Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 07:58

Ik heb een jaar of 6 geleden Spaans geleerd via een gratis Engelse online universiteit.. Maar god, ik weet niet meer hoe die heet.
Daar krijg je dagelijks een les van een uur, worden de vervoegingen van de ww je ook geleerd.
Ik heb een schrift waar ik de lessen in bijhield en kreeg je hier ook woordenlijsten etc.. Was echt een supercursus.. Maar ik weet echt niet meer hoe deze heet...

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 08:56

Dat is jammer.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:55

Ik weet het opeens weer.. Future learn volgens mij... Opeens schiet me te binnen dat ik altijd berichtjes kreeg van Lilly van Future Learn.
https://www.futurelearn.com..

dit is hem..

ik ga hem ook maar weer eens verder oppakken :D

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:57

Via edx.org kun je online cursussen Spaans volgen ism met de universiteit van Valencia Klik

(het edx.org platform is opgericht door Harvard en MIT)

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:58

Jeg lærer norsk

Ik leer nu af en aan met periodes Noors via duolingo gewoon voor de lol. Ik wil graag op vakantie simpele dingen als iets bestellen in een café kunnen. Daar is duo prima voor.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:30

Voor degenen die echt serieus goed Spaanse les willen voor een goede prijs, kan ik mijn talenschool online van harte aanbevelen. Ik heb in 2012/2013 een aantal weken fysiek les bij hen gevolgd naast een eigen cursus van het LOI thuis. Ik heb toen (veel te snel en te vroeg) op een haartje na mijn B2-examen gehaald (0,25 procent, 1 vraag te veel fout bij de luistertoets). Daarna vond ik het wel prima, ik kom dagelijks met de taal in aanraking, woon al lang in Spanje.

Toen ik me in de lockdown stierlijk verveelde en mijn dochter druk bezig was met Duolingo Spaans (ze zat hier. vast na een verbroken relatie in de UK), ging het weer kriebelen. Sinds die tijd volg ik online les bij hetzelfde Instituto Hispánico de Murcia. Lekker vanuit de luie stoel, waar ik ook ben. Twee keer per week anderhalf uur kost 47,50 per maand. Voor nog geen 4 euro per uur krijg je kwaliteit en gezelligheid. Allemaal Spaanse docenten met veel ervaring.

Wij hebben nu een geweldige internationale groep (Noorwegen, Amerika, Engeland, Turkije, Jordanië, Nieuw Zeeland en Nederland) op C1-niveau. Ik kijk er altijd weer naar uit! Inmiddels natuurlijk vloeiend Spaans en nu vooral bezig met verdieping en verbreding op pittig niveau.

Ik weet dat er een tijdje terug geen beginnersgroepen waren, maar als je zelf vijf mensen bij elkaar kan krijgen, kan je een eigen groep vormen. En ik weet dat er al drie sowieso op het lijstje staan daar, die via mij een aanvraag hebben ingediend (een Nederbelg en zijn Nederlandse dochter en schoonzoon die in Amerika wonen).

Link met NL-talige informatie: https://ihdemu.com/nl/online-cursus-spaans

Een mailtje in het Engels is genoeg voor informatie.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:15

Ik probeer de hele tijd de app van Nemo uit de appstore te downloaden, heb saldo op de playstore staan maar de button reageert niet.
Echt balen want vind het een fijne manier van oefenen en ken alle gratis woorden en zinnen nu.
Laatste update drie jaar geleden.. maar als het niet meer werkt, waarom staat het dan nog in de appstore?
Ik ga hier even lezen over jullie ervaringen met apps om dan denk ik maar een andere app uit te zoeken om verder te oefenen.

Edit: voor zover er een andere betaalbare app is. Ik wil gewoon die download van Nemo..

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 13:50

Ik heb inmiddels mijn eerste 3 kroontjes in level 4 binnen.
Ik merk wel dat je dingen in het Engels anders zegt dan in het Nederlands. Maar we gaan nog even door. Ik doe van elk onderwerp dus 1 keer het kroontje behalen en dan ga ik verder. Niet dat ik nu zelf alle werkwoordsvervoegingen ken, maar de tegenwoordige tijd lukt nu wel aardig. yo -o tu -es el -e nosotors -mos ellos -n, vosotros -is (en dan is het weer raar dat vosotros eigenlijk overgeslagen wordt in duolingo valt me op).

Lezen gaat veel gemakkelijker dan zelf een zin in elkaar zetten en uitspreken.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:58

Vosotros wordt overgeslagen omdat in Zuid-Amerikaans die vorm niet gebruikt wordt. Jullie is daar dezelfde als u in meervoud. Een van de grote verschillen in Zuid-Amerikaans Spaans en het Castellano, het officiële Spaans in Spanje.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 14:17

Leer je dan meer Mexicaans Spaans bij Duolingo dan Spaans Spaans?

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:18

Ja, is gestoeld op Zuid-Amerikaans Spaans.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:25

ik ben ook nog steeds bezig op duolingo, al 30 dagen op een rij stevig aan het oefenen :D

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:49

Eloya schreef:
Jeg lærer norsk

Ik leer nu af en aan met periodes Noors via duolingo gewoon voor de lol. Ik wil graag op vakantie simpele dingen als iets bestellen in een café kunnen. Daar is duo prima voor.

Ja, jeg ogsa! (Accenten lukken me niet op mijn gewone toetsenbord :D). Ik kan Karense inderdaad ook goed volgen op Youtube (dat was een goede tip, fijne video's!) maar heb wel moeite met Noorse series met accenten en dialecten.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:08

Haha, ik snap je hoor. Ik vind al die rare tekens ook vervelend en die type ik ook maar niet. Haha. Ook in het Spaans heb je dat.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:43

Ik leer Zweeds via 17 minutes languages. Elke dag minstens 17 minuten oefenen. Hele cursus kost nog geen 50 euro. Ik vind het leuk om te doen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:45

Er zijn niet zoveel leestekens in het Spaans die wij niet hebben hoor. Het gaat om ¿¡ en ñ. Valt best mee. Pas op met het weglaten van de tilde, het streepje naar rechts boven de klinkers, want dat verandert vaak meteen de hele betekenis van het woord.

Ik raad je echt aan ze meteen bij het woord te leren, net als het geslacht van het woord. Daar heb je later zoveel gemak van! Ik heb op mijn telefoon en iPad Spaanse toetsenborden toegevoegd en heb een Spaanse computer. Heb je die niet dan kan je de ALT-combinaties gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 08:24

Een update:
Ik ben nog steeds bezig met Duolingo, halverwege checkpoint 4 nu. Gaat dus niet snel.

Het praten met native speakers nog niet gestart. En nog steeds vind ik het lastig om zelf zinnen te maken. Een enkele keer praat ik wat heel eenvoudige zinnen met iemand die bij Fuentes een beginnerscursus eerste niveau gedaan heeft. Dat gaat wel goed eigenlijk. Maar dat is een Nederlander met ook het bijbehorende Nederlandse tempo.

Ik heb Memrise nog niet weer gestart. Kennelijk boeit me dat echt niet.

Ik heb bij FUentes een online intake test gedaan en kom dan uit dat ik in zou kunnen stromen in hun 2e cursus. Voor mijn gevoel ben ik al wel een cursus verder, maar dat komt ook omdat hun vraagstelling weer anders is dan je gewend bent en je natuurlijk hiaten hebt in wat Duolingo leert en wat Fuentes leert.
Fuentes heeft 10 cursussen om tot B2 niveau te komen, en dat is dus 10 keer 180 euro. Bij Duolingo kun je gratis naar B2 niveau. Tja, dan ga ik proberen om dat dus gratis te doen of hooguit 1 of 2 cursussen te volgen om het sneller te laten gaan. Ik zou dan de taal praktisch vloeiend moeten spreken. Ik heb echt geen idee of dat lukt, mijn gevoel zegt van nee. En ook het tijdspad is denk i kte lang om vol te houden. Ik ben in juni een jaar bezig met Duolingo en dan nog niet eens halverwege. Dat demotiveert wel wat. Maar ja, bij Fuentes kost het ook wel een paar jaar, want je krijgt 1 cursus per 9 of 10 weken. Dus 4 per jaar.
Een ander nadeel van Fuentes is dat ze die vervolgcursussen alleen starten bij voldoende deelname van minimaal 5 en tja, dat heb je niet zo snel he. Mensen stoppen meestal na 1 of 2 cursussen.

