Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:14

Zou iemand info kunnen geven aub? Ik zoek een mooie, zwarte Lusitanohengst, liefst homozygoot voor zwart om volgend jaar m'n merrie te laten dekken.
De merrie is zeer barok en niet zo groot, dus liever een iets grotere hengst (zo rond de 1m65?).
Liefst met garantie levend geboren veulen, daar ik vrees dat ze wat te zwaar is voor het ogenblik en misschien niet makkellijk drachtig zal raken.
Liefst dus ook geen te hoge prijs, daar ik denk dat het niet evident zal zijn om haar drachtig te krijgen.
Mag eventueel ook een mooi gebouwde Berberhengst zijn.

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:18

Ik weet echt een hele gave dekhengst staan!!
Neem maar eens een kijkje op deze site: http://www.trailsend.nl
succes met de dekking!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:06

catalyst1 schreef:
Ik weet echt een hele gave dekhengst staan!!
Neem maar eens een kijkje op deze site: http://www.trailsend.nl
succes met de dekking!


Thx ;-).Deze staat inderdaad bovenaan m'n lijstje want is een juweel van een hengst, maar daar ik vrees dat ze niet drachtig zal raken omdat ze zo dik is, is't een beetje veel geld om te verliezen als't niet lukt. Er is geen garantie bij levend geboren veulen heb ik gezien.
Weet niet hoe dat zit met Iberische rassen, maar toen ik BWP'ers fokte, mocht je tweede keer proberen als 't eertse keer niet lukte, voor minder geld.
Ik heb al enkele prachtige Ortigao Costa paarden te koop zien staan voor niet al te veel geld, hoop er eentje te vinden rond de 500-700 euro voor een dek als er geen garantie is.

NB: Prachtige site van uw Quarters, vind Kiki een leuke naam. Misschien idee voor het eventuele toekomstige veulen :-).
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-11-09 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:13

Je hebt toch nog een poosje om haar aan de lijn te laten doen?Zou er gewoon eens een belletje aan wagen.Ultramar staat hier in de buurt en heb de eigenaren als zeer vriendelijke,correcte mensen leren kennen.Ik heb zelf ook een merrie gedekt zonder levend veulen garantie,maar wel met de toezegging dat het netjes opgelost wordt als het niet zou mogen lukken.Ik heb mijn merrie in de 4 jaar die ik haar heb nooit hengstig gezien,dus ik had ook grote twijfels,maar ze was in 1 keer drachtig!!

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:14

Ik zou gewoon even contact opnemen en vragen hoe zij het aanpakken qua wel/niet drachtig worden...

Als je voor zwart wil gaan zou ik het doen, ik vind het een prachtige hengst!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:18

Tja, zou wel m'n droom zijn. Is de mooiste hengst die ik tot nu toe gezien heb. Misschien eens vragen idd of er niets te regelen valt.
Ik hoop echt dat ze zal vermageren. Zal niet evident zijn, want is een beetje haar bouw en veearts zegt dat ze niet te drastisch mag vermageren. Hij raadde me aan om haar te dekken, omdat dat de gezondste manier is, naast werken (volgende week wordt ze zadelmak gemaakt), om te vermageren voor een merrie. Zo'n merrie's slaan van nature snel vet op, en hij zei me dat ze eigenlijk maar op hun best zijn met 1 veulen in de buik en er ene naast. Niet dat ik fokmerrie wil maken van haar, maar ze is nu 5 jaar en zou het wel goed vinden dat ze 1 keertje drachtig wordt.
@Nouvel: Prachtige foto van je paardje in die koets. Zou m'n merrie ook graag laten opleren voor in de koets.

Deze vind ik wel fenomenaal, maar die zit op de Azoren. Misschien zou veulen te barok worden met zo'n hengst... Ik hou wel enorm van zo'n fenomenale nek:
http://www.lusitano-prestige.com/lusitaniens/chevaux/reitor.htm

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:54

Bedankt!

Als je paard wordt beleerd en dan rustig aan de training wordt opgebouwd, en je voert op de juiste manier het juiste voer krijg je haar heus wel wat dunner, daar ben ik zeker van!
Een paar dat gaat werken verbrandt veel meer en gaat spieren krijgen, dus dan gaat ook het model veranderen.

Hoe oud is je merrie en heb je er een foto van?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:59

Ze staat in m'n profiel. Ze wordt volgend jaar 5 jaar jong. Wil haar niet te zwaar belasten, want ze groeit nog tot haar 7e, maar volgens mij is't een ideale leeftijd om eens te proberen.

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:03

Als je wildkleur zwart (grullo) ook leuk vindt.
Dan is Quiosque misschien ook wat?
Wij hebben nu een New Forest merrie drachtig van hem (natuurlijke dekking btw)
Ik vind hem alleszins ook een heel mooie hengst. ;)

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:04

Mooi dier hoor!

Je andere paarden zijn ook mooi trouwens!

Wel apart een zwarte merrie, die zijn er volgens mij niet zo heel veel...

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:08

geen lusitano maar ik weet wel een mooi zwarte goedgekeurde! anda voor je.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:10

Nouvel schreef:
Mooi dier hoor!

Je andere paarden zijn ook mooi trouwens!

Wel apart een zwarte merrie, die zijn er volgens mij niet zo heel veel...


Thx! Neen inderdaad, moeilijk te vinden en al zeker moeilijk om gezonde zwarte te vinden...
Ik ben wel gek van ze, ze zijn ook ongelofelijk van karakter. Mocht er een veulentje komen, zou ik die zeker houden, daarom hoop ik wel stiekem op een hengstje :o

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:11

mariska32 schreef:
geen lusitano maar ik weet wel een mooi zwarte goedgekeurde! anda voor je.

Thx ;-), maar liever geen Anda. Zou dan liever richting Berber zoeken.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:14

Cambiar schreef:
mariska32 schreef:
geen lusitano maar ik weet wel een mooi zwarte goedgekeurde! anda voor je.

Thx ;-), maar liever geen Anda. Zou dan liever richting Berber zoeken.


snap het,maar deze zit in je prijsklasse. :D
succes.

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:18

Mocht je Quiosque wat vinden, de voorwaarden waaronder hij dekt zijn wel schappelijk.
Binnen 1 seizoen dekken tot de merrie drachtig is. En een eventuele korting het volgende seizoen als het niet lukt. (Maar dat is nog nooit gebeurd zei de eigenaar.) + Dat ik het een voordeel vindt dat hij natuurlijk dekt, zeker als je vreest dat je je merrie niet drachtig zal krijgen.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 14-11-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:19


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:25

lakshmi schreef:
In Duitsland, een eindje rijden maar wel maar liefst 3 zwarte Berber hengsten :) wel wat prijzig trouwens..
http://www.azzayani.de/Zucht/Hengste/index.html


Had al contact genomen voor de grootste. Maar valt in zelfde prijscategorie als Ultramar.
Toch maar eerst daar eens informeren voor eventueel garantie.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:30

Luckystory schreef:
Mocht je Quiosque wat vinden, de voorwaarden waaronder hij dekt zijn wel schappelijk.
Binnen 1 seizoen dekken tot de merrie drachtig is. En een eventuele korting het volgende seizoen als het niet lukt. (Maar dat is nog nooit gebeurd zei de eigenaar.) + Dat ik het een voordeel vindt dat hij natuurlijk dekt, zeker als je vreest dat je je merrie niet drachtig zal krijgen.


Ja Quiosque!! Die is eindeloos mooi!! Ik weet dat kleur niet belangerijkste is, kijk eerst naar karakter en gezondheid, maar toch vrees ik dat er veel kans is dat er een gewone vos zal uitkomen en dat heb ik liever niet. Heb hier al geïnformeerd bji kleurentopic welk kleur quisque met mijn merrie zou geven. Mijn merrie heeft twee vosse zussen en een vosse broer. Vosgen is dus sterk aanwezig.

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:38

Cambiar schreef:
Ja Quiosque!! Die is eindeloos mooi!! Ik weet dat kleur niet belangerijkste is. Ik kijk eerst naar karakter en gezondheid, maar toch vrees ik dat er veel kans is dat er een gewone vos zal uitkomen.


Ik heb eigenlijk nog niet zo veel vosse veulens van hem gezien.
Wel een hele mooie zwarte zoon.
Ook wel een dun veulen gezien, maar de moeder daarvan was een cremello. (dus die was zelf vos genetisch gezien)
Wij hebben Q niet gekozen voor z'n kleur. Maar het feit dat hij ook nog eens een wildkleur gen heeft, vonden we eigenlijk wel een pré.
Je hebt toch sowieso 50% kans dat dat eruit komt.
Dus qua kansberekening is de kans op een 'gewone' vos ook al stukken kleiner.
Enne, hij geeft vooral zonen. Heel gek maar er zijn amper merrieveulens van hem. ;)

(Wij hopen overgings stiekem op een dun of grullo veulen. Mams is een vos-merrie ;) )

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:20

Luckystory schreef:
Cambiar schreef:
Ja Quiosque!! Die is eindeloos mooi!! Ik weet dat kleur niet belangerijkste is. Ik kijk eerst naar karakter en gezondheid, maar toch vrees ik dat er veel kans is dat er een gewone vos zal uitkomen.


Ik heb eigenlijk nog niet zo veel vosse veulens van hem gezien.
Wel een hele mooie zwarte zoon.
Ook wel een dun veulen gezien, maar de moeder daarvan was een cremello. (dus die was zelf vos genetisch gezien)
Wij hebben Q niet gekozen voor z'n kleur. Maar het feit dat hij ook nog eens een wildkleur gen heeft, vonden we eigenlijk wel een pré.
Je hebt toch sowieso 50% kans dat dat eruit komt.
Dus qua kansberekening is de kans op een 'gewone' vos ook al stukken kleiner.
Enne, hij geeft vooral zonen. Heel gek maar er zijn amper merrieveulens van hem. ;)

(Wij hopen overgings stiekem op een dun of grullo veulen. Mams is een vos-merrie ;) )


Een kennis van me heeft ooit foto's en een filmpje doorgestuurd van Quisque. Ik was echt weg van die hengst. Toen heb ik paar mails naar Romina gestuurd, maar ze heeft me nooit terug geantwoord. Ik dacht dat ze misschien niet meer dekte met hem?
Wat interessant dat jullie voor hem gekozen hebben. Ik heb nog maar 1 veulen gezien en dat was Dalveira. Zeer mooi merrie'tje.
Hoe zien de veulens eruit van Quiosque? Zijn ze barok? En qua grootte? Ik schat dat m'n merrie nu 1m52 is of zo iets. Ik zag dat Quiosque ook wel tamelijk barok was, zou dat geen te dik veulen geven, of heeft dat er niets mee te maken?
Dun of Grullo is fenomenaal, maar zwart zou ook wel heel goed zijn.
Dus als ik goed begrijp is kans op dun als mijn merrie het vosgen heeft? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:29


catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: Zwarte Lusitano dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:40

Heb vandaag toevallig nog met de eigenaar van Ultramar gesproken.Waua,wat een gave hengst.W.b.t. levend veulen garantie....gewoon even afspraken over maken.Zoals ik al vermoedde zijn ze daar heel schappelijk in.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:34

catalyst1 schreef:
Heb vandaag toevallig nog met de eigenaar van Ultramar gesproken.Waua,wat een gave hengst.W.b.t. levend veulen garantie....gewoon even afspraken over maken.Zoals ik al vermoedde zijn ze daar heel schappelijk in.


Inderdaad, wij zijn daar heel schappelijk in ;) . We geven bepaalde garanties, ik heb Cambiar al een PB gestuurd en alles uitgelegd, het zou bijna jammer zijn om een zwarte merrie niet te laten dekken door onze bink, de kans op een zwart veulen is dan nl. wel heel groot, om nog maar te zwijgen van het fantastiche karakter en type van Ultramar.

Afbeelding
Afbeelding

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:12

Cambiar schreef:
Een kennis van me heeft ooit foto's en een filmpje doorgestuurd van Quisque. Ik was echt weg van die hengst. Toen heb ik paar mails naar Romina gestuurd, maar ze heeft me nooit terug geantwoord. Ik dacht dat ze misschien niet meer dekte met hem?
Wat interessant dat jullie voor hem gekozen hebben. Ik heb nog maar 1 veulen gezien en dat was Dalveira. Zeer mooi merrie'tje.
Hoe zien de veulens eruit van Quiosque? Zijn ze barok? En qua grootte? Ik schat dat m'n merrie nu 1m52 is of zo iets. Ik zag dat Quiosque ook wel tamelijk barok was, zou dat geen te dik veulen geven, of heeft dat er niets mee te maken?
Dun of Grullo is fenomenaal, maar zwart zou ook wel heel goed zijn.
Dus als ik goed begrijp is kans op dun als mijn merrie het vosgen heeft? Of heb ik dat verkeerd begrepen?


Het laatste wat ik ervan gehoord heb, bleef hij gewoon bij haar en dekte hij nog.
En Romina is inderdaad nogal druk en moeilijk bereikbaar via mail. (Kwestie van volhouden ;) )
Q is niet zo immens groot. Ik denk tussen de 1m60 en 1m65. Ik heb geen volwassen nakomelingen gezien van hem dus over grootte kan ik niet zoveel zeggen. Maar zijn jaarlingzoon die ik zag, was toch al een behoorlijke grote vond ik. Volgens mij ging die wel groter worden dan z'n paps.
Als je veulens wil zien van hem moet je trouwens maar eens langsgaan daar. Ze heeft er een heel aantal lopen.
En afgelopen zomer vond ik hem helemaal niet dik. (De foto's die ik van hem zie op internet vind ik nogal vertekenen.) Hij is inderdaad eerder barok, moet natuurlijk ook voor stierengevechten. En hij is niet te vergelijken met grote dressuurgefokte hengsten. Maar hij beweegt zeker voldoende ruim en is gewoon een correct en aansprekend paard.

Een red dun veulen is inderdaad een optie.
Dat 'dun' duidt gewoon op het feit dat hij een wildkleurgen heeft en dat geeft hij door in 50% van de gevallen en is zowel zichtbaar op vos (red dun), bruin (zebra dun) als op zwart (grullo)
Op vos en bruin is het inderdaad wel subtieler, het bleekt wat af (met donkere manen) en je krijgt die typische wildkleuraftekeningen.
Prezwalski paarden zijn bijvoorbeeld zebra dun. ;)

Ik ben trouwens geen kleurenexpert maar volgens mijn zus (=eigenaresse van de merrie die drachtig is van hem) zou de kans op een bruin veulen bij haar merrie minimaal (onbestaande ?) en zou haar merrie een vos of zwart veulen krijgen al dan niet met wildkleurgen.
Hoe ze bij die bewering komt, weet ik dan weer niet.

Trouwens Ultramar mag er ook wezen :wow: :wow:
Maar hij dekt KI, toch?
Erg jammer. :o

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:33

Luckystory schreef:
Trouwens Ultramar mag er ook wezen :wow: :wow:
Maar hij dekt KI, toch?
Erg jammer. :o


Hoezo jammer? Op die manier kan hij merries dekken aan de andere kant van het land, is het risico op besmettelijke ziekten nihil, het risico op ongelukken tijdens het dekken, of vervoer van merrie of hengst nihil en de drachtigheidskans net zo groot ( of groter) dan bij een natuurlijke dekking omdat exact het juiste moment voor de insemenatie kan worden gekozen. Meestal is een keer insemineren genoeg terwijl bij een natuurlijke dekking er meerdere keren gedekt moet worden waardoor de kans op ongelukken toeneemt.
Daarbij is het reizen met paarden ook altijd een risico en een merrie op een dekstation zetten ook!
Volgens ons idee zitten er alleen maar voordelen aan KI, waarbij de veiligheid en gezondheid van de paarden heel belangrijk is. Een besmette merrie kan een hengst onvruchtbaar maken, een rake klap ook! Wij wagen onze hengsten daar niet aan, die zijn ons teveel waard.
Natuurlijk dekken in de kudde, waarbij merries en hengst een aantal maanden samen optrekken is minder risicovol maar "natuurlijk" dekken aan de hand met een vaak gekluisterde merrie is verre van natuurlijk. Merrie en hengst samen los laten levert vaak grote drama's op.

Onze hengsten dekken alleen via KI;het is niet voor niets dat steeds meer hengsten via KI dekken overigens. Het is verre van ideaal om voor iedere dekking naar de andere kant van het land of de wereld ( Portugal in ons geval) te moeten reizen. Op deze manier komen hengsten binnen bereik die men anders nooit zou kunnen gebruiken en in combinatie met embryo transplantatie, wat tegenwoordig ook toegestaan is binnen het APSL kan je veel meer kwaliteits paarden fokken, terwijl merrie en hengst bruikbaar blijven voor de sport en niet op een dekstation hoeven te staan.

Ik lees wel vaker dat men "natuurlijk" dekken verkiest boven KI, ik vraag me wel eens of waarom: omdat het "romantischer" ;) :o is?