[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:02

Hoi Monique,
Heel veel sterkte! Wat onwijs veel pech dat je er nu af bent gevallen.
Ik geloof echt ook dat het pech is, en er geen kwaad bij Callas haar reactie zat. Ze was al aan het opbouwen in angst, waar ze zich ongelukkig in voelde. Ze had al een paar keer duidelijk gemaakt wat haar instinct haar ingaf. Eigenlijk dacht ik halverwege het verhaal: stap af en geef haar pauze. Ze geeft aan dat ze het niet trekt.

En toch ze is voor je gestopt. Ze heeft je terug naar huis gebracht, met een scheef zadel en een baasje dat boos doet/veel pijn heeft. Ze bleef luisteren en braaf, ondanks alle angst. Er zijn er zóveel die zich compleet van je zouden hebben afgesloten en het op een rennen zetten.

Je kan eigenlijk alleen maar trots op haar zijn, maar dat is allemaal zo simpel gezegd van achter mijn pc.

Het is wel zo: ze kan niet beter dan dit. Met een ander (paard) erbij was ze misschien in deze situatie niet omgedraaid, maar dat kan je niet garanderen. Zou ze een ander mens zo vertrouwen? Zou ze bij een ander zo goed luisteren? Voordat ze op dit niveau is met een ander ben je ook een hele tijd verder. En wie geeft haar die tijd? Ik zou haar dus niet verkopen als ik jou was.. Voor mij zou de kans te groot zijn dat dat fout gaat.

In bananen zit trouwens veel suiker, zou ik niet geven in haar geval :).

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:13

Laten dekken zou ik afraden. Heb je straks twee Calassen. Mijn pony veranderde ook niet tijdens de dracht.

Ik zou ook niet van alles gaan verbouwen voor een prikkelvrije omgeving. Ten eerste omdat jouw hart ook ligt bij buitenrijden. Ik denk dat je jezelf te kort doet. Ik heb zelf een veulen verkocht van mijn Fly die eigenlijk ook om altijd te houden heb gefokt. Pony kon erg dominant zijn en kostte me meer energie dan ze opleverde. Uiteindelijk na 5 jaar ook verkocht. Was moeilijk, maar ook een opluchting! Ik had ineens weer tijd voor een bijrijdpaard. Heb hier zoveel plezier van gehad! Iets wat ik niet kon doen met twee pony’s. Zelfs mijn Fly bloeide op toen haar kind weg was :o

Ook andere mensen kunnen goed zorgen voor je paardje. Ik zou echt kiezen voor jezelf en je eigen veiligheid. En het plezier! Dat is het belangrijkste! Ik zou echt kiezen voor een ander paard ( ik weet dat je dat niet wilt) Denk dat een ander paard echt een tophuis bij je krijgt en jij weer ontspannen ritjes en plezier. Dat gun ik jou zo!

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:28

Monique nog even op je laatste bericht. Natuurlijk is Callas geen K.. knol. Daarvoor is ze veels te lief, te leergierig, te grappig, te mooi, te grande dame, te humorvol etc etc. Maar haar "pullen", angst opbouwen, haar gedrag van om willen draaien in een split seconde dat is K.. gedrag met een hele grote K..
Ook ik vind het fantastisch dat ze naar je toegekomen is en je hangend op het scheve zadel naar huis heeft gebracht.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:55

pien_2010 schreef:
Monique nog even op je laatste bericht. Natuurlijk is Callas geen K.. knol. Daarvoor is ze veels te lief, te leergierig, te grappig, te mooi, te grande dame, te humorvol etc etc. Maar haar "pullen", angst opbouwen, haar gedrag van om willen draaien in een split seconde dat is K.. gedrag met een hele grote K..
Ook ik vind het fantastisch dat ze naar je toegekomen is en je hangend op het scheve zadel naar huis heeft gebracht.

Volgens mij is het omdraaien en wegwezen in een split second dus onbewust, instinctief gedrag: VLUCHT!
Zodrá ze weer ging nadenken kwam ze met haar aandacht terug bij Mo.

Het is zoiets als het terugtrekken van je vinger als je een stroomschok voelt. Een heleboel spieren hebben dan al iets gedaan voordat je zelf eigenlijk weet wat je hebt gedaan.

Maar het blijft super vervelend natuurlijk :(:)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:57

Sintara ik heb er hier ook een die dat kan doen en ook al is het volkomen instinctief gedrag van een heel lief lief paard (Callas en Polie), het is en blijf K.. gedrag want zit het maar eens uit. En ook nog eens heel gevaarlijk.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:38

Ja klopt.. En het kan net zo goed gebeuren op het veldje of zelfs bij dr stal. Het is een risico dat je nooit, op geen enkele manier helemaal weg kan nemen. Dus dan is er een keuze, wil je het risico nemen om erop te stappen, of niet. Klopt!
Qua rijden is het misschien verstandig voor Mo om op een ander paardje te nemen, al kan elk paard onverwachts uit de hoek komen. Maar Callas is niet alleen maar 'iets om op rijden' :) en ook niet alleen maar oorzaak van ellende.
En er is niks mis mee als je samen uitkomt op iets anders dan wat je in eerste instantie van plan was, maar je óók leuk vindt. Er zijn zoveel opties waar misschien nog niet eens aan is gedacht.

Niet dat ik je zou veroordelen als je er uiteindelijk wel voor zou kiezen om haar te verkopen hoor Monique. Ik zie gewoon ook redenen om het niet te doen :+

Oja: bij mijn vp helpt magnesium trouwens wel, hij bouwt met magnesium duidelijk minder snel angst op en kan het ook beter (schoorvoetend) loslaten. Dat loslaten van angst is iets dat hem zonder/met lagere dosering magnesium nooit eerder lukte. Wel heeft hij daar nog steeds echt tijd voor nodig; stilstaan, uitgebreid rond kijken, liefst even grazen en dan gaat hij soort van puffen en laat het dan pas gaan. Gek beest

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 16:58

Dank weer voor jullie beschouwende reacties. Interessant om te lezen hoe een ieder erover denkt.

Ooit haalden we een Labrador uit het asiel. (niet diegene die schuld kwam bekennen) Na een paar weken bleek het een bijter te zijn. Mijn vriend heeft een keer met 21 hechtingen gelopen in zijn handen. Iedereen vond dat we de hond moesten laten inslapen. Maar alleen wij kenden de hond door en door en wisten hoe het dier getraumatiseerd was en dat hij in oorsprong niet schuldig was aan zijn bijten. We hebben alle zeilen bijgezet en hem gehouden. We hebben er uiteindelijk een gouden hond aan gehad. Maar, deze hond is ongetwijfeld onder valse voorwendselen aan het asiel aangeboden. De vorige eigenaren hadden ongetwijfeld niet verteld dat hij een bijter was. Nu waren wij het, maar hij had ook in een gezin met kinderen geplaatst kunnen worden en een kind kunnen doodbijten. De vorige eigenaren, vind ik, hadden hun verantwoordelijkheid moeten nemen en óf alle maatregelen moeten nemen die wij uiteindelijk genomen hebben, óf hem moeten hebben laten inslapen, maar ze hadden hem nooit aan het asiel moeten aanbieden.

Zie je de parallellen met Callas? Callas en ik gaan een doorstart maken, op weer een andere manier en er kan nog heel veel verkeerd gaan, maar er kan ook nog heel veel goed gaan. Maar ik ga haar niet aan een ander aanbieden. Rijden met haar buiten is te onbetrouwbaar. Ik kan haar wel als grasmaaier elders aanbieden en een ander paard nemen. Maar dat wil ik helemaal niet. Ze blijft gewoon bij ons en ik ga nog heel veel plezier met haar hebben.

En wat ik al eerder schreef, we zouden best een ander paard erbij willen, want ook mijn vriend kan paardrijden. Het is niet het geld, maar het is het onderhoud wat mij mogelijk zou kunnen opbreken. Daarbij heb ik op dit moment niet genoeg boxen. Nóg een paard erbij is niet iets wat ik impulsief ga doen.

Met een ander paard erbij zouden we ritjes kunnen maken. Het verschil zal dan zijn dat Callas logischerwijs niet van de kudde zal wegvluchten, maar verschieten kan ze net zo goed, dat hebben we als we met haar en de fiets weggingen, ook gemerkt.

Vooralsnog moet ik eerst zsm weer op de been zijn. Ik kan met mijn krukken al beter uit de voeten. Ik kan mijn rechterbeen al voor mijn linker krijgen en heb zowaar kunnen douchen vandaag. Voor de rest veel op bed en mijn kont rust geven ;-) Heb sterke pijnstillers gekregen en dat gaat beter. Morgen zal qua spierpijn de ergste dag zijn. Ik heb spierpijn van mijn nek tot aan mijn grote teen. Ik heb weer allerlei spieren ontdekt die ik niet wist dat ik ze had. Na de derde dag moet het beter gaan.

On verra...

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:13

En neem arnica tabletten!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:16

Ja heb ik inderdaad! Dank voor je tip!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:51

Ik snap je helemaal Monique :) en ik zou dat zelf waarschijnlijk ook doen. Ondanks dat wat ik doe, niet is wat ik een ander adviseer. Misschien was het ook wel verstandiger geweest mijn oude merrie te verkopen. Ik heb met haar afgezien, en in het begin kon ik niets met haar.
Maar..... ze hield me een spiegel voor, en door haar ben ik veranderd. Ik ben meer mens geworden...... en zij meer paard...... ik hou van haar :+:
De pup gaat ook nooit meer weg :) dus ik snap je heus, en ik vind je moedig.

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:29

Ajjj veel beterschap
Ik lees overal je liefde,moed en commitment. Het is het echter niet waard om je nek te breken. Dus als je die herstart gaat maken hoop ik echt dat het je gaat opleveren wat je wenst. Maar ook met verstand gaat kijken welk risico aanvaardbaar is. Het zou zo mooi zijn als je ook als oud besje een buitenritje kunt maken zonder overal schroeven en pennen in je lijf. Niet naar bedoeld, maar uit zorg.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:35

Kan je Kabir niet inschakelen om samen met je vriend te gaan buitenrijden?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 13:16

Zo ongeveer ;-)

Anjali schreef:
Callas altijd best wel braaf,want er zijn niet veel paarden waar je alleen mee op buitenrit kunt.

WendyLotte schreef:
rijdt nog steeds buiten. Met deze kou doen we dat dus niet. Dan zijn ze veelste fris.

Sintara schreef:
Eigenlijk dacht ik halverwege het verhaal: stap af en geef haar pauze. Ze geeft aan dat ze het niet trekt.

Tinka schreef:
eng als ze onverspelbaar zijn. Dat zijn juist de momenten dat je er zo afligt.

Sintara schreef:
Volgens mij is het omdraaien en wegwezen in een split second dus onbewust, instinctief gedrag: VLUCHT! Zodrá ze weer ging nadenken kwam ze met haar aandacht terug bij Mo. Het is zoiets als het terugtrekken van je vinger als je een stroomschok voelt. Een heleboel spieren hebben dan al iets gedaan voordat je zelf eigenlijk weet wat je hebt gedaan.

-Namiro- schreef:
Ja ze is weer geschrokken en heeft zich omgedraaid maar eigenlijk heeft ze de rest heel braaf gedaan!!

Sintara schreef:
En toch ze is voor je gestopt. Ze heeft je terug naar huis gebracht, met een scheef zadel en een baasje dat boos doet/veel pijn heeft. Ze bleef luisteren en braaf, ondanks alle angst. Er zijn er zóveel die zich compleet van je zouden hebben afgesloten en het op een rennen zetten.

-Namiro- schreef:
Ze stopt tot twee keer toe als je haar dat vraagt in een paniek situatie

pien_2010 schreef:
te leergierig, te grappig, te mooi, te grande dame, te humorvol etc etc. Ook ik vind het fantastisch dat ze naar je toegekomen is en je hangend op het scheve zadel naar huis heeft gebracht.

tamary schreef:
sommige eigenaren zien per jaar andere stukken karakter bij hun paarden.

Buuk schreef:
ik heb je in gedachten uitgemaakt voor zotje, held, krankjorum, niet kapot te krijgen, doorzetter, geweldenaar,te lief voor de wereld, ze maakt het te bont, naar dommie

pien_2010 schreef:
jouw idee om buiten te rijden, in de ijskast zet. Je bent 55 jaar en Callas kan heel erg oud worden.

truus1957 schreef:
je nu je plannen, wensen en verlangens gaat aanpassen aan je paard.

