Wie werkt er bij de dierenambulance

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:49

Je moet de kat wel hebben of anders vangkooi aanvragen. Ambulance heeft geen tijd voor zoeken/vangen.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 12:23

idinn schreef:
Hier kan je dat soort zwervers juist wel melden. En als ze er slecht bij lopen worden ze zeker wel opgehaald.


Wat apart dat iedere dierenambulance z'n eigen regels weer heeft. Het zou toch veel makkelijker zijn als het gewoon 1 groot netwerk is zou je denken. Weet nog niet hoe het werkt natuurlijk o.dat ik nog moet beginnen, maar wat ik hier uithaal is het (net zoals bij zoveel dingen) iedereen wil de beste en belangrijkste zijn :+ Gelukkig kan ik daar redelijk goed boven staan.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:43

Afgelopen winter heel laat 's avonds de dierenambulance aan de deur gehad, was rond 23.30 uur. Een vrouw had een dood gereden kat zien liggen bij ons op de oprit eerder op die avond (rond 18.30 uur). Ik had deze ook gezien en gekeken of het 1 van de 2 zwerfkatten was die hier leven, het was inderdaad de kater. Dus ik heb m netjes begraven in onze tuin. Diegene van de ambulance wilde perse de kat zien, dus ik liep met hem mee naar achter en gaf hem een schep en zei daar ligt die begraven. Hij was van mening dat het maar zo de kat van een ander kon zijn. Als ik ook maar iets getwijfeld had dan had ik wel gekeken of de kat een chip zou hebben maar dit was overduidelijk "onze" zwerfkat die al 3 jaar bij ons liep en sliep en eten kreeg. De uitdrukking op het gezicht van die man zal ik niet snel vergeten. Zal vast wel wat gedacht hebben maar niet gezegd.
Vind het wel super wat al die vrijwilligers doen op de dierenambulance, zal vast niet altijd even makkelijk zijn.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 13:14

De mogelijkheid bestaat natuurlijk wel dat hij verdwaald is geraakt. Doordat hij verdwaald js geraakt er slordig uit kwam te zien en bij jullie eten en drinken kreeg omdat je dacht dat het een zwerver was en hij daardoor bleef plakken. Hoevaak hoor je niet dat een kat na jaren spoorloos weer terecht is gekomen. Dus ergens snap ik die medewerker wel. Zonder chip check kun je eigenlijk haast niet zeker zijn. Wel lief dat jullie je om de kat hebben bekommert <3

eilleen333

Berichten: 12848
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:19

Cinnepin schreef:
eilleen333 schreef:
Ik kan niet meer bewerken. Had de kat gevonden en wilde hem net in de auto laden tot er een buurman naar me toe kwam. Dat de kat daar al jaren zo loopt. Echt bizar, want hij ziet er zo slecht uit!
Kon hem dus niet aanmelden bij de Dierenambulance zo, daar krijg je gedonder mee. Maar het arme beest.
Ga er wel melding van maken.



Waarom kon dat niet?



Omdat er nu bekend is wie de eigenaar is, en dan is het diefstal, omdat ik dan dus de kat uit de voortuin van de eigenaar pluk. Het dier loopt al jaren zo, dus 1 dag maakt dan niet heel veel uit, maar ik kan niet het risico lopen dat ik een aanklacht aan mijn broek krijg. Dus dat was het dillemma.
Ik kon de ambu wel bellen, maar mag de kat niet vasthouden tot zij er zijn. En dan zal je altijd zien dat ze net komen en dat ie dan wegrent.
Dit is meer een zaak voor de politie ivm verwaarlozing

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:44

idylle schreef:
De mogelijkheid bestaat natuurlijk wel dat hij verdwaald is geraakt. Doordat hij verdwaald js geraakt er slordig uit kwam te zien en bij jullie eten en drinken kreeg omdat je dacht dat het een zwerver was en hij daardoor bleef plakken. Hoevaak hoor je niet dat een kat na jaren spoorloos weer terecht is gekomen. Dus ergens snap ik die medewerker wel. Zonder chip check kun je eigenlijk haast niet zeker zijn. Wel lief dat jullie je om de kat hebben bekommert <3
Deze was bij de buren geboren, daar liepen heel wat zwervers en wilde katten. Had ik het niet zeker geweten dan had ik de chipreader bij mijn zus opgehaald en na gekeken.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:25

@ Eileeeen, dan kan je wel degelijk de dierenambu bellen of 144. Het is verboden een dier de juiste zorg te ontnemen en kunnen er stappen ondernomen worden

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:46

Bij ons hangen er foto's van bv katten waar we niet op rijden, omdat die niet gered hoeven te worden. Op die manier rijden we niet zinloos heen en weer, en hoeft de eigenaar niet elke week weer zijn kat op te halen. Inderdaad vreemd dat het overal weer een beetje anders loopt.

Ze willen bij de dierenbescherming met een meldkamer gaan werken. Zal mij benieuwen hoe dat gaat werken. Hopelijk gaan ze ook wat 'professioneler' gaan worden daardoor, betere regelvoering door heel het land met hoe je met situaties omgaat.

eilleen333

Berichten: 12848
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:06

Cinnepin schreef:
@ Eileeeen, dan kan je wel degelijk de dierenambu bellen of 144. Het is verboden een dier de juiste zorg te ontnemen en kunnen er stappen ondernomen worden

Ik heb een melding gemaakt bij de dierenpolitie. Diertje zal niet vandaag of morgen het loodje leggen, maar er moet wel ingegrepen worden.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 22:41

Ik zit met een dillema. Vandaag een hond geaaid die echt best heel erg mager is. De eigenaar van de hond heb ik wel eens goedemorgen/goedemiddag contact mee, dus niet heel hecht, maar tis ook geen vreemde zeg maar. De hond zit ook best wel onder de klitten. Ik vind het lastig om het aan te kaarten dat de hond te mager is, want hoe zeg je zoiets zonder betweterig over te komen. Hebben jullie tips? Of zouden jullie melding maken bij144 zonder het eerst zelf aan te kaarten?

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:14

eilleen333 schreef:
Cinnepin schreef:
@ Eileeeen, dan kan je wel degelijk de dierenambu bellen of 144. Het is verboden een dier de juiste zorg te ontnemen en kunnen er stappen ondernomen worden

Ik heb een melding gemaakt bij de dierenpolitie. Diertje zal niet vandaag of morgen het loodje leggen, maar er moet wel ingegrepen worden.


Idd de beste en snelste manier. Dierenambulance is leuk maar die kunnen ook niet de kat zomaar meenemen en moeten ook eerst melding doen.
Ik heb als medewerker ook wel meldingen gedaan maar ook combi meldingen waarvan ik het vermoeden had dat er in huiselijke kring wel meer speelde. Je komt zoveel tegen. Je bent er ook niet alleen voor de dieren maar ook zeer zeker voor de mensen.


Dus zie je echte verwaarlozing bel 144!

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:27

idylle schreef:
Ik zit met een dillema. Vandaag een hond geaaid die echt best heel erg mager is. De eigenaar van de hond heb ik wel eens goedemorgen/goedemiddag contact mee, dus niet heel hecht, maar tis ook geen vreemde zeg maar. De hond zit ook best wel onder de klitten. Ik vind het lastig om het aan te kaarten dat de hond te mager is, want hoe zeg je zoiets zonder betweterig over te komen. Hebben jullie tips? Of zouden jullie melding maken bij144 zonder het eerst zelf aan te kaarten?


Ik kwam als amb medewerker ook wel eens wat tegen waar ik twijfels over had.
Meestal vroeg ik dan hoe oud het dier was. Dat was vaak al genoeg voor een verder gesprek.
En als ik zag dat er medisch wat was vroeg ik daar naar. 'Ik zie dat hij een kale plek heeft , wat is er gebeurd'?'of mag ik vragen wat de kat/hond heeft? Iets in die trant.

