TINKER: lang of kort???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:49

Heb ik gedaan. En nee dat staat er niet.

Haren zijn niet heilig maar ze maken het ras ras typisch.

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:51

Ja daar ben ik mee eens. Maar als ze t eventueel kort wil knippen is het toch niet zo'n ramp? Misschien wel voor de keuring. Maar zolang die daar niet heen hoeft snap ik het probleem niet helemaal

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:53

Nou ze vraagt meningen dus lijkt me dat iedereen mag zeggen wat die wil :+

Ik vind lange manen en de sokken prachtig bij tinkers, ben er zelf erg zuinig op bij die van mij :o
De mijne had mijt en korstjes toen ik ze kocht maar ik heb het behandeld met Sarnacuran (mijt) en babyolie en zwavelpoeder voor de korstjes en ze heeft er nu geen last meer van :D Maar ja, om de 2 weken ben ik wel een paar uur bezig met alles uit vlechten te doen, kammen, terug in vlechten. Sokken worden meermaals per week uitgekamd en gecontroleerd op korsten. Het is best een job. Scheelt ook wel dat de manen van de mijne zwart zijn. Alleen de sokken wit haha!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:53

Er is ook geen probleem.
Al scheert ze ze helemaal af manen en sokken. Moet ze zelf weten. Maar ze vraagt wat anderen er van vinden en daarop krijgt ze antwoord :)

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:54

Afbeelding

tinker_sally

Berichten: 1460
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:58

Ik vind voor manen voor mezelf tot net voorbij de hals de maximale lengte. Gelukkig groeien ze bij mijn tinker niet langer.
Manen kunnen dan lekker los hangen en met de warmte gaan ze alleen in vlechtjes.

Sokken eraf vind ik bij tinkers geen gezicht. Dan heb je dikke paarden/pony's met rare beentjes eronder. Maar nogmaals mijn mening en ieder moet doen wat hij zelf mooi vind.
En voor gezondheid vind ik het een ander verhaal.
Als je manen en sokken eraf haalt waarom ga je dan voor een tinker. Dat zijn juist de dingen die ze onderscheiden van de normale rassen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:01

Heel eerlijk vind ik het bij veel tinkers geen gezicht die lange dunne vlassige manen.
Zoals die foto met die tinker met die volle zwarte bos manen vind ik het dan weer wel heel mooi.

Grote voordeel van manen is dat het vanzelf weer aangroeit. Mocht je het niks vinden die korte coupe is het er zo weer bijgegroeid

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:06

tinker_sally schreef:
Ik vind voor manen voor mezelf tot net voorbij de hals de maximale lengte. Gelukkig groeien ze bij mijn tinker niet langer.
Manen kunnen dan lekker los hangen en met de warmte gaan ze alleen in vlechtjes.

Sokken eraf vind ik bij tinkers geen gezicht. Dan heb je dikke paarden/pony's met rare beentjes eronder. Maar nogmaals mijn mening en ieder moet doen wat hij zelf mooi vind.
En voor gezondheid vind ik het een ander verhaal.
Als je manen en sokken eraf haalt waarom ga je dan voor een tinker. Dat zijn juist de dingen die ze onderscheiden van de normale rassen.

Bij je tweede alinea ligt het er natuurlijk wel aan wat voor een type je hebt :+

Ik heb bij mijn paard zowel de sokken als de manen er af gehaald.
Waarom?
Nou, de sokken er af halen was de enige juiste keuze voor de been problemen die mijn paard had.
Iedereen die zegt dat sokken de benen beschermen hebben nog nooit een paard gezien met echte been problemen. Hoe vaker ik de sokken scheer hoe beter zijn benen worden. Die sokken zijn prachtig maar tevens de grootste ellende die een paarden eigenaar zich op de hals kan halen.

De manen heb ik afgeknipt omdat ze niet mooi meer waren. Ze braken af en het zag er niet uit. Uiteindelijk kortgewiekt en weer laten groeien en nu ziet het er prachtig uit :j

Ik snap niet dat iedereen altijd zo enorm panisch moet doen over het behoud van de rastypische eigenschappen van een paard. De een roept nog harder dan de ander dat je het niet moet/mag doen, dat die sokken je paard beschermen en soms wordt dat op zo'n manier gedaan dat mensen zich bijna gedwongen voelen om de rastypische eigenschappen te behouden.

Ik ben ook enorm vervloekt dat ik het gedaan had maar ik had geen betere keuze kunnen maken.

Niemand hier kan jou vertellen wat jij moet doen. Jij bent de eigenaar en jij weet beter waar je paard profijt aan heeft dan een ander dus laat je niet vertellen wat jij moet doen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:10

Toen mijn paard nog 's nachts op stal stond, stampte hij vaak, had echt last van mok. Nu hij al langere tijd 247 buiten staat is de mok, mede door schralere voeding/beter hooi, totaal verdwenen. In de winter staan ze niet in de blubber, maar op verharding. Ik was af en toe de sokken ivm mijt, en that's it. Zijn sokken zijn in de winter echt zoals op de foto. Vettig en schoon dicht op de huid.
Manen eraf vind ik niet mooi, maar och, het groeit wel weer aan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:12

Citaat:
Niemand hier kan jou vertellen wat jij moet doen. Jij bent de eigenaar en jij weet beter waar je paard profijt aan heeft dan een ander dus laat je niet vertellen wat jij moet doen.

Maar ze vraagt toch om meningen.
Ongevraagd er mee bemoeien is wat anders. Maar dat is hier niet van toepassing.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:14

sokken zou ik er ook niet afhalen,ookivm bescherming

mijtis makkelijk te behandelen met evt cydectin

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:42

bruintje123 schreef:
Citaat:
Niemand hier kan jou vertellen wat jij moet doen. Jij bent de eigenaar en jij weet beter waar je paard profijt aan heeft dan een ander dus laat je niet vertellen wat jij moet doen.

Maar ze vraagt toch om meningen.
Ongevraagd er mee bemoeien is wat anders. Maar dat is hier niet van toepassing.

Meningen ja...
Maar voor je het weet komen de tinker liefhebbers hier lobbyen over hoe goed en gezond sokken zijn en hoe ongezond het afscheren er van is en hoe goed je mok kunt behandelen met behoud van de sokken en voor je het weet doe je als eigenaar alles verkeerd en is het enige juiste het behouden van de sokken.

Terwijl die sokken helemaal niet zo gezond zijn :o

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:44

Om de een of andere reden groeit er bij 1 van mijn merries nauwelijks haar op zo'n 30 cm vd manenkam ( zie foto 1 , daar zie je het wel )

ze had ze lang , maar dan zat er een gat in zeg maar ....ook geen gezicht
Dus vd week de schaar er weer in en echt kort , haha
Bij haar staat het wel , bij mijn andere Tinkers zou ik het nooit doen
Afbeelding
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:12

Oi knip ze wel recht als je ze zo knipt... :\

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:17

Melissa1996 schreef:
De manen snijd ik regelmatig bij, de ene heeft manen van 85 cm en de ander van 75 cm. Dat vind meer dan genoeg. Ik vind dat ik ze zonder vlecht moet kunnen laten grazen. Als dat niet meer kan, gaat de schaar er in (of in mijn geval het mesje)

Krijg je ze dan weer zo mooi 'natuurlijk'? Ik ben altijd aan het klieren, omdat ik ze dus niet recht wil hebben, maar de 'aangroei-look'.

Voor TS, kort maken is zonde! En persoonlijk vind ik het ook niet mooi bij zulke paarden. Maar ieder zijn smaak en mening natuurlijk ;)

nuscaniels schreef:
Grote voordeel van manen is dat het vanzelf weer aangroeit. Mocht je het niks vinden die korte coupe is het er zo weer bijgegroeid

Nou ja, zo weer aangegroeid...als je behoorlijke manen hebt die tot het eind van de hals groeien ben je zo 1,5 tot 2 jaar bezig tot het weer op lengte is hoor ;) . En dan hebben we het nog niet eens over de echt lange manen gehad :D
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 31-05-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:23

TS vraagt wat wij denken over de manen van haar paard: lang of kort. Niet of ze dan maar een ander paard had moeten kopen of niet :')

Ik denk dat als jij het vervelend vindt om te onderhouden, je de manen lekker een stuk korter moet knippen. T is haar, dat groeit wel weer aan. :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:40

Tja, ze zullen er zelf echt niet mee zitten. Dus als jij het praktischer vindt zou ik ze lekker knippen, idem qua sokken.

Al moet ik zeggen, die van mij heeft volle sokken en mega lange manen. Ook mijt en in het begin mok gehad, was prima te behandelen met sok. Het is alleen even wat meer zoeken naar de plek, en de haren opzij houden. De manen heb ik zelf altijd in een vlecht, behalve voor foto's of zo.

2 jaar geleden met haren los (heb geen recentere, staan nog op camera) zijn inmiddels wel weer langer geworden.
Afbeelding

Dit was toen ik hem kocht 6 jaar geleden.
Afbeelding

En dit is hem gisteren met vlechten.
Afbeelding

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:46

Oooooh TS! Ik ben al zo lang aan het sparen bij mijn Maflinger voor deze prachtige manen. Ik snap dat het veel onderhoud is (dat heb ik bij mijn haflinger die het tot schouder heeft hangen ook), maar ik denk dat je spijt krijgt als je het eraf haalt. Het is zo mooi! <3

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:52

Ik zou ze knippen! Vind de manen zoals ze nu zijn niet echt heel mooi op de foto's.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:53

Ik vind het ook zonde om de rastypische kenmerken eraf te halen. Dan zou ik eerder voor uitdunnen gaan. Of even bijpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:54

En als je de manen nou eens los laat?
Ik heb ook lang-haar-paarden waarvan 1 blonde (witte) manen heeft, en ik heb ze altijd los. Alleen met werken doe ik er een hengstenvlecht in, ongeveer 5 minuten werk incl uitborstelen. Ik borstel ze ook alleen met het werken uit (meestal 1x p.w., soms zelfs nog minder).

Scheeld een hoop werk en frustraties, los gaan ze ook minder makkelijk in de klit op den duur (vlechten uitborstelen helemaal als het geen hengstenvlecht is klit en kroest veel meer), en biedt ook nog bescherming tegen steekbeesten en de zon!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:01

Hier ook een merrie gekortwiekt. Die had zulke lange slierterige manen, echt heel lelijk := kreeg ze ook nooit mooi vol verder.
Tegenwoordig fris sportkoppie en dat staat haar gewoon veel beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Net eraf nog geen modelletje :')

Tegenwoordig beter in model;

Afbeelding

De ander Tinkers hier hebben wel fiks lange manen, die hebben het wel mooi vol en dat staat gewoon mooier bij het ras.

Doe wat je zelf het fijnst vind, het is jouw paard immers, jij moet het onderhouden. Maar ik vind de manen wel prachtig lang en mooi bij de jouwe :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:15

Lang laten :j

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:25

Ik zou het er af halen.. Ik vind kort een stuk sportiever ogen en de nek komt er mooier bij uit. Als je tinker nou prachtige dikke manen had, is het best mooi lang. Maar de jouwe zijn vooral lang, niet perse dik. De manen zitten 90% van de tijd in een vlecht, dan heb je er toch oook niet veel aan behalve werk..

Ik vind het raar dat manen altijd maar lang moeten zijn van tinkers. Mag je toch lekker zelf weten? Gewoon kortwieken en ik denk dat het er erg mooi uitziet! Ik kan me ook ergens een topic herinneren met tinkers met korte manen, dat zag er zo leuk uit! Ik zal het even voor je proberen op te zoeken!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:25

Ze staan nu eenmaal bekend om hun behang... :o

Maar bijpunten kan ik wel begrijpen. Sokken scheren voor mok natuurlijk ook.
Uiteindelijk is het wel jouw keuze! Dus wat maakt het uit wat wij ervan vinden? Jullie moeten gelukkig zijn :)

Ik vlecht niet vaak meer want dat klit erger dan losse manen en een beetje manen spray.