Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:00

Het is toch niet meer dan normaal dat ze dat na kunnen gaan?

Je huurt in feite in iemand in.. En bij sommige bedrijven doen ze aan intelligentietests... andere checken alle diploma's na, en weer andere gaan alleen op recensies van vorige werkgevers af, andere kijken weer of er een klik is met de persoon. Iedereen doet wat bij zichzelf het beste past. En ik kan me goed voorstellen dat de één een papiertje belangrijk vind en de andere ervaring en weer de ander een klik.

Ikzelf doe alles op gevoel; dus papiertje is praktisch ivm verzekeringen, maar er zijn er genoeg met een papiertje waar ik geen les van zou willen en ook genoeg met ervaring waar ik geen les bij zou willen hebben omdat ik binnen 3 minuten ruzie heb, terwijl andere ze misschien wel heel fijn vinden.

Wat ik alleen niet snap, als je er al geen goed gevoel bij hebt (twijfel of een papiertje echt is) waarom dan nog die moeite doen?

Een database met alle papiertjes in 1... (want het ene papiertje zal vast meer waarde hebben dan het andere (heb me hierin niet heel goed verdiept dus geen idee wat de verschillen zijn) zou gewoon ideaal zijn. Weet je meteen waar je aan toe bent.

Ben nu wel heel benieuwd als ik bijvoorbeeld mijn universiteit bel of ze me wat zullen vertellen over mijn diploma :') Maandag eens testen!

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:01

davinci2412 schreef:
Begrijpelijk, maar waar deze persoon les geeft heeft in mijn ogen niets met privacy te maken.
Nu is mijn vraag wat bokt er van vindt dat je dus niet zomaar kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is of niet?


dat vind ik ook niet terecht. Maar als je de slotvraag van TS leest, begrijp ik het toch anders. Als ik dit controlemechanisme zou inrichten namens de KNHS (of beter gezegd ORUN want die zijn de diplomerende instantie, zou ik werken met een 'ja dit diploma klopt', of 'nee dit diploma klopt niet', omdat het ook in hun belang is dat diploma's correct gebruikt worden.

Overigens weet ik niet of TS ook de ORUN benaderd heeft.


@davinci, dat is een wettelijk vereiste voor een aantal beschermde beroepen en dus een totaal andere situatie. En dat dat voor jou geen probleem is, maakt het nog niet dat dat iedereen er zo over denkt.

Ik vind vooral dat er hier te gemakkelijk gedacht wordt over het opvragen van gegevens van anderen.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:07

Doordat ts het diploma van haar stalgenoot wilt controleren stuitte ze tegen meerdere problemen. TS wilt geen les van haar stalgenoot maar ts wilt kijken of ze de waarheid spreekt omdat ze daarover haar twijfels heeft. Doordat ze het diploma ging controleren stuitte ze op andere problemen en bleek het dus toch nog niet zo simpel te zijn als ze dacht ( een belletje en klaar)

Het topic gaat dus allang niet meer over de stalgenoot van TS en wel of geen twijfel...
Maar gaat het topic over het feit dat dit dus nauwelijks te controleren valt en ze dit raar vind

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:09

Lielle schreef:
davinci2412 schreef:
Begrijpelijk, maar waar deze persoon les geeft heeft in mijn ogen niets met privacy te maken.
Nu is mijn vraag wat bokt er van vindt dat je dus niet zomaar kan nagaan of iemand gediplomeerd instructeur is of niet?


dat vind ik ook niet terecht. Maar als je de slotvraag van TS leest, begrijp ik het toch anders. Als ik dit controlemechanisme zou inrichten namens de KNHS (of beter gezegd ORUN want die zijn de diplomerende instantie, zou ik werken met een 'ja dit diploma klopt', of 'nee dit diploma klopt niet', omdat het ook in hun belang is dat diploma's correct gebruikt worden.

Overigens weet ik niet of TS ook de ORUN benaderd heeft.


@davinci, dat is een wettelijk vereiste voor een aantal beschermde beroepen en dus een totaal andere situatie. En dat dat voor jou geen probleem is, maakt het nog niet dat dat iedereen er zo over denkt.

Ik vind vooral dat er hier te gemakkelijk gedacht wordt over het opvragen van gegevens van anderen.


Het gaat er echt alleen maar over of iemand een diploma heeft. Dus idd gewoon: zoekbalk: Pietje Puk. Ja die heeft wel een diploma namelijk.... of helaas we kunnen deze persoon niet vinden in onze database. Waarschijnlijk staan er op de gemiddelde Facebookpagina al meer persoonlijke gegevens dan de bedoeling is van zo'n databank.

Ik heb gevraagd aan het KNHS hoe ik het ORUN kan benaderen omdat ik het zo niet op internet kon vinden. Hier kreeg ik van het KNHS geen antwoord op.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:10

ik ben dus heel benieuwd wat er gebeurt als ik bv mijn man ga laten vragen of mijn diploma als zodanig is uitgegeven. Daarop zou ik idd een ja/nee verwachten, omdat dat ook in het belang van ORUN is. Je wil niet dat jouw diploma's incorrect gebruikt worden.

Overigens kan ik inderdaad ook geen contactgegevens van de ORUN vinden, noch online, noch op mijn diploma.

@davinci, en dat vind ik dus principieel onjuist. Je wil een diploma controleren, niet een persoon.

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:11

Dat is ook niet uitvoerbaar. Er zijn namelijk gewoon meer mensen met dezelfde naam. Er zal dus altijd iets extra aan gegevens gevraagd moeten worden, een combi van naam/geboortedatum bijvoorbeeld.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:17

Lielle schreef:
ik ben dus heel benieuwd wat er gebeurt als ik bv mijn man ga laten vragen of mijn diploma als zodanig is uitgegeven. Daarop zou ik idd een ja/nee verwachten, omdat dat ook in het belang van ORUN is. Je wil niet dat jouw diploma's incorrect gebruikt worden.

Overigens kan ik inderdaad ook geen contactgegevens van de ORUN vinden, noch online, noch op mijn diploma.

@davinci, en dat vind ik dus principieel onjuist. Je wil een diploma controleren, niet een persoon.


Ik zie jou probleem met dat de informatie openbaar maken over de behaalde diploma's van een persoon niet echt. We zullen hierover waarschijnlijk van mening blijven verschillen. Dat is prima overigens. Daarvoor is het een discussie ;)

Wat ik al zei de meeste Facebook pagina's laten al meer zien dan zo'n database zal laten zien. Als je iemand zijn naam googled kan je al allerlei persoonlijke info vinden. Van de meeste mensen zelfs de NAW gegevens. Dit gaat enkel om de vraag of de persoon gediplomeerd is en welk diploma deze persoon dan bezit.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:22

ik weet heel zeker dat dat voor heel veel mensen niet geldt (en kan zo wat voorbeelden noemen in mijn directe omgeving), en dan nog is het niet jouw besluit dat ze dat maar moeten willen publiceren.

ter info, zo gaat het met diploma's uit het 'gewone' onderwijs:

https://duo.nl/zakelijk/diploma/diploma ... gevers.jsp schreef:
Voor werkgevers

De naam van de opleiding, de naam van de onderwijsinstelling en het examenjaar van de diplomahouder worden vermeld. Als werkgever kunt u een digitaal uittreksel uit het diplomaregister krijgen van een sollicitant of werknemer. Dan weet u zeker dat deze het betreffende diploma, certificaat of getuigschrift heeft behaald.


dus het initiatief ligt bij de diplomahouder, niet andersom. Als werkgever heb je op basis van dat uittreksel zekerheid.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:24

0000 schreef:
Dat is ook niet uitvoerbaar. Er zijn namelijk gewoon meer mensen met dezelfde naam. Er zal dus altijd iets extra aan gegevens gevraagd moeten worden, een combi van naam/geboortedatum bijvoorbeeld.



Mensen hameren tegenwoordig maar op het woordje privacy maar voor elk acount, formum en weet ik het wat je kunt verzinnen vul je meer gegevens in dan dat wat TS wilt weten. IN de gemiddelde supermarkt laat je nog vaker je ID zien met alles erop en aan en dan is het geen probleem maar als een ander het zou opvragen ineens wel? Het is niet zo dat het hele land je ineens allemaal gaat opzoeken.. ik vind dat mensen tegenwoordig wel heel erg moeilijk doen met dat privacy gedoe. Dan moet je geen diensten aanbieden als je zo gesteld ben op privacy....

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:28

linn1502 schreef:
0000 schreef:
Dat is ook niet uitvoerbaar. Er zijn namelijk gewoon meer mensen met dezelfde naam. Er zal dus altijd iets extra aan gegevens gevraagd moeten worden, een combi van naam/geboortedatum bijvoorbeeld.



Mensen hameren tegenwoordig maar op het woordje privacy maar voor elk acount, formum en weet ik het wat je kunt verzinnen vul je meer gegevens in dan dat wat TS wilt weten. IN de gemiddelde supermarkt laat je nog vaker je ID zien met alles erop en aan en dan is het geen probleem maar als een ander het zou opvragen ineens wel? Het is niet zo dat het hele land je ineens allemaal gaat opzoeken.. ik vind dat mensen tegenwoordig wel heel erg moeilijk doen met dat privacy gedoe. Dan moet je geen diensten aanbieden als je zo gesteld ben op privacy....


Maar in al die gevallen heeft men een keuze. Wat mensen op hun facebook zetten bepalen ze helemaal zelf. Of jij een hoes om je ID doet die alle niet-noodzakelijke gegevens verbergt, bepaal je zelf. Als jij een kopie van je diploma laat zien, doe je dat zelf. De nadruk ligt, voor mij in ieder geval, niet zozeer op privacy maar op het hebben van een keuze. Mijn gegevens zijn ook te vinden, zowel via de kvk als via de official database. Ik kan daar mee leven. Er is echter ook een periode geweest waar ik daar absoluut niet mee had kunnen leven (en toen kon je dat dus ook niet vinden) en waar dat mogelijk zelfs consequenties zou hebben gehad voor mijn veiligheid. Bij een database kan niet alleen degene die er in een specifiek geval om vraagt je gegevens vinden, maar iedereen die toegang heeft of kan verkrijgen. Dat is een grote stap van het zelf aan iemand jouw gegevens overhandigen ter controle naar door iedereen vrij inzichtelijk....

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:30

Maar nu kan je het helemaal niet controleren..

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:31

@linnn
hoezo? jij neemt nu aan dat iedereen die gediplomeerd instructeur is,
a) op facebook zit
b) op een forum zit
c) diensten aanbiedt

ik vind het bijvoorbeeld ook heel raar dat je nu 'zomaar' uitslagenlijsten van een willekeurig paard kunt opvragen bij de knhs ter betaling van 5 euro. Ik heb nog niet geprobeerd, maar ik vraag me af of de eigenaar/ruiter daarover ook wordt geinformeerd.


Exact 0000! Dat bedoel ik.

@davinci, en zoals ik al aangaf, zou ik wel verwachten dat dat mogelijk is. Maar bv zoals bij het nederlands onderwijs, of op de manier die ik al eerder beschreef.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-09-17 15:32, in het totaal 3 keer bewerkt

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:32

davinci2412 schreef:
Maar nu kan je het helemaal niet controleren..


Natuurlijk wel, de betreffende persoon kan toch gewoon zijn/haar diploma laten zien? Ik denk als iemand dat weigert, je ook wel genoeg weet.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:33

Snap wel wat je bedoelt 0000

Maar met een naam, geboorte datum en behaalde (gerelateerde) diploma's daar kun je verder niemand kwaad mee doen.

Bij het KNHS kan je toch ook de naam van een paard ingeven en dan vind je zijn kwalificaties en resultaten. Daar kun je verder ook niks mee, maar je kunt wel zien dat hij het daadwerkelijk heeft gedaan.

Dat is het enige, het kunnen zien dat het klopt. Niet al je persoonsgegevens...

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:33

Lielle schreef:
hoezo? jij neemt nu aan dat iedereen die gediplomeerd instructeur is,
a) op facebook zit
b) op een forum zit
c) diensten aanbiedt

ik vind het bijvoorbeeld ook heel raar dat je nu 'zomaar' uitslagenlijsten van een willekeurig paard kunt opvragen bij de knhs ter betaling van 5 euro. Ik heb nog niet geprobeeerd, maar ik vraag me af of de eigenaar/ruiter daarover ook wordt geinformeerd.


Exact 0000! Dat bedoel ik.


Nee wordt de eigenaar/ruiter niet. En ik vind dat juist heel goed, er wordt zo ontzettend veel gelogen en bedrogen. Okay ben misschien achterdochtig, maar ik had mijn pony nooit gekocht als ik die lijst toen had gezien.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:34

Lielle schreef:
@linnn
hoezo? jij neemt nu aan dat iedereen die gediplomeerd instructeur is,
a) op facebook zit
b) op een forum zit
c) diensten aanbiedt


Maar iemand die het niet aanbied, ga je ook niet opzoeken ;)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:35

0000 schreef:
davinci2412 schreef:
Maar nu kan je het helemaal niet controleren..


Natuurlijk wel, de betreffende persoon kan toch gewoon zijn/haar diploma laten zien? Ik denk als iemand dat weigert, je ook wel genoeg weet.


Er zit geen watermerk op die diploma's helemaal niks niet. Ze zijn dus mega fraude gevoelig. Dus nee je kan het niet zo gemakkelijk checken

0000
Berichten: 5490
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:40

Een database is ook gevoelig. Beetje handige hacker heeft jouw gegevens daar zo in staan, is misschien nog wel minder moeite dan dat hele diploma namaken. Ik denk dat als je op die manier gaat redeneren, je gewoon helemaal niemand meer moet geloven. Ik snap je punt ergens wel, maar ik denk dat als je iemand moet gaan zoeken en er daarbij vanuit gaat dat die persoon zijn diploma heeft vervalst, je misschien ook wel een heel klein beetje ver gaat in je controledrang.

Ik snap je idee wel wat betreft het makkelijker controleren hoor, als er ooit een instantie is die het voor elkaar krijgt dat de diverse diploma's in één database komen te staan (al dan niet opvraagbaar) voor degenen die daar zelf toestemming voor geven is dat best een oplossing denk ik. Echter zoals al genoemd, dan zullen die instanties elkaar eerst niet meer de tent uit moeten vechten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:40

In de western is het zo dat je nog meer kunt vinden zelfs. Bijvoorbeeld hoeveel prijzengeld iemand op zijn naam heeft staan.
Voor Dollars kan ik bij mijn AQHA membership ook de gegevens vinden van vorige eigenaren van onze quarters. Een quarter die je verkoopt met papier, moet een overschrijf bewijs bij, getekend door de eigenaar.

Ik snap de weerstand wel, want er zijn heel veel databases die maar luk raak info over mensen op internet gooien. Je moet jezelf eens googlen bijvoorbeeld.
Facebook heb je zelf in de hand wat je plaatst en hoe.

Overigens vind ik het wel belangrijk dat je dan kvk en verzekering kunt navragen, omdat je dan ook weet of iemand verzekerd is en of iemand zijn beroep serieus neemt. Dat zegt ook genoeg over iemand. Wie zegt dat iemand met papieren goed verzekerd is??

Ik zie nu trouwens waar je vandaan komt onder je naam en heb zo een vermoeden dat ik weet over wie het gaat. Hoorde of las laatst dat iemand hier erg goedkoop staat les te geven zonder enige kennis of ervaring en daar draaide mijn maag ook even van om.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:46

superpony schreef:
In de western is het zo dat je nog meer kunt vinden zelfs. Bijvoorbeeld hoeveel prijzengeld iemand op zijn naam heeft staan.
Voor Dollars kan ik bij mijn AQHA membership ook de gegevens vinden van vorige eigenaren van onze quarters. Een quarter die je verkoopt met papier, moet een overschrijf bewijs bij, getekend door de eigenaar.


Ik vind dit wel een hele goede zaak. We weten allemaal hoe de paardenwereld is, die is nu eenmaal niet altijd even correct en het gaat vaak alleen maar om geld verdienen.

Vandaar dat ik gewoon vind dat je even kunnen nagaan of iemand een geldig diploma heeft.

Qerty
Berichten: 2020
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:54

linn1502 schreef:
Dan valt het allemaal niet mee om een simpel iets te controleren


Gelukkig maar.. ik ben blij dat het blijkbaar zo gemakkelijk nog niet is om in het wilde weg mensen te gaan controleren.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:55

Qerty schreef:
linn1502 schreef:
Dan valt het allemaal niet mee om een simpel iets te controleren


Gelukkig maar.. ik ben blij dat het blijkbaar zo gemakkelijk nog niet is om in het wilde weg mensen te gaan controleren.


ik snap werkelijk waar het geheimzinnige gedoe niet.... Het is een diploma iets waar je trots op bent toch? Geen strafblad -O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:56

Ja, maar je bent bijv nog niet verplicht om te melden dat je paard een erfelijke aandoening heeft/had. Wel zijn ze daarmee bezig, maar het is zo groot, dat het jaren gaat duren. En, de paarden die wat mankeren komen ook wel zonder papieren op de markt en zo verdwijnen de gegevens.

Een goede database zou op zich prima zijn, maar de KNHS is erg dominant en niet iedereen wil daarmee te maken hebben. Wat ik overigens heel goed begrijp.
Zoals ik zei; dat is bij bijvoorbeeld therapeuten en hoefsmeden net zo en die worden ook niet altijd nagetrokken, terwijl die wel aan je paard prutsen.
Ik denk niet dat mensen dan geen papier hebben, maar gewoon echt niet zich willen aansluiten. Het is gelukkig nog niet verplicht ook, want ik ken daar wel de nadelen van als je echt niet achter een organisatie kan staan.

Dan is het aan iemand zelf om open te zijn op bijv een fb pagina of website. Dan zie ik weer niet waarom je dat niet zou doen. Veel bedrijven en winkels hangen diploma's en vergunningen op of een kopie daarvan. Of het echt is, is dan moeilijk te beoordelen. Maar je kan er vanuit gaan dat overal gefraudeerd wordt.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:23

Ik vind, dat wanneer iemand beweert en bepaald niveau te rijden of een bepaald niveau les te (mogen)geven/diploma heeft voor een bepaald vak dat je dat moet kunnen checken.

Beroepsverenigingen doen bijvoorbeeld een deel van die controles als iemand zich aan wil melden. Je hebt bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden. Waar moet je een erkend diploma voor hebben om je aan te sluiten en je niet geregeld bijscholing volgen. Dit soort beroepsverenigingen heb je ook voor adviseurs, pedagogen en coaches. Heb controleert elkaar op de kwaliteit en soms is er ook een geschillencommissie.

De KNHS heeft met het licentiesysteem zo'n soort beroepsvereniging met kwaliteitswaarborg op willen zetten denk ik.

Ik heb het mensen die lesgeven ook wel eens gehad dat ze beweerden ik een bepaald niveau te rijden en bepaalde diploma's te hebben en beginnende ruiters gaan op die verhalen af. Als zo iemand het mooi kan vertellen trekt men er makkelijk in. Ik vind het niet kunnen dat iemand zich verkoopt als Z dressuur gediplomeerd instructeur maar diegene geen bekendstaande hogere klassering heeft als L2... En beweren dat je bepaalde opleidingen gedaan hebt en diploma's gehaald hebt wat gelogen is, is fraude/bedrog. Misschien is diegene wel goed, maar heeft niet hoeven bewijzen dat hij aan de minimum eisen voldoet. Kan dus ook slecht zijn. Het is niet voor niets dat de eisen voor de ORUN omhoog geschroefd zijn... Er kwamen de veel slechte kwaliteit instructeurs op laag niveau die anderen mensen een basis bij moesten brengen die de zelf amper beheersten.

Qerty
Berichten: 2020
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:07

Als werkgever of klant kun je mijns inziens best om een kopie diploma vragen.
Als je met die gegevens contact met ORUN opneemt kunnen die je echt wel helpen met nagaan of de instructeur daadwerkelijk door hen gecertificeerd is.
Dat zij niet random dat soort gegevens verstrekken aan derden vind ik een goede zaak.

Ik ben erg trots op mijn eindexamenlijst. Toch hoop ik niet dat mijn oude school die gegevens zomaar doorgeeft aan iemand die hen opbelt en daar naar vraagt.