Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hulp gezocht bij zoeken voer voor deze pony!

 
Profiel   

Hallo!
Ik heb sinds kort een E pony gekocht. Hierbij hebben we van de eigenarrese wat brok meegekregen wat ze altijd daar kreeg. Op dit moment krijgt ze deze brok ook van mij, maar ik begin mij nu wat meer te verdiepen in paardenvoeding en wil graag iets voeren wat goed bij haar behoeftes past, of dat nu deze brok is of een andere.
Het probleem is: ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier aan moet beginnen. Waar moet ik zoeken? Hoe weet ik hoe veel van wat ze nodig heeft? Ik heb al wat onderzoek gedaan op het web maar kom er eigenlijk niet zo goed uit, alles is wat onsamenhangend in mijn hoofd op het moment. Ik kom vooral veel tegen over het ruwvoer, maar hiervan ben ik zeker dat dat wel goed zit, ze staat namelijk 24/7 op de weide en heeft ook de hele dag beschikking tot goed hooi. Het krachtvoer is waar ik niet uit kom.

Ik heb al verschillende schema's gevonden op het internet, deze helpen an sich wel maar ik weet natuurlijk niet wat ze al binnenkrijgt d.m.v. het hooi en gras.

Zijn er misschien wat basisregels/kennis wat betreft voeren? Ik kom veel tegen over magnesiumtekorten, graanarm voer, laag in zetmeel... Het zegt mij allemaal op dit moment nog niet zo veel.

Misschien hebben jullie suggesties voor krachtvoer voor mijn pony? Hier wat over haar:
-10 jaar oud
-Recreatief aan het werk/lichte arbeid
-Krijgt op dit moment 2 kg brok wanneer ik er ben na het rijden, dit is om de dag
-Staat 24/7 buiten op de weide met hooi
-Heeft sinds kort een liksteen, ik weet alleen niet of ze die al gebruikt aangezien ze die eerder nooit heeft gehad (gaan paarden daar vanzelf aan likken als ze die behoefte hebben of moeten ze dat leren?)
-Ik heb voorkeur voor iets wat zorgt voor sterkere hoeven
-Ook iets wat helpt met spieren opbouwen, ze is iets arm in bespiering maar niet heel erg, maar niet iets extreems of echt een supplement of iets dergelijks.

Als laatste vraag: hoe komen jullie aan jullie info over voeren? Specifieke websites? Een boek wat aan te raden is?

Bij voorbaat heel erg bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 20:46 



 
Profiel   

2 kg brok is best wel veel om in 1 keer te geven aan een pony vind ik.
Als je zeker wilt weten dat ze geen tekorten oploopt zou ik vitaminekorrels voeren. Evt in combinatie met een (sport)brok voor de energie en spieropbouw.

Ik zelf ben fan van Fibra Premium. Dit is een heel natuurlijk product bestaande uit oa luzerne en spelt waar vitaminekorrels bij in zitten.

http://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibra-premium/

Verder vind ik dat havens prima brokken heeft voor een prima prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 23:16 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor een mineralenbrok gecombineerd met luzerne (als je erop moet wachten zou ik kiezen voor een brokvariant).

Welk merk en soort brok voer je nu?
Is ze behalve spierarm goed op gewicht, mager of juist wat dik?
Heb je een voorkeur voor een merk of wil je een bepaald merk juist niet voeren?
Wil je graag veel (1.5-2 scheppen) of weinig (maximaal 0.5 schep) voeren of maakt het je niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 06:34 



 
Profiel   

2 kg vind ik echt bizar veel op een dag sowieso in een voerbeurt is dit echt teveel. Om een goed voeradvies te geven is meer informatie nodig, is ze aan de dikke kant of mag ze juist wat bijkomen? Heeft ze te weinig energie? Als ze niet te schraal is zou ik het eerst is gaan proberen op alleen een goede vitamine korrel. Voer dit een tijdje en kijk hoe het gaat dan kun je van daaruit kijken wat ze evt verder nog nodig heeft maar dan heb je wel een goede basis.

Zelf zou ik sowieso max 1 schep voer per keer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 06:52 



 
Profiel   

Waarschijnlijk weet TS niet heel goed hoe ze met zwaarder voer om moet gaan, logisch als je er geen advies oid over krijgt. :)
Ik kreeg advies van paardenvriendinnen die al een tijd ervaring hadden, op internet staat ook vrij veel maar voer is echt iets persoonlijks waar je ook achter moet komen dmv van ervaring. Ik ken zoveel mensen die nu nog na 10 jaar een paard te hebben met het voer veranderen en variëren.
Echter is 2 kg brok wel erg veel, ik had ook een E pony die lichte arbeid verrichtte. Die kreeg dagelijks een halve kilo sport brok en dat was geen zware sport brok, en dan reed ik haar vaak.
Zodra ik wist dat ik minder ging rijden maakte ik hier 3/4 kg basisbrok per dag van.
Ik denk dat bespiering er toch wel echt opgereden moet worden, maar zoals anderen hier al zeggen; hoe arm bespierd is jou pony precies?
Vitamines zijn altijd goed om te geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 07:07 



 
Profiel   

Aha dus 2kg is echt te veel? Bij de vorige eigenaar kreeg ze namelijk 2kg per dag, maar toen kreeg ze nog een onbeperkt hooi en gras dus toen heb ik 2 kg om de dag aangehouden. Gewoon dat afbouwen dan lijkt mij?

Verder is ze op dit moment goed op gewicht. Energie had ze niet zo veel na de overgang naar 24/7 buiten maar dat is gelukkig nu ook terug aan het komen. Haar conditie is wel na deze overgang in een keer achteruit gegaan maar dat heeft verder niet veel met energie te maken toch? Bespiering is ook niet bizar arm maar de bovenlijn mag zeker weer wat gespierder worden.

Helaas heb ik de mogelijkheid om slechts om de dag te voeren en dan alles in een voerbeurt. Ik kan eventueel ook voor het rijden voeren maar dat lijkt me ook niet zo'n strak plan. Ik vind het niet erg om te wachten op haar als ze staat te eten maar langer dan een uur gaat me toch wel wat ver.

Dan ga ik denk ik inderdaad voor een combinatie van vitaminebrok/korrels en een beetje sportbrok, welke hoeveelheden zou ze hier ongeveer van moeten hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:22 



 
Profiel   

Bedoel je hiermee dat je niet dagelijks kan voeren? Want als dat het geval is zou ik daar snel een oplossing voor zoeken. Als je dagelijks kan voeren zou ik een halfje sportbrok geven met een halfje vitaminekorrel alleen dan wel meer gaan rijden. Als je meer gaat rijden dan voel je ten eerste veel beter de behoeftes van jou paard aan qua voer/energie en bovendien kun je dan aan de bespiering werken. Pas als je erop zit kun je merken of die sportbrok voldoende of juist teveel energie gaat geven of misschien wel te weinig. Alhoewel ik dat laatste niet verwacht.
Maar waarom voer je niet na het rijden dan als ik vragen mag?



Skinfaxi schreef
Aha dus 2kg is echt te veel? Bij de vorige eigenaar kreeg ze namelijk 2kg per dag, maar toen kreeg ze nog een onbeperkt hooi en gras dus toen heb ik 2 kg om de dag aangehouden. Gewoon dat afbouwen dan lijkt mij?

Verder is ze op dit moment goed op gewicht. Energie had ze niet zo veel na de overgang naar 24/7 buiten maar dat is gelukkig nu ook terug aan het komen. Haar conditie is wel na deze overgang in een keer achteruit gegaan maar dat heeft verder niet veel met energie te maken toch? Bespiering is ook niet bizar arm maar de bovenlijn mag zeker weer wat gespierder worden.

Helaas heb ik de mogelijkheid om slechts om de dag te voeren en dan alles in een voerbeurt. Ik kan eventueel ook voor het rijden voeren maar dat lijkt me ook niet zo'n strak plan. Ik vind het niet erg om te wachten op haar als ze staat te eten maar langer dan een uur gaat me toch wel wat ver.

Dan ga ik denk ik inderdaad voor een combinatie van vitaminebrok/korrels en een beetje sportbrok, welke hoeveelheden zou ze hier ongeveer van moeten hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:29 



 
Profiel   

Om de dag voeren is inderdaad geen goed voedingspatroon..
Je moet echt zeker dagelijks, en het liefste verspreid over 2 voerbeurten voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:39 



 
Profiel   

Geen zorgen ik voer na het rijden! Maar anders was er eventueel ook nog de optie om het te verdelen de helft voor en de helft na het rijden.
Het is een half uur naar stal fietsen en school is druk op het moment dus elke dag gaat nu gewoon echt niet. In de zomer wel weer en over een jaar heb ik mijn rijbewijs dus vanaf dan kan ik er ook elke dag weer heen. Het is niet een ramp toch dat ze niet elke dag krachtvoer krijgt? Daar had ik van tevoren namelijk wel over nagedacht en gegoogled en toen kwam ik tot de conclusie dat dat niet nodig was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:47 



 
Profiel   

Kan er op de andere dagen niet iemand anders voeren? Dat je het klaar zet voor de volgende dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:51 



 
Profiel   

Wat goed dat je je wilt verdiepen in het voer van je pony.

Je schrijft dat er voldoende goed ruwvoer beschikbaar is en dat je pony 24/7 in de weide op een pensionstal staat. Wellicht een idee om de pensionhouder te vragen of het mogelijk is om de pony dan ook krachtvoer te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:55 



 
Profiel   

Hmm dat is wel lastig aangezien ze best eenkennig is en zich niet door iedereen laat vangen (en soms door mij ook niet) dus ik zadel liever niet iemand daarmee op. Ik kan misschien wel inderdaad een afspraak maken met iemand dat zij mijn paard voert als ik er niet ben en ik haar paard. Ze laat zich na een tijdje ook vast wel vangen als ze doorheeft dat ze eten krijgt natuurlijk.
De wei ligt niet aan stal waar het voer ligt dus en is best wel wat extra werk om even een paard wat voer te geven, je kan het niet zomaar in een voerbak mikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:55 



 
Profiel   

zoedeloe schreef
Wat goed dat je je wilt verdiepen in het voer van je pony.

Je schrijft dat er voldoende goed ruwvoer beschikbaar is en dat je pony 24/7 in de weide op een pensionstal staat. Wellicht een idee om de pensionhouder te vragen of het mogelijk is om de pony dan ook krachtvoer te geven?

Nee dat is helaas geen mogelijkheid omdat ze in een grote groep staat en dan eet de rest natuurlijk gezellig mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:56 



 
Profiel   

Emmer met voer meenemen naar de wei en wachten tot ze het op heeft? Problem solved :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 10:57 



 
Profiel   

Qua tijd is dat niet ideaal, daar moet ik dan een uur voor op de fiets zitten wat ik in principe niet erg vind hoor, maar school laat het op dit moment niet toe. Misschien moet ik haar toch maar naar een stal verhuizen die wat dichterbij is aan het eind van de zomer. Ook jammer, want dan kan ze niet meer zo lang buiten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:01 



 
Profiel   

Ik ben wel heel erg al jullie antwoorden aan het afkeuren... Denk vooral niet dat ik alleen maar ja en amen wil horen, ik neem al jullie antwoorden mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:03 



 
Profiel   

je kan een paard prima alleen voeren na het rijden mijn paard staat ook op onbeperkt ruwvoer en na het rijden slobber, in prencipe heeft een paard genoeg aan ruwvier mits de kwaliteit goed is. mocht je toch bij willen voeren na het rijden zal ik als ik jou was gewoon een halfje sportbrok doen of slobber. iig niet te veel dit kan voor allerlij problemen zorgen als je paard teveel eiwitten en suikers binnen krijgt .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:05 



 
Profiel   

Ik heb ook een E-pony die 24/7 op de wei staat. Ik kies er heel bewust voor om haar op dagen van rust/wandelen niks te geven, misschien een appeltje, anders kan ik haar echt de wei uit rollen zo dik dat ze wordt. Op dagen dat ik wel rijdt of dat ze werkt, krijgt ze een halve schep Pavo Sportsfit. Wij hebben overigens wel continue beschikking over een vrij volle weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:09 



 
Profiel   

De weide is op het moment niet ontzettend vol maar er is genoeg gras om de hele dag lekker bezig te zijn, ook is er onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:11 



 
Profiel   

bij ons ook niet hoor ik zou lekker een halfje sportbrok doen of lekker slobber na het rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:16 



 
Profiel   

Skinfaxi schreef
De weide is op het moment niet ontzettend vol maar er is genoeg gras om de hele dag lekker bezig te zijn, ook is er onbeperkt hooi.


