Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:37

Nessie schreef:
Ik spring gerust parcoursen met paardenafstanden met mijn D Haflinger :j

Ja, die Haflinger in mijn les redt zich ook wel, die maakt als het nodig is gewoon ergens een extra dribbel en als hij niet uitkomt redt hij zich nog... :D Maar dat kunnen ze niet allemaal.

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:39

Nee maar ik denk dat je dat zelf moet kunnen inschatten. Ik bedoel, de pony springt super en kan ook goed meedoen met dressuur (Nog een paar wp en we zijn Z), maar omdat ze te klein is mag ze niet meedoen. Nu snap ik het punt wel als er van paard gewisseld moet worden, iemand van 2 meter en 120 kg (even een beetje een uiterste maar bij wijze van spreken) op mijn Haflingertje dat is niet zo comfortabel ook voor Goldy, maar er staat dat de lessen gevolgd worden op het eigen paard en het examen ook. Dan snap ik niet waarom ik niet gewoon op mijn pony mee mag doen. (Behalve dat het de regels zijn)

caro29
Berichten: 8051
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:56

Ik sta helaas ook niet op de lijst maar heb ook niet betaald voor de licentie. Ik heb de oude 1e fase allround met zelf rijden. Ik heb toen de licenties kwamen een paar keer naar de knhs gemaild met vragen maar antwoord krijg ik niet. Vind het raar dat ik elke 2 jaar moet betalen en alle bijscholingen zijn vaak doordeweeks en overdag zodat ik vrij moet zien te krijgen op het werk.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:10

Ik vind het wel heel fijn dat ORUN-3 nu in modules wordt opgesplitst. Dat geeft mogelijkheden! Ik ben heel benieuwd hoe ze het precies vorm gaan geven.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:21

Het is toch ORUN 2 in modules?

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:28

Ik heb een mail terug van de knhs. De lessen en het examen van de vooropleiding mogen met een d of e pony :) dit omdat je toch alleen maar op je eigen pony moet. Je moet voor alle modules slagen in het examen als je doorwilt naar niveau 3 maar dit betekend niet dat je alle lessen hoeft te volgen, je mag ook direct examen doen.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:30

hallo

ik heb een vraag. bij niveau 3 oude stijl moest je bv minimaal M1 zijn met je paard. maar is dit ook zo bij de nieuwe stijl? Want als 2 een vooropleiding is maar je rijd geen wedstrijden kan je dan wel 3 halen?
Ik beheers wel de M1 oefeningen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:40

Helaas was dit topic weggezakt bij mij. Ik heb even bijgelezen, maar zie allemaal dingen staan over vrijstellingen. Oftewel, ik heb ORUN 2 met eigen rijden alleen dressuur, maar heb ik het verleden wel 5 winstpunten in het springen gehaald met een paard. Moet ik dan alsnog examen springen rijden vorodat ik door mag naar de volgende fase?

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:33

jameyskatje schreef:
hallo

ik heb een vraag. bij niveau 3 oude stijl moest je bv minimaal M1 zijn met je paard. maar is dit ook zo bij de nieuwe stijl? Want als 2 een vooropleiding is maar je rijd geen wedstrijden kan je dan wel 3 halen?
Ik beheers wel de M1 oefeningen.

Dat staat op de site en in de Paard&Sport.
Je moet voldoen aan de sporteis.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:55

Ik ben nu bezig met de niveau 2 zonder eigen rijden, aangezien ik zelf geen paard heb en nog nooit wedstrijden heb gereden. Het kan nog een hele tijd gaan duren voordat ik wedstrijden kan gaan rijden. Ik snap het niet helemaal, heb ik hier straks nog wel wat aan dan? Of moet ik wel binnen 3 jaar wedstrijden gaan rijden ofzo?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:23

Nessie schreef:
Ik heb een mail terug van de knhs. De lessen en het examen van de vooropleiding mogen met een d of e pony :) dit omdat je toch alleen maar op je eigen pony moet. Je moet voor alle modules slagen in het examen als je doorwilt naar niveau 3 maar dit betekend niet dat je alle lessen hoeft te volgen, je mag ook direct examen doen.

*\o/* Top!


edit;
Citaat:
Als je al veel wedstrijdervaring hebt, kun je onder bepaalde voorwaarden vrijstelling krijgen voor de modules dressuur of springen. Je hoeft dan dus geen examen te doen. Dat kan als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

- Met tenminste 1 paard of pony van de cat. D/E opgenomen (geweest) in de klasse L1 + 1 dressuur --> vrijstelling voor de module Dressuur 1
- Met tenminste 2 paarden of pony's van de cat. D/E opgenomen (geweest) in de klasse M2 + 1 dressuur --> vrijstelling voor de module Dressuur 2
- Met tenminste 1 paard of pony van de cat. D/E opgenomen (geweest) in de klasse B + 1 springen -->vrijstelling voor de module Springen 1
- Met tenminste 2 paarden opgenomen (geweest) in de klasse L + 5 springen of met 2 pony's cat. D of E in de klasse M + 1 springen
--> vrijstelling voor de module Springen 2

Oftewel, heb dan iig vrijstelling voor examen van dressuur 1 en springen 1 :Y)



edit:
Module 2 springen is 80-90 dus dat moet te halen zijn voor de meeste D-pony's, dus fijn dat ze dat toelaten!
Zodra ponylief weer helemaal op de rit is ga ik dit maar eens goed uitzoeken en dan wanneer het kan de cursus doen :j
En voor lesgeven moet je een combinatie regelen, of zelf op je pony rijden. Dus is allemaal te doen met Pony.
Ben erg blij met dit bericht _/-\o_

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:23

Antwoord gekregen van de knhs, denk dat het voor veel vn jullie ook interessant is. Dus hier maar even een korte samenvatting:

Instructeurs die geslaagd zijn voor de niveau 2 opleiding met of zonder eigen rijden mogen gewoon blijven lesgeven, ook op accommodaties met een veiligheidscertificaat. De tijdelijke bevoegdheid gaat gelden voor personen die slagen voor de vooropleiding, voor mensen met een bestaand diploma en voor mensen die dit jaar nog gaan slagen voor de niveau 2 opleiding verandert niks.

Wat betreft de licentie van HI-3 Assistent Instructeur: over deze wijziging in het licentiereglement zijn alle licentiehouders in december per e-mail geïnformeerd. Deze wijziging heeft niks te maken met de nieuwe opleidingsstructuur. Reden dat hier een wijziging in is geweest, is er in het oude reglement geen onderscheid werd gemaakt tussen veel verschillende opleiding die in het verleden werden gegeven, zoals bijvoorbeeld de oude commandantencursus, de ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Met al deze opleidingen kon je een HI-2 licentie aanvragen, terwijl er wel een aanzienlijk verschil bestaat tussen bijvoorbeeld de vroegere ponyclubleiderscursus en de huidige niveau 2 opleiding. Ze hebben daarom een aantal diploma's opgewaardeerd naar een HI-3 licentie (dus i.p.v. een HI-2 licentie), waaronder de huidige niveau 2 opleiding. Om het onderscheid te maken met de personen die geslaagd zijn voor de niveau 3 opleiding, is de naamgeving wel anders, namelijk HI-3 Assistent Instructeur.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:50

kleinvosje schreef:
Helaas was dit topic weggezakt bij mij. Ik heb even bijgelezen, maar zie allemaal dingen staan over vrijstellingen. Oftewel, ik heb ORUN 2 met eigen rijden alleen dressuur, maar heb ik het verleden wel 5 winstpunten in het springen gehaald met een paard. Moet ik dan alsnog examen springen rijden vorodat ik door mag naar de volgende fase?

Nee dan kan je zo doorstromen.
Mijn L-klassering met een D-pony van bijna 25 jaar geleden is ook voldoende. Maar goed dat ik vroeger nog wel meer veelzijdig was. :D

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:52

Ja, ik had het al begrepen ja. Ik kan gelukkig zonder examen te doen over twee of drie jaar de volgende fase doen, in modules. Ben ik erg blij mee! Nu eerst focussen op de M jurycursus!

haike
Berichten: 13525
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:32

Ik ben het kwijt, ik heb een jaar of 6 geleden mijn kandidaat-instructeur gehaald, met eigen rijden. Zoals ik nu lees, mag ik gewoon les blijven geven op accomodaties met veiligheidscertificaat?

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:32

Nadia schreef:
Squawk, ik baal met je mee. Ik wilde eind van het jaar ook beginnen, maar nu eerst maar even afwachten hoe de nieuwe opbouw er uit gaat zien en wat de consequenties zijn.



Hier hetzelfde,
had alles al geregeld, ook al het geld gespaard. er dus helemaal klaar voor.

Ik hoop dat ik de opleiding alsnog kan volgen, maar mijn probleem is dat ik geen wedstrijden rij en dus waarschijnlijk niet toegelaten kan worden tot de niveau 3 opleiding. en zonder niveau 3 opleiding heb je ook niets aan de niveau 2 opleiding.

Mijn pony beheerst wel alle M oefeningen, maar ik heb gewoonweg nooit het geld en het vervoer gehad om op wedstrijd te gaan. ze is inmiddels al over de 18 jaar, dus geen jonkie meer.

dilemma.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:13

Ik had ook reactie van de knhs mbt de modules.
Je hoeft ze niet allemaal te volgen, wel moet je van alle modules het examen halen. Dus als jij denkt dat je van een bepaalde module zelf al voldoende kennis hebt doe je alleen het examen. Daarnaast kan je nog vrijstellingen krijgen voor de vaardigheden examens en modules zoals vermeld op de site. Zonder vooropleiding is het in ieder geval niet mogelijk om de niveau 3 te volgen. Totale kosten vooropleiding met alle modules zit rond de 1200euro. Stuk prijziger dan de oude niveau 2 dus!

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:15

Wow dat is wel een stuk duurder geworden!

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:50

jeetje, dat is meer dan 2x zo duur geworden.

Als je er voor kiest om enkel de examens te doen, moet je dan wel het gehele bedrag voor de module betalen? ik heb de knhs afgelopen maand al 2x gemaild, vandaag ook weer, maar nog steeds geen reactie terug, hoop dat ze mijn nieuwe e-mail van vandaag wel gaan beantwoorden, anders ga ik bellen.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:57

Dat is wel heel veel geld zeg!!! Dat kan bijna niet...moet instructeur worden dan een elite aangelegenheid worden??
En hoe zit het met die EV modules?? Moet je altijd dressuur 2/springen 1 of dressuur 1/springen 2 doen??
Ik heb geen wedstrijdervaring of klassering en zou dan dressuur 1 en springen 1 willen doen...of moet je dan eerst dressuur 1 en dan ook nog dressuur 2 doen?? Dan duurt het wel lang en wordt het een hele prijzige hobby...

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:22

het gaat volgens mij niet meer om talent, inzicht, ambitie, motivatie en sociale vaardigheden. Je moet gewoon van goede huizen komen, veel geld willen neerleggen en de middelen hebben zoals een paard, trailer, tijd en geld om wedstrijden te rijden. Dus ook als je slechts beginnerslessen wil geven op een manege en ook als je gewoon al goed les kan geven en veel ervaring hebt met mens en paard. Tuurlijk, kwaliteit staat voorop. maar ik heb belabberde mensen op wedstrijden zien rijden die een goed ervaren paard onder hun kont hadden en rijke ouders langs de zijlijn. Waarom zijn zij dan wel gekwalificeerd genoeg om toegelaten te worden tot orun-3 en ik niet?

Eigenlijk zouden ze net als op het HBO een toelatingstest moeten doen, zodat iedereen de mogelijkheid heeft ongeacht je rijkdom, dat je puur wordt beoordeeld op je kunnen.

It's all about the money..

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:28

jameyskatje schreef:
Dus ook als je slechts beginnerslessen wil geven op een manege en ook als je gewoon al goed les kan geven en veel ervaring hebt met mens en paard.


Ik licht deze zin er even uit, want volgens mij is daar dan toch een FNRS opleiding voor?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:31

Dan moet je wel bij een manege werken, om die cursus te volgen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:32

Ja, maar dat schrijft ze toch, als je manegelessen wilt geven. Dan werk je op een manege lijkt mij?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:33

Hoeft niet, je kan daar ook als vrijwilliger aan de slag zijn en vooral helpen. Voor MMI moet je echt op de loonlijst staan...met de ORUN zou je de manege-eigenaar kunnen helpen met de lessen.
Maar dat kan JK zelf het beste toelichten ;)