Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:26

In studeer nu ook in deeltijd aan de open universiteit. Switchen naar een (HBO) opleiding die aan sluit bij een leuke werkplek is zeker een van de opties :j

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:46

Wij hebben een chronisch tekort aan mensen die met data kunnen en willen werken. Dat loopt van het organiseren van data, dingen uitzoeken en juist opslaan tot meedenken over de decompositie. Vooral doeners, maar ook denkers.
Het gaat dan vooral om data van bijvoorbeeld bruggen, wegen, dijken etc.
Systemen waar we mee werken zijn GIS, meridian en ultimo.

Dus mocht iemand op zoek zijn, doe me een pb.

Helaas geen fee voor mij als ik iemand aanbreng.

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:27

Ik meld me hier ook.
Niet omdat ik een baan zoek (al ben ik inmiddels ZZP'er, dus zou kunnen). Maar meer omdat ik meestal aan de andere kant zit.

Of te wel op personeelszaken/hr/recruitment.

Ik zal later wel even meer vertellen over do's en don'ts. Vragen zijn ook welkom

Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:42

Tiggs schreef:
Ik heb wat hobby-gerelateerde zaken als 'nevenactiviteiten' op mijn cv staan. Semi-topsport tijdens studententijd, een bestuursfunctie en coach (dezelfde sport). Dat laat ook weer bepaalde vaardigheden zien, zoals werken in teamverband.


Ja oke maar semi-topsport vind ik wel even iets anders dan 'ik lees graag boeken, rijd paard en speel graag borspelletjes' :+ Wat Christina zegt, ik heb altijd geleerd alleen relevante info op je cv te zetten en mijn hobbies voelen niet relevant (genoeg).

Memories schreef:
Ik heb ze er ook op staan. Mijn CV heeft een kolom links waar ik een foto, persoonlijk profiel en hobbies/nevenactiviteiten in heb staan. Dan rechts in een grotere kolom stages, opleidingen, werkervaringen en professioneel relevante cursussen/vaardigheden. Ik heb het niet uitgebreid er op staan, gewoon een kopje met hobbies. Ik verander mijn CV sowieso voor elke sollicitatie die ik doe dus afhankelijk van de functie en de vacature zet ik er bepaalde dingen op of laat ik juist dingen weg.
Ik heb er iig positieve reacties op gehad.


Dit vind ik wel een idee, zal weer eens sleutelen aan mijn eigen layout :j Ik pas mijn cv eigenlijk alleen inhoudelijk aan per bedrijf.

flooooo
Berichten: 2566
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:56

Sjofel schreef:
Je hobby's of nevenactiviteiten geven een persoonlijke touch aan je cv. Het maakt het wat informeler, in de zorg word dat vaak als positief ervaren. In een bedrijf of een functie die wat formeel is of over komt zou ik het hoogstens nevenactiviteiten vermelden (bv penningmeester) maar geen hobby's.


Juist, als ik veel sollicitanten heb vind ik het altijd wel leuk om iets over jou als mens te lezen. Daarbij praat het achteraf inderdaad ook wel makkelijk: "oh dat is die met die hobby."
Geen idee of je om paardrijden veroordeeld wordt overigens, door mij in ieder geval niet. :Y)

kosseh

Berichten: 2611
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:23

flooooo schreef:
Sjofel schreef:
Je hobby's of nevenactiviteiten geven een persoonlijke touch aan je cv. Het maakt het wat informeler, in de zorg word dat vaak als positief ervaren. In een bedrijf of een functie die wat formeel is of over komt zou ik het hoogstens nevenactiviteiten vermelden (bv penningmeester) maar geen hobby's.


Juist, als ik veel sollicitanten heb vind ik het altijd wel leuk om iets over jou als mens te lezen. Daarbij praat het achteraf inderdaad ook wel makkelijk: "oh dat is die met die hobby."
Geen idee of je om paardrijden veroordeeld wordt overigens, door mij in ieder geval niet. :Y)


Ik zie het ook juist als voordeel, vooral als er eigenschappen in verwerkt zitten.

Zoals een teamsport waarbij je ook een groep traint of scheidsrechter bent, geeft dan toch aan dat je kan samenwerken, orde kan houden en leiding kan geven.
Of leiding bij een jeugdgroep (zoals scouting), wat verantwoordelijkheid en organiseren kan uitstralen.

Over paardrijden wel is een iets negatieve vraag gekregen. Of ik er vaak afviel. Ze hadden daar een collega die nog al vaak geblesseerd was door vallen van haar paard waardoor die dan weer een tijdje niet kon werken. Als nog daar aangenomen en ook vaak zat van het paard gevallen in die tijd, maar niks geks.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:04

Ik zit ook vaak aan de andere kant en kijk vooral of het CV en de brief zijn afgestemd op de vacature.
Nevenactiviteiten zijn soms belangrijk, maar ze mogen nooit het zakelijke overstemmen (vind ik).
Ik zie het vooral als aanleiding voor een gesprek, soms over kwaliteiten, soms ook gewoon over praktische zaken.
Verder vragen wij sollicitanten vaak het gesprek te beginnen met een pitch van 3 minuten.
En net als veel andere organisaties zijn we blij als we een paar goede kandidaten hebben. Dus ik doe absoluut niet moeilijk over sollicitatiebrieven die misschien wat minder flitsend zijn.
Wij vragen trouwens meestal projectmanagers en daarvan is redelijk goed uit te vissen of het past, dat maakt misschien ook uit.

Marjo

Berichten: 37290
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 21:39

Ugh zo'n pitch ben ik dus zo slecht in... ik beantwoord liever specifieke vragen dan dat ik mezelf moet gaan verkopen :')

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:00

Als ik van te voren weet dat er een pitch gevraagd gaat worden, dan lukt dat heel goed. ( was voor mijn huidige baan o.a. ook gevraagd.

Overval je mij met zoiets dan komt het lang zo goed niet uit de verf, tuurlijk doe ik mijn best en ik weet heus wel wat te vertellen dan. Maar met een beetje voorbereidingstijd daarop gewoon net wat beter.

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:12

Ik solliciteer op dit moment alleen binnen mijn eigen organisatie. (RVO)

Ik bel alleen als er geen locatie bij staat.

Ik woon in het noorden en soms is het verplicht om 2 dagen per week in Den Haag aanwezig te zijn. Dat is voor mij niet haalbaar.

Verder zorg ik voor een goede motivatie en cv. (Deze laat ik door mensen van bokt nakijken op spelfouten in het topic wat ik daarvoor heb geopend in verband met mijn dyslexie)

[STW] Spelling brief

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:35

Marjo schreef:
Ugh zo'n pitch ben ik dus zo slecht in... ik beantwoord liever specifieke vragen dan dat ik mezelf moet gaan verkopen :')


Het geeft je juist de kans jezelf te presenteren.
Voor mensen die dat eng vinden: ik heb veel creatieve oplossingen gezien, zoals:
- een PowerPoint met 5 foto’s, waar iedere foto stond voor iets van de kandidaat
- iemand had een wereldbol meegenomen en gebruikte de wereld als metafoor voor haar persoonlijke reis
- iemand had een zelfgemaakt sapje voor de commissie meegenomen en relateerde de ingrediënten aan karaktereigenschappen
- en een video kan ook, dan laat je een filmpje zien dat je eerder hebt opgenomen.
Bijvoorbeeld op een bijzondere plek waar je graag iets over vertelt.

Oftewel: je bent altijd ergens goed in en dat laat je zien!

Wij hebben ooit iemand aangenomen die vreselijk stotterde. Die had een filmpje gemaakt waarin ze openhartig vertelde dat ze moeilijk uit de woorden kwam, juist in dit soort gesprekken. We hebben de tijd voor haar genomen ….

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 01:12

Ik vind z’n pitch ook afschuwelijk.

Als dat een onderdeel is van de procedure zeg ik af!

Marjo

Berichten: 37290
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 12:41

Kendra schreef:
Marjo schreef:
Ugh zo'n pitch ben ik dus zo slecht in... ik beantwoord liever specifieke vragen dan dat ik mezelf moet gaan verkopen :')


Het geeft je juist de kans jezelf te presenteren.
Voor mensen die dat eng vinden: ik heb veel creatieve oplossingen gezien, zoals:
- een PowerPoint met 5 foto’s, waar iedere foto stond voor iets van de kandidaat
- iemand had een wereldbol meegenomen en gebruikte de wereld als metafoor voor haar persoonlijke reis
- iemand had een zelfgemaakt sapje voor de commissie meegenomen en relateerde de ingrediënten aan karaktereigenschappen
- en een video kan ook, dan laat je een filmpje zien dat je eerder hebt opgenomen.
Bijvoorbeeld op een bijzondere plek waar je graag iets over vertelt.

Oftewel: je bent altijd ergens goed in en dat laat je zien!

Wij hebben ooit iemand aangenomen die vreselijk stotterde. Die had een filmpje gemaakt waarin ze openhartig vertelde dat ze moeilijk uit de woorden kwam, juist in dit soort gesprekken. We hebben de tijd voor haar genomen ….


Poeh, dan moet ik ook nog extra spullen mee gaan nemen _O- .
Het is wel een leuk idee en je laat wel gelijk een goede indruk achter denk ik... Je bent iig niet de zoveelste met een saai gesprek :')



Zou ik iemand via PB even een motivatiebrief mogen sturen ter check? :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:56

daantjuhhh schreef:
Ik vind z’n pitch ook afschuwelijk.
Als dat een onderdeel is van de procedure zeg ik af!

Dit..
of je moet voor een marketing bureau solliciteren ofzo ..
Als ik voor mijn functie zo'n soort presentatie in elkaar moet draaien, had ik wel een andere baan gehad.. :+

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:10

Ook ik heb een gruwel hekel aan een pitch...alleen van dat woord ga ik al :r

Hier ook wel niet gesolliciteerd omdat dit een onderdeel was.

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:17

Ik zou het alleen vragen als het relatie heeft tot de functie.

Dus voor een gegevensbeheerder niet.
Maar iemand die bij klanten op bezoek gaat en daar namens het bedrijf bepaalde dingen zegt of afspreekt zou ik dat wel vragen.
Of bij werving voor communicatie en strategie bijvoorbeeld.

Maar dan zou ik wel aangeven dat het onderdeel kan zijn van de procedure, en het niet voor je voeten gooien in het eerste gesprek.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:00

Ik had niet bedacht dat het zo veel in zou moeten houden een pitch. Als ik dit niet had gelezen dan had ik als ik gevraagd werd het te doen gewoon gaan staan en een paar minuten vol gekletst. :')

Lestrange01

Berichten: 2820
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:05

Cowgirl schreef:
Ook ik heb een gruwel hekel aan een pitch...alleen van dat woord ga ik al :r

Hier ook wel niet gesolliciteerd omdat dit een onderdeel was.


Hier ook! Als ik zie dat ze willen dat ik een pitch doe dan sla ik ook over. Ik snap niet waarom ze dat soort dingen van je verwachten, zeker wanneer het verder ook niets te maken heeft met je werkzaamheden. Marketing, dan kan ik het nog begrijpen, maar waarom zou ik een pitch moeten kunnen geven wanneer ik solliciteer voor een baan als juridisch adviseur voor de gemeente???

Ik vind heel veel "rituelen" bij sollicitaties als autist sowieso verschrikkelijk. Waarom moet er zoveel bij komen kijken? Ik wil laten zien dat ik de vaardigheden heb en een goede werk ethiek en meer niet.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:17

Lestrange01 schreef:
Ik vind heel veel "rituelen" bij sollicitaties als autist sowieso verschrikkelijk. Waarom moet er zoveel bij komen kijken? Ik wil laten zien dat ik de vaardigheden heb en een goede werk ethiek en meer niet.

Ik denk zelf dat sommige HR mensen het ook niet weten, maar dat het 'lekker hip' is :o
Het tegenovergestelde is dat ze vastgeroest zitten in oude ideeen..
Nou ja, het is altijd wat denk..

Lestrange01

Berichten: 2820
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:33

Cer schreef:
Lestrange01 schreef:
Ik vind heel veel "rituelen" bij sollicitaties als autist sowieso verschrikkelijk. Waarom moet er zoveel bij komen kijken? Ik wil laten zien dat ik de vaardigheden heb en een goede werk ethiek en meer niet.

Ik denk zelf dat sommige HR mensen het ook niet weten, maar dat het 'lekker hip' is :o
Het tegenovergestelde is dat ze vastgeroest zitten in oude ideeen..
Nou ja, het is altijd wat denk..


Ja, dat denk ik dus ook, het is momenteel hip om dit soort dingen te vragen aan sollicitanten. Een paar jaar terug was er ook een vraag op bokt over dat iemand een voorwerp mee moest nemen naar het sollicitatiegesprek wat degene representeerde, of veel betekende voor iemand. Dat vind ik ook weer zo'n onzin. Mijn werkgever hoeft echt niet veel van mijn privé leven te weten.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:50

Citaat:
Ja, dat denk ik dus ook, het is momenteel hip om dit soort dingen te vragen aan sollicitanten. Een paar jaar terug was er ook een vraag op bokt over dat iemand een voorwerp mee moest nemen naar het sollicitatiegesprek wat degene representeerde, of veel betekende voor iemand. Dat vind ik ook weer zo'n onzin. Mijn werkgever hoeft echt niet veel van mijn privé leven te weten.


Dan had ik mijn paard meegenomen _/-\o_ _O-

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:04

Hoe grappig dit! Onze HR-afdeling is juist erg saai, die doet vinklijstjes en standaardvragen.

Wij hebben een klein team en vragen vooral initiatief en eerlijkheid van kandidaten. Daarnaast gevoel voor humor.

Onze pitches gaan ook absoluut niet over privézaken, vreselijk!! Sorry, als ik die indruk heb gewekt.
Als iemand zou bellen en zou zeggen: 'Ik ben de ideale kandidaat, maar ik doe absoluut geen pitch', zou ik hem/haar direct uitnodigen!

Dus zeker als je voor de wat onorthodoxe banen gaat, moet je vooral jezelf meenemen....

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:36

Ik zou bij de vraag om een pitch voor het eerste gesprek denk ik ook afhaken... je hebt al je best gedaan op een brief en cv, een gesprek is ook gewoon spannend en dan vragen ze weer wat extra's?

Ik heb weleens in de tweede ronde een inhoudelijke presentatie moeten geven, dat was oprecht heel leuk om te doen en ook heel verhelderend, want we bleken niet op dezelfde lijn te zitten. Dat was dus nuttig :j

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:09

Zo heb ik eens bij een sollicitatie naar een IT functie nog voor het eerste gesprek een assessment moeten maken. Deze bleek voor 80% uit hoofdrekenen met 5 cijfers achter de komma te bestaan.
Dit werd hem dus echt niet.
Het was ook in het geheel niet passend bij de functie.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:33

Marsu schreef:
Zo heb ik eens bij een sollicitatie naar een IT functie nog voor het eerste gesprek een assessment moeten maken. Deze bleek voor 80% uit hoofdrekenen met 5 cijfers achter de komma te bestaan.
Dit werd hem dus echt niet.
Het was ook in het geheel niet passend bij de functie.

Bizar vind ik dat ja.. Heb ik ook wel moeten maken. Als ik nu weer zou gaan solliciteren en dat word gevraagd ga ik bellen en vragen wat de inhoud daarvan is. Na het antwoord besluit ik dan wel of niet door te gaan met de sollicitatie. Tot nu toe vond ik de gemaakte assessments niet passend bij de functie van de vacature.