Jureerbevoegdheid opgeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 06:46

Ik vroeg me af of er hier mensen zitten die bewust hun jureerbevoegdheid aan de wilgen hebben gehangen en of ze hier later spijt van hebben gekregen.

Ik merk dat het tijdsbeslag dat jureren op me legt me steeds meer gaat tegen staan (zelfs de verplichte 5 x per jaar). Met name ook het feit dat verenigingen zoveel mogelijk combinaties per jurylid willen proppen, minimaal 30, staat me tegen. Met reistijd erbij kost het je gewoon een hele dag en eigenlijk vind ik dat zonde van mijn tijd. Maar opgeven is ook wel definitief, ik denk ook niet dat je er snel weer tussen komt.

Dus ben ik benieuwd of er spijtoptanten zijn ;)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 07:08

Geen moment spijt gehad.
Het is hobby en daar moet je plezier van hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:24

Ik heb er zelf weleens over nagedacht. Ik heb me nu opgegeven voor de ZZL cursus als aanvulling op mijn IZ en ik weet wel dat als ik hem niet mag doen, dit een enorme demotivatie zou zijn. Ik weet niet of ik dan nog veel zin heb om zo door te gaan. Ik merk vooral dat je inderdaad steeds grotere groepen krijgt uit bezuinigingsoogpunt. Daarbij worden er minder wedstrijden uitgeschreven en doordat de Z1, Z2 en ZZL bij elkaar wordt gepropt, vragen ze daar een ZZL jury voor. De gewone Z juryleden worden dus veel minder gevraagd en ik merk vaak dat ik B en L ponietjes jureer. Ook geen probleem maar dat is niet waar ik voor ben opgeleid en waar mijn ambitie ligt.

Verder ben ik persoonlijk ook minder bij de paarden betrokken en heb ik een heel ander leven inmiddels.

Iemand hier uit de buurt mocht toen de ZZL niet doen en heeft inderdaad haar jurybevoegdheid opgegeven. Ze heeft de KNHS gebeld om haar van de lijst te halen. En dat doen ze dan ook gewoon.
Zij heeft er geen moment spijt van gehad. Maar ze rijdt zelf heel fanatiek wedstrijden dus dat is misschien ook anders.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:59

Ik jureerde vorige jaren zo'n 40-50 keer per jaar met veel plezier.
Dit jaar door drukte eigen zaak en starten met een pony bewust maar 10 keer. En dan heb ik echt vaak nee moeten verkopen. En dat terwijl ik toch zeker niet als sinterklaas jury bekend sta.
Dus het weinig gevraagd worden is mij niet bekend. Ik vraag me dan ook af hoe actief de jury's waar dit wel van toepassing is, zich opstellen.

Ik moet wel zeggen dat ik zeker (nog) niet denk aan het opzeggen van mijn licentie maar het plezier wordt me wel wat ontnomen door door het relatief lager wordende niveau in de ring en gebrek aan eigen kennis/kunde en het ontbreken van een goede basis.
Ik krijg toch wel het idee dat alles maar even snel in de volgende klasse moet komen en als je daar dus geen winst in rijdt het dan maar de jury ligt.
Het wisselend presteren van de jury's maakt het voor de deelnemer natuurlijk ook weer niet makkelijk om te kunnen begrijpen of je nu wel of niet aan een klasse toe bent.
Hier ligt ook nog wel een uitdaging voor de jury's/knhs om dit toch beter ingericht te krijgen in de te rijden proeven en het jureren.

De groter wordende groepen heb je ook min of meer zelf in de hand. Ik sta nu voor zondag voor 4,5 uur ingepland. Ik snap dat dit zo uitkomt door M en Z bij 1 jury te willen laten doen maar ze hadden ook eerder kunnen zeggen dat de wedstrijd vol zat of minimaal mij kunnen berichten of het goed was dat het een wat langere zit werd. Er resteert nu maar 1,5 uur om mijn eigen paarden te verzorgen en te rijden, dan moet ik naar een clinic en daarna naar een verjaardag. Niet echt wat ik in gedachte had voor een zondag.
Dit zal ik het secretariaat ook doorgeven zondag en als ze het dan nog een keer doen in de toekomst betekend dat dus dat ze de startlijst moeten aanpassen en ze wellicht op mijn zwarte lijst komen.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:18

Ik ben nu een jaar of zeven jurylid af. Had er in twintig jaar onwijs veel in de baan gehad, geen sinterklaas, maar wel veelgevraagd en niet zo goed in nee zeggen :o

Ik had me ooit (op een stervenskoude en waardeloos georganiseerde wedstrijd) voorgenomen: als ik zelf niet meer kan paardrijden stop ik ook met jureren en leer ik pianospelen :+ Na een ernstig ongeluk ben ik dan ook meteen gestopt met jureren. Pianospelen ging het volgens de deskundigen nooit meer worden, dus toen met heel kleine stapjes weer een beetje gaan paardrijden. Ik vind het leuker dan ooit!

Heel af en toe mis ik het jureren nog wel, maar lesgeven (en zelf rijden) heeft mijn voorkeur en je kunt je tijd maar een keer uitgeven.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:22

Ik denk ook wel eens aan stoppen met jureren maar doe het niet omdat ik denk in de toekomst meer vrije tijd te hebben. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik mijn werk kwijtraak of mijn dochtertje zelfstandiger wordt, ik meer tijd voor het jureren heb. Tegenwoordig is het jureren in mijn drukke schema een zware belasting. Als ik in een assertieve bui heb dan vraag ik de organisatie van de wedstrijd mij geen hele lange rubrieken te laten jureren. Ik ben benieuwd wat je gaat beslissen!

Anoniem

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:00

Ik denk er ook steeds vaker over na, vind het wel best zo. Heb afgelopen jaar de 10x niet eens gehaald (wel vaak nee gezegd) en merk vaak dat ik het zonde vind om in mijn vrije weekend te moeten jureren. En als ik dan een lange lijst voor mijn neus krijg met ook maar 1 klasse ga ik al helemaal met tegenzin heen. Daarbij krijg ik ook steeds vaker het gevoel dat er geen fluit met je commentaar/opmerkingen gedaan wordt en komt er nooit iemand naar me toe voor uitleg of met een vraag.. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk om op deze manier nog bij de sport betrokken te blijven. Dus ik zie het wel, voorlopig is ie nog geldig en ga ik jureren als het me uitkomt :)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:16

Relaxed schreef:
Ik denk er ook steeds vaker over na, vind het wel best zo. Heb afgelopen jaar de 10x niet eens gehaald (wel vaak nee gezegd) en merk vaak dat ik het zonde vind om in mijn vrije weekend te moeten jureren. En als ik dan een lange lijst voor mijn neus krijg met ook maar 1 klasse ga ik al helemaal met tegenzin heen. Daarbij krijg ik ook steeds vaker het gevoel dat er geen fluit met je commentaar/opmerkingen gedaan wordt en komt er nooit iemand naar me toe voor uitleg of met een vraag.. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk om op deze manier nog bij de sport betrokken te blijven. Dus ik zie het wel, voorlopig is ie nog geldig en ga ik jureren als het me uitkomt :)


Oke, ik had geen idee dat dit leefde onder meer juryleden.
Ik ben benieuwd wat er uit een enquete van de KNHS voor de juryleden zou komen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:05

Suzanne F. schreef:
Ik heb er zelf weleens over nagedacht. Ik heb me nu opgegeven voor de ZZL cursus als aanvulling op mijn IZ en ik weet wel dat als ik hem niet mag doen, dit een enorme demotivatie zou zijn. Ik weet niet of ik dan nog veel zin heb om zo door te gaan.


Dit gebeurt best wel veel hoor. Bij ons in de regio zijn er veel juryleden die zich hebben aangemeld voor ZZL. Maar bijvoorbeeld afgewezen werden omdat ze 50 jaar zijn.
Mensen van 50 jaar kunnen gemakkelijk nog 25 jaar jurereren. En meestal zijn dat ook de mensen die zelf niet meer starten dus ook genoeg tijd hebben om te jureren. Die mensen vinden dat demotiverend en zijn dus compleet afgehaakt.
Met als gevolg dat er hier geen ZZL juryleden te vinden zijn. En degenen die wel zjin toegelaten starten zelf al ZZL dus die hebben geen tijd om te komen jureren. Heel jammer.....
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je er dan geen zin meer in hebt.

De grote groepen merk ik ook. Ringen met 37 deelnemers. En zeker als het dan ook nog eens 37x dezelfde proef is dan is dat niet zo fijn.

Twee jaar geleden heb ik ook met een dipje gezeten. Vanaf vorig jaar had ik er wel weer zin in. Wat ik wel jammer vind is dat ik niet door kan stromen. Dat kon ik eerst wel, maar de KNHS ging treuzelen met uitschrijven van de cursus. En daarna werden de regels dusdanig aangepast dat ik het nu niet meer mag. Als ik ooit ga stoppen is dat voor mij wel de reden, gewoon omdat ik niet door kan stromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:15

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:
Ik denk er ook steeds vaker over na, vind het wel best zo. Heb afgelopen jaar de 10x niet eens gehaald (wel vaak nee gezegd) en merk vaak dat ik het zonde vind om in mijn vrije weekend te moeten jureren. En als ik dan een lange lijst voor mijn neus krijg met ook maar 1 klasse ga ik al helemaal met tegenzin heen. Daarbij krijg ik ook steeds vaker het gevoel dat er geen fluit met je commentaar/opmerkingen gedaan wordt en komt er nooit iemand naar me toe voor uitleg of met een vraag.. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer leuk om op deze manier nog bij de sport betrokken te blijven. Dus ik zie het wel, voorlopig is ie nog geldig en ga ik jureren als het me uitkomt :)


Oke, ik had geen idee dat dit leefde onder meer juryleden.
Ik ben benieuwd wat er uit een enquete van de KNHS voor de juryleden zou komen.


O ja, bij mij speelt het ook mee dat ik niet verder kan, doe nu t/m M en heb geen ZZL gereden, dus ben nu 'klaar'..

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:48

Dat de ringen steeds voller gepropt worden bij veel verenigingen vind ik ook erg vervelend.
24-28 vind ik wel genoeg.
Hier in de buurt is een vereniging waar je altijd minimaal 30 krijgt zonder pauze en daar bedank ik dus ook voor. Zij willen geld verdienen aan de wedstrijden, maar op die manier vind ik het jureren niet meer leuk.
Ik denk er nog niet over om te stoppen, ik doe het nog steeds met veel plezier. :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:58

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niets herken in je woorden. Ik heb dit jaar een stuk of 30 keer gezeten, en elke keer nog met plezier. Afgelopen zaterdag had ik een ring van 14 combinaties, wat wel erg weinig is, maar 25-30 vind ik prima. De meeste locaties hier in de omgeving hebben daar ook wel de grens liggen.
Ik let er zelf op dat ik niet nog iets anders plan op een jureerdag. Heb ook nog een gezin en huishouden. Ik plande ook nooit een jureerklus in eenzelfde weekend als zelf starten, nu heb ik daar even geen last van omdat paardlief met een blessure staat. Heb zeker wel de ambitie om nog een keer de ZZL te gaan halen, maar met diezelfde blessure en een drachtig paard is dat een meerjarenplan voorlopig.

Stoppen zit er bij mij voorlopig nog zeer zeker niet in!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 07:57

Ik heb ook 'last' van het doorstromen, maar dat is nog tot daaraantoe. Het gaat mij vooral om de tijd. Ik voel het nu vooral als een belasting en zonde van de tijd, waarin ik andere dingen had kunnen doen.
Ik denk dat ik er wel aardig uit ben. Speelt bij mij nog mee, dat ik zelf ook weer wil gaan starten volgend jaar en dan wordt het gewoon teveel.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:04

Geen jury, maar wel wedstrijdruiter.

Ik heb ongelooflijk veel respect voor jullie _/-\o_ dat je in je vrije tijd de moeite neemt om ons wedstrijdruiters een stapje verder te helpen in africhting van onze paarden.

Dus hierbij: Bedankt!

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:33

Ik ben ook al een paar jaar gestopt. Zonder spijt. Ik had een keer een akkefietje waarbij de knhs me niets eens steunde: ze kunnen alleen iets als de ruiter zich op het wedstrijdterrein zich misdraagt. Daarbuiten ben je vogelvrij wat de knhs betreft.
Daarnaast ben ik verpleegkundige en werk om het weekend. Heb ik een paard en sociaal leven en het weekend was telkens voller dan vol.
Ik ben dus gestopt. Heel af en toe jureer ik onderling. Niet meer dan 2 per jaar, maar dan is de sfeer sowieso een stuk beter dan officieel. En altijd weinig starts en lekker dichtbij. En de manege ruiters lezen je opmerkingen ook nog echt.
Dus ik heb nog geen seconde d pijn gehad.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:35


vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:38

Met janouk eens :). Hier geen jury wel wedstrijd ruiter. Wel gestopt met selecties rijden. Merk dat hierbij roch anders gekeken wordt dan bij "gewone" wedstrijden. ( uitzonderingen daar gelaten) en dat werd een frustratiepunt.

Die grote groepen jureren lijkt me doodvermoeiend!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:34

Fitzroy schreef:
Ik merk dat het tijdsbeslag dat jureren op me legt me steeds meer gaat tegen staan (zelfs de verplichte 5 x per jaar). Met name ook het feit dat verenigingen zoveel mogelijk combinaties per jurylid willen proppen, minimaal 30, staat me tegen.

In mijn kring is het streven om elke keer maar een wedstrijd te plannen dus een tweede aanvraag voor die dag wordt geweigerd (en de locaties liggen niet voor het oprapen dus die ene wedstrijd stuift de hele kring op af en bam 36 combinaties) . Nu weet ik niet hoe dat zit in andere kringen maar zou dat ook een deel van het probleem kunnen zijn?
(Als ruiter vind ik het ook niet leuk, voor mij is de gezelligheid er al lang af en ik start nu nog springen, dressuur in het buitenland en bij enkele kleine locaties buiten mijn kring)

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:23

Ik heb mij toevallig dit jaar aangemeld voor de jurycursus. Bij ons in de kring zie je geen ringen van 35 (behalve bij selectie en dan wordt hij door midden gespitst). En als het nog verschillende proeven zijn is het anders denk ik.
Maargoed, ik denk dat het ook grotendeels van je privé-leven afhangt, hoe je het jureren ervaart.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:03

kleinvosje schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niets herken in je woorden. Ik heb dit jaar een stuk of 30 keer gezeten, en elke keer nog met plezier. Afgelopen zaterdag had ik een ring van 14 combinaties, wat wel erg weinig is, maar 25-30 vind ik prima. De meeste locaties hier in de omgeving hebben daar ook wel de grens liggen.
Ik let er zelf op dat ik niet nog iets anders plan op een jureerdag. Heb ook nog een gezin en huishouden. Ik plande ook nooit een jureerklus in eenzelfde weekend als zelf starten, nu heb ik daar even geen last van omdat paardlief met een blessure staat. Heb zeker wel de ambitie om nog een keer de ZZL te gaan halen, maar met diezelfde blessure en een drachtig paard is dat een meerjarenplan voorlopig.

Stoppen zit er bij mij voorlopig nog zeer zeker niet in!


Hier eigenlijk ook zo, ik probeer '1 activiteit' per weekend te hebben, óf jureren, óf dagje weg, óf starten, etc. etc. Zie dat ik dit jaar 18x weg ben geweest en heb van de zomer een periode nee verkocht omdat ik het erg druk had met andere dingen. De tijd dat het me kost vind ik niet de grootste investering, ik heb er echt plezier in en krijg er energie van. Protocollen staan vol, probeer nog met ruiters/amazones na te praten en heb ook eigenlijk altijd wel leuke gesprekken met het secretariaat. Krijg bijna altijd hele positieve feedback en ontvang vaak weer een verzoek of ik nog een keer terug wil komen.

Wat me wel een bepaalde frustratie (wat me vervolgens energie en 'fanatisme' oplevert) is de soms grote onwetendheid en onkunde bij (welwillende en zich vaak van geen kwaad bewuste) ruiters. Zo heb ik de laatste 2x jureren erg weinig leuke punten uit kunnen delen en werd met name in de M1/M2 echt onvoldoende gereden. En als je dan het gesprek aan gaat kom je er achter dat ze nog nooit van het scala gehoord hebben, bijv. niet weten dat niet elke pas achteruit een goede pas achterwaarts is, dat contragalop niet per definitie een 7 is als je in 'de goede galop' blijft en ga zo maar door. Daar word ik dan echt wel een beetje verdrietig van en de frustratie is dan dat ik graag nóg meer kennis en informatie zou willen delen, maar dat je mogelijkheden daartoe als jury toch beperkt zijn. De ruiters zouden daar zelf ook meer verantwoordelijkheid voor moeten nemen, hoeveel zouden de eerste pagina's uit het proevenboekje doorgelezen hebben voor ze op wedstrijd gingen? Als je een examen hebt pak je toch ook het juiste boek om te leren, en ga je niet zomaar wat doen?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:40

Klopt Remember, dat herken ik wel.
Ik vraag me dan altijd of de instructie zo blind is of gewoon de ruiters naar de mond praat ofzo. De instructie zou toch moeten instrueren/leren en de ruiters dat soort dingen moeten bijbrengen?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:48

Ik denk er ook steeds vaker aan. Inderdaad vanwege de tijd, maar ook omdat mijn prioriteiten en mijn leven heel anders geworden zijn. Ik heb daarom dit jaar extra gejureerd zodat ik volgend jaar een jureerpauze in kan lassen (de regel is nu dat je 10x per 2 jaar jureert, dus als je daar het eerste jaar aan voldoet dan hoef je het 2e jaar niet te jureren). Na dat jaar neem ik de beslissing of ik door blij gaan of niet.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:19

Ik ga nog steeds met plezier jureren en hoewel ik nu voornamelijk ponyrubrieken B en L jureer, ben ik ook een drukke bixiejury, vooral bixie-springen.

Wat hier id regio opvalt is dat organisaties hun lijstjes van voorgaande jaren niet echt aanpassen. Ik wordt steeds voor dezelfde wedstrijden en dezelfde rubrieken gevraagd, dus bijna altijd B en kan me niet meer herinneren wanneer ik nog een keer L2 gejureerd heb...

Ik wil graag doorstromen richting ZZL maar hopelijk kan ik komende winter de M cursus starten, heb mijn aantal wedstrijden al bij elkaar.

Wat mij juist helpt tegen de sleur is op heel verschillende wedstrijden te jureren, zo jureer ik dus bixie, normale ch's, maar ook kleine dressuurwedstrijden op manege. Hier worden vaak 2 proeven gereden en dat breekt ook de sleur. Ook jureer minimaal 2x per jaar op een lokale sgw-wedstrijd. Er wordt dan iedere keer net iets anders van je verwacht dus dan blijf je scherp :D

Grote groepen vind ik niet echt vervelend maar merk wel dat je aandacht vermindert richting het eind. Ik vraag wel altijd een plaspauze in een grote groep, dat vind ik het minimale wat je mag verwachten vd organisatie.
Toch heb ik al vaker 2x op een dag gejureerd, 1x bixie-springen en 1x dressuur. Ik vind dat niet belastend, liever 1 zondag helemaal vol dan 2 zondagen moeten plannen en regelen maarja, dat ieder zijn eigen gevoel : D

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:58

Ik ben gestopt 3 jaar geleden en heb er geen spijt van.

Mijn leven is dusdanig veranderd, dat ik merkte geen feeling meer met de sport te hebben. Dan is het tijd om te stoppen.

Een van de redenen was ook wel de tijd. Dat ik de hele week al om 5.15 mijn bed uitmoet en dan op zaterdag of zondag ook nog een vanaf 8 of 9 uur in een hokje kon gaan zitten. En de mentaliteit van een groot aantal (gelukkig niet allemaal!) ruiters, die slechte punten altijd overal zochten, behalve bij zichzelf.

Uiteindelijk heeft mijn bijna-burn-out me het laatste zetje gegeven om ermee te stoppen. In het weekend wil ik ontspannen en dingen doen waar ik energie van krijg en ik merkte dat jureren me energie kostte. Onder andere dus doordat ik zelf geen dressuur meer rijd en ik dus ook de binding met de sport zelf verloren ben.
Ben nog steeds met paarden bezig, maar u zelf uitsluitend als recreatieruiter en daarnaast als groom in de endurance.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Jureerbevoegdheid opgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:52

Interessant topic!


Ik heb me dit jaar aangemeld voor de cursus, en zou ook graag willen door stromen richting het ZZL.

Wat ik in jullie opmerkingen wel oppik heb ik soms ook wel eens als ik gereden heb dat een jury er soms ook wel in het hokje bij zit van nou ja het moet maar, en dan zulke demotiverende punten uit deelt dat ik haast zou stoppen met wedstrijden.
Gelukkig weet ik dat er zelf genoeg te leren heb en me paard ook, en dat geeft mij wel weer uitdaging om het de volgende x toch weer ga om me te verbeteren.

ben benieuwd 2015 hoe de cursus gaat.