Dierenartsassistente LOI

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Dierenartsassistente LOI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 16:39

Hallo,

Lang verhaal kort, ik heb nooit een MBO opleiding afgerond. Maar ik heb wel mijn MAVO diploma, nu wilde ik graag een thuisstudie gaan volgen voor paraveterinair/dierenartsassistente en ik vroeg me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met deze opleiding via het LOI.
Ik woon Middelburg (Zeeland) en de opleiding word hier niet in de buurt gegeven, dan moet ik richting Rotterdam of Barneveld of zo en dat zie ik niet zitten vandaar dat ik dacht aan de thuisstudie via het LOI.

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:42

Zeeuwsemeid schreef:
Hallo,

Lang verhaal kort, ik heb nooit een MBO opleiding afgerond. Maar ik heb wel mijn MAVO diploma, nu wilde ik graag een thuisstudie gaan volgen voor paraveterinair/dierenartsassistente en ik vroeg me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met deze opleiding via het LOI.
Ik woon Middelburg (Zeeland) en de opleiding word hier niet in de buurt gegeven, dan moet ik richting Rotterdam of Barneveld of zo en dat zie ik niet zitten vandaar dat ik dacht aan de thuisstudie via het LOI.

Is er geen optie om een BBL te doen?
Dan kan je werken en leren, en hoef je maar 1 dag in de week naar school.
Als die ene dag dan verder weg is, dan is dat nog wel te doen misschien.

Maar alleen thuisstudie? Nee dat zou ik afraden. Je kan zo veel kennis krijgen van je leerkrachten en je klasgenoten die niet in de boeken staan.
Ik vond het heel waardevol om de discussie aan te gaan met mijn klasgenoten en de docent over hoe bepaalde dingen in verschillende praktijken gaan en welke voor en nadelen daar aan kunnen zitten

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Dierenartsassistente LOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:34

De loi studie staat ook niet zo best bekend in de praktijk. Je baankansen zijn gewoon beter met een 'gewone' studie.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:41

Ook raad deze opleiding echt af. Sowieso eigenlijk, want baankansen zijn heel beperkt en fulltime banen zijn er als dierenartsassistente eigenlijk niet, wist je dat? Het betaald ook niet zo heel best :o

Ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je autisme hebt. Ben je wel comfortabel met veel sociaal contact en ( heftige) emoties van diereneigenaren?

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 17:43

Ineke2 schreef:
Ook raad deze opleiding echt af. Sowieso eigenlijk, want baankansen zijn heel beperkt en fulltime banen zijn er als dierenartsassistente eigenlijk niet, wist je dat? Het betaald ook niet zo heel best :o


Fulltime werken is sowieso niet mijn doel, dus wat dat betreft loop ik niks mis. Dat er beperkte baankansen zijn had ik wel op gerekend, en ik heb nu een wajong uitkering. Ik denk niet dat ik er op achteruit zou gaan qua inkomsten haha

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Dierenartsassistente LOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:45

Ik denk niet dat een LOI opleiding voldoende is om als paraveterinair aan de slag te gaan. Krijg je daar praktijklessen bij? Je moet namelijk wel weten hoe je een dier moet hanteren en fixeren voor de dierenarts. Als je assisteert bij operaties moet je weten hoe jij je handen wast en hoe je steriel verpakkingen opent. Daarnaast moet je weten hoe je bepaalde laboratoriumwerkzaamheden uit moet voeren. Zonder die praktijklessen heb je gewoon geen goede basis om aan het werk te gaan in een praktijk.

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Dierenartsassistente LOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:47

Ja daar zitten ook praktijklessen bij. Als je nu Wajong hebt dan zou ik heel goed uitzoeken wat je wel en niet mag en wat de gevolgen zijn. Want dat is een ingewikkeld web.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dierenartsassistente LOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:06

Over LOI zelf weet ik niks maar ik zou deze opleiding ook afraden als thuisstudie.
Je kan uit het boekje vanalles weten maar dat je het ook kan uitvoeren is iets heel anders. Zeker bij dit vak.

En van mijn opleiding toen nog: boek is heel anders dan de praktijk. Ik kreeg vanalles geleerd over bv heel de nier. Dit heb je in de praktijk gewoon echt niet nodig. Daarbij hadden één toets over klant contact en telefoongesprekken..
Als assistente sta je in het begin 80% aan de balie. (En dat is echt leuker dan het klinkt, heel afwisselend)

Het is een pittig vak. Vaak wordt je van hot naar her geslingerd, moet je overal tegelijk zijn, vanalles even onthouden en ondertussen gaat de telefoon in je broekzak.
Veel klantcontact, weinig dieren knuffelen.

Ze kunnen nu niet aan paraveterinairen komen dus momenteel banen genoeg. Een jackpot krijg je niet maar het salaris wordt steeds beter. Ik kreeg bv bij een AniCura praktijk prima betaald.

Eapy

Berichten: 1743
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:17

Ik heb LOI ook overwogen maar na veel negatieve ervaringen gehoord te hebben toch gekozen voor de tweejarige sprintopleiding bij Aeres Barneveld. Er is veel gedoe bij LOI waardoor je diploma uitgesteld kan worden, je geen examens kunt doen, of zelfs je diploma niet geldig is door stempels die ontbreken… het is blijkbaar nogal een drama in die organisatie en ik vond een opleiding naast mijn baan doen eigenlijk al druk genoeg :') succes met je keuze!

Edit: bij LOI moet je ook stage lopen, dus ook praktijkervaring opdoen hoor.
Edit 2: sp