Opleiding Manege Instructeur Basissport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:28

Als dat zo is, dan zal ik maar stoppen :')
Ik heb jaren gesprongen, B-parcours ook, veel privélessen in springen gehad, maar na een flinke valpartij durf ik niet meer zo goed. Eigenlijk zou ik daar weer opnieuw mee moeten beginnen, maar dat is een andere discussie.
Toch geef ik tijdens mijn manegeles ook weleens een 'spring'lesje. Hoewel je het huppeltje van 20-max 50 cm eigenlijk nauwelijks springen kunt noemen... :+ Ik weet namelijk heel goed hoe het moet. Heb het zelf ook gedaan. Maar op dit moment durf ik het niet meer.

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:02

Terwijl ik na 30 jaar dressuur best het idee heb dat ik daar wat van ken maar na een jaar springen echt nog geen anderen ga lesgeven daarin muv mijn dochtertje wat helpen. Hoogte zegt niet veel daarin. Iemand die al tien jaar les heeft en 70 blijft springen kan vast beter lesgeven dan iemand die in drie maanden B springt.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:47

Maar Blue-Eyes, jij weet hoe het voelt, 70 cm of meer springen. Je weet welke problemen je kan tegenkomen. Je weet dat verschillende paarden op verschillende manieren moeten worden aangereden op een sprong, je weet dat een parcours springen iets heel anders is dan een enkele sprong in een les etc. etc. etc. Iemand die nog nooit heeft gesprongen "omdat het eng is" of "omdat mijn paard het niet kan" is ongeschikt om springles te geven. Tenzij er in de opleiding veel wordt gesprongen op verschillende paarden. . En dat is bij de MMI niet (bestaat die opleiding nog?) en de FNRS opleiding volgens mij ook niet.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:07

germie schreef:
Ik lees hier dus weer iets waar ik niet bij kan. Geen ervaring in rijden of weinig ervaring in rijden en wel lesgeven? Ik weet dat ervaring niet alles zegt, maar je moet ruim boven de stof kunnen staan, zowel theoretisch als in de praktijk. En ik vraag me af of iemand die zelf geen 70cm durft te springen wel inzicht heeft in zoiets. Want voor een paard is 70-100 cm niet hoog hoor. Wat ga je dan krijgen? een instructeur die niet verder gaat dan 60 cm, want daarna wordt het eng of gevaarlijk. Of hoe kun je zelf het wijken overbrengen als je zelf nooit het echte wijken juist gevoeld hebt? Je mist dan ook inzicht om een oefening eens vanuit een ander perspectief te benaderen.
Ook als je op een manege lesgeeft vind ik dat L2 niveau en B springen gewoon het minimale is. Dat hoeft niet per se op een officiele wedstrijd gereden te zijn, maar dat je je kunt laten beoordelen door een jury of een instructeur. Dan krijgt iedereen een kans. Er zijn immers ook ruiters op Z niveau die nooit op wedstrijd gaan, en die mensen moeten ook een kans krijgen.


Je leest niet goed Germie. Ik heb tijdens de opleiding weinig gereden. Dat is iets heel anders dan al die jaren die ik al reed en daarna nog gereden heb. En ja, ik ben altijd manegeruiter geweest zonder eigen paard en heb daardoor nooit serieus gesprongen. In ieder geval niet meer dan een aantal sprongen in de groepsles. En dus ga ik niet over mijn grens met lesgeven. Niet omdat het daarna eng of gevaarlijk wordt, maar omdat ik zelf die ervaring mis. De ruiters die daar aan toe zijn staken echt niet op dat niveau, die worden doorverwezen naar collega's met wel die ervaring! Zoals zij naar mij verwijzen met extreem angstige ruiters, omdat ik daar weer extra ervaring mee heb en extra klik mee. Ieder zijn specialiteit en door daar gebruik van te maken had het bedrijf prima instructeurs met ieder zijn/haar eigen specialiteit. Hardstikke mooi toch?

En nogmaals, blijkbaar ook niet goed gelezen... was dat toen ter tijd geen probleem. Vandaag de dag wordt daar anders over gedacht. En is L2 dressuur/B springen dus inderdaad de norm. Ik heb nergens gezegd dat ik het daar niet mee eens ben. Alleen dat het jaren geleden er anders aan toe ging.
Net zoals het lesgeven 25 jaar geleden weer heel anders ging.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:09

rien10 schreef:
Maar Blue-Eyes, jij weet hoe het voelt, 70 cm of meer springen. Je weet welke problemen je kan tegenkomen. Je weet dat verschillende paarden op verschillende manieren moeten worden aangereden op een sprong, je weet dat een parcours springen iets heel anders is dan een enkele sprong in een les etc. etc. etc. Iemand die nog nooit heeft gesprongen "omdat het eng is" of "omdat mijn paard het niet kan" is ongeschikt om springles te geven. Tenzij er in de opleiding veel wordt gesprongen op verschillende paarden. . En dat is bij de MMI niet (bestaat die opleiding nog?) en de FNRS opleiding volgens mij ook niet.


De MMI is of was de FNRS opleiding. En ja, daar wordt nu ook veel in gesprongen. Sterker nog, examen is momenteel een parcours van 70 of 80 cm.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:40

germie schreef:
Ik lees hier dus weer iets waar ik niet bij kan. Geen ervaring in rijden of weinig ervaring in rijden en wel lesgeven? Ik weet dat ervaring niet alles zegt, maar je moet ruim boven de stof kunnen staan, zowel theoretisch als in de praktijk. En ik vraag me af of iemand die zelf geen 70cm durft te springen wel inzicht heeft in zoiets. Want voor een paard is 70-100 cm niet hoog hoor. Wat ga je dan krijgen? een instructeur die niet verder gaat dan 60 cm, want daarna wordt het eng of gevaarlijk. Of hoe kun je zelf het wijken overbrengen als je zelf nooit het echte wijken juist gevoeld hebt? Je mist dan ook inzicht om een oefening eens vanuit een ander perspectief te benaderen.
Ook als je op een manege lesgeeft vind ik dat L2 niveau en B springen gewoon het minimale is. Dat hoeft niet per se op een officiele wedstrijd gereden te zijn, maar dat je je kunt laten beoordelen door een jury of een instructeur. Dan krijgt iedereen een kans. Er zijn immers ook ruiters op Z niveau die nooit op wedstrijd gaan, en die mensen moeten ook een kans krijgen.



Hier kan ik het helaas niet mee eens zijn.

Op medische grond mag ik officieel helemaal niet springen. Om deze reden vind ik 50-70 hoog genoeg voor mezelf.

Omdat je in de opleiding voor instructeur verplicht 1 meter en hoger moet springen is er voor mij geen mogelijkheid om überhaupt zo een opleiding te gaan doen. Ook al is mij meerdere malen uit verschillende hoeken gevraagd of ik in het bezit was van of interesse had om...

Ik durf best voor een ander omhoog te bouwen. Alleen voor mezelf niet omdat de risico's voor mij lichamelijk te hoog zijn

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:02

Het is al een vrij oud topic, maar zijn er toevallig bokkers die de module horsemanship hebben gevolgd en de boeken willen verkopen?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:57

Schop!

Aangezien de testen en straks in september de opleiding gaan beginnen schop ik het topic even omhoog.

Zijn er nog bakkers die deze opleiding gaan doen?
ik heb mij opgegeven en heb eind juli mijn toelatingstest.

Eea is nog wel wat onduidelijk moet ik zeggen.

XLiessy

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-05-16

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:41

Ik heb deze opleiding al bijna afgerond begin september ga ik voor de examens het is wel een leuke vermoeide leerzame opleiding, ik heb zelf ook geen paard van 1,60 maar ik gebruik die van de manege zelf, ook moet je iemand hebben van de manege die al 100 uur les heeft gegeven en die je wil helpen met het opleiden voor de lessen, je opdrachten kun je thuis maken! Er zijn centrale dagen waar je heen moet is op de zaterdag en dit zijn hele leuke dagen zo heb ik ook crossles gehad voor die dagen moet je naar Ermelo je hebt ook terug kom dagen waarbij je zelf moet rijden dat is ook in Ermelo.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:02

Er zijn maar iets van 5 centrale dagen toch?
Wat vond je er zo vermoeiend aan?

XLiessy

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:42

zodiacje schreef:
Er zijn maar iets van 5 centrale dagen toch?
Wat vond je er zo vermoeiend aan?


Er zijn 6 centrale dagen en 2 terug kom dagen voor de controle moment, je moet elke maand een opdracht in leveren en in deze maand is het wat drukker met de opdrachten ik ben dan al niet zo heel goed in de theorie dus voor mij is dat best wel vermoeiend om al die opdrachten af te maken als je het 1 af hebt kun je direct met het andere beginnen!

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:59

Is dit topic alleen voor fnrs of ook knhs orun?
Ik wil de knhs orun doen, wedstrijdinstructeurs opleiding.
Van €2000 is die geloof ik.
Ik ga hem alleen niet dit jaar doen want ik ben nog geen Z2 haha.
Wie weet hoe streng de toelatingseisen zijn? Wordt je met Z1 ook toegelaten?
Op de site vind ik het erg streng omschreven, ik ben benieuwd hoe deze opleiding ervaren wordt.
Ik ken alleen mensen die nog de opleidingen met fase 2 3 en 4 hebben gedaan.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 01:24

Ik gok dat er voor de orun een ander topic is.


Bedankt voor je antwoord liessy!
Is nog allemaal zo wazig omschreven.
Moet de start op 21 september maar afwachten voor duidelijkheid maar wel zo lekker om alvast wat te weten.

Heb je een voorbeeld van een opdracht? Waar ben je nu bv mee bezig?

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:39

Ik ga volgend jaar de opleiding manege instructeur doen, liefst dit jaar maar schrok van de prijs.

Celestexxxxx
Berichten: 273
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:03

Weet iemand of er ook in termijnen betaald kan worden bij de opleiding van de KNHS?

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:16

Celestexxxxx schreef:
Weet iemand of er ook in termijnen betaald kan worden bij de opleiding van de KNHS?


Dat kan in 5 of 6 termijnen standaard maar als het echt moeilijk is moet je even bellen, heb toevallig van de week gebeld

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:41

Tegen mij zeiden ze dat het in 3 termijnen betaald kon worden :)

XLiessy

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:13

Dott schreef:
Maar hoe dan? Hoe rol je daarin?


Ik heb eerst een jaar stage gelopen bij mij op de manege en mijn doel was ook om les te geven na mijn stage heeft school voor mij geregeld dat ik daar kon werken en zo ben ik nu met de opleiding bezig, als je goede hulp er bij krijgt moet dat allemaal wel lukken!

Celestexxxxx
Berichten: 273
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:37

Ilja_1997 schreef:
Tegen mij zeiden ze dat het in 3 termijnen betaald kon worden :)



ja klopt, tegen mij ook.
en als het in 3 termijnen niet lukt, kan er na de toelatingstest nog over gepraat worden.