Wordt vervolgd dus.

Oh ja, de leestekens pas ik niet toe in het Spaans. Men begrijpt het ook wel zonder immers. Zodra ik in talen met Alt-toetsen moet gaan werken haak ik af. Dus alleen hier een Umlaut op woorden en verder niets. En de ' bij daar is 'ie bijvoorbeeld.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 15:25

Ik heb voor de lol in 10 minuten eens Duits gedaan. Omdat ik dat eigenlijk vloeiend spreek was het niet moeilijk om de examens van het laatste level te doen. 1 vertaling was erg raar naar zowel het Duits als het Engels, maar een andere mpc keuze had je niet. Dus Duits heb ik afgerond in 10 minuten ;)

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 15:17

Kleine update. Nog steeds in checkpoint 4. Lezen van reacties in het Spaans op FB gaat eigenlijk behoorlijk netjes. Niet alles lukt, maar voor 70% wel.

De werkwoordsvervoegingen geloof ik wel. Als ik de taal wil spreken doet het er niet zo veel toe of ik daar nu een fout in maak of niet. Men zal me wel begrijpen. Ik heb daar geen gevoel voor en inmiddels zitten we in de 4e variant van de vervoegingen. En dat dan gecombineerd met het Engels waardoor je het niet altijd kunt vertalen naar het Nederlands, maar wel begrijpt wat men bedoelt, dat maakt het lastig.

Ik heb van iemand het cursusboek van fuentes gekregen van de eerste cursus. Ik heb het alleen even doorgebladerd. Het is iets anders dan bij Duolingo, maar ik ben nog niets tegengekomen wat niet in Duolingo zit. Wel zijn zij al eerder bezig met klokkijken en dat zit in duolingen eigenlijk helemaal niet.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 06:59

De motivatie zakt soms weg, ook al zit ik nu op een 280 dagen streak. IK heb wel 2 dagen een luisterboek gedaan i.p.v. een normale les. Het mooie weer komt er weer aan en ik merk dat ik dan liever een rondje wandel tegen bedtijd dan dat ik nog een lesje duolingo pak.

Maar ik zal in dit topic mijn updates blijven posten (tenzij ik er mee stop dus). :o

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:26

Zet een playlist op met Spaanstalige muziek. Je pikt er altijd wat van mee en het is goed voor je uitspraak.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 12:07

MoniqueT schreef:
Zet een playlist op met Spaanstalige muziek. Je pikt er altijd wat van mee en het is goed voor je uitspraak.

Ik vind het dan enorm lastig om te verstaan. Best een moeilijke taal.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:48

Je leert wel klanken herkennen. Het helpt je later echt met je uitspraak.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 22:29

MoniqueT schreef:
Je leert wel klanken herkennen. Het helpt je later echt met je uitspraak.

Dat geloof ik direct. Ik ben niet echt goed in klanken van talen, maar als ik het eenmaal beheers, dan zit het er ook echt in en gaat het er niet meer uit.
Maar ik vind ook Portugees en soms Italiaans best als Spaans klinken. Maar het onderscheid horen gaat steeds beter. Af en toe kies ik voor een Spaanse film, wel met ondertiteling, maar dan kijk ik of ik kan verstaan wat de tekst als ondertiteling 'zegt'.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:36

Ik begin wel soms dingen te herkennen zo wist ik laatst dat iemand appelsap zocht en herkende ik het woord ik in een Spaanstalig lied