Joey2010 schreef:
ze is niet het juiste rijpaard voor je

MaiNat schreef:
jouw hart ook ligt bij buitenrijden. Ik denk dat je jezelf te kort doet.

Jet schreef:
Maar tot nu toe zijn mijn paarden nooit naar een andere eigenaar gegaan...

Nienkje_H schreef:
je haar wilt houden en niet aan de Ikea aanbiedt ter vulling van de ballen.

Sintara schreef:
Callas is niet alleen maar 'iets om op rijden' en ook niet alleen maar oorzaak van ellende.

Avalanche81 schreef:
ze hield me een spiegel voor, en door haar ben ik veranderd.

Sintara schreef:
En er is niks mis mee als je samen uitkomt op iets anders dan wat je in eerste instantie van plan was, maar je óók leuk vindt.

Joey2010 schreef:
Ik wou dat ik dichtbij woonde dan kwam ik je helpen

Avalanche81 schreef:
verstandig om een bak aan te leggen

Peetstap schreef:
Op de Tucker manier. Dan leer je ze niet wennen aan iets vreemds, maar je leert ze hoe ze mogen reargeren ipv vluchten.

Sintara schreef:
Volgens mij is het omdraaien en wegwezen in een split second dus onbewust, instinctief gedrag: VLUCHT!

Peetstap schreef:
dat knopje "angst-vlucht-in-split-second" krijg je er nooit helemaal uit.

Otti1977 schreef:
Zou je callas niet een tijdje magnesium bijvoeren.

Shirjolyne schreef:
magnesium werkt hier bij het paardje van mijn vriendin ook super

Jet schreef:
Voor jou is het erg lastig dat je ook nog eens altijd alleen aan de slag moet met Callas, dan is het nog veel moeilijker om uit dat angstpatroon te komen.

Waratje schreef:
Jij vraagt van een wat onzeker paard om "alleen" van huis te gaan, maar ik denk zomaar dat ze met een stoer rijmaatje het leven een stuk minder spannend vindt buiten het erf.

Waratje schreef:
Als je vriend meeging op de fiets ging het toch beter?

Sclimpre schreef:
Kan je Kabir niet inschakelen om samen met je vriend te gaan buitenrijden?

bumper schreef:
Het zou zo mooi zijn als je ook als oud besje een buitenritje kunt maken zonder overal schroeven en pennen in je lijf.

Veldbloem schreef:
wijsheid gewenst

Avalanche81 schreef:
Ondanks dat wat ik doe, niet is wat ik een ander adviseer.

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:56

:D Amen

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:17

:= := met gemanipuleerde teksten die herhaald zijn _O-

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 17:01

Yeah Bumper

Het is net een gesprek waar iedereen zijn zegje deed, Pien.

Ondertussen ben ik me helemaal aan het inlezen over de Tucker methode. Erg interessante insteek, Peetstap.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 22-01-19 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:39

De trt methode!
Je kunt hem ook op tv volgen bij horse and country tv.
Het is een vriendelijke methode .
Ik denk dat er zeker in het begin veel werk in gaat zitten omdat je consequent moet zijn en op het juiste moment moet belonen door bv druk eraf halen. En dat laatste is erg belangrijk!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 17:49

Ik ben me op dit moment helemaal aan het verheugen op dat ik Tucker ga doen als ik een bak heb. Heb mijn vriend een voorzetje gegeven dat september al een paar maanden geleden geweest is, en hij spreekt deze week onze Franse vriend, die weer een vriend heeft met een bulldozer... Ik merk dat ik heel anders na deze val ben, dan na de vorige val. Bekend terrein misschien. Of geen ziekenhuis van 5 dagen. Geen operatie. of gewoon omdat er geen stoutigheid bij aan te pas is gekomen deze keer van Callas. Ik ben erg gemotiveerd om met haar verder te gaan en Tucker lijkt me een betere insteek voor Callas dan Bruno, Voest en Parelli. Parelli heb ik boeken en vsh van, maar vond het destijds te moeilijk allemaal. Ben nu 30 jaar ouder dus misschien snap ik het nu wel, maar vhs hebben we niet meer, hahaha.
Dank voor de tip Joey, ik zal eens kijken of ik die zender hier in Frankrijk kan krijgen. En mijn eigen onhandigheid met iets niet op tijd zien, zal best voorkomen, maar dat zal ik dan ook leren.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:00

Ik wil nog naar Tristan Tucker. Ik vind zijn methode echt tof, en eerlijk voor het paard :j

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:17

Klinkt goed :)! Ik hoop dat je je verder ook 'ok' voelt, voor zover mogelijk. Hoe gaat het met Callas?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 18:31

Avalanche, ik heb vandaag mijn hele verhaal aan hun gemaild met de vraag of de techniek voor koudbloeden ook werkt en ik heb meteen een heel uitgebreid, niet standaard, antwoord teruggehad. Top! Ik heb die link naar die tv serie gehad van hen, Joey. Dus ik ga de komende tijd dat allemaal bekijken en daarna besluiten of het goed voor mij is en voor Callas, maar uiteraard is het meer een heropvoeding van mezelf. Ik heb er enorm veel zin in. Maar ja, het is wel 300 euro.

En ik heb een probleem met de verzekering vwb het ongeluk. Echt balen. Ik kreeg vorige week een brief van de aanvullende ziektekostenverzekering dat ze een of ander bewijsdocument moesten hebben. Ik ben namelijk sinds ik mijn bedrijfje gestart ben, in de basisverzekering van bedrijven gekomen. En dan is alles anders en toen heb ik ook een andere aanvullende ziekteverzekering genomen. En die kwamen dus net voor die val met de vraag dat ze iets moesten hebben aan paperassen omdat ze anders niet kunnen uitbetalen. En ik had dat nog niet ingeleverd, nog geen tijd gehad, en toen viel ik al van Callas. Dus nu gaan we een hoop geld kwijt zijn aan de eerste hulp in het weekend en alle medicijnen en krukken. Misschien dat we dat wel weer terugkrijgen, maar dat weet ik niet.

Dus mijn vriend keek erg bedenkelijk toen ik het bedrag van de trt noemde. 300 euro is heel veel geld natuurlijk. Want de uitgaven van een plat stuk graven komen er nu ook aan, ook al hadden we dat vorig jaar al besloten... en ik heb ook voor 50 euro magnesium besteld. En ik had al voor 50 euro phylicum besteld, net ook vorige week. Ik geef Callas nog steeds regelmatig een kuurtje daarvan nav haar drie kolieken vorig jaar kerst. Dus al met al, heeft Callas al duur gekost deze maand, dus vriendlief was niet zo blij met mijn voorstel om nog eens 300 euro aan haar te besteden. Nu kan ik het ook pas over 8 weken of zo doen, dus misschien dan nog maar eens aankaarten. Ik wil het echt graag, denk echt dat het voor ons heel goed zal zijn.

Sintara, Callas is helemaal wild! Als ze met mijn vriend is, is ze zo een heel ander paard! Gisteren riep hij ze en kennelijk kwam ze stuiterend bokkend en naar achteren meppend aandenderen. Hij was bang dat ze in het draad bleef hangen, zo ging ze te keer. Vandaag hoorde ik een enorm gedender over het erf, maar eer ik uit bed was en mijn krukken had verzameld, was het voorbij. Wat bleek, hij had geen zin gehad haar halster aan te doen, maar kon haar niet achter hem houden toen hij voor hen liep en dus ging hij voor haar uitrennen om voor haar te blijven. Tjeetje, je moet er niet aan denken dat hij gestruikeld was, had hij drie paarden over zich heen gekregen. Hij zegt dat ze het een leuk spelletje vond. Tja. Dus ik geloof dat mijn vriend en Callas een beetje een wilde uitwerking op elkaar hebben. Maar ik moet dat maar loslaten.

Edit, met mij gaat het wel ok. Ik kan beter lopen al met de krukken, maar ik blijf een uitstralende pijn naar mijn rechter knieholte houden. Ik denk zelf toch dat er ergens een wervel verschoven is. Als die specifieke pijn over een week niet weg is, ga ik voor een second opinion. Verder trek ik het zonder pijnstillers niet, maar met pijnstillers gaat het wel.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:21

't Is altijd heropvoeding van jezelf :=
Ik heb volbloeden, en mijn oude merrie is dus ook een volbloed. En ik ben door haar vreselijk veranderd. Ik heb geleerd op een heel andere manier op dingen te reageren, en haar anders te benaderen, anders met haar om te gaan, en haar serieus te nemen als ze wat aangeeft. In het begin vond ze dat wel moelijk hoor, ze is eigenlijk best introvert, maar hoe meer ik naar haar ging luisteren, hoe meer ze me vertelde. We waren bijvoorbeeld aan het wandelen, en ze tilde op een gegeven moment een hoef op. Er zat een steentje in haar straal, en die kon er niet zomaar uit. Vroeger was ze al kreupelend gewoon doorgelopen. Nu geeft ze dat dus aan. Bit niet fijn, dan geeft ze het aan dat het niet lekker zit, zadel zit niet goed, alles vertelt ze. En ik luister.

Ze is altijd super blij om me te zien ook, en ze moet altijd eerst mijn kapsel ongedaan maken :') en ik krijg heel veel kusjes. Ik weet nu dat ze best heel verkeersmak is, maar mini's eng zijn, en sommige vrachtwagens. Dus ik stap af, als ik het aan zie komen, en ik ga voor haar staan. En dan durft ze. Neem ik haar in bescherming? Natuurlijk. Van mij hoeft ze niet alles te durven, en afstappen zie ik niet meer als 'verliezen' maar gewoon als een manier om haar erlangs te loodsen, zonder dat ze in paniek raakt. Tegenwoordig laat ze zich ook afleiden, met een spelletje, en dan krijgt ze daar snoep voor.

Misschien is het allemaal niet zo verantwoord, maar voor ons werkt het, ik heb geen zweep en sporen nodig, geen dwangmiddelen, niks. En misschien verwen ik haar wel veel te veel. Dat kan. Maar het werkt voor ons, en het is zoveel fijner om de strijd niet aan te gaan, en geen ruzie meer te maken met haar. En ze bedoelt het ook gewoon niet verkeerd. Het is van haar geen onwil, maar echte angst, echte pijn, echt ongemak. Ze wil het eigenlijk gewoon heel graag goed doen, en ze wil me echt graag een plezier doen. Ze is alleen heel gevoelig. Het is wat het is, ze laat zich nu ook weer heel snel kalmeren, en die keren dat ze dan loopt te dansen en te blazen naast me...... het zij zo. Ze kijkt goed uit waar ik loop, en ze loopt me nooit omver.

En er zijn echt wel mensen die me hebben gezegd haar te verkopen, vooral toen ik er om de dag naast lag (merrie vindt het niet heel grappig als je je handen sluit en been geeft bijvoorbeeld, dan komt zij recht omhoog). En ze wordt heel boos als je been geeft en ze loopt al, en dan moet je wel even gaan pullen, en als je pech hebt bokt ze. En je moet je binnenbeen ontspannen en niet stuiteren, je mag neit op de buitenkant gaan zitten als je de bocht om wil, je mag niet aan de binnenteugel zitten, en zo zijn er nogal wat regels voor mij.
Ik heb het niet gedaan, omdat ik haar lief vindt en omdat het oprecht niet verkeerd bedoeld is. Ze is geen gemeen paard, maar als je het al verschillende keren subtiel hebt aangegeven, en er wordt niet geluisterd moet je duidelijker worden..... vond ze. En ik snap dat.

Ik fiets met haar, want volkomen onverantwoord is, want ze is veel sterker dan ik, maar ze vindt het heel leuk, en ze luistert heel goed naar: links, rechts, ho, harder, zachter.
En nu kan ik lezen en schrijven met haar. En hard lachen, want ze blijkt heel veel gevoel voor humor te hebben. Ze is een beetje eenkennig, en dat heb ik geaccepteerd.

Uiteindelijk ben ik degene geweest die beter opgevoed werd, waardoor zij veel meer zichzelf kan zijn.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:28

heel prachtig relaas, Avalanche. Dank voor het helemaal opschrijven. Ik herken veel!

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:30

Wow wat mooi geschreven Avalanche.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:43

Dank je wel :) echt super bedankt :+: