Licentie instructie Orun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:39

Ik zat eens op de KNHS site te kijken naar de vernieuwde instructeursopleidingen en kwam toen bij de instructie licentie terecht.

Zelf heb ik de Orun gedaan t/m niveau 4 dressuur, maar nog in de oude vorm. Ik heb wel les gegeven, maar ben niet naar bijscholingen etc geweest. Onder andere omdat ik na het afronden van de Orun in het buitenland ben gaan werken heb ik me hier verder ook helemaal niet in verdiept.

Ik ben benieuwd hoe het nu precies zit met die licenties? Ik heb deze niet. Betekent dat dan ook dat mijn certificaten vervallen?

Eline_S_S

Berichten: 3530
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:49

Volgens mij moet je eens in de zoveel tijd een bepaald aantal licentie punten hebben behaald om je certificaat te behouden :)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:50

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, Heb basis instructeurs diploma gehaald net voordat die licentie punten erin kwamen.

Muronia

Berichten: 19640
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:53

Volgens mij is dat niet verplicht toch? Ik heb in 2001 mijn ORUN-instructeursdiploma (volgens mij was dat de kandidaat instructeursopleiding toen?) gehaald dmv het oude systeem. Ik heb jaren les gegeven. Op het moment al een tijd niet meer maar ik zeg niet dat ik het nooit meer ga oppakken, dus ik zou het niet leuk vinden als mijn diploma opeens niet meer geldig zou zijn.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:55

Eline_S_S schreef:
Volgens mij moet je eens in de zoveel tijd een bepaald aantal licentie punten hebben behaald om je certificaat te behouden :)

Ik hoop het niet... Heb er ook nooit bericht van gehad, dus zou het ook wel raar vinden. Ik wacht even af of hier iemand het zeker weet. Anders toch maar even contact met de KNHS opnemen.

Eline_S_S

Berichten: 3530
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:56

Mijn huidige instructrice heeft jaren geleden haar orun tm niv 4 behaald, daarna jaren les gegeven (oa zomeronstructieweken) en geeft nu de cursussen voor de mensen die nu de ORUN doen. Voor zover ik weet moet zij wel elk jaar licentiepunten halen, maar ik kan het voor jullie aan haar navragen? Zij weet dat vast wel :)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 10:58

Eline_S_S schreef:
Mijn huidige instructrice heeft jaren geleden haar orun tm niv 4 behaald, daarna jaren les gegeven (oa zomeronstructieweken) en geeft nu de cursussen voor de mensen die nu de ORUN doen. Voor zover ik weet moet zij wel elk jaar licentiepunten halen, maar ik kan het voor jullie aan haar navragen? Zij weet dat vast wel :)

Dat zou fijn zijn! En dan ook wat te doen als je die dus geruime tijd niet hebt gehaald.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:11

Je diploma blijft gewoon geldig zonder het licentie systeem. Wel heeft de KNHS het licentie systeem ingevoerd zodat je als instructeur kan laten zien dat je nog actueel bijgeschoold bent.

Ik heb twee jaar meegedaan aan het licentie verhaal. Maar het bleek omslachtig en soms nog best lastig om een bijscholing bij te wonen (woon in een uithoek).

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:13

Dat is een geruststelling Kelly-ann.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:17

Fijn om te weten Kelly-ann.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:21

Zo raar is dat toch niet?

Ik ben zelf auto en motor instructeur maar als ik na 5jr mijn verplichte bijscholingen niet heb gedaan kan ik m'n pasje inleveren

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:30

Het concept is een goede hoor, absoluut. Ik ben er bij de invoering meteen ingestapt destijds. Maar de praktijk komt nog niet zo uit de verf. Vandaar afgehaakt....

Stel ik wordt verplicht om eens in de vijf jaar een bijscholing bij te wonen zou ik dat zeker waarderen en doen. Dit systeem lijkt echter versnipperd, lastig bereikbaar en onvoldoende plichtmatig of gegrond karakter hebben. Waardoor in de instructeurs sector véél mensen niet aanhaken.

Een keurmerk/gilde/licentie gaat pas waarde krijgen als het breed wordt gedragen. Nu wuift het gros van de instructeurs het weg. En heeft het ook bij mij zijn waarde niet bewezen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:00

Diploma blijft idd geldig.

En wat Kelly_ann zegt, beter eens in de 5 jaar een goede bijscholing zoals bij de auto en motor dan hoe KNHS het nu doet.

Muronia

Berichten: 19640
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:07

Goed om dit te lezen! Ik meende dat het nu puur is om op de lijst met instructeurs op de website van de KNHS terecht te komen toch?

Trouwens.. er was laatst een clinic in de buurt die ook meetelde als bijscholing en waar je ook licentiepunten voor kon krijgen. Ik dacht, mooi, leerzame clinic en ik kan ook eindelijk iets doen met de licentiepunten. Dat viel even tegen, want om ze mee te laten tellen moest ik toch wel lid zijn van de KNHS en laat ik dat op dit moment niet zijn omdat ik geen wedstrijden rijd dit jaar. Dat vond ik toch wel erg jammer.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:10

Om je licentie te behouden, moet je in een periode van drie jaar steeds 100 licentiepunten behalen, waarvan een x-aantal (weet even niet uit m'n hoofd) bij door de KNHS georganiseerde bijscholingen. Met me licentie toon je aan dat je bijscholingen volgt en ben je zichtbaar in het adresboek van de KNHS als gediplomeerd instructeur. Ook zonder het halen van je licentiepunten, blijft je diploma wel geldig. Voor officials ligt dit anders, die móeten bijscholingen volgen, anders verloopt hun diploma wel.

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:35

En voor het behalen van licentiepunten moet je je aanmelden bij KNHS voor, in het verleden in ieder geval € 15,-, daarvoor melden ze je dan in het lijstje instructie met niveau dat je lesgeeft. Net zoals juryleden e.d.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:37

Ik heb vier jaar mn licentie gehad maar vond het zonde van mn geld. Dus ben er mee gestopt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Licentie instructie Orun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 08:18

Oke duidelijk, bedankt allemaal. Ik laat het dan gewoon voor wat het is.