lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 12:28

Hallo
ik heb even een vraag.
Ik begin oktober met mijn opleiding tot instructie.
Ik vroeg me dus af hoe zit het als ik ondertussen wil gaan lesgeven.
Ik geef op het moment les aan 3 kinderen. Dit zijn kennissen en ik ken ze dus vrij goed. Ik heb altijd onbekende kinderen geweigerd. Maar ik krijg nu steeds aanvragen. Ik wil als ik klaar ben met mijn opleiding volgend jaar fanatiek gaan lesgeven. Ik heb ook al wat les pony's staan ervoor ( 2 stuks en 2 zijn er nog in trainingen voor). Ik ben bang dat als ik nu veel mensen afwijs dat ze straks niet terug komen en dat ik veel mis loop.
Is er dus een manier om verantwoord les te gaan geven? Er moeten straks natuurlijk geen problemen komen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16261
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:31

Als jij les zou geven zonder diploma en het kind valt. Kunnen ze de kosten op jou afschuiven dacht ik.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:36

Je zal wel moeten, als het goed is wordt dit je ook verplicht!

Hoe wil je anders ervaring opdoen?

mala26

Berichten: 5015
Geregistreerd: 05-02-13

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:05

Je mag tijdens je opleiding les geven maar (oke in mijn tijd) was het zo dat je alleen les mag geven onder de begeleiding van een gediplomeerd instructie. Dat als er wat fout gaat hun altijd in kunnen grijpen en de verantwoording dus ook niet bij jou ligt.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:08

Ik zou even uitzoeken hoe het juridisch zit en het niet hier van bokkers aannemen, no offence.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:15

Je mag lesgeven wanneer en aan wie je wilt. Het is een vrij beroep zonder diploma-eisen.
Maar.....: om je goed te verzekeren eist de verzekeraar een diploma of een inschrijving in het KNHS instructieregister.
Wil je dus op 'safe' spelen en niet aansprakelijk gesteld worden voor onverhoopte ongevallen dan geef je alleen les tijdens je stages. Jouw stagebedrijf en/of je school hebben jou dan verzekerd.
Veel plezier alvast met de opleiding.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:15

je mag lesgeven mits er een gediplomeerde instructeur bij is voor de verantwoordelijkheid te nemen als het nodig is. zelf mag je nu niet lesgeven, als diegene valt dan zijn alle kosten voor jou.
zelf ook de opleiding gedaan, en toen die tijd ook helemaal uitgezocht hoe het nu precies in zijn werk gaat ;)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:35

Neem even contact op met je verzekering zou ik zeggen.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:22

InekeN schreef:
Je mag lesgeven wanneer en aan wie je wilt. Het is een vrij beroep zonder diploma-eisen.
Maar.....: om je goed te verzekeren eist de verzekeraar een diploma of een inschrijving in het KNHS instructieregister.
Wil je dus op 'safe' spelen en niet aansprakelijk gesteld worden voor onverhoopte ongevallen dan geef je alleen les tijdens je stages. Jouw stagebedrijf en/of je school hebben jou dan verzekerd.
Veel plezier alvast met de opleiding.

Nee hoor, ik ben verzekerd zonder diploma of een inschrijving in het KNHS instructieregister.
Er werd zelfs niet naar diploma gevraagd.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:48

Bedankt voor jullie ideeën en opties. Bellen met de verzekeraar ga ik zeker even doen.
Esther. Wat voor een verzekering had je en hoe is die afgesloten? Had je dan zonder diploma niet een extra hoge premie?

Ik ga de opleiding doen bij emiel voest. En ik ben klaar met school heb dus niet de kans om eens ervaring op te doen tijdens een stage helaas. Want ik doe deze opleiding dus voor mezelf niet in samenwerking met een school o.i.d.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:54

Wat ik me afvraag, zijn het jouw pony's waar je les op geeft? Ben je een bedrijf? als je hierop nee kan zeggen dan vraag ik me af welke verzekering je nog meer af moet sluiten? Dan ben je toch gewoon WA verzekerd?

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:59

Dat klopt ook, het is gewoon een verkooppraatje van de knhs om hun stikdure opleiding verkocht te krijgen.

Ik ben ook gewoon verzekerd zonder opleiding.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 17:07

Het zijn wel mijn eigen pony's. Een bedrijf ben ik niet. Daarvoor ben ik veel te klein. Als ik eenmaal papieren officieel heb wel me in laten schrijven bij kvk maar dat duurt nog een jaar dus.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:54

Je kunt je nu al laten inschrijven bij de kvk, zij beoordelen geen diploma's.
Ik heb een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering bij Interpolis, aangegeven wat ik allemaal doe, oa paardenlessen geven en zij hebben mij verteld welke verzekering ik moest hebben. Ik geef vooral mensen les met eigen paard, maar ook wel eens kinderlessen op mijn pony, dat zit er dus bij in.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:01

Lesgeven mag iedereen, het is een vrij beroep.
Maar zoals al gezegd is het lesgeven niet het probleem, maar er ontstaat pas een probleem als er schade ontstaat. Nu ben je sowieso in beginsel aansprakelijk omdat je les geeft op je eigen pony's.
Je vragen kun je eigenlijk alleen bij je verzekeraar stellen, zorg ook dat je dit zwart op wit krijgt.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:05

Esther schreef:
Je kunt je nu al laten inschrijven bij de kvk, zij beoordelen geen diploma's.
Ik heb een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering bij Interpolis, aangegeven wat ik allemaal doe, oa paardenlessen geven en zij hebben mij verteld welke verzekering ik moest hebben. Ik geef vooral mensen les met eigen paard, maar ook wel eens kinderlessen op mijn pony, dat zit er dus bij in.


