Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dienstplicht

 
Profiel   

Er duiken hier en daar vraagstukken op of de dienstplicht weer ingevoerd moet worden. Mijn zoon heeft dit jaar zijn nummer al ontvangen, waarmee hij tot zijn 45e oproepbaar is 'in geval van'. Nu is er echter geen dienstplicht meer. Ik ben heel benieuwd hoe jullie erover denken: moet de dienstplicht weer terugkomen of niet?

Het is waarschijnlijk wel netjes om dan ook mijn antwoord te geven: ik ben voor de dienstplicht. Mijn zoon overigens ook. Het zou volgens hem heel wat hangjongeren schelen en bovendien - vinden we allebei - is er niets mis met wat extra discipline. Wel moet er dan een onderscheid zijn in de 'opleiding' en het 'uitzenden'. De dienstplicht moet ons inziens dan wel bedoeld zijn om in geval van nood/oorlog ons eigen land te verdedigen, niet om deze jongens naar het buitenland (lees: Syrië, etc.) uit te zenden om een reeds gaande oorlog 'uit te vechten'. Daar gebruiken ze de mensen die beroepsmilitair zijn voor (vinden wij), want die hebben bewust voor zo'n baan gekozen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 20:57 



 
Profiel   

Het leger is er om de burgers van dat land te beschermen bij rampen/invasie. Niet om de bedrijfsrisico's van politieke ministersvriendjes af te dekken. Beroeps of dienstplichtig is daarvoor niet relevant, geen van beide hebben daar iets te zoeken, Syrie was (is) geen bedreiging voor Nederlands grondgebied/burgers.

Dienstplicht heeft zeker zijn voordelen, maar door de huidige manier waarop het leger (mis)bruikt wordt, ben ik er tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 21:04 



 
Profiel   

Nou... daar heb ik ook weleens mijn gedachten over laten gaan. De hangjongeren daarmee een beetje een richting/discipline te geven is wel een argument hoewel dat natuurlijk ook op andere manieren zou kunnen.
Ik ben benieuwd naar de reacties die op dit topic zullen komen.


Shenavallie schreef
Er duiken hier en daar vraagstukken op of de dienstplicht weer ingevoerd moet worden. Mijn zoon heeft dit jaar zijn nummer al ontvangen, waarmee hij tot zijn 45e oproepbaar is 'in geval van'. Nu is er echter geen dienstplicht meer. Ik ben heel benieuwd hoe jullie erover denken: moet de dienstplicht weer terugkomen of niet?

Het is waarschijnlijk wel netjes om dan ook mijn antwoord te geven: ik ben voor de dienstplicht. Mijn zoon overigens ook. Het zou volgens hem heel wat hangjongeren schelen en bovendien - vinden we allebei - is er niets mis met wat extra discipline. Wel moet er dan een onderscheid zijn in de 'opleiding' en het 'uitzenden'. De dienstplicht moet ons inziens dan wel bedoeld zijn om in geval van nood/oorlog ons eigen land te verdedigen, niet om deze jongens naar het buitenland (lees: Syrië, etc.) uit te zenden om een reeds gaande oorlog 'uit te vechten'. Daar gebruiken ze de mensen die beroepsmilitair zijn voor (vinden wij), want die hebben bewust voor zo'n baan gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:02 



 
Profiel   

Ja, ook ik ben voor dienstplicht. Ben zelf beroeps, en wat ik allemaal heb geleerd qua discipline enzo. Ben nog maar 20, maar heb geregeld het idee dat ik een stuk ouder ben als leeftijdsgenoten die 'burger' zijn. (Excuus als dit raar klinkt, dit is hoe wij alles buiten defensie noemen, zou er ook geen ander woordt voor weten). Daarnaast hebben wij ook een tekort aan mensen, en op deze manier kan het best zijn dat dienstplichtigen erachter komen dat dit hun 'roeping' is, welke verhalen ik ook heb gehoord van collega's sie dienstplichtig waren. Ook krijgen ze dan iets mee van de sfeer, die ontzettend gezellig kan zijn. Het is een harde wereld, maar je kan er vrienden voor het leven aan overhouden. Uitzending blijft inderdaad voor beroeps, die daar voor hebben gekozen. Vind trouwens de uitzendingen zeker niet nutteloos, echter, moet er wel gekeken wat voor belang we daarbij hebben. Ook gebeurd er een hoop, ook qua uitzendingen, waar niemand van hoort, ziet of leest

Edit: de opleiding heeft weinig tot niks me geweld te maken, het geweld dat we gebruiken, is nodig, om onzelf te beschermen. Maar op dit moment zou dienstplicht onmogelijk te realiseren zijn, omdat er geen geld is voor alleen een beroepsleger, en qua materiaal is het al helemaal drama.


Laatst bijgewerkt door Wiskey1 op 16-06-17 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:12 



 
Profiel   

Ik ben zelf in dienst geweest (bijna laatste lichting) en heb gezien wat voor "discipline" de jongeren daar werd bijgebracht... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:27 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Ik ben zelf in dienst geweest (bijna laatste lichting) en heb gezien wat voor "discipline" de jongeren daar werd bijgebracht... _O-

Ik weet niet waar je hebt gezeten? Maar dat ligt ook voor een deel aan jezelf. En aan de regering, omdat mensen blijkbaar zielig zijn als ze voor straf een paar push-ups moeten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:32 



 
Profiel   

Ik ben tegen, zover ik nu weet wat het in zou houden.
Ik ben voor eigen keuzes en tegen geweld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:36 



 
Profiel   

Ik ben ook tegen. Ik vind dat je eigen keuzes moet mogen maken, en niet dat iemand dat voor je mag gaan bepalen of zelfs mag dwingen tot iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:36 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik ben ook tegen. Ik vind dat je eigen keuzes moet mogen maken, en niet dat iemand dat voor je mag gaan bepalen of zelfs mag dwingen tot iets.


Met die argumenten zou je ook tegen leerplicht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:38 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik ben tegen, zover ik nu weet wat het in zou houden.
Ik ben voor eigen keuzes en tegen geweld.


Waar zie jij dan het geweld in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:42 



 
Profiel   

Irkoontje schreef
Azmay schreef
Ik ben tegen, zover ik nu weet wat het in zou houden.
Ik ben voor eigen keuzes en tegen geweld.


Waar zie jij dan het geweld in?

Dat is het hoofdproduct van ieder leger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:47 



 
Profiel   

Gianti schreef
[***] schreef
Ik ben ook tegen. Ik vind dat je eigen keuzes moet mogen maken, en niet dat iemand dat voor je mag gaan bepalen of zelfs mag dwingen tot iets.


Met die argumenten zou je ook tegen leerplicht zijn.


Omdat dit ook mijn argumemt was ben ik zo vrij te reageren.
Buiten dat je onder de 18 en erboven niet echt kan vergelijken imo heb je zeker een punt. Dwingen tot schoolgaan heeft niet veel zin.

"Straffen" van een volwassene om de meest kleine dingen kan ik ook niet hebben, maar ja je wil dat iedereen luistert alsof het goed afgerichte waakhonden zijn.

Zelf zou ik breken tot het punt van geen herstel, ik ben ziek maar dat valt niet aan te tonen. Tegenwoordig lijkt het me dat vrouwen evengoed mee zouden MOETEN (vreselijk) vechten.

Waar ik geweld in zie? Oa de straffen maar vooral de oorlog op zich zeg maar. Afblaffen van recruiten ook. Al besef ik me dat er ook mensen de binnen gekomen kogels moeten tellen, heb er liever helemaal niets mee te maken allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:48 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Irkoontje schreef

Waar zie jij dan het geweld in?

Dat is het hoofdproduct van ieder leger.

Dan mag jij mij vertellen in welk leger ik dan dien, want zo zie ik het niet, en is het ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:48 



 
Profiel   

Haha, dat is je ogen sluiten voor het vanzelfsprekende. Het werd ons als nieuwbakken dienstplichtige soldaten als één van de eerste dingen verteld, letterlijk.
En zeg zelf wat doet een leger anders dan het produceren van zo effectief mogelijk geweld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:51 



 
Profiel   

Azmay schreef
Gianti schreef

Met die argumenten zou je ook tegen leerplicht zijn.


Omdat dit ook mijn argumemt was ben ik zo vrij te reageren.
Buiten dat je onder de 18 en erboven niet echt kan vergelijken imo heb je zeker een punt. Dwingen tot schoolgaan heeft niet veel zin.

"Straffen" van een volwassene om de meest kleine dingen kan ik ook niet hebben, maar ja je wil dat iedereen luistert alsof het goed afgerichte waakhonden zijn.

Zelf zou ik breken tot het punt van geen herstel, ik ben ziek maar dat valt niet aan te tonen. Tegenwoordig lijkt het me dat vrouwen evengoed mee zouden MOETEN (vreselijk) vechten.

Waar ik geweld in zie? Oa de straffen maar vooral de oorlog op zich zeg maar. Afblaffen van recruiten ook. Al besef ik me dat er ook mensen de binnen gekomen kogels moeten tellen, heb er liever helemaal niets mee te maken allemaal.

En waar haal je die info weg? Qua geweld bedoel ik, niet over je mening, die mag je hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:51 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Haha, dat is je ogen sluiten voor het vanzelfsprekende. Het werd ons als nieuwbakken dienstplichtige soldaten als één van de eerste dingen verteld, letterlijk.
En zeg zelf wat doet een leger anders dan het produceren van zo effectief mogelijk geweld?

Ogen sluiten?
Het enige geweld dat we MOGEN gebruiken is dat tegen degene die dat ook tegen ons gebruiken, en dat vind ik niet meer als terecht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:52 



 
Profiel   

Ik ben tegen...
Ten eerste waarom alleen mannen? Ken veel vrouwen die fysiek en mentaal geschikter zijn dan bepaalde mannen. Daarbij is leerplicht iets waar je nog redelijk vrij in bent. Je kan zelf (met je ouders) bepalen welke school en dat is hooguit van 9 - 5 wat aantal uren. Dat is niet maandenlang je leven opgeven. Wat als je net een baan aangeboden krijgt naast je studie? Of als je een langstudeerder bent? :+

Ik zou het dan eerder aantrekkelijker maken om het leger in te gaan. Bijvoorbeeld een gratis rijbewijs, studiebeurs etc. En dat in ruil voor een half jaar / jaar een basistraining. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:53 



 
Profiel   

Irkoontje schreef
Kuggur schreef
Haha, dat is je ogen sluiten voor het vanzelfsprekende. Het werd ons als nieuwbakken dienstplichtige soldaten als één van de eerste dingen verteld, letterlijk.
En zeg zelf wat doet een leger anders dan het produceren van zo effectief mogelijk geweld?

Ogen sluiten?
Het enige geweld dat we MOGEN gebruiken is dat tegen degene die dat ook tegen ons gebruiken, en dat vind ik niet meer als terecht

Waar 2 vechten hebben 2 schuld toch? Zo heeft mijn mama dat tenminste altijd verteld..

Maar als mijn info niet klopt hierboven leer ik graag wat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:54 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Ik ben tegen...
Ten eerste waarom alleen mannen? Ken veel vrouwen die fysiek en mentaal geschikter zijn dan bepaalde mannen. Daarbij is leerplicht iets waar je nog redelijk vrij in bent. Je kan zelf (met je ouders) bepalen welke school en dat is hooguit van 9 - 5 wat aantal uren. Dat is niet maandenlang je leven opgeven. Wat als je net een baan aangeboden krijgt naast je studie? Of als je een langstudeerder bent? :+

Ik zou het dan eerder aantrekkelijker maken om het leger in te gaan. Bijvoorbeeld een gratis rijbewijs, studiebeurs etc. En dat in ruil voor een half jaar / jaar een basistraining. :)

Laat ze eerst maar eens zorgen dat we weer normale capaciteiten krijgen. In plaats van geld te verspillen aan mensen die ervan gaan profiteren en alle kantjes ervan aflopen. Qua standaarden mogen we zeker niet nog meer achteruit, en dat zal je moeten wil je dit doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:56 



 
Profiel   

@Irkoontje : Ja natuurlijk! En je MOET geweld gebruiken. Je hebt als soldaat geen enkel zeggenschap over wanneer en waarom je dat geweld inzet. Denk je echt dat een leger iets anders is dan een geweldsmachine? Je naïviteit is licht verontrustend. Zeker gezien je beroeps bent...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 22:57 



 
Profiel   

Zorgen voor normale capaciteiten klinkt erg raar, dus iemand is niet goed wanneer hij niet voldoet aan standaarden (capaciteiten) die een overheid bedenkt?

En leerplicht vind ik toch wel wat vrijer inderdaad dan dit. Gelukkig. Ik ben niet tegen leger ed, maar wel tegen mensen alles maar verplichten. Je mag straks echt niks Meer zelf kiezen, alles wordt voor je bepaalt in de maatschappij. En als je afwijkt dan heb je een probleem, of dus geen 'capaciteit'. Dat vind ik echt belachelijk :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:00 



 
Profiel   

Kuggur schreef
@Irkoontje : Ja natuurlijk! En je MOET geweld gebruiken. Je hebt als soldaat geen enkel zeggenschap over wanneer en waarom je dat geweld inzet. Denk je echt dat een leger iets anders is dan een geweldsmachine? Je naïviteit is licht verontrustend. Zeker gezien je beroeps bent...


Ik weet heel goed wat ik doe, alleen dat is niet uit te leggen. Ik ben van 1 van de meest gevaarlijke wapens van de landmacht, alleen worden we nergens meer ingezet, 3x raden waarom niet. Ik ben van mening dat er best wat meer opgetreden mag worden, en dan niet alleen maar qua geweld, maar de maatschappij wordt mij te soft. Maar onee, dat mag ik niet vinden, want anders denkenden zijn gevaarlijk, extreem en weet ik het.

Ga je alsjeblieft meer verdiepen in wat wij doen, dan alleen maar te roepen dat we alleen geweld gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:03 



 
Profiel   

Ik ben tegen. Aan mensen die verplicht iets moeten heb je toch niks, als ze er zelf niet achter staan. Daarnaast ben ik sowieso tegen het dwingen van mensen. Zou er echt naar van worden als ik in dienstplicht moest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:04 



 
Profiel   

[***] schreef
Zorgen voor normale capaciteiten klinkt erg raar, dus iemand is niet goed wanneer hij niet voldoet aan standaarden (capaciteiten) die een overheid bedenkt?

En leerplicht vind ik toch wel wat vrijer inderdaad dan dit. Gelukkig. Ik ben niet tegen leger ed, maar wel tegen mensen alles maar verplichten. Je mag straks echt niks Meer zelf kiezen, alles wordt voor je bepaalt in de maatschappij. En als je afwijkt dan heb je een probleem, of dus geen 'capaciteit'. Dat vind ik echt belachelijk :')

Zorgen voor normale capaciteiten qua materiaal. Niet per se qua mensen, alleen vind ik niet dat om meer mensen te werven de standaarden omlaag moeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:04 



 

Heeft iemand ook informatie over wat de dienstplicht inhoud?
Zoals de taken?
Op de site van defensie kan ik zo snel geen informatie vinden.

In verband met de discipline ben ik voor! Het is een strikte cultuur, maar de manier waarop zorgt ervoor dat je weet dat je op elkaar kunt vertrouwen. Je weet wat de volgende stap van je collega is, en je bouwt daardoor een hele andere, maar wel sterke, relatie op.
Daarnaast zou het voor sommige personen niet erg zijn om een stukje discipline te leren.

Maar omdat ik de inhoud (taken) van de dienstplicht niet weet, durf ik niet te oordelen over het wel of niet invoeren.


MarlindeRooz schreef
Ik ben tegen...
Ten eerste waarom alleen mannen? Ken veel vrouwen die fysiek en mentaal geschikter zijn dan bepaalde mannen. Daarbij is leerplicht iets waar je nog redelijk vrij in bent. Je kan zelf (met je ouders) bepalen welke school en dat is hooguit van 9 - 5 wat aantal uren. Dat is niet maandenlang je leven opgeven. Wat als je net een baan aangeboden krijgt naast je studie? Of als je een langstudeerder bent? :+

Ik zou het dan eerder aantrekkelijker maken om het leger in te gaan. Bijvoorbeeld een gratis rijbewijs, studiebeurs etc. En dat in ruil voor een half jaar / jaar een basistraining. :)

Volgensmij vanaf volgend jaar ook vrouwen ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen