Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:29

Ik ben ook Spaans aan het leren met duolingo! Die app vind ik het fijnst tot nu toe. Ik had er een stuk of 5 geinstalleerd maar Duolingo is toch degene waar ik dagelijks mee aan de slag ga.
Alleen jammer dat het eerder zuid amerikaans spaans is en niet echt het spaans van Spanje. de uitspraken van de C of z zijn toch anders.

Aanvankelijk was ik begonnen met het youtube kanaal 'aprende español con Saby' en die van 'de spaanse taalclub' (die laatste is best wel grappig). Ik vond het handig om zo al te leren hoe ik dingen moet uitspreken en hoe werkwoorden moeten vervoegd worden. Maar de video's zijn te beperkt dus je moet wel op zoek naar iets anders.

Wat ik ook doe is naar de podcasts luisteren van 'notes in Spanish'. Maar ik ben nogal visueel ingesteld dus enkel luisteren gaat een pak moeilijker vind ik. Ook omdat dit echt spaans van Spanje is en dat maakt het dan weer wat verwarrend.

Ik ben nog maar een dikke maand bezig en denk soms ook wel dat het niet heel erg vlot maar als ik nu naar Spaanse series op Netflix kijk dan merk ik sinds kort wel dat ik al woordjes herken *\o/*.

Of ik ooit echt vlot spaans ga kunnen dat weet ik niet.
Ik ben in ieder geval niet erg goed in talen maar we gaan al dik 10 jaar naar Spanje op vakantie en dan vind ik het altijd jammer als ik daar ben dat ik de taal niet spreek/versta.
En ooit hoop ik daar een vakantiehuis te hebben of zelfs helemaal naar daar te verhuizen want we zijn echt gek op dat land dus ik wil echt héél graag de taal leren.

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:35

Ik heb via Duolingo Noors geleerd omdat ik daar ging werken, ik kon eerder lezen/schrijven dan spreken. Maar nadat ik me er overheen had gezet dat spreken wel erg eng was, ging het spreken ineens ook heel vlot :+

Ben al langer dan 3 jaar weer in Nederland maar mijn broer is met een Noorse getrouwd en spreek het nog steeds goed! Ik ben alleen wel ook de woorden en zinnen van duolingo met de hand over gaan schrijven zodat ik het sneller opsloeg. Ook kinderboeken erbij lezen doet wonderen! :D

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:37

Podcasts in Duolingo heb ik nog geen tijd voor gehad.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:53

Ik wil niet vervelend doen, maar als je 5 min per dag leert kan je naar mijn mening niet super goed een taal beheersen.
Daar moet echt veel tijd in gestoken worden.

Dit is echt niet om vervelend te doen, ik ken jouw planning niet en misschien pak jij alles wel heel snel op. Maar over het algemeen, gemerkt bij mijzelf en anderen, moet je er echt veel tijd in steken.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:07

ik besteed minstens 30min tot 1u per dag. En heb dingen opgeschreven of uitgetypt zodat ik tussendoor ook nog eens kan herhalen. Vooral vervoegingen van werkwoorden en dan zeker die van de onregelmatige werkwoorden. Alleen wordt het allemaal heel ingewikkeld met de verschillende tijden, dus voorlopig beperk ik mij tot de tegenwoordige tijd en probeer dat goed onder de knie te krijgen.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:13

Dat gedoe met die hartjes in Duolingo kun je omzeilen door een classroom aan te maken, dan heb je onbeperkt hartjes

Paardennamen
Berichten: 2131
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:17

Ik heb een paar jaar geleden Japans proberen te leren via Duolingo. En dit topic herinnert me eraan om dat weer eens op te pakken :) Ik merk dat bepaalde karakters toch zijn blijven hangen.

Maar om een taal echt goed te kunnen leren, zou je zelf ook (simpele) boeken en andere dingen moeten gaan lezen en regelmatig kunnen spreken met iemand die de taal goed machtig is. Duolingo vind ik dan een leuk en handig middel om erbij te hebben.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:11

Maar ja, je kunt niet altijd iemand vinden om mee te praten in de taal die je wilt oefenen.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:16

germie schreef:
Maar ja, je kunt niet altijd iemand vinden om mee te praten in de taal die je wilt oefenen.


Ik wil oefenen!

Me llamo VuurVleugels, yo soy una estudiante en el universidad. Yo tengo un hermano, él es muy intelligente. Mi novio es muy intelligente también y tiene dos gatos :D

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:21

En dat kan ik gelukkig zo lezen. Haha. Yo tengo una hermana y un caballo muy grande. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:23

germie schreef:
Maar ja, je kunt niet altijd iemand vinden om mee te praten in de taal die je wilt oefenen.
Dan zou je Tandem kunnen overwegen: https://www.tandem.net

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:26

germie schreef:
En dat kan ik gelukkig zo lezen. Haha. Yo tengo una hermana y un caballo muy grande. :D


Hahaha zie je wel, doet het toch nog iets goeds dat DuoLingo!

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:32

VuurVleugels schreef:
germie schreef:
En dat kan ik gelukkig zo lezen. Haha. Yo tengo una hermana y un caballo muy grande. :D


Hahaha zie je wel, doet het toch nog iets goeds dat DuoLingo!

Nou ja, ik kan dus beschrijvingen in het Spaans van airbnb ofzo inderdaad gewoon lezen. Zo ver ben ik dus al. Maar ja, toch voelt het of ik nog niets er van begrijp. Een bestelling doen in een restaurant ofzo zal nog steeds hakkelend gaan en de weg vragen lukt denk ik niet eens.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:34

Haha zo ver kom ik ook met mijn Spaans :P Op mijn werk hebben we een aantal Spaanse dierenartsen en soms pik ik er wel woordjes uit, maar ja ze zeggen niet vaak gato, hermano, abuelo, etc haha.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:37

germie schreef:
Podcasts in Duolingo heb ik nog geen tijd voor gehad.


Die zijn ontzettend leuk, echt een aanrader! Ik verslind elke aflevering

Ik leer Frans met duolingo en ook wat online werkboeken. Mijn vriend is Frans dus ik oefen elke dag 5/10 minuten.
Als je met een native wilt spreken kun je eenvoudig dit via italki doen! Heeft veel mensen geholpen

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:39

Ik denk dat dat ook niet te bereiken is met een app alleen. Er zit een heel groot verschil tussen lezen, schrijven, spreken en luisteren qua (niveau van) vaardigheden. Het is niet voor niets dat er op scholen aparte toetsen zijn voor lezen/schrijven en spreken/luisteren. Lezen zal nu al vrij automatisch gaan in je brein, zoals je zegt als je een airbnb tekst leest, maar voor spraak wordt een heel ander deel van je brein aangesproken dan voor lezen/schrijven. Dat gedeelte van je brein train je nauwelijks bij duolingo, behalve wat losse zinnetjes. Dat is alleen te trainen door consistent Spaans te praten, en daar heb je andere mensen voor nodig, live of telefonisch.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:18

Klopt het, dat je in Duolingo alleen Spaans vanuit Engels kan leren?
Of mis ik ergens een instelling?

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:26

Hasjam_Poe schreef:
Klopt het, dat je in Duolingo alleen Spaans vanuit Engels kan leren?
Of mis ik ergens een instelling?

Dat klopt. En daardoor maak ik af en toe wel eens een fout omdat ik iets anders zou vertalen in het Engels dan wat Duolingo goed vindt. Maar in principe werkt het prima.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:51

Ik moest ook best wennen met leren vanuit Engels. Vooral dat daarbij de 2e persoon enkelvoud en meervoud dezelfde zijn (you) terwijl dat bij ons met de 3e persoon enkelvoud en meervoud zo kan zijn (zij) ging ik echt best wel eens de mist in. Gek, want ik weet dat prima. Maar met de extra vertaalslag naar Swahili kostte me dat best even moeite.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:57

Da's inderdaad soms best frustrerend, als je iets heel goed begrepen hebt in de taal die je wil leren maar dan een vertaalfout maakt. Maar wel heel leerzaam voor beide vreemde talen. :j
Ik leer momenteel italiaans vanuit het frans. En ja, dat gaat wel eens mis. :+

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:28

Ik moet zeggen dat ik ook een woordenlijst mis bij duolingo. Als je dat wel zou hebben kan je die af en toe er eens bij pakken.[/quote]
Als je Duolingo opent op de computer -inlogt op Duolingo- en je kijkt bij "more" krijg je de lijst met woordjes die je al gehad hebt. Die kan je gewoon uitprinten.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 19:36

Hasjam_Poe schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook een woordenlijst mis bij duolingo. Als je dat wel zou hebben kan je die af en toe er eens bij pakken.

Als je Duolingo opent op de computer -inlogt op Duolingo- en je kijkt bij "more" krijg je de lijst met woordjes die je al gehad hebt. Die kan je gewoon uitprinten.[/quote]
Maar het kan niet bij de app? Ik heb geen idee hoe ik inlog op een pc. Ik gebruik de app.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:44

germie schreef:
Hasjam_Poe schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook een woordenlijst mis bij duolingo. Als je dat wel zou hebben kan je die af en toe
Als je Duolingo opent op de computer -inlogt op Duolingo- en je kijkt bij "more" krijg je de lijst met woordjes die je al gehad hebt. Die kan je gewoon uitprinten.

Maar het kan niet bij de app? Ik heb geen idee hoe ik inlog op een pc. Ik gebruik de app.

Gewoon naar https://www.duolingo.com/ en inloggen. Alles wat je op de computer doet synchroniseert gelijk met de app. Wat me wel opvalt: ik raak geen hartjes kwijt bij gebruik van de computer *\o/* . Of ik verdien ze gelijk weer terug en heb nog niet in de gaten hoé :') maar vooralsnog heb ik het idee, dat werken op de computer je geen hartjes kost...

Printen vanaf de app moet vast ook kunnen met bluetooth

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:13

Oh op de laptop is het echt super handig!
Bedankt voor de tip!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:41

Ik ben een tijd super fanatiek geweest met duolingo. Deed het elke dag en ook best lang en schreef ook enorm veel op. Ik spreek/begrijp al veel talen (Nederlands, Engels, Frans, Italiaans en Duits - laatste twee voornamelijk begrijpen en vrij goed kunnen lezen). Hierdoor en door mijn vorig werk begrijp en lees ik ook een beetje Spaans en Portugees.

Mijn ervaring met duolingo is dat de begin lessen vaak over onzin dingen gaan. Echte typische conversaties komen veel te weinig voor en ook grammatica uitleggen mis ik echt.

Goed ja de conclusie na erg veel uren Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees en Swahili was dat ik het toch niet echt wat vond :+ maar het is wel leuk om te doen. Mss weer eens oppakken en andere bronnen erbij zoeken. Met Swahili kon ik geen goede boeken vinden, mijn schoonzusje spreekt het wel.