Een alledaags gesprekje aangaan en later het dier erbij betrekken kan ook natuurlijk.
144 bellen kan altijd nog.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:35

eilleen333 schreef:
Cinnepin schreef:
@ Eileeeen, dan kan je wel degelijk de dierenambu bellen of 144. Het is verboden een dier de juiste zorg te ontnemen en kunnen er stappen ondernomen worden

Ik heb een melding gemaakt bij de dierenpolitie. Diertje zal niet vandaag of morgen het loodje leggen, maar er moet wel ingegrepen worden.



Juiste keuze denk ik

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 10:45

idylle schreef:
Ik zit met een dillema. Vandaag een hond geaaid die echt best heel erg mager is. De eigenaar van de hond heb ik wel eens goedemorgen/goedemiddag contact mee, dus niet heel hecht, maar tis ook geen vreemde zeg maar. De hond zit ook best wel onder de klitten. Ik vind het lastig om het aan te kaarten dat de hond te mager is, want hoe zeg je zoiets zonder betweterig over te komen. Hebben jullie tips? Of zouden jullie melding maken bij144 zonder het eerst zelf aan te kaarten?


Iemand die me hier nog mee kan helpen? Zouden jullie het aankaarten bij de mensen zelf en zo ja, hoe? Of melding maken bij 144? Hond heeft ook pups namelijk dus vind het wel echt zorgelijk.

zonnebloem18

Berichten: 24866
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:53

Een zogende moeder kan moeilijk op gewicht te houden zijn. De klitten zijn een ander verhaal. Ik zou er niet te snel iets mee doen. Heel eerlijk in dit soort gevallen kunnen ze via 144 ook niks.

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:02

Leuk dat er hier zoveel mensen op de dierenambulance werken. Vanuit mijn werk heb ik er veel mee te maken, maar zelf op de dambu is niet echt iets voor mij.

Ik vind het vooral zo bizar dat elke gemeente z'n eigen regeltjes maakt en dat het allemaal op vrijwillige basis is. Wat mij betreft zou dat gewoon een betaalde baan moeten worden waarin elke gemeente gewoon 24u hulp biedt aan alle dieren...
En het wat makkelijker maken om dambu's uit een andere regio in te schakelen als achtervang.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:43

Hoe vervoeren jullie overleden katten naar de vriezer en hoe bewaren jullie ze daar?

zonnebloem18

Berichten: 24866
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:02

Wij hebben geen vriezer maar een grote horeca koelkast. Daar bewaren we katten 2 weken voor een eventuele eigenaar. Tijdens grotere vakanties bewaren we zelfs 2 weken.

Een kat wordt eerst helemaal netjes gemaakt en komt daarna in een zak met een briefje er op met de details van de kat, datum en tijd van de rit, vindplaats, geslacht en kleur.
Als niemand zich gemeld heeft gaan de katten naar de gemeente.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:09

In het land waar ik woon bestaat de dierenambulance niet, vandaar mijn onwetendheid; is dit betaald werk, of zijn dit vrijwilligersstichtingen?

zonnebloem18

Berichten: 24866
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:28

Voor zover ik weet is het merendeel vrijwillig. Hooguit wat administratief dat betaald wordt. Wij moeten het vooral hebben van de subsidies van de gemeente, giften en de ritprijs die we voor bepaalde ritten rekenen.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:43

idylle schreef:
idylle schreef:
Ik zit met een dillema. Vandaag een hond geaaid die echt best heel erg mager is. De eigenaar van de hond heb ik wel eens goedemorgen/goedemiddag contact mee, dus niet heel hecht, maar tis ook geen vreemde zeg maar. De hond zit ook best wel onder de klitten. Ik vind het lastig om het aan te kaarten dat de hond te mager is, want hoe zeg je zoiets zonder betweterig over te komen. Hebben jullie tips? Of zouden jullie melding maken bij144 zonder het eerst zelf aan te kaarten?


Iemand die me hier nog mee kan helpen? Zouden jullie het aankaarten bij de mensen zelf en zo ja, hoe? Of melding maken bij 144? Hond heeft ook pups namelijk dus vind het wel echt zorgelijk.


Volgens mij had je nog geen reactie gehad behalve die van zonnebloem? Je kan ze in elk geval bellen en eens overleggen. Heb je de eigenaar al gesproken?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Wie werkt er bij de dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:56

Net voor eerst melding kat onder motorkap. Had geluk zag koppie en bedacht mij geen moment kopje vast en vast houden. Wild kitten. Zat al helemaal te denken wat als ik niet bij kan want stond al 2 man bij de auto.

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:13

Horse_ schreef:
Net voor eerst melding kat onder motorkap. Had geluk zag koppie en bedacht mij geen moment kopje vast en vast houden. Wild kitten. Zat al helemaal te denken wat als ik niet bij kan want stond al 2 man bij de auto.


Dat heb ik ook een keer (en hopelijk nooit meer) mee mogen maken, weliswaar niet op de ambulance, maar dierenkliniek. Mensen hadden de auto gestart, hoorde een harde plof, auto meteen stop gezet, zat hun eigen kat onder de motorkap. Die heeft daarna weken lang bij ons in de kliniek gelopen om te herstellen van de verwondingen. Was een helemaal witte langharige kat, t zat m wat dat betreft niet mee. Maar uiteindelijk wel volledig hersteld zonder blijvende schade gelukkig.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:17

Faelynn schreef:
Horse_ schreef:
Net voor eerst melding kat onder motorkap. Had geluk zag koppie en bedacht mij geen moment kopje vast en vast houden. Wild kitten. Zat al helemaal te denken wat als ik niet bij kan want stond al 2 man bij de auto.


Dat heb ik ook een keer (en hopelijk nooit meer) mee mogen maken, weliswaar niet op de ambulance, maar dierenkliniek. Mensen hadden de auto gestart, hoorde een harde plof, auto meteen stop gezet, zat hun eigen kat onder de motorkap. Die heeft daarna weken lang bij ons in de kliniek gelopen om te herstellen van de verwondingen. Was een helemaal witte langharige kat, t zat m wat dat betreft niet mee. Maar uiteindelijk wel volledig hersteld zonder blijvende schade gelukkig.


Oh dat is triest. Hier gelukkig heel het kitten.

eilleen333

Berichten: 12848
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:43

Zo ben ik aan mijn Minty gekomen. Die kwam met de ambulance binnen in de spoed. Zat onder de motorkap van een rijdende auto! Die mensen hoorden gemiauw toen ze thuiskwamen!
Helaas het ene ondervoetje eraf en het staartje beschadigd, maar verder had ze niets! Ik had dat weekend dienst en ze was zo aanhankelijk en ik vond het zo sneu om haar alleen te laten. Dus ik heb haar mee naar huis genomen “voor het weekend”. Ja, toen werd ik verliefd natuurlijk. Dus in overleg met amivedi etc heb ik haar gehouden.
Ze is in totaal 3x geopereerd en nu gaat het super goed met haar.
Overmorgen wordt ze 1 jaar. Ben er zo wijs mee!

In het begin was ze heel angstig in de auto. Echt zielig. Op het moment dat de motor startte compleet in paniek. Dus ik heb dat eindeloos geoefend omdat vervoeren niet stressvol zou moeten zijn, en nu gaat ze overal mee naar toe. Ze wil altijd graag mee. We zijn net terug van een dagje familiebezoek in Roermond. 4 uur in de auto, ligt gewoon lekker te slapen.

Bij binnenkomst toen ik haar voor het eerst zag:
Afbeelding

En een impressie van haar avonturen ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding