat ik daar helemaal niet gelukkig van word. Ik heb vanaf mijn 18e heel hard gewerkt, maar mis echt de passie voor wat ik doe. Ik heb dus besloten de sprong in het "diepe" te wagen en mij in te schrijven voor de selectie van diergeneeskunde. Spannend, ben heel benieuwd!


Super leuk! Ik ben zelf 25 en heb ook eerst iets heel anders gestudeerd. Gaaf dat we allebei de sprong durven te nemen *\o/*

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:44

Leuk YellowGray! Wat heb je gestudeerd? En wat was jouw reden dat je niet gelijk DGK bent gaan doen?
Ik heb natuurkunde gedaan via de Vavo een aantal jaren geleden, is mij heel goed bevallen. Ga jij gewoon examen doen of heb je ook les? Ik heb gelukkig wel alle benodigde vakken, sta alleen gemiddeld maar een 6,8 dus niet erg hoog. Ik ga het gewoon proberen, zie het wel.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:12

Marye_Esprit schreef:
Leuk YellowGray! Wat heb je gestudeerd? En wat was jouw reden dat je niet gelijk DGK bent gaan doen?
Ik heb natuurkunde gedaan via de Vavo een aantal jaren geleden, is mij heel goed bevallen. Ga jij gewoon examen doen of heb je ook les? Ik heb gelukkig wel alle benodigde vakken, sta alleen gemiddeld maar een 6,8 dus niet erg hoog. Ik ga het gewoon proberen, zie het wel.


Ik heb Kunstmatige Intelligentie gestudeerd. Was leuk, maar ik wilde eigenlijk vroeger altijd al dierenarts worden. Maarja, geen natuurkunde gekozen toen en ik wilde niet door alle stress van de selectie heen. En nu heb ik daar spijt van dus ik ga het toch doen!

Ik heb geen les in natuurkunde, ik doe alles in mijn eigen tijd. Ik heb de boeken van het VWO besteld en ik ben maar gewoon begonnen. Een paar van mijn vrienden hebben er wel eindexamen in gedaan, dus als ik iets niet snap dan kan ik het hen altijd vragen. En anders zijn er heel veel Youtube videos die dingen uitleggen :) Mijn gemiddelde over alle vakken is een 7,4 geloof ik, maar ik zag eerder in dit topic een lijstje voorbijkomen van vakken die je mag aandragen? Als ik alleen die in hoef te leveren, dan is het een 7,5 minstens voor zover ik weet.

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:25

Oh, klinkt interessant! Als je zo'n studie hebt gedaan moet je natuurkunde ook wel aankunnen. Het gaat in het totaal om het gemiddelde van 6 vakken inderdaad, dat lijstje klopt. Je kunt hem ook terugvinden via de website van de UU in het reglement van de selectie. Met die vakken sta ik gemiddeld 6,8. Voor jou een mooi cijfer zo, dan begin je alvast lekker! Alleen natuurkunde nog even fixen :)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:30

Ik zit in Gent! Nu 2e bach. Bij vragen kun je me altijd een pb'tje sturen. Het is hier inderdaad ontzettend zwaar, maar gelukkig ook heel leuk.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:07

Met een 6,8 zit je volgens mij al boven het gemiddelde! Dus daar hoef je je niet heel veel zorgen over te maken denk ik. Ik sta een 6,3 dus heb nog wel wat te doen :=

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:08

Vorig jaar was het gemiddelde van alle deelnemers een 6,6. Maar geen idee hoe dat gemiddelde dit jaar zal komen te liggen, gok wel rond hetzelfde.

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:01

Bedankt Lynnepinny en Melisjeee, dat geeft wel hoop! Jij gefeliciteerd trouwens Melisjeee, zag dat jij dit jaar in je eerste jaar zit :) Gaaf hoor!
Ik dacht gisteren ergens gelezen te hebben wat de weging is van de verschillende onderdelen van de selectie, maar kan het niet meer terugvinden. Zag in het forum van vorig jaar ook wat resultaten voorbij komen en verbaasde me echt over het verschil in de rangnummers. Hier een voorbeeldje:

Cijfers: 6,4
Kennistoets: 23/29
Kritisch redeneren toets: 9/17
Persoonlijkheidsvragenlijst: 4,8/5
Rangnummer: 541

Cijfers: 6.3
Kennistoets: 24/29
Kritisch redeneren 8/17
Persoonlijkheidstest: 4.4
Rangnummer 612

Minimale verschillen dus..., maar het verschil in rangnummer is fors. Nouja, we gaan het zien dit jaar :)

PS: ik ben nog wat onhandig met berichten plaatsen op bokt. Ik ben al jaren lid, maar nooit geïnvesteerd in die verplichte berichten. Heb dat nu dus maar even voor elkaar gemaakt en ben alles nu nog even aan het uitvinden

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:03

Ze hebben inderdaad de percentage's vrijgegeven van afgelopen jaar, geen idee of het dit jaar weer hetzelfde zal zijn. Maar bedenk je wel dat je geen idee hebt van de weging van die onderdelen. Dus eigenlijk weet je nog niks.
Cijfers 35%, Kennistoets 30%, Kritisch redeneren 25% en Persoonlijkheidstest is in 2x 5% verdeeld.
Uit al die verschillende lijstjes van iedereen was het namelijk nog niet heel duidelijk waar nou het verschil gemaakt is. Mijn cijfer was namelijk maar 0,1 hoger dan het gemiddelde maar ik heb de kritisch redeneren toets weer ver boven gemiddeld gemaakt.

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:42

Melisjeee schreef:
Ze hebben inderdaad de percentage's vrijgegeven van afgelopen jaar, geen idee of het dit jaar weer hetzelfde zal zijn. Maar bedenk je wel dat je geen idee hebt van de weging van die onderdelen. Dus eigenlijk weet je nog niks.
Cijfers 35%, Kennistoets 30%, Kritisch redeneren 25% en Persoonlijkheidstest is in 2x 5% verdeeld.
Uit al die verschillende lijstjes van iedereen was het namelijk nog niet heel duidelijk waar nou het verschil gemaakt is. Mijn cijfer was namelijk maar 0,1 hoger dan het gemiddelde maar ik heb de kritisch redeneren toets weer ver boven gemiddeld gemaakt.


Aah super, dank voor je antwoord. Je hebt dan in ieder geval wel een idee van hoe de cijfers tov elkaar meetellen in je uiteindelijke beoordeling (mocht dat dit jaar hetzelfde zijn, zal vast niet enorm afwijken). Hoe de toetsen zelf beoordeeld worden weet je inderdaad niet.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:07

Er zijn ook zó veel mensen die meedoen aan de toets, en eigenlijk zo weinig toetsvragen bij elkaar, dan kan 1 vraag meer of minder goed gewoon al een aantal rangplekken schelen..

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:04

Jup.. je zou het bijna bij voorbaat al opgeven ;)

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:17

Als je erover nadenkt lijkt het inderdaad heel kansloos, maar het valt aan de andere kant ook wel weer mee! Een deel van de +/- 800 mensen zal wss ook een andere studie doen en niet vol op de DGK selectie focussen. Ik weet van vorig jaar dat een redelijk aandeel ook gewoon helemaal niet was komen opdagen op de selectiedag. Wat er dan overblijft van mensen die er echt voor gaan is al minder dan het oorspronkelijke aantal.

@horsiegek Hey ik zit ook in de 2e Bach in Gent, jaargenoot! :)

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:32

Hebben jullie ondertussen al iets over de te leren stof gehoord of duurt dat nog wel even? Ben wel benieuwd namelijk! -:)

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 13:54

Melisjeee schreef:
Hebben jullie ondertussen al iets over de te leren stof gehoord of duurt dat nog wel even? Ben wel benieuwd namelijk! -:)


Vanaf 30 oktober kunnen we verder met de inschrijving, wat we dan precies moeten doen weet ik eigenlijk niet. Vanaf 1 december is er toegang tot de leerstof. Dus dat duurt helaas nog even...

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:12

Rachelle_99
Mag ik vragen hoe je bij 30 oktober komt? Op de site staat namelijk dat Osiris pas half november open gaat.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:27

Ik had ook 30 oktober begrepen. Bij het aanmelden via studielink moest ik een hokje aanvinken dat ik een mail zou sturen aan de faculteit als ik de 31e nog geen mail had ontvangen voor de verdere aanmelding.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:22

Lynnepinny schreef:
Ik had ook 30 oktober begrepen. Bij het aanmelden via studielink moest ik een hokje aanvinken dat ik een mail zou sturen aan de faculteit als ik de 31e nog geen mail had ontvangen voor de verdere aanmelding.

Ah oke dankje! Weet je waar je dit terug kan vinden?