Maar heb jij verder wel een diploma?
En wordt daar ook naar gevraagd bij Interpolis?

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:40

maralyn schreef:
Esther schreef:
Je kunt je nu al laten inschrijven bij de kvk, zij beoordelen geen diploma's.
Ik heb een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering bij Interpolis, aangegeven wat ik allemaal doe, oa paardenlessen geven en zij hebben mij verteld welke verzekering ik moest hebben. Ik geef vooral mensen les met eigen paard, maar ook wel eens kinderlessen op mijn pony, dat zit er dus bij in.


Maar heb jij verder wel een diploma?
En wordt daar ook naar gevraagd bij Interpolis?

Ik heb wel een diploma maar niet van de knhs of erkend door een instantie.
Ik weet niet meer of ze om een diploma vroegen, kon het wel ergens invullen maar weet niet of het verplicht was.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:43

Maar doe je de freestyle niveau 1 opleiding? Die ga ik ook doen. Dan mag je officieel geen rijles geven hoor. Want je doet examen in loswerken, grondwerk en dubbele lange lijnen. ;)

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:49

Niet zo zeer om het diploma (iedereen mag paardrijlessen geven) maar om het feit dat je anderen op jou ponies laat rijden zal ik zeker even met de verzekering bellen!

Cinnepin

Berichten: 8964
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:54

Wat mij altijd verteld is, is dat je idd zonder diploma niet verzekerd bent. Maar bel hiervoor je verzekering.

Ik vind dat een instructeur goed verzekerd moet zijn. Anders kan je in hoge kosten eindigen.

Wel heb ik ooit eens vernomen, dat als je er geen geld voor vraagt weer anders is.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:44

Ik vind het maar een vaag gedoe. Om even wat simpele vragen te stellen. Waarom moet ik een diploma hebben om les te mogen geven? Voor wie moet dat. Dat is nergens bij wet geregeld. Waarom zou ik een extra verzekering moeten afsluiten? Ik ben toch WA verzekerd, dus als ik iemand schade toebreng ben ik al verzekerd. Op het moment dat iemand bij mij komt rijden en ik geef geen les en er gebeurd iets eigen schuld, maar zodra ik in de bak sta is het mijn schuld?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:54

Een opleiding is nog geen verzekering. Dat was voor de meesten van die opleiding niet echt duidelijk. Het is niet dat je door het hebben van een diploma gelijk verzekerd bent. Als je hier serieus mee verder gaat zou ik gewoon even met de verzekering spreken en even zwart op wit laten zetten of ze nog aanvullende eisen hebben zoals een diploma.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 07:26

vibabu schreef:
Ik vind het maar een vaag gedoe. Om even wat simpele vragen te stellen. Waarom moet ik een diploma hebben om les te mogen geven? Voor wie moet dat. Dat is nergens bij wet geregeld. Waarom zou ik een extra verzekering moeten afsluiten? Ik ben toch WA verzekerd, dus als ik iemand schade toebreng ben ik al verzekerd. Op het moment dat iemand bij mij komt rijden en ik geef geen les en er gebeurd iets eigen schuld, maar zodra ik in de bak sta is het mijn schuld?


Nee hoor, voor lesgeven heb je geen diploma nodig. En als iemand tijdens jou les van zijn paard afvalt ben je ook niet 'schuldig' en dus niet aansprakelijk. Maar als iemand van jouw paard afvalt ben je wel aansprakelijk. Als je beroepsmatig mensen op jouw paarden laat rijden (al dan niet in je eigen les) dan zal je dat toch even met de verzekering kort moeten sluiten. WA vergoed namelijk als je hobbymatig paarden hebt die schade veroorzaken.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:19

Bedankt voor al jullie antwoorden.
Ik ga zeker de verzekering eens even bellen.
Ik ga inderdaad niveau 1 doen. Hierna kan je al wel een verzekering afsluiten omdat het een instructeurs opleiding is.
Je moet ook echt gaan lesgeven met de opleiding. Dit moet je ook laten zien met het examen. Dan moet je ook echt gaan lesgeven.

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: lesgeven terwijl je bezig bent met de opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:24

Ik geef ook les geen diploma's oef iets wel stel ik een contact op wanneer een kind valt of eigen pony/paard krijgt schade dat dit voor eigen kosten is.

nog nooit problemen gehad