Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lelijk doen aan de riem

 
Profiel   

Ik heb een BC teefje van nu 1 jaar en 8 maanden oud, tot voorheen vertoonde ze eigenlijk nooit echt agressie naar honden toe en was ze super sociaal.
Echter sinds een paar weken wil ze nog wel eens lelijk doen aan de lijn naar andere honden. We komen een hond tegen, ik laat haar snuffelen en dan, (voor mij vanuit het niks), springt ze er al grommend bovenop.

Ik mis ergens een signaal denk ik. Wanneer we een hond benaderen word ze enorm hyper, trekken aan de riem, springen, enorm hijgen. Als ze dit gedrag vertoont mag ze van mij niet snuffelen. Maar op andere dagen gaat ze meteen plat liggen tot de andere hond bij ons is, dan is ze wel enorm gefocust op de andere hond maar voor de rest rustig en dan komt ze langzaam overeind om te snuffelen. Maar sinds 2 weken of zo, gaat ze dus na het snuffelen opeens in ''de aanval'' en ik begrijp niet zo goed waarom. We zitten normaal op cursus maar omdat het zomervakantie is hebben we nu even geen les en kan ik het dus daar niet vragen wat ik mis en wat ik kan doen om dit te veranderen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 12:41 



 
Profiel   

Is nog altijd een puber leeftijd.
Hond ook gewoon niet aan anderen honden laten snuffelen, heeft geen meerwaarde.
In plaats van de hond op de andere hond te laten focussen zorg dat je die focus naar jou toe krijgt.

Dat kan gaan van trainen met voedsel, balletje of een correctie aan de lijn.
Doet een hond te lelijk dan draai ik om en word er niet gewandeld.
Normaal gedragen is de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 13:51 



 
Profiel   

Het beste is: als je hond aan de lijn zit, nooit contact laten maken met andere honden.

Dit geldt voor veel honden, aan de lijn zijn ze toch anders, logisch want ze kunnen niet weg en zijn beperkt in hun bewegingsruimte.
Ze kunnen niet normaal contact met elkaar maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:45 



 
Profiel   

Barbet schreef
Het beste is: als je hond aan de lijn zit, nooit contact laten maken met andere honden.

Dit geldt voor veel honden, aan de lijn zijn ze toch anders, logisch want ze kunnen niet weg en zijn beperkt in hun bewegingsruimte.
Ze kunnen niet normaal contact met elkaar maken.


Dit dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:47 



 
Profiel   

Daar is je antwoord inderdaad. Denk dat ze je dit ook op cursus zullen uitleggen. Aan de lijn kunnen honden totaal niet communiceren en daardoor gaat het ook heel vaak mis. Lekker met haar aan de slag dus aan de lijn! Los kan ze snuffelen met wie ze wil ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 20:08 



 
Profiel   

Ik laat mijn honden ook niemand aan de lijn groeten om dit te voorkomen :j als ze los loopt gaat alles altijd via het boekje. Dus ik zou in jouw situatie er ook voor kiezen om niet te begroeten aan de lijn en als de mogelijkheid los te laten begroeten, ik persoonlijk neem de halsband/tuig ook af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 20:35 



 
Profiel   

Barbet schreef
Het beste is: als je hond aan de lijn zit, nooit contact laten maken met andere honden.

Dit geldt voor veel honden, aan de lijn zijn ze toch anders, logisch want ze kunnen niet weg en zijn beperkt in hun bewegingsruimte.
Ze kunnen niet normaal contact met elkaar maken.


Eens. Die van mij zijn aan de riem ook onvoorspelbaar, twee zelfs flink agressief bij bepaalde honden. Door dat contact te vermijden, vermijd ik ook de situatie.

Los is er geen enkel probleem, ze kunnen dan op een normale manier benaderen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 20:43 



 
Profiel   

Eens met de rest, maar daarnaast, is ze al loops geweest? Dat kan ook nog een verandering in gedrag veroorzaken, de aanloop naar de loopsheid. De 1e keer kan die aanloop redelijk lang duren. Ons jonge teefje liet ineens, voor haar, apart gedrag zien en die werd idd later loops. De loopsheden daarna was het aparte gedrag weg. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 08:30 



 
Profiel   

Dier is bijna 2, dat zal toch wel?
Daarbij gewoon niet snuffelen aan e lijn... En corrigeren als ze uitvalt, is ze bedonderd....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 08:38 



 
Profiel   

Ik heb ook ervaring met meerdere honden die inderdaad "agressief" waren aan de riem. Dit waarschijnlijk omdat ze dus niet weg kunnen en "opgesloten" zijn aan zo'n riem.

Overigens is dit best te corrigeren maar het moet wel veilig blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 08:42 



 
Profiel   

Billy schreef
Dier is bijna 2, dat zal toch wel?
Daarbij gewoon niet snuffelen aan e lijn... En corrigeren als ze uitvalt, is ze bedonderd....


:= Ik las over de én heen. Heb op de één of andere manier alleen de 8 maanden gelezen. Sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 09:02 



 
Profiel   

Mijn honden kunnen ook fel aan de riem zijn (hangt een beetje vanaf wie ze tegen komen). Ze mogen mij niet naar een hond toe trekken, ik train op rustig passeren/negeren van andere honden en sta geen fysiek contact toe als ze aangelijnd zijn.

Mijn herder teefje was tot een jaar of 2,5 alleen maar lief en onderdanig. Daarna werd ze wat kattiger, mogelijk door de castratie of gewoon door het volwassen worden, dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 09:08 



 
Profiel   

Mijn eerste vraag is ook, is het niet gewoon hormonaal? Als ze los wel normaal doet kan ze niet goed omgaan met spanning aan de lijn. Ik zou haar gewoon weg houden bij andere honden zolang ze is aangelijnd en of je daar nog verandering in kan brengen eens met je trainer overleggen als het seizoen weer begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 09:18 



 
Profiel   

Niet weg houden bij andere honden dan raken ze juist meer opgewonden.Dus niet weg houden bij het probleem, maar corrigeren.Ik heb ook zo.n hond en ik passeer ze gewoon en corrigeer hem dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 09:23 



 
Profiel   

Billy schreef
Dier is bijna 2, dat zal toch wel?
Daarbij gewoon niet snuffelen aan e lijn... En corrigeren als ze uitvalt, is ze bedonderd....


Eigenlijk is het beter om dat uitvallen te voorkomen dan te moeten corrigeren. Je kan proberen haar af te leiden met lekkers. clickeren wil vaak helpen. Beloon met clickeren als ze goed gedrag vertoont (lees rustig aaj de lijn andere honden passeren). Ze is nu op een leeftijd dat ze geestelijk volwassen gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 09:27 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Niet weg houden bij andere honden dan raken ze juist meer opgewonden.Dus niet weg houden bij het probleem, maar corrigeren.Ik heb ook zo.n hond en ik passeer ze gewoon en corrigeer hem dan.


Hoe corrigeer jij dan effectief?

En waarom moet een hond aan de lijn contact kunnen maken met andere honden? Dat kan toch beter en veiliger als ze los lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 10:14 



 
Profiel   

Een hond corrigeren of straffen vind ik echt zo onnozel. 9 van de 10 keer gaat het ook nog niet eens op de juiste manier.

Wij hebben nu vijf honden en straffen nooit, alles positief. Werkt ook prima. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 10:19 



 
Profiel   

Ik ontwijk ze niet want dan blijft hij blaffen, ik loop langs en dan leid ik hem af met wat lekkers.En als het goed gaat beloon ik hem uitgebreid met mijn stem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 10:50 



 
Profiel   

Mijn teef is al gesteriliseerd dus hormonaal kan het niet zijn denk ik. Ik ga haar in ieder geval niet meer laten snuffelen aan de lijn en proberen haar af te leiden met koekjes als we een hond naderen, alleen tot nu toe had ze altijd de neiging om haar neus naar de koekjes te brengen maar haar ogen (en dus haar hoofd) zijn dan nog steeds op de hond gericht. Dus ik krijg niet volledig haar aandacht. Ik loop sowieso voor elke wandeling aandachtsoefeningen die ik heb geleerd, waardoor trekken aan de riem normaal nooit gebeurd. Tot dat ze dus een hond ziet, de aandachtsoefeningen dan herhalen negeert ze gewoon en blijft enorm gefixeerd op de hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 11:07 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Ik ontwijk ze niet want dan blijft hij blaffen, ik loop langs en dan leid ik hem af met wat lekkers.En als het goed gaat beloon ik hem uitgebreid met mijn stem.


Maar vorige post zeg je dat je hem corrigeert. Ik ben het met KimD eens dat effectief straffen bijna niet haalbaar is, dus ik ben dan benieuwd waarom je dit advies geeft en hoe jij dan corrigeert?

Zeeuwsemeid: je kan je beloning opbouwen:eerst beloon je als je hond zijn hoofd wegdraait van de andere hond jouw richting op, en na verloop van tijd kun je dit uitbouwen tot volledige aandacht voor jou.
Als je een clicker gebruikt kun je dit heel bewust timen en controleren.
Als het niet lukt de aandacht van je hond te krijgen dou m dan letterlijk iets heel lekkers onder zijn neus en laat hem je hand volgen van de hond af. Geef het lekkers pas als zijn hoofd is weggedraaid van de hond.
Wees snel en beloon elke hoofdbeweging jouw kant op.
Na verloop van tijd beloon je minder snel en ga je meer eisen stellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen