Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:23

O en als je echt tijd over hebt: bezoek dan de wijk Coppede. Erg mooie architectuur.

Jarmo

Berichten: 698
Geregistreerd: 07-08-11
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:44

Ik ben afgelopen herfstvakantie in Rome geweest, daar hebben we op loopafstand van Vaticaanstad een B&B geboekt. Je liep de flat uit en je keek direct uit op het basiliek van Vaticaanstad.

Wij hadden een kaartje gekocht voor die sight seeing bus maar daar hebben we echt amper gebruik van gemaakt. Je komt altijd wel weer iets prachtigs tegen en als je dan verder loopt, loop je eigenlijks alle dingen wel langs.

We gingen helaas niet in het Colosseum en het Forum, wat ik wel graag had gewild maar er echt ongelofelijke lange rijen stonden en we geen kaartjes hadden gekocht. In de rest van de reis ben ik nog wel naar Verona Arena geweest om toch nog een idee te hebben hoe een arena van binnen eruit ziet, al is de arena in Verona natuurlijk niet hetzelfde als het Colosseum.

Rome is echt prachtig, ik ben er drie dagen geweest maar ik vond het eigenlijk te kort, ik zou er graag weer eens heen willen

De B&B:
https://www.booking.com/hotel/it/s-pietro-terrace.nl.html?aid=356989;label=gog235jc-hotel-XX-it-sNpietroNterrace-unspec-nl-com-L%3Anl-O%3AwindowsS10-B%3Achrome-N%3AXX-S%3Abo-U%3AXX-H%3As;sid=3b39273df458cd7476d8fa3a7e5a2bf2;dist=0&sb_price_type=total&type=total&

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:49

Leuk dat je gaat! De guided tours van coopculture.it zijn echte aanraders. Wel nodig om vooraf te reserveren, maar niet duur (€12,- dacht ik) en ze laten je hele bijzondere plekken zien, zoals inderdaad de Domus Aurea ("Gouden" paleis van de Romeinse keizer Nero), of tours ónder de St. Pieter en onder het Colosseum :) . Pal naast de zuilengalerij van de St. Pieter zit trouwens de Friese Kerk, ook wel geinig om even te kijken!

Ostia Antica is inderdaad ook een aanrader; is ook prima te doen in een dagdeel. Er gaat een rechtstreekse trein vanaf Piramide :) Nog leuker als je vooraf even iets leest of een informatieboekje koopt; ter plekke zijn wat weinig informatiebordjes. Er is wel een audiotour.

Ook een absolute aanrader is een tripje Tivoli om Villa d'Este en de Romeinse Villa Adriana (Villa van Hadrianus) te bezoeken. Wel wat meer een uitdaging om er te komen met het OV dan Ostia Antica, maar wel erg indrukwekkend!

Let wel op dat veel musea op maandag dicht zijn. Als je veel wilt gaan lopen dan kun je overwegen om gewoon losse metrokaartjes te kopen; die kosten €1,50 voor 1.5 uur, dacht ik. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:42

Overigens qua eten/ avonden:

-toeristisch maar gezellig: buurt rond Spaanse trappen
- lekker en gezellig en schappelijk: buurt Trastevere
- onbekend maar leuk: via del pigneto. Eindje uit centrum. Amper toeristen. Allemaal terrasjes zonder gekkigheid
- goedkoop eten/feesten/borrelen: buurt san lorenzo

Denise_Storm

Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 22:17

Zo fijn al die ervaringen van jullie! Komen echt handige en goede tips voorbij.

Is er iemand in oktober geweest en weet hoe het qua weer is? Lastig in te schatten van tevoren, maar moet ik denk aan lange broeken weer?

Nog 124 nachtjes! Duuuuurt lang... *\o/*

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:53

Gewoon paar daagjes ervoor kijken naar de weerberichten!

Jarmo

Berichten: 698
Geregistreerd: 07-08-11
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:54

Denise_Storm schreef:
Zo fijn al die ervaringen van jullie! Komen echt handige en goede tips voorbij.

Is er iemand in oktober geweest en weet hoe het qua weer is? Lastig in te schatten van tevoren, maar moet ik denk aan lange broeken weer?

Nog 124 nachtjes! Duuuuurt lang... *\o/*


Vorig jaar oktober was het echt mooi weer, we hebben alleen 1 avond in Peschiera del Garda een dikke plensbui gehad, maar in Rome was het droog

ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:16

We hebben twee keer geslapen in een hotel aan de via nationale.
Beide hotels ( 3 sterren) waren goed.
Hotels liggen nog in de binnenstad, maar net niet in het toeristengebied.
Wat op 5 minuten lopen is.
Oktober kan heel verschillend zijn met het weer, dus even van te voren kijken.
We hebben 1 dag regen gehad, maar ook een dag meer dan 23 graden. Dus verbrandde ik gewoon.

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:24

Ik ben in oktober naar Rome geweest en het weer was fantastisch. Niet te warm, niet koud.

Mijn aanvullende tips zijn nog om veel te voet te doen (Rome is zo mooi, heerlijk om door die stad te lopen) en om een boekje te kopen met doorkijkfolie, waarin reconstructies van bijvoorbeeld het Forum Romanum en het Colloseum getekend zijn. Ik heb ook zo'n boekje en als je dat op de goede manier vasthoudt, kan je erdoorheen kijken en zien hoe zo'n ruïne er vroeger uitzag, erg indrukwekkend. Dit is een voorbeeld van zo'n boekje: http://www.jvw.nl/rome-reisgidsen-wande ... zi-p-29601

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:48

Even een schop omhoog.
Ik ga vrijdag naar Rome.
Nog leuke tips?
En wat zijn de betaalde plekken die ik sowieso moet gaan zien?
(Kan ik vast balans opmaken, Haha)
Ik begrijp dat je in kerken knieën en schouders moet bedekken.
Is dat bv in het Colosseum ook?
Aangezien het 33 graden is nu.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:13

Nee Colosseum niet. Wat je moet zien eigenlijk is de sint pieter bekijken en vooral ook beklimmen en daarnaast is de sixtijnse kapel. forum romanum, Colosseum, pantheon, Trevi fontein. villa borghese

Denise_Storm

Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 20:20

Whoehoe, wij zijn aan het aftellen! Nog 3 weken en 2 nachtjes hihi.

We gaan nu een planning maken, waar moeten we sowieso tickets vooraf voor boeken?

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:54

Wij hebben Colosseum en Vaticaan/st Pieter vooraf geboekt.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:07

Needje schreef:
Even een schop omhoog.
Ik ga vrijdag naar Rome.
Nog leuke tips?
En wat zijn de betaalde plekken die ik sowieso moet gaan zien?
(Kan ik vast balans opmaken, Haha)
Ik begrijp dat je in kerken knieën en schouders moet bedekken.
Is dat bv in het Colosseum ook?
Aangezien het 33 graden is nu.

In het Colosseum waarschijnlijk niet...op plaatsen waar dat wel moet staan verkopers met hewle mooie sjaals voor enkele euro's. Je bent een bofferd dat je naar Rome kunt. Het is er superleuk. Denk ook eens aan Castel sant Angelo,waar de Pausen in de 16de eeuw hun toevlucht zochten als ze bedreigd werden.Het ligt vlakbij het Vaticaan,en je hoeft er minder lang in de rij te staan!

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:55

Wij zijn al in juli geweest anjali :D
En het was idd super leuk! <3

Denise_Storm

Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:51

Nog een vraagje: wel of geen citycard? :o

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:05

Leuk al die ervaringen :) ik ga dit weekend naar Rome! Volgens mij hebben wij perfect weer: niet te heet en geen regen :) hoop dat het bij jou ook lekker weer is TS!

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:10

Mijn vriend en ik zijn dit jaar geweest. Wij zaten bij het trevi hotel, eigenlijk een steegje uit en zo liep je recht op de fontein af. Snachts had je er geen last van en kon je gewoon rustig slapen. 10 minuten lopen van het pantheon en alles zoals Vaticaanstad, coloseum, en de andere monumenten waren op loop afstand. (Als je met de taxi gaat geen probleem want die zijn niet heel duur) Vaticaanstad zou ik als je kan wel doen en regelen in het hotel. Scheelt een hele hoop wachten en je hebt een gids.

Maar Trevi hotel, honderd 100 een 10 waard. Lekker ontbijt, schone kamers en midden in alles. Heerlijk. Veel plezier daar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 00:11

Domus aurea op voorhand boeken! Oja en villa borghese. Voor de rest raad ik je aan om alles te voet te doen.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:27

Wij hebben idd ook alles gelopen.
Wij zaten ook bij Trevi fontein om de hoek.
Perfect uitgangspunt iig.

Denise_Storm

Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 09:53

Jullie zijn echt geweldig! Ga proberen vandaag een planning te maken en zal hem dan nog even met jullie delen. We hebben een week, dus lekker veel de tijd voor alles. Al hoorde ik dat je zelfs aan een week tekort hebt als je naar Rome gaat haha!

Hoe duur is een los metro kaartje? (Voor degene die recent is geweest?)

@Ballard_L: wat leeeeuk! Je hebt inderdaad echt mazzel met het weer, de voorspelling zit er heerlijk uit. Houd je ons op de hoogte in dit topic? Ben benieuwd wat jij de hoogtepunten vond en wat je, misschien, minder leuk vond. Oja, en lekkere, niet te dure, restauranttips zijn natuurlijk ook altijd welkom! :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:16

Metro ben ik vergeten... lekker eten kin je op veel plekken. Blijf weg van te toeristische locaties. In Trastevere zit veel leuks.

Denise_Storm

Berichten: 2373
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 10:31

Ons hotel zit ook in Trastevere! :)

Anoniem

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:14

Los metrokaartje kost €1,50 voor anderhalf uur, dacht ik. :)

Anoniem

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:38

Rondom de toeristische locaties in Rome vind je voornamelijk tourist-traps als restaurants: voedsel dat Italië onwaardig is, onbeschofte bediening etc. Blijf daar dus ver uit de buurt. Vraag een local waar je moet zijn voor écht goed eten.