Diermanagement van hall larenstein

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 14:42

Hee hoi

Ik merk dat er behoorlijk wat negativiteit hangt rond de hbo studie diermanagment op van hall.
Zelf ga ik naar het tweede jaar aankomend schooljaar. Helaas is de loting voor diergeneeskunde niet gelukt… nu ben ik heel benieuwd of er mensen zijn die minor paard hebben gevolgd tijdens deze opleiding en welke stages ze hier hebben gedaan.
Of mensen die eventueel al klaar zijn en deze richting hebben gekozen.
Ik heb deze richting namelijk zelf in mijn hoofd, maar ik wil wel gaan voor de richtingen waar ik echt iets serieus mee kan gaan doen.
Ik zat zelf ook al te denken aan een functie zoals veterinair praktijk management of juist iets innovatiefs in de paardensector.
Ik ben benieuwd of mensen mij iets meer kunnen vertellen?

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:55

Een jaar of 10 geleden afgestudeerd paard & management. Ik heb een stage gedaan bij een evenementenbureau voor een groot concours. Ik denk dat je als vpm niet ver komt zonder paraveterinair diploma, puur vanwege de achtergrond kennis.
Ik zou nooit meer iemand deze studie aanraden, er is maar een enkeling uit mijn klas die daadwerkelijk een baan in deze sector heeft.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 09:34

Ah Oke, dat lees ik inderdaad meer.
Ik zit ook nog na te denken om na deze studie een master te volgen in Wageningen, maar hier ben ik nog niet helemaal over uit.

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:34

Ik heb een paar jaar geleden 'Equine sports management' ofzoiets gevolgd. Ze hebben geloof ik recent de naam veranderd :+ Maar de paardensport gerichte studie dus. Ik heb oa stages gevolgd op een stoeterij (2de jaars) en mijn halfjaars stage in Engeland bij een paardenvoedingsbedrijf. M'n minor in Zweden op de uni. Heb echt het meeste uit m'n stages gehaald en ben nog steeds heel blij met die keuze :) De studie zelf was een beetje mwah, je leert eigenlijk niks wat echt heel erg de diepte in gaat, de studies zijn daar zo breed dat je van alles een beetje krijgt ipv echt dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Ik heb uiteindelijk nog een master gestudeerd (animal science) en ben nu voedingsdeskundige/voedingsadviseur voor een paardenvoedingsmerk. Zoals WillemYntje ook schrijft, er zijn maar weinig van mijn klasgenoten bezig in de paardensector voor zover ik weet, wel een aantal in de argrarische sector.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:40

Piekosjj schreef:
Ik heb een paar jaar geleden 'Equine sports management' ofzoiets gevolgd. Ze hebben geloof ik recent de naam veranderd :+ Maar de paardensport gerichte studie dus. Ik heb oa stages gevolgd op een stoeterij (2de jaars) en mijn halfjaars stage in Engeland bij een paardenvoedingsbedrijf. M'n minor in Zweden op de uni. Heb echt het meeste uit m'n stages gehaald en ben nog steeds heel blij met die keuze :) De studie zelf was een beetje mwah, je leert eigenlijk niks wat echt heel erg de diepte in gaat, de studies zijn daar zo breed dat je van alles een beetje krijgt ipv echt dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Ik heb uiteindelijk nog een master gestudeerd (animal science) en ben nu voedingsdeskundige/voedingsadviseur voor een paardenvoedingsmerk. Zoals WillemYntje ook schrijft, er zijn maar weinig van mijn klasgenoten bezig in de paardensector voor zover ik weet, wel een aantal in de argrarische sector.



Wat interessant en wat een leuke baan.
Ik zat inderdaad ook te kijken naar een master dierwetenschappen of juist helemaal wat anders, bedrijfskunde. Het ligt er denkik een beetje aan welke kant en banen mij het meest trekken.
Ik wil sowieso na deze hbo een master gaan doen, want als ik alles zo lees bied deze hbo mij te weinig.
Naast jullie reacties was een master ook sowieso de bedoeling :)

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:07

:wave: afgestudeerde Equine, Leisure and Sports. Dat is de verre voorloper van al deze VHL paarden ellende :')

Waarom ben je niet Dierwetenschappen aan de WUR gaan doen ipv VHL? Dat is een veel gebruikelijker stap bij uitloting voor diergeneeskunde en veel waardevoller dan VHL. Ik en mijn vriend hebben beide bij de WUR gestudeerd en dat kan ik echt meer aanraden. Maakt de doorstroom naar een eventuele master ook echt makkelijker (de WUR laat je liever niet beginnen aan een master zonder schakelprogramma als je van VHL af komt. En dat programma vond ik best pittig met alleen wat ik op VHL had geleerd.)

