Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 260 [ 6484 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 260  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

 
Profiel   

Leuk om te lezen hoe iedereen alles doet. Ik vind 1 jaar persoonlijk ook wel erg vroeg voor een hoofdstel in..

Mijne was met 2,5 ook aan t wisselen, moest ook een tand getrokken worden want die wou er niet uit terwijl de andere al doorkwam, zat tegen een onsteking aan.

De mijne heb ik gekocht met anderhalfjaar en heb t eerste jaar alleen maar met m gespeeld en gepoetst. Vanaf ongeveer 2,5 begonnen met keertje zadel erop, aan de longe, of wandelen. Vanaf dat die 3 was geworden ben ik serieuzer gaan longeren met zadel en hoofdstel. Heeft hier eigenlijk nooit op gereageerd. Heb t idee dat die alles leuk vind en graag nieuwe dingen wil leren. Na een paar keer hangen ben ik er maar gewoon op gaan zitten aan de longeerlijn. Toen was die 3 en een paar maanden. Dit gaat zo goed, maar wil niet te snel met m gaan daarom krijg hij deze winter vakantie en van t voorjaar als hij 4 wordt ga ik rustig met m verder.

Iemand tips hoe ik longeren met dubbele lijnen kan oefenen met m? Hij was zo braaf met alles altijd dat ik totaal niet heb nagedacht dat die iets eng kan vinden. Maar hij vind de lijn achter m langs dus super eng..

Ik probeer mn best te doen om actief mee te lezen en te kletsen maar vanwege werk wil dat niet altijd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 20:52 



 
Profiel   

Myour schreef
Hoe reageerden jullie paarden op bepaalde dingen voor het eerst (voor degenen voor wie dat van toepassing is), bv singeltje, hoofdstel, zadel, hangen etc.?


Weinig spectaculaire reacties tot nu toe. Enige wat ze de eerste keer deed na dat ik de longeersingel vast had was haar hoofd omdraaien en in de singel ging bijten. En nee, ik had niet strak aangesingeld.
Hangen, longeren, zadel en hoofdstel maakt haar niets uit. Bit heb ik nog niet geprobeerd.

Vandaag voor het eerst weer wat gedaan na drie weken vakantie. Zoals verwacht kwam er een explosie en heeft ze heel veel rondjes galop gedaan.
Daarna was de druk van de ketel en luisterde ze weer braaf.
Aankomen weekend les dus we moeten weer even alles kort oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:18 



 
Profiel   

Ik heb Joy gekocht met 6 maanden. Dat was in oktober. In februari ben ik begonnen met licht grondwerken. Dat heb ik steeds verder uitgebouwd. Afgelopen januari (toen was ze dus bijna 3) ben ik gaan oefenen met bit. Eerst in en gelijk weer uit en dat ook steeds verder uitbouwen. Grondwerken heb ik dus uitgesmeerd over 2 jaar.

Daarom ging het beleren super relaxed. Ze kende alles al en onze band was al supersterk. Ik heb haar alles zelf geleerd. Over sommige dingen deed ik langer als andere. Als je het hele proces wilt lezen verwijs ik je naar ons volgtopic.

Even wat voorbeelden:
Allereerste grondwerk:



We beperken de eerste twee keer de ruimte, om te zorgen dat er geen panieksituaties ontstaan. Dit is eerst door de opfokhoudster gedaan.

Ruim een jaar later:


Weer een jaar later:


Leuk om te zien zo onder elkaar :D

Heb dus nog veel meer, maar alles in mijn volgtopic

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:31 



 
Profiel   

Malik was met elastieken singel relaxed maar de longeersingel kreeg hij spanning van en heeft flink gebokt, terwijl ik wel het 'aansingelen' had geoefend en de singel niet te strak had gedaan.
Hij vind de longeerlijn achterlangs en zijn deken op zijn kont enzo ook spannend.
Maar het went allemaal wel, kost wat tijd.
Hij kan spanning wel weer kwijt, is snel weer rustig.
Als ik trouwens ga hangen en met mijn been op zijn kont en dat soort fratsen is hij helemaal niet bang.

Fransje, Malik heeft dat ook, af en toe ff zijn ei kwijt.. Ik zou alleen liever willen dat het wat vaker en iets minder heftig was... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:40 



 
Profiel   

Wat een super leuk topic ik meld mij ook **\O/**
ik wil iedereen alvast veel succes wensen om met hun knapperds aan de slag te gaan!
eind volgend jaar hoop ik ook met mijn puppy aan de slag te kunnen, ontmoet Blue Spirit een 2,5 jarig ruintje paintxNRPS

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:41 



 
Profiel   

Joy reageerde amper op de singel. Vond het zelf veel spannender haha! Die is sowieso niet van het bokken... Ik heb het vrij simpel met haar als ik het zo lees :+

Edit: wauw wat een gave pony zeg! :oo <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 22:44 



 
Profiel   

Malik vindt bokken wel leuk. }>
Mijn vorige was een binnenvetter, die deed niks en dan opeens later ontploffen.. dan is Malik zoveel fijner om mee te werken!
Verder is het eigenlijk een heel rustig dier, maar je hebt ze altijd rustiger natuurlijk! :D

Mooi paardje is Blue Spirit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 23:15 



 
Profiel   

Ik denk dat het ook wel uitmaakt welk ras je hebt. Ik heb het me wel makkelijk gemaakt met een quarter :o :=
Nee gekkigheid!

Joy is ook een binnenvetter, maar ik kan feilloos zien wanneer ze overprikkeld raakt. En dan laat ik haar ontspannen. Dat gebeurd overigens ook niet zo vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 23:18 



 
Profiel   

Ja bij mijn vorige zag ik de spanning ook wel maar het was ontzettend moeilijk voor hem om weer te ontspannen, was echt drama en ook echt sneu dat hij zich zo druk maakte want het was een heel lief dier.. -O-
Nog steeds ben ik iedere keer verbaast dat het dan met Malik zo makkelijk gaat. :=
Het is allemaal expressief maar heel duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 23:28 



 
Profiel   

webster543 schreef
1.85 is echt reusachtig!! Op RX in orde?


Ja hij is helemaal in orde! Het is een beetje wat mensen ook hebben als ze heel hard groeien, groeipijn, maar het is bij hem geen pijn maar het wegstappen gaat gewoon mega stijf! Voor de rest beweegt hij super, vooral zijn draf is heeeel indrukwekkend en en machtig! Dat wordt wel nog wat om uit te zitten voor mij :') als ik het goed heb zit er Ferro bloed in, dus het makkelijkste karakter zal hij ook niet hebben, wat ik ondertussen ook al wel opgemerkt had!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 01:30 



 
Profiel   

Wat leuk dit topic! En wat een leuke paarden zijn er al voorbij gekomen. :)

Ik wil me hier ook graag melden. Ik ben sinds mei in het bezit van een GVR: Guinness.
Guinness is een Deens warmbloed. Hij is nu ruim 4 jaar oud. Toen ik hem kocht, kon ik hem niet aanraken en de eerste twee dagen heeft ie ook echt de kat uit de boom gekeken, maar daarna begon hij mij langzaam op te zoeken. Dat ging heel snel steeds beter en ik heb inmiddels al een keer of 20 korte momentjes op hem gezeten. Hij is eigenlijk constant heel braaf, maar om nou te zeggen dat hij het snapt.. een beetje dommig is hij wel haha. Hij is al mee naar andere plaatsen geweest, zelfs in de trailer. We hebben namelijk zelf alleen bospaden om te rijden en daar is ie echt nog te onzeker voor.

Ik ben er helaas heel hard afgevallen, omdat hij achteraf volgens mij volledig overprikkeld was en daardoor verschoot. Niet handig. Daarna heb ik besloten om hem even met rust te laten en nu zoekt ie me zelf overal op. Hij gaat begin komend jaar naar een kennis die hem verder gaat beleren. Ik kan namelijk ook geen fijn ritme vinden ivm het weer en geen eigen trainingsplekje en vaste hulp. Dus even zorgen dat m’n vriend het goed begrijpt en we niet onzeker van elkaar worden.

Nu wandelen we, spelen we en doen we af en toe stretch oefeningen om hem lekker soepel te houden. Hij doet enorm z’n best en is kei leergierig. <3

Vrijspringen heeft ie ook een keertje gedaan, om eens te zien wat hij daarvan vond. Nou dat was geslaagd, want meneer bleef maar springen haha. Hij had er helemaal plezier in. :') ik moest hem echt vangen om hem bij de hindernissen weg te houden.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
En z’n lievelingskunstje hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 02:08 



 
Profiel   

Leuk om te lezen al die verhalen, en de verschillen tussen de paarden. Meneer is altijd erg energiek als ie aan het werk mag, heel anders dan m'n vorige paard, die was liever lui dan moe :P
Qua karakter is hij eigenlijk heel expressief, je ziet direct aan hem hoe hij zich voelt, kan als een echte Gelder gaan passageren en snurken naast je maar hij ontspant eigenlijk ook weer snel, zeker als er een snoepje tegenover staat hihi. Dat is wel fijn dat je kan hem daardoor ook erg makkelijk nieuwe dingen leren. De enige keer dat ik hem echt even van z'n stuk heb gezien was met de meetstok, die was toch wel heul spannend :=

Miranda grappig dat een voet op z'n kont dat dat dan weer niet spannend is :P

Kruimmellover leuk paard ook, toont wel flink!

130123 wow wat een gave pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:59 



 
Profiel   

Wat leuk al die verschillende karakters.

Nora is een groot blij ei, leert enorm snel en vindt alles leuk om te doen.
Hebben het zadel er al wel eens opgelegd (als ze weer eens in de weg stond voor onze andere pony) en mevrouw geeft er helemaal niks om.
Ze kent al enorm veel vrijheidsdressuur, aangeleerd door een verzorgmeisje van 13.
Mijn vriend probeert om 1x per week met haar te gaan hardlopen, dan rent ze de eerste minuut vaak vrolijk bokkend naast hem. Gelukkig is dit op 100 meter lopen van stal, dus kan ze zich ook lekker uitleven.
[ img ]

130123 wat een ontzettend leuke pony zeg!
Gimme_Joy Joy is ook een knapperd! Erg braaf volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:19 



 
Profiel   

Kruimellover wat grappig van dat vrijspringen! Op welke leeftijd heb je dat gedaan? En hoe hoog? Ik wil dat ook een xje met de mijne proberen, maar lees zoveel verschillende verhalen over hoe hoog/op welke leeftijd dat kan

Wij hebben voor het eerst de kaptoom gebruikt. Tijdelijk met de stoffen variant van een vriendin terwijl ik spaar voor een leren. In eersten instantie raakte meneer alweer behoorlijk geprikkeld door het gerinkel op zijn neus, maar naar hem een paar rondjes te laten draven was het allemaal weer prima. Ik merk wel dat het fijner werkt. Qua grondwerk zijn we nu bezig met ondertreden en buigen, en proberen zijn schouder recht te houden. Valt nog niet mee allemaal :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 14:38 



 
Profiel   

@Renee_S Wij hebben met onze fjord nu 2x een klein sprongetje gemaakt.
Als Norvik ook op zijn vader lijkt heeft hij een echt springtalent![ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 18:25 



 
Profiel   

Myour, Meneer en Malik lijken dus wel wat op elkaar!
Veel paarden vinden het trouwens wel oké als je zonder zadel erop gaat enzo, met zadel is toch anders.

Ninavo, klopt wel hoor dat grote paarden wat langer nodig hebben. :j

Nog een gvr, heeft hij al gewisseld want zijn gebit lijkt niet helemaal hoe het hoort.
Grappig dat hij zo van springen houdt!

Lienepien, gezellig samen rennen!
En springen. :P

Renee je zou ook nog kunnen kiezen voor een biothane kaptoom, ook fijn spul!

Mijn paard is niet bepaald dom, ik wilde hem even in de bak los longeren, ik had een lint opgehangen in de deuropening zodat hij niet naar de wei kon, maar meneer had direct door dat er geen stroom op stond, dus rukte het lint los en ging de wei in. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 22:09 



 
Profiel   

Kaptoom is echt fijn om mee te werken. Van mijn eerste paard heb ik er eentje van biothane maar bij Joya werkte die niet fijn. Heb nu een, vrij goedkope, maar wél fijne leren kaptoom. Die is dunner dan die nylon en werkt bij het werk aan de hand fijner in.


Een paard van 1.85 is toch echt reusachtig :oo Snap dat die meer tijd nodig heeft om te ontwikkelen en groeien.

Malik heeft hetzelfde handboek als Joya. Die rende ook door het lint... Ze is er ook al eens onder door gegaan..

Leuke fjorden in dit topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 23:15 



 
Profiel   

oh wat een leuk topic dit.. dus ik meld me ook
Komend voorjaar mag mijn puppekind ook rustig haar eerste metertjes voor de wagen gaan maken.
Heb haar zelf gefokt en sinds 3 weekjes is ze weer thuis uit de opfok.
Nu vooral bezig met netjes aan het touw lopen, leren dat borstels je echt niet opeten en dat je voetjes kunt geven zonder je te laten vallen.
Buurvrouw is gek op grondwerk en zij speelt af en toe eens met haar in de buitenbak, erg leuk om te zien hoe ze dat oppakt.
Ergens februari wil ik haar eens aan een singeltje laten wennen en ergens april/mei gaat ze naar een stal om te beleren in het enkelspan. Als ze een beetje stuur heeft en snapt dat ze moet trekken dan gaat ze naast moeders in het span om zo mooi rustig verkeers te leren kennen en zo. Moeders is 99% betrouwbaar in het verkeer dus daar kan ze mooi een boel van leren.
[ img ]
zo is ze nu




[ img ]


hier was ze 3 dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 23:37 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
Nog een gvr, heeft hij al gewisseld want zijn gebit lijkt niet helemaal hoe het hoort.
Grappig dat hij zo van springen houdt!


Scherp opgemerkt! ;)
Ik kwam er pas achter toen ik hem al een paar weken had, want voor die tijd liet hij het echt niet toe dat ik in zijn mond keek, dat vond hij dood eng. Ik heb dus ook de tandarts even laten kijken wat hij er van vond (die komt toch ieder half jaar). Hij heeft pas voor het eerst een bit in gekregen nadat de tandarts hem gecheckt had, daarvoor heb ik alles bitloos of met en halster gedaan. De tandarts vermoedde dat hij in de kudde een klap op zijn mond heeft gehad en daardoor heeft ie een hele spleet tussen zijn tanden. Het leek even of er een tand niet meer door zou komen hierdoor, maar ook die tand heeft hij inmiddels gekregen. Wie weet groeit het nog een beetje rechter, maar ik denk dat ie gewoon een beetje een raar bovengebit houdt. Zo lang hij er geen last van heeft is het niet erg. En hij eet/graast gelukkig gewoon goed. :D

Hij is trouwens nu 1.68 m, maar toont inderdaad erg groot. Hij is ook vrij zwaar gebouwd. }:0

En mbt het vrijspringen, dat heb ik voor het eerst gedaan toen ie 4 jaar en 2 maanden was ongeveer. We zijn begonnen met de balkjes op de grond. Toen heb ik hem gevangen (want hij bleef maar rondjes over de balkjes rennen :') ) en toen hebben we alles op ongeveer 40 cm gezet voor de eerste keer en uiteindelijk heeft hij op zijn hoogst een stijltje van 70 cm gesprongen (dit deed die gek gewoon vanuit stilstand op een gegeven moment :Y) ). Hij kan makkelijk hoger, maar omdat hij zo enthousiast werd heb ik hem op een gegeven moment echt uit het lijntje gehaald en in de paddock gezet om hem tegen zichzelf te beschermen, haha. :')
Ik heb hier trouwens het lijntje van de ibop van het NRPS voor gebruikt (staat op de website van het NRPS). Vond ik een makkelijk lijntje om op te bouwen en is voor de paarden een vrij goede hulp om er doorheen te komen. Ik wilde hem niet meteen in het diepe gooien, want hij is nogal lomp en anders was ik bang dat hij over de bakrand zou gaan. (Hij is ook de wei al voor de lol uit gesprongen namelijk en die omheining is zo'n 1.30 m hoog denk ik :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 00:39 



 
Profiel   

Fransje, dat was niet helemaal wat Malik deed, hij pakte het lint tussen zijn tanden en trok het los waarna hij heel triomfantelijk de wei in liep.. :D
Hij rent er normaal gesproken niet door, maar trekt wel de prikpaaltjes eruit en maakt het open bij de handvatten. :=

Leuk een Merens, ze lijkt niet zo groot maar is waarzchijnlijk groter dan Malik.
Ga je er ook op zitten?

Kruimellover, tegenwoordig is een afwijkend gebit gelukkig veel makkelijker, regelmatig een goede tandarts erbij dan blijft het onder controle. :j

Malik vindt een sprongetje ook leuk maar dat bewaar ik nog tot wat later, er is zoveel te doen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:32 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
Leuk een Merens, ze lijkt niet zo groot maar is waarzchijnlijk groter dan Malik.
Ga je er ook op zitten?

:D


Hera is nu 1.48m.
Onder het zadel is niet echt prioriteit voor me eigenlijk. Helft van de tijd ben ik niet in staat om te rijden, laat staan dat ik nu nog n jonkie kan opleiden.moeder quira rijd ik nog wel af en toe, maar die heb ik al 15 jaar en ken ik door en door en zij mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:07 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
Fransje, dat was niet helemaal wat Malik deed, hij pakte het lint tussen zijn tanden en trok het los waarna hij heel triomfantelijk de wei in liep.. :D
Hij rent er normaal gesproken niet door, maar trekt wel de prikpaaltjes eruit en maakt het open bij de handvatten. :=


_O- Slimmerik!


Joya gaat op haar knieën onder enkele draden door. Is echt een uit de kluiten gewassen pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:16 



 
Profiel   

Luna heeft een bareback op gehad, op 1 bokje na geen reactie.
Knapperd *\%/*
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:44 



 
Profiel   

Indi_Vito schreef
Luna heeft een bareback op gehad, op 1 bokje na geen reactie.
Knapperd *\%/*
[ [url=m/RfYPUi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah, altijd fijn als ze het zo gemakkelijk accepteren. Hier ook zo'n stoere, die geen krimp gaf bij haar eerste keren longeersingel of zadel. :D

MirandaFuego schreef
Malik vindt een sprongetje ook leuk maar dat bewaar ik nog tot wat later, er is zoveel te doen! :D


Eyo heeft al eens een sprongetje gemaakt, maar dat was een ongewenste sprong van 1.20 over schrikdraad. :') Paar maanden terug hebben we eens wat gesprongen over (lage) tonnetjes voor het idee, alleen weet ze nog niet waar haar benen zitten en is ze mega onhandig. Maar eens meenemen naar de springles voor wat balkjes lopen. :j

Ben met Eyo vanaf de grond in ieder geval al aan het zijwaarts begonnen: (klik om af te spelen)


En lekker aan het wandelen geweest.

[ img ]
[ img ]

Behalve Eyo ben ik ook onderstaande 2 knapperds zadelmak aan het maken voor een fokker:

Baldus, 9 jaar oud. (Te koop)
[ img ]

Basalt R. Hengst. Ter dekking.
[ img ]

(En nog 2 paarden, maar daar heb ik geen foto's van, haha.)


Ben nu aan het rondkijken voor een zadeltje voor eyo, dan kan ik hopelijk wat vaker op haar rug kruipen. Het begint ook wel weer te kriebelen om met haar aan de slag te gaan. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 23:54 



 
Profiel   

Ooeehh Baldus is knap!! :~

Altijd fijn als ze nieuwe dingen makkelijk op pikken! Wij zijn gisteren weer wezen wandelen. En toen stonden de koeien wel héél dichtbij het pad..

[ img ]
Niet dat ze eng waren _O- Ze was weer zo blij en braaf!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-19 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 260 [ 6484 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 260  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen