Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony en écht laag suikergehalte in voeding

 
Profiel   

Mijn pony is heel sober en heeft aanleg om dik te worden. Vorig jaar stond hij dag en nacht op het land, wat geresulteerd heeft in overgewicht. Hij is inmiddels afgevallen, staat overdag op een schrale weide, in de nacht op stal met ruwvoer. Hij krijgt in de ochtend en in de avond een klein handje Pavo care4life muesli, de muesli die ik vorig jaar ben gestart met voeren omdat het de muesli was die zo laag mogelijk in zowel suiker als zetmeel stond. Dat handje is meer voor het idee (de rest krijgt dan namelijk ook) en hier worden zijn vitamines (poeder van de groene os) door gemengd.
Hij is 6-7 dagen in de week aan het werk (afwisselend werk, veel grondwerk. Hij wordt momenteel beleerd. Grondwerk bedoel ik momenteel vooral dubbele lijnen en longeren mee. Ik doe nog wat extra grondwerk als in hand trail met hem, naast zijn training, maar dat is qua beweging niet zo heel interessant).

Vandaag kreeg ik de tip nog een kritisch naar de suiker inname te kijken. Maar er is zoveel op de markt en ik wil ook niet van alles uit gaan proberen om het proberen. Bij sommige producten voor sobere dieren zie ik nog schrikbarend hoog suikergehalte dan wel zetmeelgehalte staan, dan zit ik met de Care4life beter.

Wat zijn nou echt producten die aan te raden zijn voor dit soort dieren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:11 



 
Profiel   

Daily complete van Vitalbix :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:15 



 
Profiel   

Vitalbix daily complete Die is echt heel laag in suikers/zetmeel.

Ik geef dat nu geruime tijd aan mijn pony met zomereczeem. Zeer tevreden


Edit: naast de daily complete geef ik ook de active van vitalbix.
Geeft wat meer energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:17 



 
Profiel   

Ik geef nu Subli dieetmix aan mn haflinger met ppid. Heeft nog minder suiker en zetmeel dan care4life. De Vitalbix is ook een goed idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:21 



 
Profiel   

Sinds ik van Subli dieetmix voer zijn ze allemaal afgevallen. Dit voer is extreem laag in het suikergehalte. Ze zien er prachtig uit en heb het idee dat mijn paard met zomereczeem dit jaar minder last heeft. Ik weet natuurlijk niet of dat met het voer te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:26 



 
Profiel   

Metazoa is ook heel geschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:30 



 
Profiel   

Wat voor ruwvoer krijgt hij?
Ik denk dat als je nu al C4L voert er weinig winst meer te behalen valt in de "brok" en je het echt in het ruwvoer moet gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:40 



 
Profiel   

Ik voer vitalbix daily compleet. Erg tevreden over. Voor iets meer pit geef ik de activeplus van hun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:45 



 
Profiel   

Ik denk dat het meer nut heeft je ruwvoer eens kritisch te gaan bekijken. De hoeveel heid krachtvoer die je geeft zal nauwelijks een probleem opleveren qua suikers.

Ik voer mijn sobere sportpaard zeer arm hooi icm met een vitaminebrok. Hij komt absoluut niet op de wei. Sinds we hem zo houden is hij zeer mooi op gewicht en geen last meer van onnatuurlijke vetophopingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 20:39 



 
Profiel   

Subli ponybrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 20:42 



 
Profiel   

Fibra doen die van mij het goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 21:04 



 
Profiel   

lianne125 schreef
Ik denk dat het meer nut heeft je ruwvoer eens kritisch te gaan bekijken. De hoeveel heid krachtvoer die je geeft zal nauwelijks een probleem opleveren qua suikers.

Ik voer mijn sobere sportpaard zeer arm hooi icm met een vitaminebrok. Hij komt absoluut niet op de wei. Sinds we hem zo houden is hij zeer mooi op gewicht en geen last meer van onnatuurlijke vetophopingen.


Hier ben ik het helemaal mee eens. In een handje brok kan geen massa suiker zitten, in kort gras daarentegen...
Trouwens, als hij nu goed is qua gewicht, en er verder gezond en vrolijk bij loopt, zou ik niets veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 21:06 



 
Profiel   

Bij pavo kan je je hooi laten testen op suikergehalte voor 20 euro.

Als er 10% suiker in je hooi zit en je voert 8kg hooi dan voer je per dag 800gr suiker.

Gras bevat gemiddeld 10% suiker per kg droge stof, maar in het voorjaar kan dit wel oplopen tot 20%. Tijdens 4 uurtjes grazen krijgt een paard dan 54 suikerklontjes extra binnen wat gelijk staat aan 270 gram suiker.

Kortom je moet het eht zoeken in je hooi en gras

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 21:41 



 
Profiel   

Eens met een aantal voorgangers dat je het in je ruwvoer moet zoeken. Tot je daar meer over weet kan je overwegen je hooi een paar uur te weken. Dan ben je aardig wat calorieen uit suiker kwijt, maar ook vit/min dus wel een (calorie arm) vitaminekorreltje bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 12:15 



 
Profiel   

Hele fijne tips, bedankt! :j ik heb overleg gehad over het ruwvoer en we gaan ander hooi voeren. Die mogelijkheid is er gelukkig. Hij staat al beperkt op het land, dat wil ik hem zo mogelijk niet verder afnemen. We gaan het eerst proberen met ander hooi. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 14:19 



 
Profiel   

Leo schreef
Hele fijne tips, bedankt! :j ik heb overleg gehad over het ruwvoer en we gaan ander hooi voeren. Die mogelijkheid is er gelukkig. Hij staat al beperkt op het land, dat wil ik hem zo mogelijk niet verder afnemen. We gaan het eerst proberen met ander hooi. :j

Heb je beide partijen laten testen dan? Aan de buitenkant kan je niet zo zeer de hoeveelheid suiker afzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 14:21 



 
Profiel   

Dat zou idd de volgende stap zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 14:34 



 
Profiel   

Zo herkenbaar. Jim wordt snel dik van gras. Hoe lang of hoe kort ook. Beste werkt eigenlijk nog lang gras, met strookbegrazing. Maar zelfs dan werd hij nog snel dik. Momenteel staat hij niet op het gras, maar op zand met onbeperkt hooi. Wat een verschil. Ik ga dagelijks met hem aan de hand grazen voor het lekker. Maar door dit in te perken, heb ik eindelijk een paard dat goed op gewicht te houden is. Ik heb echt jaren geklooid met voer, maar niets werkte echt.

Maar goed, kan me voorstellen dat je hem niet van het gras wil :D
Waar ik voor Rock naar zou kijken is een vitaminebrokje. Ik heb goede ervaringen met Marstall Force, maar er zijn er genoeg op de markt. Vitalbix, Metazoa, Equilin, Vital Complete, van alles. Het is even uitvogelen wat bij je past. Dat zou je nog kunnen mengen door een arme muesli, maar dan zit je met C4L al aardig goed. Alternatief kan Agrobs Alpengrün muesli zijn. Dat is op basis van grassen en kruiden en is volgens mij nog lager in suiker en zetmeel (want vergeet dat niet mee te tellen!) dan C4L.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:22 



 
Profiel   

Zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html
Is een samenvatting van veel voer laag in suikers en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 18:46 



 
Profiel   

Metazoa is hier het voer dat het laagst in suiker zit. Toch vindt mijn pony het erg smakelijk, het is het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:13 



 
Profiel   

Ik zou vitalbix daily complete aanraden, bevat alle bouwstoffen en is (echt) laag in suiker en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:17 



 
Profiel   

Nog een aantal goede tips, bedankt! Interessant stuk ook, goed doorgelezen :j

Pony staat nu op kuil, voerbeleid van stal. Ik mag ook hooibaaltjes opslaan. Ik dacht dat kuil meer suikers bevat dan hooi, maar nu lees ik het weer precies andersom. Ik voel me soms een hele domme paardeneigenaar :? Raden jullie kuil of hooi aan met oog op suikers? Even ongeacht dat het soort hooi natuurlijk ook een hoop uitmaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:17 



 
Profiel   

Voor de shetlander op de zorgboerderij hebben we nu ook Subli Dieetmix gehaald. Hij is niet te dik, wel snel hoefbevangen, maar doet het hier vooralsnog goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:26 



 
Profiel   

Tsja, hoe lang is een touwtje?

Wat er in je ruwvoer zit of niet hangt van zoveel dingen af dat je niet klakkeloos kunt zeggen 'dit is beter dan dat'. Wil je het zeker weten dan moet je een analyse laten doen, of goed weten op welke parameters je een inschatting kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:32 



 
Profiel   

En ook kijken naar de verhoudingen die je moet voeren.

Zo moet je van Metazoa per dag 250gr voeren voor een paard van 500kg. Dat is dan 7,5gr suiker en 4,5gr zetmeel. Marstall Force voer je zo'n 50gr per dag van. Dat is dan 2,5gr suiker en 0,75gr zetmeel. Van Vitalbix moet je zo'n 300gr voeren. Dat is 9gr suiker en 8gr zetmeel. En zo kun je de andere brokjes ook uitrekenen aan de hand van de percentages.

De calcium/fosfor verhouding is overigens heel scheef in Metazoa. Ook iets om op te letten.

Dat geldt ook voor hooi en kuil. Van hooi voer je minder, omdat het % droge stof hoger ligt. Dus per saldo kan het zomaar zijn dat het qua suiker helemaal niet zoveel uitmaakt. Kuil is wel hoger in eiwitten, die ook aanzetten. En het fermentatieproces is niet altijd lekker voor het darmstelsel van de paarden.

Zo lastig om alles juist af te wegen. Paard bepaalt zeg ik altijd. Maar dan zul je wel dingen moeten gaan vergelijken en proberen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 19:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen