Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:43

Je beweert zelf ook dingen die niet kloppen.

Ik ben zelf werkzaam in de zorg en er worden genoeg mensen aangenomen zonder vereiste diploma of mensen die nu komen werken en na esn half jaar werken een opleiding starten. Ook daar zijn afhankelijk van je leeftijd niet altijd opleidingseisen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:12

Olympia schreef:
Je beweert zelf ook dingen die niet kloppen.

Ik ben zelf werkzaam in de zorg en er worden genoeg mensen aangenomen zonder vereiste diploma of mensen die nu komen werken en na esn half jaar werken een opleiding starten. Ook daar zijn afhankelijk van je leeftijd niet altijd opleidingseisen.


Maar zonder vmbo diploma wordt het een lange weg, zoals TS zelf ook al zegt.
Ik werk ook in de zorg en het onderwijs.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:27

Je hebt er niks aan, maar op dat kind na heb ik hetzelfde gedaan als jij: vanaf mijn 18e horeca. Discotheken, bar, serveren, steeds verantwoordelijker geworden, geëmigreerd, eigen restaurant geopend, gaan koken, en toen kwam Covid.

En daar zat ik in de extreme spaanse quarantaine me af te vragen wat ik toch moest gaan doen als ik de deur weer uit mocht.
Lang verhaal kort: ik ben wandelgids nu. Totaal iets anders ook, wél veel met toeristen, net als restaurant.
Nog nooit zulk fijn werk gedaan.

Mijn enige connectie ooit met wandelen was dat ik het graag deed.

Dus: wat doe jij graag en kun je daar wat mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:53

senna21 schreef:
Olympia schreef:
Je beweert zelf ook dingen die niet kloppen.

Ik ben zelf werkzaam in de zorg en er worden genoeg mensen aangenomen zonder vereiste diploma of mensen die nu komen werken en na esn half jaar werken een opleiding starten. Ook daar zijn afhankelijk van je leeftijd niet altijd opleidingseisen.


Maar zonder vmbo diploma wordt het een lange weg, zoals TS zelf ook al zegt.
Ik werk ook in de zorg en het onderwijs.
Lijkt me stug dat je op het mbo bij niveau 1 moet beginnen, terwijl je op het hbo en de universiteit via een colloquium doctum toegelaten kunt worden zonder de juiste vooropleiding als je ouder bent dan 21. :=

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 02:14


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 02:50

senna21 schreef:
Ik ben het er niet mee eens, maar zo werkt het systeem wel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ik-kiezen

Voor het hbo of universitair onderwijs geldt dit
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hogeschool
Als je googlet op “niet wettelijk toelaatbaar” op het mbo, kom je ook genoeg onderwijsinstellingen tegen die een toelatingstoetsing doen of “bij hoge uitzondering” ook studenten zonder vmbo-diploma toelaten. Ik denk dat TS via beide wegen wel goede kans van slagen heeft, want we hebben het niet bepaald over een 17-jarige vroegtijdig schoolverlater. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:31

Op nationalehulpgids staan oproepjes van mensen met een pgb die zga zelfstandig thuis wonen, maar wel hulp nodig hebben.
Ik werk bij mensen als informele zorgverlener. Ben bij die mensen in loondienst. Heb verder ook geen ervaring of diploma's in de zorg. Ik ben met een lichte hulpvraag begonnen en werk inmiddels bij mensen met een zwaardere hulpvraag. Maar ook bij iemand die geen zorg nodig heeft, maar wel iemand die haar en haar honden rond rijdt en mee helpt de dieren verzorgen.
Misschien is het iets voor je?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:44

Je kunt ook de 21+ test doen voor een opleiding als je hebt besloten in welk vakgebied je een opleiding zou willen volgen.

Prairy
Berichten: 9166
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:03

Mijn tante heeft op haar 50e haar rijbewijs gehaald op kosten van het taxi bedrijf waarvoor ze ging rijden met oudere mensen. Zonder enige ervaring.

Je hoeft niet alles zelf te betalen als je iets wil doen is de moraal van mijn verhaal :)

Enne, naar een andere baan zoeken betekent natuurlijk niet dat je er de rest van je leven hoeft te blijven werken hè ;)

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:09

Palmera schreef:
Dus: wat doe jij graag en kun je daar wat mee?

Yes! Dat is de juiste vraag!

Daar helpt en loopbaancoach(traject) je dus bij als je er zelf niet uitkomt. :D

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:58

Ik ben ook zonder diploma begonnen in de slagerij bij mijn vader, daarna van de taxicentrale naar het KLPD op de 112 en op mijn 47ste naar de AID dus het kan wel.
Nu zal de zorg misschien anders zijn maar zou er gewoon voor gaan.

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:15

Ir111 schreef:
Zappa schreef:
Meeste studiekeuze begeleiders wisten ook niet helemaal wat ze met me aan moesten :D
Maar een paar ook wel en daar kwam ook naar voren dat de criteria in volwassen onderwijs nog wel eens wat losser kan zijn, met name ook vanwege mijn cv

Bedoel je daar een persoonlijk loopbaancoach traject mee? Studiekeuze begeleider klinkt als een lichte variant daarvan namelijk. Bij een loopbaancoach traject heb je meerdere afspraken waarbij je op ontdekkingstocht gaan naar jouw normen/waarden/drijfveren/etc. Dat is anders dan kijken vanuit het perspectief welke studie bij je past, het is precies omgedraaid.

In mijn geval kwam er niet echt eens concreet een beroep uit, maar een aantal voorwaarden waaraan de functie/vak/beroep moest voldoen. Dat maakte het ineens heel simpel om te kiezen en mijn eigen pad uit te stippelen.


Ir en Mkango , dank jullie wel voor de loopbaancoach tip !
Dat is iets waar ik serieus naar ga kijken en waarvan ik het idee heb dat dat misschien even het pad is wat ik nu moet lopen .

Bovenstaande heb ik het over studiekeuzebegeleider van de scholen in de omgeving, ik heb met meerdere contact opgenomen maar zoals gezegd kwam daar bij mij niet het ja dit wil ik gevoel uit .

Palmera Ik heb juist veel aan je post, al is het maar om een gelijk verhaal te lezen.
Je vraag kwam even binnen, wat vind ik leuk? volgens mij de enige en juiste vraag dus dank je wel dat geeft mij een nieuwe manier van denken .

Ik heb redelijk wat pb-tjes en dat waardeer ik enorm, echter ligt mijn zwaartepunt niet in de gegeven opleidingen die nu aangeboden worden in de zorg. het is dus niet een kwestie van gewoon doen want ik heb een baan waarmee ik mijzelf prima kan bedruipen en die ik heus nog wel even volhou (sowieso dien ik mijn contract uit)

Sowieso heb ik een paar pb-tjes gekregen die ik interessant vind en waar ik nog op ga reageren als ik de tijd echt heb (werken als ''zelfstandige'' geeft wel de vrijheid nu even onder het werken te reageren :D )
Een opleiding in de zorg beginnen geeft juist in deze tijd heel veel mogelijkheden die er eerder niet waren daar ben ik al achter maar ik heb niet het ja dit wil ik gevoel!
Ik blijf wel uitkijken naar wat hierin mogelijk is en sluit het niet uit maar voor mij is het gevoel nu erg belangrijk, deze luxe mag ik nu nemen van mezelf want dit gaat een investering in mezelf worden .

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:37

Welzijnmedewerker?

Leuk, gezellig en creatief.

Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:38

Zappa schreef:
Een opleiding in de zorg beginnen geeft juist in deze tijd heel veel mogelijkheden die er eerder niet waren daar ben ik al achter maar ik heb niet het ja dit wil ik gevoel!
Ik blijf wel uitkijken naar wat hierin mogelijk is en sluit het niet uit maar voor mij is het gevoel nu erg belangrijk, deze luxe mag ik nu nemen van mezelf want dit gaat een investering in mezelf worden .


Ik zou me juist hier niet blind op staren en het omdraaien.

Een vriend van mij is bij zorginstellingen op gesprek geweest en heeft meegekeken tijdens diensten.
En daar ter plekke aangegeven dat wat medewerker x of y deed hem wel wat leek.
Nu zul je snappen dat revalidatiearts (die was er ook) hem niet ging worden.
Maar het was voor de instelling heel makkelijk om uit te leggen wat hij moest halen als hij bepaalde werkzaamheden zelfstandig wilde uitvoeren.
Ook hebben ze gekeken naar wat hij aan kan (hij komt van het speciaal onderwijs en heeft daarna enkel in functies gewerkt die vaak als bijbaan beschouwd worden).

Het traject is voor hem persoonlijk iets langer. Maar juist de instelling wilde graag meedenken met iemand die gemotiveerd was.

Zo heeft hij eerst twee maanden gewerkt aan het bed en extra tijd gekregen om mee te kijken in de huiskamer en bij andere medewerkers.
Als hij nog steeds wilde kon hij dan instromen in een soort light opleiding (beperkter aantal vakken en dus behapbaarder voor hem). Die startte twee maanden nadat hij begon. Dus ideaal om van beide kanten de kat uit de boom te kijken.
Hierdoor heeft hij in een half jaar tijd een startkwalificatie gehaald om een aantal handelingen zelf uit te mogen voeren.
Nu heeft hij een jaarcontract gekregen voor die kwalificaties, maar hij weet al dat hij in september weer een opleidingscontract krijgt (een dag per week naar school) voor de volgende stap.

En in die opleiding waren heel gevarieerde deelnemers. Een meisje vanaf de mavo, een dame die jaren thuis was gebleven voor het gezin, maar met iedereen uit huis zich stierlijk verveelde, een voormalig asielzoeker die graag iets wilde betekenen.

Dus er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:42

Ik zou allereerst een baan zoeken die jou in staat stelt zo snel mogelijk je rijbewijs bij elkaar te verdienen. Een rijbewijs lijkt me echt stap 1.
De wereld ligt aan je voeten, beperk je niet tot je dorp, maar kijk verder.

Verder moest ik ook denken aan praktijkdocent (of evt assistent) in het onderwijs.

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:57

Luxorvalkje dank je wel voor je input! ook daar kan ik zeker wat mee (en wat een topper die vriend van je!)

Ik denk dat ik een beetje een iets verkeerd beeld heb geschetst van wat ik wil , mijn zwaartepunt ligt niet direct in de zorg maar dat was/is wel een mogelijkheid die voor mij te behalen was/is dus vandaar dat ik deze kant wel uitkeek en het nog steeds niet uitsluit .

Echter heb ik alleen al door het openen van dit topic een breder blikveld gekregen (en dat in een tijdsbestek van nog geen 24 uur)

De wereld ligt zeker aan mijn voeten en ik erken en ken mijn eigen waarde
Verder ben ik nu gewoon aan het werk wat mij de luxepositie geeft rustig rond te kijken maar feit is wel dat ik een gezin heb te onderhouden dus ik kan geen gekke sprongen zomaar gaan maken .

Ik kijk ook zeker niet alleen in mijn eigen dorp maar feit is wel dat ik geen jonge blom meer ben (denk ik nog steeds wel) en dat ik geen 30 kilometer meer heen en 30 kilometer terug ga en kan fietsen , kan verwend klinken maar ik weet inmiddels wat ik lichamelijk aankan .
Rijbewijs ligt nu financieel niet in de mogelijkheid en in de directe toekomst ook niet.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:57

Zappa schreef:
sans6 kijk daar hou ik van! ik weet niet of het wat voor mij is maar ik weet er dan ook helemaal niks van
Maar dit is iets wat nu echt nooit maar dan ook nooit in mij opgekomen was .
Ik ga sowieso mijzelf eens informeren hierover

Trouwens ik zie meer dingen voor bij komen waar ik nooit aan gedacht had!

Bij vragen, shoot! Ben zelf 5 jaar terug in dit wereldje terechtgekomen als commercieel medewerker bij een audicien en inmiddels zelf halverwege de opleiding.

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:53

Het is belangrijk om te zorgen dat je eerst maar ergens binnen bent, werkervaring en/of diploma erbij, dan verder kijken.

Nadat ik mijn mbo4 diploma heb gehaald ben ik huismoeder geworden, met de gedachte dat ik wel aan het werk kon als de kinderen groter waren. Maar ik kwam nergens aan de bak, echt nergens, ivm geen werkervaring. Ik ben maar wat huizen gaan schoonmaken, dat was het enige waar je zo terecht kon...
Tot ik 25 jaar na het behalen van mijn diploma sprak met de man van mijn stalgenote, hij was manager bij de rijksoverheid, hoorde mijn hopeloosheid en frustratie aan en gaf me een baan. Uiteraard kreeg ik eerst een tijdelijk contract van 3 maand via uitzendbureau, dus veel risico nam de beste man niet.
Dit was in mei 2021, in coronatijd hybride ingewerkt worden was spannend, ik had ook nog nooit een kantoor van binnen gezien en nooit collega's gehad. Kantoorwerk stond ook niet echt in mijn top 5, dat was meer vrachtwagenchauffeur of politieagent, maar ik ben er achter gekomen dat dit werk me goed past, ik werk 36 uur, kan in principe mijn eigen werktijd invullen, ga 1 keer per week met ov naar kantoor, de rest thuis, kan tussendoor wat huishoudelijke klusjes doen, veel vrijheid dus.
De Rijksoverheid is een goede werkgever.
Ik wist wat er in mij zat en dat komt er nu uit en dat werd in december beloond met een vast contract :)
Ik was 46 jaar toen ik er in 2021 mocht gaan werken!
Ik weet dat ze op mijn werk vaker mensen die het niet lukt om werk te vinden helpen door een baan aan te bieden.
Administratief werk moet je liggen maar ik vind het wel goed nu na al dat lichamelijk zwaar werk :) ik ben ook niet meer 20 jaar hè?!

Het gaat jou ook zeker lukken om iets leuks te vinden! Succes!!!

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 05:23

Gezien je in Drenthe woont, ik zag een banenfestival voorbij komen waar je ook een klein beetje kennis kunt maken met de praktijk: https://www.zoowerktt.nl/festival

Taucha

Berichten: 1183
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:59

Geen idee of dit iets voor jou is en of je er wat aan hebt, maar als ik nu in dezelfde situatie zou zitten, dan zou ik eens kijken of ik ergens in de buurt bij een loodgietersbedrijf aan de slag kan. Ik ben niet superhandig, klus vaak omdat dingen niet aan mijn wensen te krijgen zijn. Maar als ik dan weer iets ‘uitgevonden’ of ‘aangepast’ heb, dan geeft dat wel een lekker gevoel. Loodgieters hebben het op dit moment superdruk en kunnen niet aan gemotiveerd personeel komen, de meeste zijn al blij als ze wat extra handen krijgen en die opleiding dat komt wel op het moment dat het wel uit komt.
1+1= hopelijk leuk werk en een baan waarin je al doende leert.

Veel succes met je carrière TS!

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:13

Het eerste wat in mij opkwam was schoolcantine. Fijnere uren en toch wel een stuk anders van wat je tot nu hebt gedaan, maar wel je vaardigheden vereist. In de ouderenzorg zijn er ook restaurants, maar zou je wel ook avonduren kunnen hebben., wel een stuk beperkter als een restaurant die om 21 nog serveert natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:15

senna21 schreef:
Een boeiende ontwikkeling. Ik hoop dat er wat moois op je pad komt.
Even een tip:
In de zorg en welzijn sector zijn mbo-diploma's bijna altijd een vereiste, wanneer je iets anders wilt dan schoonmaak. Zonder middelbare school diploma loopt het traject dan via een niveau 1 voor traject.
Ik denk dat het meer realistisch is om in de commerciële hoek iets te zoeken. (Bijv Gastvrijheid, verkoop, tourisme)
Zoek wel een loopbaancoach die verstand heeft van de sector(en) waar je interesses ligt. Dat scheelt een hoop frustratie.


Dat hoeft niet per definitie via niveau 1 te gaan. Ik werk in de gehandicaptenzorg, mensen die via een zij-instroom traject de opleiding willen gaan doen krijgen een test bij de opleider om te zien op welk niveau ze in kunnen stromen. Ook zonder middelbare schooldiploma is dat een optie.

Ik vind het trouwens wel grappig dat ts aangeeft dat er weinig creativiteit gevraagd wordt in dit werk, ik zie het juist als heel creatief. Ik kom van alles tegen tijdens mijn dienst en moet dan ook vaak hele creatieve oplossingen verzinnen om dingen opgelost te krijgen. Het verveelt nooit. Met je werk als chef zou je prima kunnen werken op een dagbestedingslocatie waar ook horeca bij zit, of waar bijvoorbeeld een bakkerij bij zit. Die zijn er heel veel :j . Nadeel van een BBL opleiding is alleen wel, dat de eis is dat je op verschillende plekken je opleiding doet.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:35

In de zorg zitten ze te sprongen om personeel.
Zelf heb ik iedere tien jaar een studie gedaan en ben nu de 40 gepasseerd.
Met kleine kinderen doorstuderen overigens geen aanrader.

In de gehandicaptensecor ook veel zij stroom trajecten.
Duur is ongeveer 2 jaar en dan kan je solliciteren als begeleider.
Houd wel rekening met onregelmatige diensten, maar dat is natuurlijk door de horeca een bekend issue.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:36

Ik ben 50, en ik ben verleden jaar april begonnen aan de opleiding verzorgende IG. Nu had ik al een mbo 3 opleiding, maar ook voor mensen zonder diploma is het mogelijk.
Dan start je eerst als helpende om eventueel door te kunnen stromen.
Wel nemen ze van te voren eerst een capaciteiten test af.
Alles wordt betaald door mijn werkgever en ik ben direct aan het werk gegaan. Eerste 3 maanden boventallig en daarna ga je steeds een stukje verder.
Ik werk met ouderen met(vergevorderde) dementie, momenteel op kleinschalig wonen,hiervoor intramuraal.
Hartstikke leuk en zoveel mogelijkheden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:30

Livion schreef:
Gezien je in Drenthe woont, ik zag een banenfestival voorbij komen waar je ook een klein beetje kennis kunt maken met de praktijk: https://www.zoowerktt.nl/festival


Allereerst thanks voor de tip Livion. Die was bij mij niet voorbij gekomen, en ik ga zeker daar een kijkje nemen. Woon nu nog net niet in Drenthe, maar Emmen is goed te doen. Verder lees ik mee, want ik ben ook zoekende wat ik wil gaan doen de rest van mijn werkende leven. Helaas is in de zorg voor mij een absolute no go. Ik heb ooit een beroepskeuzetest gedaan. Toen nog georganiseerd door het UWV. En daar kwam uit dat die richting niet voor mij is.

TS is koken nog wel je passie, en mss werkrichting? Werken als kok in een andere omgeving, school of mss zelfs een booreiland een optie. Let wel bij het booreiland ben je wel periodes van huis. Mijn wederhelft heeft jarenlang op een booreiland gewerkt, niet als kok :+ maar ik weet van hem dat goede koks daar altijd gewild zijn.