Overigens ben ik nu administrateur.
In de horeca :')

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:19

ik weet niet of je je minor vrij mag kiezen, maar als je toch een master wil doen aan de WUR kan je misschien daar ook alvast je minor doen. Sommige minoren zijn ook direct een premaster. Dan heb je die alvast op zak mocht je die nodig hebben.

Jildau

Berichten: 9427
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:25

Ja ik heb Diermanagement gedaan en minor paard. Ik heb mijn stage gedaan bij een manege / pensionstal en mijn afstudeeropdracht ging over kansen en bedreigingen in de hippische sector.

Ik wist niet wat ik wilde en wilde daarom vooral een HBO diploma op zak hebben. Heb er geen spijt van want nu wel een HBO baan alleen in een compleet andere richting. Maar veel vacatures vragen om HBO werk- en denkniveau en dat heb je dan maar mooi aantoonbaar op zak.

Daarnaast heb ik aan bepaalde kennis echt wel wat nu ik met mijn vriend een melkveebedrijf overneem. Nu is dat puur toeval want ik leerde mijn vriend pas kennen toen ik al haast klaar was. :D

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 20:10

Ik ben geen dierwetenschappen gaan doen omdat ik havo en propedeuse heb. Dit is onvoldoende voor dierwetenschappen.
Ik zag nu dat er ook een kopopleiding docent en kennis manager in de groene sector is.
Dit is een 1 jarige hbo bachelor aan aeres in Wageningen. Ik kan met diermanagment binnen stromen. Met dit diploma kan je les geven aan vmbo mbo en enkele hbo studies in de groene richting.
Ik ben al aan het oriënteren naar een master en heb geïnformeerd bij de master bedrijfskunde. Dit is mogelijk, maar er moet wel een pre master worden gevolgd. Nu mag dit tijdens de minor om te voorkomen dat je studie vertraging oploopt.
Dit lijkt mij dus ook nog wel aantrekkelijk. Dan heb ik na 6 jaar 1 hbo diploma diermanagement, 1 hbo diploma docent kennismanager en daarnaast een master bedrijfskunde.
Ik wil alsnog verder oriënteren binnen deze studies om te kijken wat ik er allemaal mee kan gaan doen.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:12

Hier ook afgestuurd Diermanagement + minor paard. Ik heb een goede baan, maar totaal niet in de paardensector, zelfs niet in de dierensector. :D Stages heb ik gelopen op een stoeterij (6 week durende dierverzorgingsstage in het 1e jaar) en 20 weken bij een stamboek, op kantoor.

Ik zou de studie ook niet aanraden. Het is dat ik 'm af moest maken ivm studieschuld etc. :+

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 20:13

Gitana schreef:
ik weet niet of je je minor vrij mag kiezen, maar als je toch een master wil doen aan de WUR kan je misschien daar ook alvast je minor doen. Sommige minoren zijn ook direct een premaster. Dan heb je die alvast op zak mocht je die nodig hebben.


Ik kan wel een minor doen in de docent kennis manager in Wageningen, maar aan de wur geen idee. Ik ga daar even verder naar kijken :)
Bedankt

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 20:15

Risxx schreef:
Hier ook afgestuurd Diermanagement + minor paard. Ik heb een goede baan, maar totaal niet in de paardensector, zelfs niet in de dierensector. :D Stages heb ik gelopen op een stoeterij (6 week durende dierverzorgingsstage in het 1e jaar) en 20 weken bij een stamboek, op kantoor.

Ik zou de studie ook niet aanraden. Het is dat ik 'm af moest maken ivm studieschuld etc. :+



Welke baan heb je nu als ik vragen mag?

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:15

Ellis_h schreef:
Risxx schreef:
Hier ook afgestuurd Diermanagement + minor paard. Ik heb een goede baan, maar totaal niet in de paardensector, zelfs niet in de dierensector. :D Stages heb ik gelopen op een stoeterij (6 week durende dierverzorgingsstage in het 1e jaar) en 20 weken bij een stamboek, op kantoor.

Ik zou de studie ook niet aanraden. Het is dat ik 'm af moest maken ivm studieschuld etc. :+



Welke baan heb je nu als ik vragen mag?

Werk bij een belastingkantoor voor de wet WOZ :+

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:42

Hier ook afgestudeerd bij Diermanagement (ik heb bij Jildau in de klas gezeten :) ). In het eerste jaar heb ik 5 weken bij het Dolfinarium stage lopen, daarna 20 weken bij een manege voor mensen met een beperking en de laatste 20 weken bij een manege/pensionstal. Ik heb de majors paard en management en dieren in de zorg gedaan, maar ik zou niet weten wat ik precies heb geleerd. Ik zou de studie niet aanbevelen en hem niet opnieuw volgen als ik nu moest kiezen. Dan zou ik liever bedrijfskunde of communicatie studeren en dan bij een dierenbedrijf gaan werken. Dan heb je meer baankans. Vooral het afstuderen was een hel en daar heb ik toen 1,5 jaar over gedaan. De begeleiding was waardeloos.

Zelf heb ik een jaar bij de manege/pensionstal gewerkt waar ik stage heb gelopen en nu werk ik al 3,5 jaar bij Zeehondencentrum Pieterburen als leidinggevende van het bezoekerscentrum. Bij beide ben ik niet aangenomen omdat ik Diermanagement had gestudeerd. Daarvoor heb ik echt wel 80 sollicitaties de deur uit gedaan, maar het was echt lastig om aan een baan te komen.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 17:03

Oh jeetje…
Ik heb even bij de uni geïnformeerd, maar ik mag met hbo diermanagement beginnen aan de master bedrijfskunde. Hier hoef ik geen pre master voor te volgen ik mag zo naar binnen wandelen.
Ik wil voordat ik dit ga doen nog een eenjarige hbo bachelor kopopleiding docent en kennismanager gaan doen. ( nog niet helemaal zeker. Ik wil hier nog wat verder in verdiepen en oriënteren).
Maar dan zou ik uiteindelijk een hbo diermanagement hebben (waar ik misschien niet veel mee kan), maar ook een hbo docent kennismanager en een master bedrijdskunde, dus dat geeft al iets meer lucht dat ik al deze kanten nog op kan. Zo kan ik mij ook zo breed mogelijk opleiden.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 17:05

De hbo bachelor docent kennismanager kan ik in een jaar volgen, omdat ik al een groene hbo studie heb gehad. Deze studie staat wel als een voltijd, dus het leek mij nog geen gekke weg. Nu even goed kijken hoe de ervaringen met deze studie zijn en ook erna.

Jildau

Berichten: 9427
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:21

Ballard_L schreef:
Hier ook afgestudeerd bij Diermanagement (ik heb bij Jildau in de klas gezeten :) ). In het eerste jaar heb ik 5 weken bij het Dolfinarium stage lopen, daarna 20 weken bij een manege voor mensen met een beperking en de laatste 20 weken bij een manege/pensionstal. Ik heb de majors paard en management en dieren in de zorg gedaan, maar ik zou niet weten wat ik precies heb geleerd. Ik zou de studie niet aanbevelen en hem niet opnieuw volgen als ik nu moest kiezen. Dan zou ik liever bedrijfskunde of communicatie studeren en dan bij een dierenbedrijf gaan werken. Dan heb je meer baankans. Vooral het afstuderen was een hel en daar heb ik toen 1,5 jaar over gedaan. De begeleiding was waardeloos.


Ja hier ben ik het wel mee eens. Je moet echt wel over een bovengemiddelde dosis doorzettingsvermogen bezitten wil je hier afstuderen. :D

Mijn eerste afstudeeropdracht wilde niet meer samenwerken met de opleiding door de gebrekkige communicatie en daar werd ik de dupe van. Mocht ik halverwege een nieuwe opdracht gaan zoeken en opnieuw beginnen. Ik heb mijn tijd daar niet als leuk ervaren.

Flux

Berichten: 2497
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:00

Hier ook HBO diermanagement gedaan, alleen de paardenstage in het eerste jaar op een stoeterij. Daarna companion animals management richting op gegaan. Heb mn paravet papier als onderdeel vd studie gehaald wat ik wel cool vond. Rest van de studie was ehm, lachwekkend.

Na de studie wilde ik naar Wageningen maar door omstandigheden niet gedaan. Bij een bank gaan werken en daarna voor mezelf begonnen.

Werk nu wel met dieren maar das niet te danken aan de studie haha. Hoewel, daar mn huidige collega leren kennen waar ik ons bedrijf mee run dus misschien heb ik er toch wat aan te danken!

Maar kort: nee, geen aanrader. Kies voor bedrijfskunde als je kan.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:14

Ik heb HBO diergezondheid & management in Dronten gevolgd (na paravet opleiding) en heb de mooiste baan van het land :D En weldegelijk in dezelfde sector; ik ben inspecteur bij de NVWA op de dossiers gezelschapsdieren/illegale hondenhandel en welzijn paard.
Ben dus één van de weinigen die de studie wel zou aanraden dus geloof ik :j

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:26

Fortitude schreef:
:wave: afgestudeerde Equine, Leisure and Sports. Dat is de verre voorloper van al deze VHL paarden ellende :')

Waarom ben je niet Dierwetenschappen aan de WUR gaan doen ipv VHL? Dat is een veel gebruikelijker stap bij uitloting voor diergeneeskunde en veel waardevoller dan VHL. Ik en mijn vriend hebben beide bij de WUR gestudeerd en dat kan ik echt meer aanraden. Maakt de doorstroom naar een eventuele master ook echt makkelijker (de WUR laat je liever niet beginnen aan een master zonder schakelprogramma als je van VHL af komt. En dat programma vond ik best pittig met alleen wat ik op VHL had geleerd.)

Overigens ben ik nu administrateur.
In de horeca :')


Grappig, ik heb ooit nog nagedacht over ELS, maar ben uiteindelijk toch iets totaal anders gaan doen. Ben wel benieuwd naar het verschil tussen die studie en de huidige. Weet jij dat toevallig?

Ik kan je vooral aanraden te gaan studeren waar je interesse liggen en enige baan kansen zijn. Bedrijfskunde lijkt me een mooie aanvulling :j

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:49

Silenna dat is echt een hele andere opleiding en niet vergelijkbaar met diermanagment.
Ik vond t afstuderen niet zo'n drama, gewoon binnen de gestelde tijd. Paraveterinair er ook bij gedaan in een half jaar en inmiddels al weer 10 jaar als paravet aan t werk!

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:07

Is dat zo? Ik dacht dat de vakken toch wel erg overeen kwamen? :=

Edit: zo niet, let dan maar niet op mij :')

Piekosjj

Berichten: 5477
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:28

Ja hier was het afstuderen ook echt drama. Dat kwam meer van mijn afstudeer-bedrijf vandaan, maar ook wel van de school. Zo duurde het wel een maand of 2-3 voordat uberhaupt mijn plan goedgekeurd was. Elke keer kreeg ik het weer terug met 1 zinnetje dat nét wat aangepast moest worden, en dat dus wel een keer of tien. Om toch gek van te worden was dat. Begeleiding was verder niet echt aanwezig en was voornamelijk op mezelf aangewezen. :+

Ik studeerde overigens inderdaad Equine, Leisure & Sports. Kon echt niet meer op de naam komen. Ik zeg meestal dat ik Equine Science heb gestudeerd, of hier in zweden het mooie woord hippolog (hippoloog). Want ondanks de grote claims van 'internationaal, engels studeren' heeft echt helemaal niemand buiten NL van VHL of deze studie gehoord :')

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 21:42

En wat zeggen jullie?
Heeft het nog invloed als je klaar bent als je een bachelor diermanagement hebt met een master bedrijfskunde of zowel de bachelor als master bedrijfskunde?
Ik heb namelijk al 3 jaar vertraging ( tijdens havo en vwo) want mijn grote droom was altijd diergeneeskunde.
Als ik nu weer opnieuw moet beginnen dan ben moet ik volgend studie jaar pas starten met weer wat nieuws… ik krijg er al slapeloze nachten van als ik er aan denk

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Diermanagement van hall larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 21:44

Ik had gehoopt met een docenten opleiding na diermanagment en een mooie master bedrijfskunde dat alles bij elkaar mij toch wel naar iets moois kon gaan brengen, maar daar ben ik dus niet meer zo zeker van.