[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:33

De laatste dagen is er commotie ontstaan over de foto's op Uitgelicht. Er is een foto in uitgelicht geplaatst waaruit een logo is verwijderd, de maker van de foto gaf aan daar niet gelukkig mee te zijn. Hier kunnen we ons goed iets bij voorstellen, het beleid op dat gebied is aangepast en excuses zijn aangeboden.

Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in het topic is geprobeerd om nieuwe, heldere regels af te spreken over het gebruik van foto's, en ruime mogelijkheden te bieden aan iedereen die meent dat er iets niet klopt om dit in overleg met het team zo snel mogelijk op te lossen. In het topic bleek echter dat een deel van de gebruikers van mening is dat de huidige opzet van Uitgelicht een inbreuk maakt op de auteursrechten en in het geheel niet is toegestaan. Er komen verschillende interpretaties van wetsartikelen voorbij waarbij o.a. wordt geëist dat we voor iedere foto expliciet toestemming vragen aan de oorspronkelijke fotograaf, dat we bij iedere foto de naam van de fotograaf vermelden, dat we foto's niet bijsnijden, etc.

Wij zijn echter van mening dat Uitgelicht slechts een verwijzing is naar de oorspronkelijke foto-topics, vergelijkbaar met 'Recente berichten' op de hoofdpagina of 'Nieuw en Populair' op Marktplaats.nl. Ook zijn we van mening dat we voldoen aan de vereisten voor het citaatrecht. Helaas is het niet gelukt om een oplossing te vinden die een goed midden vindt tussen de haalbaarheid voor de makers van Uitgelicht en de wensen van de fotografen en daarom stoppen wij op dit moment met het plaatsen van foto's in Uitgelicht. We gaan naar een oplossing zoeken om mogelijk op een andere manier invulling te geven aan Uitgelicht. Wanneer we een werkbare oplossing hebben, brengen we jullie op de hoogte.

Dank in elk geval voor alle geweldige foto's die er voorbij zijn gekomen!

Moderatoropmerking:
Hier een bericht met wat meer verheldering en de oplossingsrichting waar we op dit moment aan denken.
BartVB @ [FZ] [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:34

maar komt uitgelicht dan nooit meer of duurt het gewoon een tijdje?

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:35

Vervelend dat er geen oplossing is gevonden, zoals ik in het andere topic al noemde: Kan er niet inplaats van iedereen te laten temmen voor uitgelicht een optie zijn dat de fotograven/fototopic starters ZELF foto's kunnen aanmelden met verplichte informatie zoals de naam van de fotograaf?

fresley

Berichten: 2292
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:36

Er staat toch tijdelijk...

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:36

Wat ontzettend jammer! Ik vind het eerlijk gezegd wat overdreven hoe er gereageerd wordt.
In mijn ogen is het juist extra reclame als je foto in uitgelicht geplaatst wordt.

Misschien is het een idee dat de maker van een topic bij het aanmaken van het topic kan aanvinken of het topic in aanmerking mag komen voor uitgelicht of andersom? Dan wordt er toestemming gegeven maar is het niet zo ingewikkeld om het na te gaan vragen bij iedere fotograaf. De maker van het topic moet dit dan zelf navragen, dat scheelt jullie een hoop werk.

Hopelijk komt er een goede oplossing waar iedereen tevreden mee is.

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:36

Wat jammer! Is altijd het eerste waar ik naar kijk, vond het een erg leuk deel van de voorpagina.
Hopelijk komt het weer terug :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:36

fresley schreef:
Er staat toch tijdelijk...

o ja :') laat maar

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:37

Wat ontzettend jammer!

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:38

Jammer dat mensen soms zo moeten zeuren.
Naar mijn idee doet Uitgelicht geen inbreuk op de autersrechten, gezien de foto altijd doorlinkt naar het topic met de foto's, en daar is eigenlijk altijd de fotograaf wel genoemd.
Is het niet mogelijk om een clausule op te nemen in de Algemene Voorwaarden bij aanmelding dat de mogelijkheid bestaat dat als je een foto topic opent dat de foto mogelijk op de voorpagina komt te staan.
op die manier is het van te voren bekend gemaakt.

Overleggen om een logo te verwijderen zou wel moeten naar mijn idee, en dat neemt de verassing dat je in Uitgelicht komt weer weg.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:39

Jammer. De foto's worden immers vaker bekeken dus zou ik denken dat de fotograven daar blij mee waren.
Sowieso omdat 90% van de 'fotograven' op bokt.nl enkel amateur is. De meerderheid van de fotograven op bokt.nl zou niet eens bestaan zonder dit forum.
Het is enkel een verwijzing naar een topic waar wél alles compleet in staat. Ik vind het behoorlijk triest dat daar zo moeilijk over gedaan wordt.

Ik snap jullie beslissing. Jammer maar zeker terecht dat jullie dit besluit hebben genomen. Al dat gezeur om niks.. laat ze lekker hun tijd verdoen met fotograferen in plaats van moeilijk doen ;)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:39

Ik heb het topic mee gelezen en kan me goed vinden in de fotografen (oa Femke) die daarin hun mening geven. Maar er zijn genoeg fotografen of topics met foto's zonder logo die uitgelicht ook waar zijn toch? Ik het een bijzonder dat het nu helemaal weg valt terwijl het merendeel van bokt het juist enorm leuk vond!

Voorstel:
Bij starten van topic optie wel/niet beschikbaar voor uitgelicht aangeven, kan via een extra knop of simpelweg in de inleidende tekst van TS.
Laatst bijgewerkt door Caily op 02-07-14 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:40

Jeetje wat jammer dat dit weer zo moet..

Als de fotograven het eens als compliment zouden zien dat ze op de voorpagina van bokt staan, maar nee hoor.. jammer de pammer..

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:41

Sababber schreef:
Jeetje wat jammer dat dit weer zo moet..

Als de fotograven het eens als compliment zouden zien dat ze op de voorpagina van bokt staan, maar nee hoor.. jammer de pammer..

idd ik zou hartstikke blij zijn als ik fotograaf was.
ik keek er eigenlijk elke dag naar, jammer dat het dan weggaat

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:42

fleurtjeuh schreef:
Jammer dat mensen soms zo moeten zeuren.
Naar mijn idee doet Uitgelicht geen inbreuk op de autersrechten, gezien de foto altijd doorlinkt naar het topic met de foto's, en daar is eigenlijk altijd de fotograaf wel genoemd.
Is het niet mogelijk om een clausule op te nemen in de Algemene Voorwaarden bij aanmelding dat de mogelijkheid bestaat dat als je een foto topic opent dat de foto mogelijk op de voorpagina komt te staan.
op die manier is het van te voren bekend gemaakt.

Overleggen om een logo te verwijderen zou wel moeten naar mijn idee, en dat neemt de verassing dat je in Uitgelicht komt weer weg.


Mwa, gezeur was het in de eerste instantie niet. Hoewel het daar wel naartoe ging naarmate het topic vorderde, helaas.

En nee, in principe dien je bij een nieuwe publicatie altijd toestemming te vragen aan de fotograaf. Punt van discussie is dan of Uitgelicht een nieuwe publicatie is (de één vindt van wel, de ander van niet).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:43

Tja, auteursrecht is auteursrecht en daar staat geen website boven, ook niet bokt. Ik snap de fotografen dus wel, of het nou vrijblijvend is niet.
Weliswaar vind ik Uitgelicht wel een waardevolle toevoeging aan de voorpagina, maar ook een website als Bokt heeft zich aan de regels te houden, hoe vervelend dat ook kan zijn.
Hopelijk komt er een goede en legale oplossing en keert Uitgelicht straks gewoon weer terug :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-07-14 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:43

Ik snap de fotografen heel goed :j
Jammer dat uitgelicht nu weg is, het had volgens mij ook anders gekund.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:46

Jammer, ik ga het wel missen. Ik vond uitgelicht juist een erg leuke toevoeging.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:47

Caily schreef:
Ik heb het topic mee gelezen en kan me goed vinden in de fotografen (oa Femke) die daarin hun mening geven. Maar er zijn genoeg fotografen of topics met foto's zonder logo die uitgelicht ook waar zijn toch? Ik het een bijzonder dat het nu helemaal weg valt terwijl het merendeel van bokt het juist enorm leuk vond!

Voorstel:
Bij starten van topic optie wel/niet beschikbaar voor uitgelicht aangeven, kan via een extra knop of simpelweg in de inleidende tekst van TS.

:j Met dit voorstel ben ik het ook eens, dan zou het probleem toch over moeten zijn?
Mits topicstarters met foto's die door een prof oid zijn gemaakt, wel eerst bij de maker informeren of het in uitgelicht mag.

Ik zal het ook zeker missen, maar ik snap de kant van de fotografen ook.
Ik heb het topic gevolgd en dacht ook dat die knop (wel/niet uitgelicht) de oplossing kon bieden, heb even gemist waarom dit geen optie bleek te zijn.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:56

Leuk dat weer enkele muggenzifters het voor een ander moeten verpesten.
Het verwijzen naar een fototopic met een foto lijkt me thans geen inbreuk te zijn. Waarom dan foto's op bokt plaatsen als ze niet gezien mogen worden :+
Wel vind ik het normaal dat als er logos bij de foto's staan deze moeten blijven, de fotograaf plaatst niet voor niets zijn logo op zijn foto's, hoe groot het logo ook is.
Moesten de foto's van op internet geplukt zijn zou het een ander verhaal zijn, maar hier verschijnen enkel foto's doorgestuurd door de leden... dat daar al zo een heisa rond gemaakt wordt... wat doen die klagers dan als ze hun foto's op FB zien en ze die niet kunnen verwijderen ? Advocaat onder de arm ?
Heeft bokt dan geen ruggengraat wat betreft de zeurders ? Ze kloppen thans wel geld uit hun lidmaadschap door reclame te maken voor hun foto's.
Gelukkig dat ik geen mod ben ~~}> Foto's verwijdert, tevreden ? :))

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:59

betadine schreef:
Leuk dat weer enkele muggenzifters het voor een ander moeten verpesten.
Het verwijzen naar een fototopic met een foto lijkt me thans geen inbreuk te zijn. Waarom dan foto's op bokt plaatsen als ze niet gezien mogen worden :+
Wel vind ik het normaal dat als er logos bij de foto's staan deze moeten blijven, de fotograaf plaatst niet voor niets zijn logo op zijn foto's, hoe groot het logo ook is.
Moesten de foto's van op internet geplukt zijn zou het een ander verhaal zijn, maar hier verschijnen enkel foto's doorgestuurd door de leden... dat daar al zo een heisa rond gemaakt wordt... wat doen die klagers dan als ze hun foto's op FB zien en ze die niet kunnen verwijderen ? Advocaat onder de arm ?
Heeft bokt dan geen ruggengraat wat betreft de zeurders ? Ze kloppen thans wel geld uit hun lidmaadschap door reclame te maken voor hun foto's.
Gelukkig dat ik geen mod ben ~~}> Fototopic verwijdert, tevreden ? :))


Ik snap het wel hoor, bekijk het eens van de andere kant; bokt maakt in feite gebruik van je foto voor hun eigen doeleinden (namelijk een "visitekaartje", dus klanten lokken). Normaliter zou je voor zulk (commercieel) gebruik als fotograaf gewoon betaald krijgen, nog even los van dat er naamsvermelding bij zou moeten staan.

Daarbij is het natuurlijk ontzettend de omgekeerde wereld dat je niet moet zeiken als je foto's gebruikt worden :roll:

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:00

Lekker bezig jongens :+

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:02

Fiffill schreef:
betadine schreef:
Leuk dat weer enkele muggenzifters het voor een ander moeten verpesten.
Het verwijzen naar een fototopic met een foto lijkt me thans geen inbreuk te zijn. Waarom dan foto's op bokt plaatsen als ze niet gezien mogen worden :+
Wel vind ik het normaal dat als er logos bij de foto's staan deze moeten blijven, de fotograaf plaatst niet voor niets zijn logo op zijn foto's, hoe groot het logo ook is.
Moesten de foto's van op internet geplukt zijn zou het een ander verhaal zijn, maar hier verschijnen enkel foto's doorgestuurd door de leden... dat daar al zo een heisa rond gemaakt wordt... wat doen die klagers dan als ze hun foto's op FB zien en ze die niet kunnen verwijderen ? Advocaat onder de arm ?
Heeft bokt dan geen ruggengraat wat betreft de zeurders ? Ze kloppen thans wel geld uit hun lidmaadschap door reclame te maken voor hun foto's.
Gelukkig dat ik geen mod ben ~~}> Fototopic verwijdert, tevreden ? :))


Ik snap het wel hoor, bekijk het eens van de andere kant; bokt maakt in feite gebruik van je foto voor hun eigen doeleinden (namelijk een "visitekaartje", dus klanten lokken). Normaliter zou je voor zulk (commercieel) gebruik als fotograaf gewoon betaald krijgen, nog even los van dat er naamsvermelding bij zou moeten staan.

Daarbij is het natuurlijk ontzettend de omgekeerde wereld dat je niet moet zeiken als je foto's gebruikt worden :roll:


Maar er wordt toch gelinkt naar het topic, waardoor je als fotograaf nog steeds je foto's mét naam laat zien?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:03

Ik ga nu waarschijnlijk de spuit elf vraag stellen, maar waarom moet het logo er per se van af om op de voorpagina te staan? Waarom kan het origineel mèt logo er niet gewoon staan? Zo storend is dat toch niet?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:10

Jammer zeg. Er worden veel oplossingen verzonnen in de topics, ik hoop dat er een goede oplossing voor iedereen tussen zit en dat uitgelicht snel weer op de voorpagina kan verschijnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:14

Antoontje schreef:
Maar er wordt toch gelinkt naar het topic, waardoor je als fotograaf nog steeds je foto's mét naam laat zien?


Maar dat betekent nog niet dat je alsnog aan het bezit van iemand anders mag sleutelen.