Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:26

davinci2412 schreef:
Maar nu kan je het helemaal niet controleren..

Tuurlijk wel , je vraagt naar het papiertje van het diploma. Hoe moeilijk kan het zijn?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:31

Hm een aantal jaar geleden stonden er nog lijsten op de knhs site met instructeurs en kon je precies zien wie welke diploma's had.
Ik denk dat dit veranderd is door de invoering van de licenties en de verandering van de opzet van de opleiding.

KNHS en Orun werken samen dus je zou verwachten dat je hier bij de knhs wel wat meer duidelijkheid over zou kunnen krijgen.

Overigens vind ik dat je gewoon zou moeten kunnen zien/ opvragen wie er gediplomeerd zijn zonder verdere gegevens erbij.
En dan gewoon alle instructeurs, niet alleen degene met de licentie punten want er zijn er genoeg die daar niet actief aan mee doen omdat ze andere prioriteiten hebben.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:52

Iedereen heeft het alleen over ORUN en de KNHS... Maar 'wij' als Deurne instructeurs staan nergens geregistreerd omdat dat van de KNHS niet mag in hun database. Maar wij zijn wel degelijk gediplomeerd en opgeleid. In rijden, in didactiek, in bewegeingsleer, etc, etc... Vele malen breder opgeleid als een ORUN instructeur. Maar omdat wij niet in een database staan of via de KNHS geregistreerd zijn, vallen wij voor een deel van de mensen die hier reageren onder 'ongediplomeerd' ofzo....?

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:14

Ik hecht zelf niet zoveel waarde meer aan een papiertje :n

Eerst wel. Maar klikte totaal niet.
Paard is erg gevoelig en schrikkerig.
Van de gene met papiertjes moest ik altijd maar door gaan en ze er maar eens goed doorheen 'slaan'. Wat dus resulteerde in een bang en paniekerig paard. En ze wisten allemaal niet goed wat ze met het paard moesten. Paard was niet geschikt en werd helemaal afgekraakt.

Momenteel les van iemand zonder papiertje en die is niet zo pusherig en weet ons op een rustige manier er doorheen te praten.
Gelijk was mijn waarde voor papiertjes weg!!

Maar ik snap ergens ook wel dat je het zou willen controleren als jij er wel waarde aan hecht.
Laatst bijgewerkt door Biebz op 25-09-17 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:14

Women2 schreef:
Iedereen heeft het alleen over ORUN en de KNHS... Maar 'wij' als Deurne instructeurs staan nergens geregistreerd omdat dat van de KNHS niet mag in hun database. Maar wij zijn wel degelijk gediplomeerd en opgeleid. In rijden, in didactiek, in bewegeingsleer, etc, etc... Vele malen breder opgeleid als een ORUN instructeur. Maar omdat wij niet in een database staan of via de KNHS geregistreerd zijn, vallen wij voor een deel van de mensen die hier reageren onder 'ongediplomeerd' ofzo....?


Voila, of net al bvb mensen die een opleiding elders genoten hebben (hier bvb ben ik in Belgie trainer B), maar ik ken er ook genoeg die een opleiding in Duitsland gedaan hebben en daar noemt dat weer anders.
Mij lijkt het toch gewoon logisch, dat als je twijfelt, je gewoon een kopie vraagt. Zeker als het echt in loondienst is dat je een instructeur aanneemt. En ja anders, als ik het niet vertrouw, dan zou ik gewoon verder zoeken, uiteindelijk spelen er toch altijd meer zaken mee dan dat papiertje (prijs, methodiek, een veelal succes en aanhang). Een database gaat nooit lukken, want daarvoor is alles te versnipperd. Er is bvb niet 1 gelijk diploma voor alle instructeurs van Europa, dus er zullen altijd teveel belangen spelen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:22

Women2 schreef:
Iedereen heeft het alleen over ORUN en de KNHS... Maar 'wij' als Deurne instructeurs staan nergens geregistreerd omdat dat van de KNHS niet mag in hun database. Maar wij zijn wel degelijk gediplomeerd en opgeleid. In rijden, in didactiek, in bewegeingsleer, etc, etc... Vele malen breder opgeleid als een ORUN instructeur. Maar omdat wij niet in een database staan of via de KNHS geregistreerd zijn, vallen wij voor een deel van de mensen die hier reageren onder 'ongediplomeerd' ofzo....?


Dat is het hele probleem met de dominante positie van het KNHS in de paardenwereld.

Maar links en rechts komen er opleidingen bij waar ik ook niet vrolijk van word.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:34

superpony schreef:
Women2 schreef:
Iedereen heeft het alleen over ORUN en de KNHS... Maar 'wij' als Deurne instructeurs staan nergens geregistreerd omdat dat van de KNHS niet mag in hun database. Maar wij zijn wel degelijk gediplomeerd en opgeleid. In rijden, in didactiek, in bewegeingsleer, etc, etc... Vele malen breder opgeleid als een ORUN instructeur. Maar omdat wij niet in een database staan of via de KNHS geregistreerd zijn, vallen wij voor een deel van de mensen die hier reageren onder 'ongediplomeerd' ofzo....?


Dat is het hele probleem met de dominante positie van het KNHS in de paardenwereld.

Maar links en rechts komen er opleidingen bij waar ik ook niet vrolijk van word.


Ik zou idd ook graag een tegenhanger zien voor de KNHS.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:11

Tegenhanger voor de KNHS gaat er niet komen. Hebben een aantal ruiters al geprobeerd en is volledig dichtgetimmerd.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:25

Ik ben nog uit de tijd van voor de KNHS. Ik zat bij de KNF maar reed ook regelmatig NBVR wedstrijden. Die keuze had je toen ook. Vanaf ZZL reed je bij de NVDR.
Sinds de KNHS vind ik het niet verbeterd, op geen enkel gebied. De juropleidingen en bijscholing lijken nog steeds nergens op, echt een gemiste kans denk ik. DIt kan zoveel beter en professioneler. Net als het opleiden van instructeurs. Ik vind eigenlijk dat de KNHS dit niet moet doen maar dat dit moet worden uitbesteed zodat er veel meer aandacht aan kan worden besteed. Voorgaande en daarbij de nieuwe proeven en reglementen hebben mij er enkele jaren geleden toe doen besluiten om te stoppen als jurylid bij de KNHS. Het gaat nergens meer over vind ik. Niveau gaat enorm naar beneden, proeven worden makkelijker, juryleden die er geen kijk op hebben blijven gewoon zitten waar ze zitten, opleidingen zijn een wassen neus. Ik wil daar geen deel meer van uit maken.

Belachelijk dat de KNHS zo'n monopoly positie heeft als er zoveel mensen ontevreden zijn.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:30

Volledig met je eens Suzanne F.

Het hele opleidingen systeem slaat nergens op. En de proeven worden makkelijker omdat er niet genoeg mensen doorstromen naar het Z en hoger... Maar zichzelf niet achter de oren krabben hoe het kan dat niemand meer door kan stromen. En nee, niet de jury's zijn te streng of de proeven te moeilijk.

Ruiters hebben geen zelfreflectie meer op hun eigen rijden en klagen ipv aan zichzelf te werken, de ORUN lijdt weinig kwaliteit op qua instructie en de jury durft geen lage punten meer te geven of ruiters aan te spreken omdat je een grote bek krijgt, bedreigd wordt, niet meer gevraagd wordt of op internet volledig afgemaakt wordt....

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:30

Ik ben Deurne gediplomeerd. Ook niet ingeschreven en ook niet te vinden bij de orun dus.

Je zou me toch echt op mijn woord moeten geloven of toch echt mijn diploma vragen.

nimbletje
Berichten: 787
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:39

Bij ons op stal mogen geen mensen lesgeven die niet gediplomeerd zijn. Dus nu helaas zijn er meerdere instructeurs niet meer welkom. Dit heeft ook te maken met de verzekering. Dus een diploma is toch soms best wel een vereiste.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:58

nimbletje schreef:
Bij ons op stal mogen geen mensen lesgeven die niet gediplomeerd zijn. Dus nu helaas zijn er meerdere instructeurs niet meer welkom. Dit heeft ook te maken met de verzekering. Dus een diploma is toch soms best wel een vereiste.


Dat van die verzekering hoor je echt vaak voorbijkomen, maar is dus helemaal niet waar.
Je kan perfect een BA afsluiten als lesgever en aan de slag gaan. Dus een papiertje en verzekering heeft echt niets met elkaar te maken.
Zoals je hier ook leest, de opleiding (en dus dat papiertje) is al omstreden, dus laat staan dat een verzekeraar zich daar mee gaat bezighouden. Het blijft een vrij beroep.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:13

Women2 schreef:
Volledig met je eens Suzanne F.

Het hele opleidingen systeem slaat nergens op. En de proeven worden makkelijker omdat er niet genoeg mensen doorstromen naar het Z en hoger... Maar zichzelf niet achter de oren krabben hoe het kan dat niemand meer door kan stromen. En nee, niet de jury's zijn te streng of de proeven te moeilijk.

Ruiters hebben geen zelfreflectie meer op hun eigen rijden en klagen ipv aan zichzelf te werken, de ORUN lijdt weinig kwaliteit op qua instructie en de jury durft geen lage punten meer te geven of ruiters aan te spreken omdat je een grote bek krijgt, bedreigd wordt, niet meer gevraagd wordt of op internet volledig afgemaakt wordt....


Zo eens, vooral de laatste alinea. Ik heb altijd naar eer en geweten gepunt. Dit doe je uit liefde voor de sport want voor het geld hoef je het niet te doen. Je offert je vrije tijd ervoor op, omdat je het leuk vindt. Je jureert naar eer en geweten en je krijgt zoveel gezeur en gezeik. Klachten achteraf, boze blikken, zwarte lijsten. Maar de proeven laten filmen en eerlijk kijken naar het eigen rijden wordt niet gedaan. Nee, we nodigen alleen maar vaste juryleden uit die uit de buurt komen waar we altijd winst bij rijden. En die hebben gelijk en jij niet.

En toen de proevenwijzigingen kwamen draaide mijn maag helemaal om. En de reglementswijzigingen daarna met vrije kleurenkeuzes en dat soort dingen. De sport die ik zo lief had was zo enorm veranderd dat ik me daarin niet meer thuis voelde. Moderniseren oke, maar doe dat dan op een professionele manier. En niet door er een ongeloofwaardige sport van te maken. Moderniseer dan op juryopleidingen, op instructeursopleidingen. Proeven moeten eerder moeilijker worden dan makkelijker. Meer aandacht voor het rijtechnische aspect. Vroeger zat er een schaukel in de proeven trouwens. Halthouden, 6 passen achterwaarts gevolgd door 6 passen voorwaarts gevolgd door 4 passen achterwaarts. Als je dat tegenwoordig iemand moet laten doen dan wordt het niks. Net als de E kwartpirouette, X wissel, B kwartpirouette. Of M X K van hand veranderen in middengalop met een wissel op x.
Nu hoef je niet eens meer te groeten. 8)7

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:30

Dat van dat verplichte diploma op stallen heeft volgens mij ook te maken met de eisen voor het veiligheidscertificaat.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:39

Instructeurs zouden ook zelf een beroepsvereniging op kunnen richten. Dan kun je als bestuursleden met elkaar bepalen welke diploma's nodig zijn om je als instructeur in te laten schrijven en wat de eisen zijn voor bijscholing of bijhouden eigen vaardigheden in de praktijk. Dan kun je bijvoorbeeld Deurne, Emiel Voest/Freestyle, ORUN, Centered Doding (Sally Swift?) En diverse buitenlandse opleidingen/cursussen/diploma's goedkeuren (of eventueel vrijstellingen geven bij een bepaald minimaal rijniveau.)

Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden is een voorbeeld van een beroepsvereniging met kwaliteitseisen. En de paardentandartsen hebben ook een soort beroepsvereniging.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 21:08

joyce B schreef:
Instructeurs zouden ook zelf een beroepsvereniging op kunnen richten. Dan kun je als bestuursleden met elkaar bepalen welke diploma's nodig zijn om je als instructeur in te laten schrijven en wat de eisen zijn voor bijscholing of bijhouden eigen vaardigheden in de praktijk. Dan kun je bijvoorbeeld Deurne, Emiel Voest/Freestyle, ORUN, Centered Doding (Sally Swift?) En diverse buitenlandse opleidingen/cursussen/diploma's goedkeuren (of eventueel vrijstellingen geven bij een bepaald minimaal rijniveau.)

Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden is een voorbeeld van een beroepsvereniging met kwaliteitseisen. En de paardentandartsen hebben ook een soort beroepsvereniging.


Dit is wel een heel goed idee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 00:29

Dat een tegenhanger van het KNHS het niet heeft gered, wil niet zeggen dat het nooit kan.

Qua opleidingen is het systeem 1 ding, maar de tijd waarin we leven toch ook een dingetje ben ik bang.

Toen ik 5 was kreeg ik les en luisterde je, want je had respect voor de instructeur. Je ouders stonden langs de kant of zaten in de foyer en hielden zich eigenlijk op de achtergrond.
De mensen waarvan ik les heb gehad waren streng, maar we leerden wel echt rijden.

Als ik kijk naar nu, halen mensen heel veel info van internet en al heel jong, durven mensen een discussie aan te gaan. De sport is groter en veel laagdrempeliger geworden, dus meer mensen kunnen de sport beoefenen.
Het is niet erg dat het ''elite'' er vanaf is, maar wel het respect.

En niet alleen de kinderen, maar ook de ouders die zich overal mee bemoeien en de jong volwassenen die discussies aan durven te gaan. Ik geef les, maar zie ook wel andere lessen en sta tenen krommend te kijken en te luisteren.

Daar tegenover zie ik veel instructuers heel ongeinteresseert lesgeven en heel van heel slecht niveau.

KNHS, FNRS, veiligheidscertificaat is allemaal 1 pot nat. En amper een manege die zich er vam los durft te weken. Dat staat inderdaad los van verzekeringen. Als jij met een goed bedrijf bij een verzekering komt, kun je prima een verzekering afsluiten.

De problemen worden wel steeds groter, omdat ze gewoon bang zijn voor de aansprakelijkheid. Vroeger was na de les even zonder zadel stappen heel normaal en leuk. Net als even laten rollen aan een lijntje, afspuiten, grazen etc. Nu is alles gevaarlijk. In mijn ogen is het gevaar niet groter geworden. Maneges hebben gewoon minder goed opgeleid personeel, minder tijd, meer klanten nodig etc.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:18

superpony schreef:
Dat een tegenhanger van het KNHS het niet heeft gered, wil niet zeggen dat het nooit kan.


Juridisch gezien is het niet mogelijk een vergelijkbare vereniging / federatie op te zetten die gelijkwaardig is aan de KNHS. Is juridisch volledig dichtgetimmerd. Zijn meerdere ruiters die dat al geprobeerd hebben.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:51

Ik hoor nu vaak voorbijkomen het verzekeringsverhaal. Dit kan ik voor een groepsles op een stal nog volgen, (zoals dat iemand op een paard is gezet waarvan iemand kon weten dat dit fout zou gaan oid) maar wanneer je als particulier een privéles rijdt bij een instructeur, in wat voor soort geval zou je dan je instructeur aansprakelijk kunnen/willen stellen?

Misschien een blonde vraag hoor, maar de meeste mensen die privéles hebben van een instructeur, zijn het niveau beginner wel voorbij en rijden over het algemeen op een eigen/bijrijd paard. Dus ik zie niet zo goed in wanneer en waar er enige sprake van aansprakelijkheid van de instructeur zou moeten zijn.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:24

mylittlejoy schreef:
Ik hoor nu vaak voorbijkomen het verzekeringsverhaal. Dit kan ik voor een groepsles op een stal nog volgen, (zoals dat iemand op een paard is gezet waarvan iemand kon weten dat dit fout zou gaan oid) maar wanneer je als particulier een privéles rijdt bij een instructeur, in wat voor soort geval zou je dan je instructeur aansprakelijk kunnen/willen stellen?

Misschien een blonde vraag hoor, maar de meeste mensen die privéles hebben van een instructeur, zijn het niveau beginner wel voorbij en rijden over het algemeen op een eigen/bijrijd paard. Dus ik zie niet zo goed in wanneer en waar er enige sprake van aansprakelijkheid van de instructeur zou moeten zijn.


Bijvoorbeeld wanneer de runter ten val komt omdat de instructeur de leerling iets heeft laten doen wat nog te hoog gegrepen was. Of bijv bij het springen een afstand verkeerd heeft uitgezet oid waardoor paard en/of ruiter ten val komen. In dergelijke gevallen is de instructeur dus aansprakelijk.

Overigens is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer om een verzekering te krijgen voor het onderdeel instructie zonder diploma's.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:50

darkadia schreef:
mylittlejoy schreef:
Ik hoor nu vaak voorbijkomen het verzekeringsverhaal. Dit kan ik voor een groepsles op een stal nog volgen, (zoals dat iemand op een paard is gezet waarvan iemand kon weten dat dit fout zou gaan oid) maar wanneer je als particulier een privéles rijdt bij een instructeur, in wat voor soort geval zou je dan je instructeur aansprakelijk kunnen/willen stellen?

Misschien een blonde vraag hoor, maar de meeste mensen die privéles hebben van een instructeur, zijn het niveau beginner wel voorbij en rijden over het algemeen op een eigen/bijrijd paard. Dus ik zie niet zo goed in wanneer en waar er enige sprake van aansprakelijkheid van de instructeur zou moeten zijn.


Bijvoorbeeld wanneer de runter ten val komt omdat de instructeur de leerling iets heeft laten doen wat nog te hoog gegrepen was. Of bijv bij het springen een afstand verkeerd heeft uitgezet oid waardoor paard en/of ruiter ten val komen. In dergelijke gevallen is de instructeur dus aansprakelijk.

Overigens is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer om een verzekering te krijgen voor het onderdeel instructie zonder diploma's.


Dan is dat gewoon uw BA die je moet aanspreken. Dus dat papiertje staat los van de verzekering.
Bovendien kies je er zelf voor om in het zadel te kruipen... Echt schuld zal heel moeilijk aantoonbaar zijn.
Neem je vb. van het springen. Wat is fout en wat is te hoog? Als je er zelf voor kiest om aan te rijden is dat dus gedeelde schuld en verdeeld. Jij kan zelf ook een fout gemaakt hebben, dus bewijs maar dat dit echt door de instructeur is gemaakt.

Die risicofactor is nu eenmaal eigen aan de sport. (een van de gevaarlijkste)

Ik heb zelf 1 voorval gehad, waar ze me als instructeur ook aansprakelijk wilden stellen. Jong paard, geschoren, koud, enkele dagen niet gereden en onervaren ruiter. Dus de les moest gaan beginnen en dat paard gaat af en ja de leerling komt zwaar ten val. Ik zou dan volgens de ouders,uiteraard terecht geschrokken, dat paard hebben moeten controleren? }:0 :')

Dit is de enige keer geweest dat ik mijn BA heb moeten aanspreken, en eerder omdat de ouders over de rooie gingen en een of ander Amerikaans scenario in gedachte hadden :+ .
Dat is uiteindelijk uitgesproken geweest in mijn voordeel.
Ik geef les, ik ben niet verantwoordelijk voor het type paard waar iemand mee afkomt en de eigenaar dient zelf te weten/in te schatten of het paard bereden kan worden. Zeker in mijn hoedanigheid als prive lesgever waarbij ik slechts 1x per week 1 uur lesgaf aan deze combinatie, kon mij geen nalatigheid verweten worden.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:03

bulck schreef:
Ik geef les, ik ben niet verantwoordelijk voor het type paard waar iemand mee afkomt en de eigenaar dient zelf te weten/in te schatten of het paard bereden kan worden. Zeker in mijn hoedanigheid als prive lesgever waarbij ik slechts 1x per week 1 uur lesgaf aan deze combinatie, kon mij geen nalatigheid verweten worden.


Dat is inderdaad precies waar ik op doel. Van mij als gevorderde ruiter mag geacht worden dat ik zelf een inschatting kan maken van wat ik en mijn paard aankunnen en wat verantwoord is. Daarnaast rij ik op mijn eigen paard, dus ook daar valt mijn instructeur geen verwijt te maken.

Daarom snap ik het wel voor een manege, waar je te maken hebt met o.a. beginners en manegepaarden die wel of niet voor bepaalde ruiters geschikt zijn, maar dit hele aspect valt weg op het moment dat je een pensionpaard lesgeeft.

nimbletje
Berichten: 787
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:20

bulck schreef:
nimbletje schreef:
Bij ons op stal mogen geen mensen lesgeven die niet gediplomeerd zijn. Dus nu helaas zijn er meerdere instructeurs niet meer welkom. Dit heeft ook te maken met de verzekering. Dus een diploma is toch soms best wel een vereiste.


Dat van die verzekering hoor je echt vaak voorbijkomen, maar is dus helemaal niet waar.
Je kan perfect een BA afsluiten als lesgever en aan de slag gaan. Dus een papiertje en verzekering heeft echt niets met elkaar te maken.
Zoals je hier ook leest, de opleiding (en dus dat papiertje) is al omstreden, dus laat staan dat een verzekeraar zich daar mee gaat bezighouden. Het blijft een vrij beroep.



Het is inderdaad zoals Joyce B zei vanwege het veiligheidscertificaat. (heb het even nagevraagd)

unofficial79
Berichten: 194
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:50

Ik ben wel heel benieuwd waar je als instructeur zonder diploma’s verzekeren kunt. Heb het zelf voor gelegd aan de verzekeringsmaatschappij zowel persoonlijk als zakelijk. En bij heel veel navraag bij verschillende verzekeringen kan ik mezelf niet verzekeren, zolang ik niet kan aantonen daadwerkelijk een bevoegdheid heb om les te geven.

Zolang het letsel mee valt als je eraf valt zal er niet zoveel aan de hand zijn, maar wanneer er iemand blijvend letsel oploopt en voor een gedeelte of helemaal afgekeurd wordt voor een werkbaar leven, praten we toch over wat anders. En dan weet ik zo net nog niet of de bewuste verzekering dan nog wel gaat uitbetalen, wanneer je niet kunt aantonen over een diploma te beschikken.
Jij als instructeur wordt geacht te weten wat je doet. En als jij niet kan weerleggen dat je daar gediplomeerd voor bent, denk ik dat je uiteindelijk aan het kortste eind trekt en hem gewoon op je bord gaat krijgen met alle gevolgen van dien.
Niet te zeggen dat als je wel een diploma hebt je dan alles vergoedt krijgt bij eventueel letsel, want dat gaat ook niet in alle gevallen op.

Een ieder moet voor zich zelf weten of je wel of niet les wilt hebben van iemand die de papieren heeft. Bovenstaand is voor mij een reden om daar toch wel erg voorzichtig mee te zijn en toch echt door te vragen of er een diploma is en zelf de diploma’s eerst te gaan halen om dan les te gaan geven.