Manege instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:51

Kelly_ann schreef:
Leuk idee van dat (evaluatie) schriftje :j En dan gewoon iedere les even bekijken en aan de volgende meegeven?

ik had m zelf in de kantine op tafel liggen en zei dan aan eind van de les of iemand graag wilde of wees iemand aan (maar vaak stonden ze dan in een groep om de tafel om het blad in te vullen *D )
Werkte veel uren achter elkaar dus dan kon ik pas aan eind van de dag zien wat er was opgeschreven. Werkte dan ook met een map met tabbladen voor de verschillende dagen, en dan dus duidelijk welk uur het was (en datum). Heb ook wel eens voor elke les een eigen tabblad willen doen, maar dat was mij teveel werk :+

PAUZES!!!! pfff praat me er niet van. Werkte officieel met lesuren van 9 tot 5. En dan werden er toch nog lesjes na gezet. Pauzes werden opgevuld, en had je wel ergens tussendoor pauze, dan moest je wel weer ergens helpen/meelopen/instructies geven etc. :')

Laatste jaren wel veel duidelijker pauze geëist want was gewoon niet vol te houden, en dan nog stond ik regelmatig tijdens een les, snel even een broodje weg te kanen }:0
probleem was dan ook, halfuur wordt opgeslokt met iedereen helpen, en uur dan zat ik me stierlijk te vervelen :7

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:54

Ja, dat heb ik ook. Ik had zelf aangegeven een halfuur pauze te willen. Een uur vind ik zo zonde van m'n tijd... :D

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:19

Ik ga hier ook even volgen, ik heb net mijn diploma Initiator (België) gehaald en geef momenteel elke zaterdagvoormiddag privé lesjes aan de aller kleinsten (vanaf 6j tot ze klaar zijn voor de eerste groep), maar misschien ga ik binnekort wel meer uren geven, en dan zijn jullie tips meer dan welkom.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:25

Leuk topic!
Ik geef ook al jaren les op een manege.
Verschillende leeftijden en niveaus.

Ik vraag regelmatig wat ze graag willen leren. Welke paarden ze leuk vinden. En daar probeer ik rekening mee te houden.

mala26

Berichten: 5011
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:50

Qua theorie, ik geef een boel theorie in mijn lessen, bij de beginners kan dat zijn van dat ik ze "huiswerk"mee geef en wil dat ze een bak voor mij tekenen met alle letters op de juiste plek, en een grote volte en een gebroken lijn. Gewoon om te zien of ze het ook echt snappen en onthouden. En in de lessen doe ik vaak in de stap momenten dat we de onderdelen van het hoofdstel/zadel doornemen.
Bij de wat gevorderde is het van wat is een volte? hoe rij ik die? waarom rij ik die? En bij de gevorderde is het met wijken, schoudervoor en "travers".
Ik probeer ook echt les te geven met de gedachte dat veel van deze kinderen/tieners ooit een eigen paard of verzorgpaard krijgen en dat ik dan wil dat ze ook weten waar ze mee bezig zijn en niet iets "verkeerds" gaan doen.
En als ik een les voor het eerst heb wat al wat langer rijd vraag ik altijd iedereen wat ze met het rijden willen bereiken, wat hun doel is. En probeer daar dan ook altijd rekening mee te houden.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:17

Als ik theorie geef in de les, zet ik de groep meestal op de volte. Tijdens het uitstappen bespreken we ook nog weleens wat.

Toen ik zelf als kind in de manegelessen reed, hadden we nog geen binnenbak. Toen deden we nog wel eens een theorie les als het regende. Daar heb ik wel veel van opgestoken: hoofdstel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, poetsen, opzadelen, we gaven zelfs wormenkuren. Nu gebeurt dat eigenlijk niet meer in de lessen, wat toch wel jammer is.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:14

Ik meld mij ook, werk bij een FNRS manege. Heb vooral de jeugdlessen onder mijn hoede, van beginner tot puber die al 6 jaar rijdt. Lesindelingen hoef ik gelukkig niet te maken, ieder kind heeft iedere week dezelfde pony, ze krijgen bij ons altijd een 'eigen' pony. Hierdoor kan je ook wat meer vooruit met ze. Ik wissel vaak af in mijn lessen, serieus dressuur, carrousel, spelletjes, buitenrijden enz. In de wintermaanden hebben we altijd 1 keer in de maand keuzeles en mag de les zelf beslissen wat ze gaan doen.
Springlessen houden wij apart, omdat niet iedereen wil en kan springen.
De beginnende kinderen hebben naast rijden ook theorie, meestal zo'n 3 maanden, ze leren dan alles over pony's. Dit sluiten wij af met een Hoefjesdiploma. In de andere groepen wil ik tijdens de les nog wel eens wat theorie doen, blijven ze toch leuk vinden
Ouders langs de kant is inderdaad wat, zeker als ze zelf ook rijden/gereden hebben. Wij hebben bordjes aan de rijbanen hangen dat er niet gestoord mag worden tijdens de les.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:43

Onze rijbaan binnen is open, dus er staan wel eens ouders te kijken. Gelukkig heb ik er geen die op vervelende manier zich bemoeien met de les.

In het verleden heb ik eens een meisje gehad dat was gevallen. Geen grote schade alleen wat beteuterd... Ik het meisje moed ingepraat, kom op, stoute pony, we gaan hem vangen en het nog een keer proberen!
Komt moeder de bak ingerend, compleet over haar toeren. "Kindje toch, wat erg, je zal wel pijn hebben" Meisje in dikke tranen door de reactie van moeders. "En je hoeft niet meer op die pony hoor...Wil je nog rijden? Nee toch?"

Meisje wilde na deze scéne niet meer natuurlijk -O-

mala26

Berichten: 5011
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:20

Kelly_ann schreef:
Onze rijbaan binnen is open, dus er staan wel eens ouders te kijken. Gelukkig heb ik er geen die op vervelende manier zich bemoeien met de les.

In het verleden heb ik eens een meisje gehad dat was gevallen. Geen grote schade alleen wat beteuterd... Ik het meisje moed ingepraat, kom op, stoute pony, we gaan hem vangen en het nog een keer proberen!
Komt moeder de bak ingerend, compleet over haar toeren. "Kindje toch, wat erg, je zal wel pijn hebben" Meisje in dikke tranen door de reactie van moeders. "En je hoeft niet meer op die pony hoor...Wil je nog rijden? Nee toch?"

Meisje wilde na deze scéne niet meer natuurlijk -O-


ooo deze ouders heb ik ook gehad, verschrikkelijk! Op een gegeven moment had ik ook gewoon de regel dat de ouders de bak niet in mogen komen als de kinderen er naast liggen. ouders/mensen konden altijd kijken en luisteren naar de les maar je komt de bak niet in.
Heb ook wel ouders gehad die mee stonden les te geven aan de zijkant. Heb 1 keer met een ouder die dit echt maar bleef doen gevraagd of zij anders de les over wilde nemen dan ging ik wel wat anders doen... Toen was het klaar :D

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:05

Tja, ik heb ook die ouders. Maar manege trekt er geen één lijn in, dus ik kan niet zomaar op m'n strepen staan...

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:05

wat voor theorie vinden jullie belangrijk om met (beginnende) kinderen te behandelen? Omdat ik natuurlijk de "opzadelhulp" ben heb ik juist wel heel veel tijd om dingen uit te leggen. Ik merk dat ze allemaal graag dingen willen leren, ook mijn gehandicapte ruiters (aan wie ik wel zelf les geef) en dat de wat verder gevorderde leerlingen me regelmatig appen als ze vragen hebben. Maar ik kan zelf niet zo goed inschatten wat je hen tijdens het opzadelen allemaal zou moeten leren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:39

Bedoel je theorie over poetsen en opzadelen Lienie? In ieder geval hoe je een paard poetst en opzadelt natuurlijk ;-) Ik zie vaak dat de lessers vergeten om het dekje de kamer van het zadel in te trekken, daardoor liggen dekjes vaak over de schoft.
Ook handig een hoofdstel aandoen is een kunst, ze moeten natuurlijk én het hoofdstel+paardenhoofd vasthouden en dan met de andere hand het bit indoen.

Verder vind ik het wel prettig als ze tijdens het opzadelen al even naar hun beugellengte kijken, dat scheelt tijd bij het opstappen.

Ik krijg vandaag mijn boek binnen, ben benieuwd!
Afbeelding

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:43

Kelly_ann schreef:
Bedoel je theorie over poetsen en opzadelen Lienie? In ieder geval hoe je een paard poetst en opzadelt natuurlijk ;-) Ik zie vaak dat de lessers vergeten om het dekje de kamer van het zadel in te trekken, daardoor liggen dekjes vaak over de schoft.
Ook handig een hoofdstel aandoen is een kunst, ze moeten natuurlijk én het hoofdstel+paardenhoofd vasthouden en dan met de andere hand het bit indoen.

Verder vind ik het wel prettig als ze tijdens het opzadelen al even naar hun beugellengte kijken, dat scheelt tijd bij het opstappen.


haha dat is natuurlijk sowieso wel handig als ze dat leren :)
we zijn nu met een aantal kinderen heel hard aan het oefenen met het hoofdstel bij de wat eigenwijzere pony's. (Giraffen zijn nog steeds niet op te zadelen :+ )

Ik bedoelde eigenlijk meer echte theorie, want dit moeten ze natuurlijk in de praktijk kunnen. Ik heb kinderen van 7 tot 18, beginner tot gevorderd, en van "normaal" tot kinderen met het syndroom van Down. Zeker de oudere kinderen willen ook gewoon graag dingen weten over de theorie achter paarden en het rijden, maar ik weet niet goed wat ik ze daarover kan leren. (ik probeer natuurlijk altijd hun vragen te beantwoorden, maar zelf wat aanbieden lijkt me ook wel een goed idee)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:45

In mijn privélesjes steek ik altijd de eerste 5 minuten theorie over waar we aan gaan werken:
waarom moeten we recht zitten, waarom op-zit-op-zit in draf, waarom we moeten leren de paarden laten reageren op been (heel moeilijk met heel kleine kindjes, komen vaak niet onder het zadel uit met de benen), bij de iets verder gevorderden volgt dan waarom op buitenbeen lichtrijden, waarom een cirkel geen hoeken heeft, ...

En dan gaan ze naar de groepslessen en kan ik veel minder hun vorderingen volgen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:14

De onderdelen van het zadel en hoofdstel kun je ze leren, lichaamsdelen van het paard (knie achter gaat bijna altijd fout :) ) wat voer je een paard, hoe mest je een stal uit, later kun je ook ziektes bespreken.

Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:32

Ootie schreef:
De onderdelen van het zadel en hoofdstel kun je ze leren, lichaamsdelen van het paard (knie achter gaat bijna altijd fout :) ) wat voer je een paard, hoe mest je een stal uit, later kun je ook ziektes bespreken.


dit zijn leuke dingen :) zeker ook die knie, die kan gewoon spelenderwijs aan bod komen bij de jongste kinderen

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:41

of de leukste vraag : Hoeveel handen heeft een paard (of om het persoonlijker te maken "naam paard") Ongeveer leeftijd 8-9 zitten ze je echt aan te kijken van "die is gek" *\%/*

nambi
Berichten: 155
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:44

Ik kwam laatst het volgende probleem tegen en vroeg mij af wat jullie met zo iets doen.
Ik heb (had) sinds begin december een meisje van 8 in de priveles. Het meisje kwam als de dood voor paarden binnen, maar moest van moeder paardrijden omdat ze thuis ook paarden hebben. Nu heb ik daar al wat op tegen om een kind te dwingen. Maar goed, dit wist ik niet van te voren. Ik heb dus als doel gesteld om het leuk voor het kind te maken. Om haar angst (grotendeels) weg te nemen en dat ze het gewoon naar haar zin had. Gemiddeld geld bij ons dat een kind ongeveer 8 privelessen nodig heeft voor ze de groep in gaat. Zij had duidelijk meer nodig, geen probleem. Eind maart heb ik haar samen gezet met een ander meisje in de priveles om haar voor te bereiden op de groepsles. Nu heeft het kind het naar haar zin, vind nieuwe paarden nog eng, maar de paarden waar ze opgezeten heeft niet meer. Ze rijdt best leuk ondertussen. En gaat nu dus de groepsles in. Maar moeder vind dat ze eigenlijk nog slecht rijdt en dat we strenger voor haar moeten zijn. Dus moeder is eigenlijk de hele tijd tegen mij aan zeuren. Het lijkt erop alsof dat kind geen plezier mag maken op het paard en moet gedrild worden om de nieuwe Ankie te worden. Keer op keer herhaal ik dat ik het belangrijker vindt dat het kind plezier heeft zolang het paard er geen last van ondervindt. Mijn vraag nu: Blijven jullie beleefd tegen zulke ouders, ook al zeuren ze elke week weer? of worden jullie ook een keer wat harder?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:55

Ik heb al verschillende ouders de bak uitgestuurd, wij hebben een zeer strikt protocol voor ze bij ons de groep in mogen: moeten met alle beginnerspony's los stap, draf, galop kunnen + de basisfiguren in draf.

Vorige zaterdag nog een leuke moeder die omdat het kind kon lichtrijden, zelf halverwege de les het kind met pony naar de groepsles ging brengen, omdat het bij mij niet genoeg vooruit ging (kind is 6 en had helemaal het ritme nog niet te pakken, maar kon wel op-zit) (op dat moment was trouwens de volwassengroepsles bezig, had echt geen succes geweest).
Ik heb de pony terug over gepakt, mama naar de kantine verwezen dat als ze het niet eens is met ons strikt protocol voor de groepsles, dat ze daar maar moet gaan klagen of haar kind moet uitschrijven.
Ik had dus deze week een halfuurtje vrij, mama heeft haar kind uitgeschreven.


Om nog maar te zwijgen over de ouders die gillend aan de kant staan omdat de pony's zo snel gaan (dan zijn ze aan een sukkelgallopje bezig)
En de ouders die het echt niet vinden kunnen dat hun kind op een paard moet (af en toe hebben we manke pony's, en dan hebben we een paar grotere tinkers, die heel lief zijn met die kleine kindjes)

Tja ouders... Ik weet niet hoe ik zelf zal zijn met mijn kids hoor, maar ik hoop niet zo..
Laatst bijgewerkt door Seltje op 12-05-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:59

Tja, bij onze manege is de klant koning, dus ik kan dat soort dingen echt niet zomaar zeggen...

Als er iets is, moet dat eerst via de eigenaren worden gespeeld. Ik kan niet op eigen houtje beslissen wat er op zo'n moment moet gebeuren. Ik kan het hooguit rustig proberen uit te leggen.

Lordino

Berichten: 728
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Hengelo (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:00

Ik lees ook even mee, ik geef al een aantal jaren les op een kleine manege die voornamelijk draait op vrijwilligers. Ik heb nu op zaterdag twee groepen. Een groep van 4 volwassenen die in november zijn begonnen en toen 0 ervaring hadden. Zij rijden een uur van 09:00-10:00 en een groep met 5 kinderen, twee jongens en drie meisjes, zij zijn ook beginners. Bij ons hebben de beginners op zaterdag een half uur theorieles en een half uur rijles. Bovendien moeten ze zelf de pony opzadelen (een half uur voor de les).

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:04

Picassox schreef:
Tja, bij onze manege is de klant koning, dus ik kan dat soort dingen echt niet zomaar zeggen...

Als er iets is, moet dat eerst via de eigenaren worden gespeeld. Ik kan niet op eigen houtje beslissen wat er op zo'n moment moet gebeuren. Ik kan het hooguit rustig proberen uit te leggen.


Bij ons zeggen de eigenaars: "Klant is koning, maar geen keizer", als er iets is stuur je ouders/kinderen/... gewoon naar de kantine, en daar wacht dan een eigenaar die het heel goed kan uitleggen. Nu hebben wij gigantische wachtlijsten, dus een klant meer of minder gaan de eigenaars niet van klagen.

nambi
Berichten: 155
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:16

Picassox schreef:
Tja, bij onze manege is de klant koning, dus ik kan dat soort dingen echt niet zomaar zeggen...

Als er iets is, moet dat eerst via de eigenaren worden gespeeld. Ik kan niet op eigen houtje beslissen wat er op zo'n moment moet gebeuren. Ik kan het hooguit rustig proberen uit te leggen.



Gelukkig is dat bij ons niet zo. Wij zeggen altijd 'paard is koning'. Dus zolang de paarden het goed hebben mag je blijven. Als je het paard onnodig dwars zit/ gemeen doet naar het paard/ het paard slaat etc. wordt je ook gewoon weg gestuurd.

Maar nu is het dus het geval dat het kind de dupe is en op deze manier ben ik dat nog niet eerder tegen komen. Dus paard ondervindt geen last maar het kind wel (en indirect ik daarbij).

Het kind gaat nu naar een groepsles van een andere instructrice die aan niemand een vinger geeft dus zal het wel 'goed' komen (of moeder dimt, of plaatst het kind over naar een andere manege).
Maar het was vooral een vraag voor als ik nog zoiets tegen zou komen. Want pas als het kind en moeder weer weg waren bedacht ik mij wat ik eigenlijk had kunnen zeggen. En soms zat ik er dan mee dat ik niet meer op mijn strepen had blijven staan in gesprek met moeder.

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:16

Picassox schreef:
Tja, bij onze manege is de klant koning, dus ik kan dat soort dingen echt niet zomaar zeggen...

Als er iets is, moet dat eerst via de eigenaren worden gespeeld. Ik kan niet op eigen houtje beslissen wat er op zo'n moment moet gebeuren. Ik kan het hooguit rustig proberen uit te leggen.


Bij onze manege is het paard/de pony koning......

Ouders mogen niet langs de kant kijken, 1x in de 6 weken is het kijkles, dan mogen de ouders langs de kant, zonder commentaar, kijken.
Bij les in de buitenbak mogen ouders op het terras gaan zitten, echter niet aan de bakrand komen kijken. En bij commentaar op kind/instructeur wordt vriendelijk verzocht dit voor je te houden of anders weg te gaan met of zonder kind!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:20

Dat is dan ook wel een ander uiterste Amke.. Pfoe, ik vind dat wel streng.

Heb je 't probleem besproken met de eigenaar van de manege Nambi ? Als je 't probleem bespreekbaar maakt weet je hoe je kunt handelen met de zekerheid dat de eigenaar achter je staat.