Dan zou ik het lekker zo laten! Als de pony er verder goed uit ziet en het goed doet, is extra voer echt niet nodig. Op dagen van arbeid zou ik haar wellicht een muesli'tje met wat meer eiwit/energiewaarde geven. Dan kan ze ook wat spier opbouwen. Let wel op met veel suikers in voer. Zeker op een groene weide ligt altijd hoefbevangenheid op de loer (en dat rijmt :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:18 



 
Profiel   

Een pony die 24/7 op de wei loopt heeft weinig tot geen krachtvoer nodig. 2 kg in één keer is inderdaad veel te veel. Het is geen oplossing om de helft voor het rijden te geven en de helft erna want dan loopt de pony met een volle maag en dat is ook niet goed. In jouw geval zou ik gewoon gaan voor een vitaminesupplement. . Wil je wat extra doen omdat hij bijvoorbeeld wat sloom is, dan geef je hem na het rijden een schep sportmuesli (dat is meestal iets meer dan een halve kilo). Beetje afhankelijk van waar je pony in de wei staat is er wel rekening te houden met magnesium. Daaraan zit in veel bodems een tekort en kan zich uiten in of schrikkerig gedrag of stijfheid. Tegenwoordig is ook op veel bodems ijzer een aandachtspunt. Dat is vaak teveel aanwezig, met name als er gedronken wordt uit sloten of grondwater. Bij het geven van een supplement dan kijken naar laag ijzergehalte in het supplement.

Zelf ben ik in het bezit van een E-pony. Hij krijgt 2 x daags een schep fibra Premium (dat is vooral ruwvezel luzerne etc) met de vitaminekorrel (50 g) van Marstall en een schepje magnesium. In de winter doe ik er dan een handje sprotsfit van Pavo door en na een lange rit een schep slobber.Staat 6 uur in een schrale wei en krijgt dan 2x voordroog. Ik rij 5 x per week , buiten, dressuur en een sprongetje en 1x per week een rit van 20 km of meer. Dan heb je een indicatie, al is dat per pony natuurlijk ook weer wat anders. De mijne heeft meer dan zat energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:19 



 
Profiel   

Qua mineralenbrok is het wat je zelf wilt. Ze gaan in principe per 100kg lichaamsgewicht, dus hoeveel je moet voeren hangt af van hoe zwaar je pony is.

Zolang ze op het gras staan is het (1 kiezen! Het is of of):
Pavo vitalcomplete: 30g/100kg paard
Marstall Force: 20g/100kg paard (met alleen hooi/voordroog 30g/100kg)
Vitalbix daily complete: 75g/100kg paard
Metazoa luzerne broxxx: 100g/100kg paard

Om van krachtvoer voorbeelden te geven:
Pavo nature's best: 500g/100kg paard
Marstall vito: 500g/100kg paard
Subli basismuesli: 900g/100kg paard
Havens natural balance: 700g/100kg paard

Ik heb dan gekeken of er met 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer geen tekorten zijn met koper, zink en selenium (ook naar de rest aan mineralen, behalve natrium en chloor, maar dit zijn de 3 die eigenlijk altijd limiterend zijn).

Ik blijf bij het feit dat ik voor een mineralenbrok met luzerne erbij zou gaan. Als richtlijn kan je aanhouden dat je niet meer dan 250g krachtvoer per voerbeurt moet geven. Maar dit is afgeleid van de richtlijn maximaal 1g/kg lichaamsgewicht aan zetmeel, omdat je geen zetmeel in de blinde darm wilt krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:28 



 
Profiel   

Ik zou in jouw situatie inderdaad iets van een vitamine brokje voeren. Dat moet in principe wel voldoende zijn. Eventueel zou je nog iets van luzerne kunnen voeren voor de eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:29 



 
Profiel   

Ik denk dat fibra premium i.c.m. Een vitaminekorrel dan de beste oplossing is. Ik werk niet heel intensief met haar dus erg veel heeft ze ook niet nodig. In de winter kijk ik dan even aan hoe goed ze op gewicht is.
Ik ben nu wel een beetje in de war qua regelmaat met voeren gezien de verschillende antwoorden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen