Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weiland nu voor het eerst hooien?

 
Profiel   

Hoi!
We huren sinds kort een extra stuk grond (anderhalve hectare). Dit weiland staat nu sinds april leeg en is compleet volgegroeid. Onderaan zit veel groen gras, daarboven wat stuggere stengels, en ook veeeeel onkruid. Gelukkig vrij van jacobskruid. Wel staan er een aantal distels, en ook hele grote hoge planten waarvan ik de naam niet weet. Anyway, er is echt veel gras maar dus ook veel van alles en nog wat. Als je er doorheen loopt komt het gras tot je knieen, en sommig onkruid wel tot aan je schouders :+

Het weiland is dit jaar niet bemest, er is niks mee gedaan. Er hebben alleen paarden op gestaan tot april.
Voordat we er iets op gaan zetten wilde we het laten maaien omdat het zo hoog is. Nu gaat een man uit de straat volgende week hooien op zijn eigen grond, en wilde ons weiland daarin wel meenemen in ruil voor wat balen. Hij maakt droog hooi in baaltjes, ideaal want dat is wat ik voer. Het lijkt een ideale situatie maar een aantal vragen komen in me op als hooi leek:

- Ze hebben het altijd over 1ste, 2e (zelfs 3e?) snede. Dit is de eerste snede denk ik omdat het voor het eerst wordt gehooid? Echter is dit vrij laat verwacht ik, omdat het normaal in mei wordt gedaan voor het eerst zoals ik het weet? Maakt dit nog iets uit?
- In hoeverre kan het kwaad dat het behalve gras van alles en nog wat in staat zoals hoge onkruid planten maar ook brandnetels etc. (geen jacobskruid)
- Hoeveel baaltjes denken jullie (kijkend naar de omschreven situatie) hiervan af te kunnen halen?
- Ik moet met de man nog overeenkomen hoeveel balen hij krijgt, wat vinden jullie zelf realistisch?

Ik hoor het heeel graag :-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 17:55 



 
Profiel   

Ook eind juni kan je nog de eerste snede maaien.
Laat is als je oktober maait.
Oftewel gewoon laten afmaaien en hooi maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 18:10 



 
Profiel   

Wij hebben zeer regelmatig pas rond deze tijd gehooid. Of beter gezegd, bijna altijd. Fijn hooi voor de paarden die niet zoveel suikers nodig hebben.
Hoeveel pakjes er af komen is niet zo goed te zeggen. Omdat je ook onkruid hebt.
Rond de 200 van die kleine pakjes tussen de 20/25 kg?


Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 16-06-17 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 18:13 



 
Profiel   

De deal met onze hooiboer is dat hij de helft van de balen krijgt in ruil voor het werk (maaien, keren, in balen persen). Vinden wij een prima deal want zo hebben we er geen werk aan, en voor ons is het gewoon extra (ik koop voordroog in want paard met COPD)

Zet anders je 'onkruid' op de foto? Misschien kunnen we zeggen wat het is? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 18:19 



 
Profiel   

Als het gemaaid is kun je het onkruid er gewoon van tussen halen.

Ik heb deze week gehooid: zondag gemaaid en woensdag in pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 18:24 



 
Profiel   

Solleke_Noah schreef
De deal met onze hooiboer is dat hij de helft van de balen krijgt in ruil voor het werk (maaien, keren, in balen persen). Vinden wij een prima deal want zo hebben we er geen werk aan, en voor ons is het gewoon extra (ik koop voordroog in want paard met COPD)

Zet anders je 'onkruid' op de foto? Misschien kunnen we zeggen wat het is? :)


Dat zal ik van de week is doen! thanks.
Hij kan het persen alleen niet zelf, daar betaal ik dan denk ik ook zelf voor. Dus misschien dat dat wel iets doet met hoeveelheid? Ga eens even rekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 18:44 



 
Profiel   

Solleke_Noah schreef
De deal met onze hooiboer is dat hij de helft van de balen krijgt in ruil voor het werk (maaien, keren, in balen persen). Vinden wij een prima deal want zo hebben we er geen werk aan, en voor ons is het gewoon extra

Ik vind dit geen goede deal. :) Ik had een loonwerker die het werk deed voor omgerekend €1.10 per baaltje. De verkoopprijs per baaltje lag echter op €3.60. I.m.o is 50/50 geen goede deal.
@TS vraag rond bij boeren en loonwerkers wat zij vragen voor hun diensten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 00:17 



 
Profiel   

Balen persen kost afhankelijk van de hoeveelheid die geperst wordt tussen 75 cent en 1,10. Dus een loonwerker die inclusief maaien en schudden 1,10 per baaltje rekent kun je schudden ;)

Reken 5 uur werk á 60 euro/uur voor het maaien, 6 dagen schudden plus wiersen = 300 euro. Van anderhalve hectare kun je idd wel een 200 baaltjes halen = 160 euro baalkosten (cent per baaltje bij die hoeveelheid). Dan kom je per baaltje op 2,40 uit. Dan is 50/50 best een goede deal volgens mij. Als je zelf het balen moet betalen kun je die kosten het best ook gewoon 50/50 delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 07:26 



 
Profiel   

Om die reden vonden wij het wel een goede deal. Een loonwerker moet er zelf nog wat aan over houden. Alleen al de benzinekosten van telkens heen en weer te rijden (hij kwam van een kwartiertje rijden verder).

Hier betaal je voor een klein baaltje 2,5 euro als je het zelf moet kopen, 60 euro voor een groot pak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 07:35 



 
Profiel   

5 uur maaien voor 1,5 ha >;) Onze 3 ha word in minder dan 2 uur gemaaid voor hooi. En als wij zelf met de bloater kortwieken ipv hooien doen we 2ha in ca 3 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:13 



 
Profiel   

lizy29 schreef
5 uur maaien voor 1,5 ha >;) Onze 3 ha word in minder dan 2 uur gemaaid voor hooi. En als wij zelf met de bloater kortwieken ipv hooien doen we 2ha in ca 3 uur.


Citaat
Reken 5 uur werk á 60 euro/uur voor het maaien, 6 dagen schudden plus wiersen


Ze bedoeld neem ik aan samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:15 



 
Profiel   

Wij hebben gisteren gemaaid. Het gras was ongeveer 1.30m hoog. Langstengelig hooi is wat ik het liefst voer aan mijn ponys. Ook zit er brandnetel en andere kruiden in wat ik toejuich!de 2e snee verkoop ik altijd. Veel plezier met hooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:20 



 
Profiel   

1.30?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:21 



 
Profiel   

lizy29 schreef
5 uur maaien voor 1,5 ha >;) Onze 3 ha word in minder dan 2 uur gemaaid voor hooi. En als wij zelf met de bloater kortwieken ipv hooien doen we 2ha in ca 3 uur.


Die 5 uur was idd het totaal, uiteraard. (1-1,5 uur maaien, 5 x 30-45 minuten schudden plus nog een keer 30-45 minuten wiersen - kom je ergens op tussen de 4 en 6 uur uit afhankelijk van of je 1 uur/30 minuten per dag bezig bent danwel 1,5 uur resp 3/4 uur per werkgang).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:27 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
1.30?


Olifantengras :+
50-60 cm is al veel, zou ik zeggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:28 



 
Profiel   

Wij hebben de deal eerste snee voor ons de 2e voor hem.Dus dat komt ook op 50/50 neer.Verleden jaar hadden wij een mislukte oogst door de regen en hebben we de 2e snee zo gehad van hem.Maar hij doet dit ook al jaren voor ons.Nu heb ik al 27 grote pakken (400 kg) binnen van ik denk 2,5 ha.
Ik zou voordat ik het hooi ging gebruiken toch willen weten wat er nog meer als onkruid in staat.Brandnetels gedroogd vinden de paarden lekker,distels zit ik ook niet mee maar er groeit mer gif dan kruiskruid alleen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:33 



 
Profiel   

Ja. 1.30 m. En op sommige plekken tot mijn schouders en ik ben 1.80m. Drents gras daar zal het wel aan liggen ;)


Laatst bijgewerkt door roekes op 17-06-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:34 



 
Profiel   

Zou je eens een foto van je wei willen maken, want dat ken ik inderdaad niet hier in brabant.
Behalve van siergras in de tuin, maar dat wil je niet in de wei hebben staan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:35 



 
Profiel   

Dit was voor het maaien
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:39 



 
Profiel   

Ibbel schreef
lizy29 schreef
5 uur maaien voor 1,5 ha >;) Onze 3 ha word in minder dan 2 uur gemaaid voor hooi. En als wij zelf met de bloater kortwieken ipv hooien doen we 2ha in ca 3 uur.


Die 5 uur was idd het totaal, uiteraard. (1-1,5 uur maaien, 5 x 30-45 minuten schudden plus nog een keer 30-45 minuten wiersen - kom je ergens op tussen de 4 en 6 uur uit afhankelijk van of je 1 uur/30 minuten per dag bezig bent danwel 1,5 uur resp 3/4 uur per werkgang).


Ja dan klopt het idd wel. Vond het al zo raar gerekend :=
Laten we het maar houden op :o?
Overigens betalen we hier €45 per ha dus de prijzen liggen sowieso nogal anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:47 



 
Profiel   

Mooie wei voor hooi voor de koudbloedjes.
Maar het gras staat net zo hoog als de zuring. En dat zal zo'n 60 cm hooguit zijn. Dat wordt niet hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:48 



 
Profiel   

Dat dacht ik ook. Normaal gras wordt (of het nou in Drenthe of in Brabant groeit) inclusief bloeiwijze echt niet hoger dan zo'n 50-60 cm. En het gras staat op die foto lager dan de zuring, want verderop zie je de zuring er duidelijk bovenuit steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:50 



 
Profiel   

Wat goed dat jullie van een foto kunnen zien hoe hoog het gras is, heel knap. Fijn dat jullie mij niet geloven. Je denkt toch niet dat ik onzin uitkraam? Ik heb er zelf doorheen gelopen en het kwam toch echt ruim boven 1 meter....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:41 



 
Profiel   

Laten we weer on topic blijven. Lijkt me beter..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:43 



 
Profiel   

Wij hebben ook wel uitschieters tot 1.80 staan idd maar geen wei vol helaas :+
Er zullen hier denk ik ongeveer 9 balen van 3ha komen, iets ander soort gras.
Met temperaturen van boven de 30 graden zal het hard genoeg drogen, hier schudden ze vaak ook maar 2 of 3 keer.

Wat ik dan wel weer apart vind is dat de balen vaak in weer en wind weken buiten blijven liggen (ja het is ook weleens slecht weer hier ;) ).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen