Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 15:03

Hier is het dikke en kleine :') Maar de dikke is niet meer dik en de kleine is niet meer klein _O-

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:05

Leuk om te lezen dat er meer zijn die er al even uit liggen hihi.
Ik moet eerst even bevallen in april daar aan wil ik rustig aan weer het rijden oppakken en als ik weer wat belans etc. Heb ga ik pas met de merrie aan de gang. Mocht ze er eerder aan toe zijn dan ik dan laat ik gaat de eerste paar keer rijden door iemand anders.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:36

Oh ja ik lig er ook al sinds januari uit qua rijden :o dat wordt wat...
Verder geniet Timmie nog steeds vreselijk van "vakantie" haha! Gisteren wel de yoga bal erbij gepakt, en toen had ik er ineens twee vrijwilligers bij := die wilden ook meespelen, en heel grappig, Timmie kijkt dan af wat de bedoeling is, zo slim!

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:50

Ons rondje bak word steeds uitgebreider, vandaag het weer wat moeilijker gemaakt. Balkje in het midden van de bak. En van alle kanten er eens overheen gestapt. Was toch wel heel zo'n balkje tegen je achtervoet aan! Maar uiteindelijk geen probleem of twijfel meer en gewoon eroverheen! Dappere dame! Zelfvertrouwen uitbouwen!
Ook nog even geoefend in de stal met het weglopen van Mila uit het zicht. Ging ook weer iets beter dan de vorige keer.
Zaterdag weer rondje trailer laden en dan is de week alweer voorbij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:32

Wat goed. Phuddle!
Mooie lichte rijhal!



Wij hebben gisteren geoefend met sturen met de lange lijnen.
Ging prima, eerste paar rondjes heb ik ervoor gelopen en stuurde "mijn hulp". Daarna heb ik de lijnen overgenomen en dat ging prima.
Afgesloten met een slangevolte met drie bogen.

Enige wat ze niet snapt is :ho.
Dan wil ze met haar hoofd naar mij toe draaien.

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 14:06

Dat doet Duke ook ja, naar me toe draaien met ho. Is nog een dingetje

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:19

Hier Pinda ook! Ik ben nu op afstand aan het oefenen daarmee, ik beloon pas als ze in de lijn van waarin ze loopt netjes blijft stilstaan ipv stilstaan an sich. Steeds weer vooruit zetten als ze zich naar me toedraait (of naar me toekomt, dan uit mijn ruimte sturen en weer opnieuw). Na een keer of 3 oefenen had ze 'm door. Maar het concept is duidelijk erg lastig...

Leuk, balkjes oefenen :j

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:03

Aan de longeerlijn kan ze inmiddels wel netjes stilstaan op afstand zonder mij aan te kijken.
Maar dan schud ik met mijn lijn en stuur de schouder bij door te wijzen met de longeerzweep.

Bedenk net dat ik dat schudden met de lijn gisteren niet gedaan heb bij het "Ho" oefenen.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:20

fransje23 schreef:
Wat goed. Phuddle!
Mooie lichte rijhal!



Wij hebben gisteren geoefend met sturen met de lange lijnen.
Ging prima, eerste paar rondjes heb ik ervoor gelopen en stuurde "mijn hulp". Daarna heb ik de lijnen overgenomen en dat ging prima.
Afgesloten met een slangevolte met drie bogen.

Enige wat ze niet snapt is :ho.
Dan wil ze met haar hoofd naar mij toe draaien.

[ [url=m/GIJKE8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaa verliefd op zal afkicken worden vanaf januari haha dan komt ze naar huis.

Wat knap van jullie met de lange lijnen! Ben je niet bang dat ze slaat?
Hoe ben je daarmee begonnen?

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:26

Ik ben momenteel 5 paarden tegelijk aan het beleren.

Basalt R is een Shagya arabische hengst. Met hem ben ik de afgelopen 2 maanden van helemaal niks gewend naar comfortabel in stap, wijken, schouderbuitenwaarts en een paar pasjes draf gegaan. Ik ben 2x per week met hem bezig.

Baldus is een (voormalig nerveuze) schimmel. Hij is ooit onder het zadel geweest maar was enorm onzeker. Inmiddels heel veel grondwerk gedaan om hem zelfvertrouwen te geven en nu doorloopt hij het grondwerk en opstappen zonder enige stress. Onder het zadel leert hij ook steeds beter te ontspannen en hebben we onze eerste pasjes draf gedaan.

Dikkie Dik en Quatz hebben alleen wat ontspanning nodig gehad en zijn ook al eerder onder het zadel geweest. Hen pak ik gelukkig heel vlotjes op en zijn we veel aan het stappen en draven, rechtrichten en verfijnen. De galop moet nog.

Eyo, mijn eigen merrie, wordt komend jaar 4 en mag nu ook weer wat aan de slag. Raan heeft namelijk een winterdipje dus ondertussen mag Eyo gewoon weer even mee terwijl we Raan helpen. :D

Eyo vindt het heerlijk. Ze is zo onwijs op mij gericht, zo ijverig. Soms raakt ze zelf gefrustreerd als ze iets niet goed doet of snapt. Geduld is bij haar een schone zaak. Ik ben gisteren voor het eerst in 2 maanden er weer opgezeten. Onwennig vond ze het wel, ze werd wat chagrijnig van het feit dat ze geen balans had, maar als ze eenmaal gaat stappen is het goed. Voor nu heb ik haar enkel laten stappen en volgende keer weer een paar pasjes draf. *\o/*


Afbeelding


Eyo is zo'n 10 x onder de man geweest waarvan ik denk 8x alleen even zitten en liften is geweest. Omdat ze tijdens alle voorbereiding ontspanning heeft geleerd is ze onwijs gemakkelijk met nieuwe dingen en kijkt ze nergens van op. Heerlijk!

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:22

Phuddle schreef:
Wat knap van jullie met de lange lijnen! Ben je niet bang dat ze slaat?
Hoe ben je daarmee begonnen?


Wij zijn er gisteren mee begonnen :D In de eerste instantie liep ik er voor of naast en had een vriend van mij de lijnen in handen.
Als voorbereiding voor het voorwaarts gaan wel al een stemcommando geleerd, eerst er naast en later aan de longeerlijn.

Bang dat ze slaat ben ik niet. Ze kan wel erg boos worden als ze iets niet wil maar slaan doet ze niet. Eerder in de lucht springen, bokken, omhoog komen en als je een zweep hebt daar in bijten :')

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:26

fransje23 schreef:
Phuddle schreef:
Wat knap van jullie met de lange lijnen! Ben je niet bang dat ze slaat?
Hoe ben je daarmee begonnen?


Wij zijn er gisteren mee begonnen :D In de eerste instantie liep ik er voor of naast en had een vriend van mij de lijnen in handen.
Als voorbereiding voor het voorwaarts gaan wel al een stemcommando geleerd, eerst er naast en later aan de longeerlijn.

Nou ja bokken op de lijn als je er achterloopt is mss ook niet handig.
Lijkt me best spannend ze ziet je niet en dan die lijnen tegen die billen hihi.

Maar wel super tof dat ze het zo braaf doet! Echt heel knap! En fijn dat je vriend kan helpen!

Bang dat ze slaat ben ik niet. Ze kan wel erg boos worden als ze iets niet wil maar slaan doet ze niet. Eerder in de lucht springen, bokken, omhoog komen en als je een zweep hebt daar in bijten :')

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:18

Is niet mijn vriend die maar de man van een stalgenoot, een vriend :D

Als je paard gevoelig is voor dat soort dingen is zijn de lijnen wel een di g inderdaad. Mijn paard is zoveel rare dingen op en om haar gewend dat het geen probleem is.
Een elastische bandage aan de longeersingel en om de achterhand is een mooie oefening om te leren iets van achter om zich heen te hebben.
Merken ze van zelf dat het geen pijn doet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 01:46

Hier ook gewoon langzaam opbouwen met gekke dingen er over gooien haha. Op zijn verjaardag kreeg hij vlagjes, met kerst waren het slingers en als ik geen zin had om de voerzak te dragen ging die ook over Duke heen.

Longeerlijnen waren al saai nog voor hij ze had gezien haha

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:18

Ik heb geen ervaring met lange lijnen helaas Zou dat wel graag oefenen, maar dan het liefst met een paard dat het al kent. Geloof niet dat ik dat hier makkelijk ga vinden helaas.

@Kimsel, wat is Eyo een knappe merrie zeg. Leuk om te zien dat jij ook een Arabier onder je hoede hebt.

Gisteren was het dan zover, tijd om op Ziza te gaan zitten. Ondanks alle voorbereiding met het hangen, was ze toch een brok spanning zodra ze merkte dat ik mijn been eroverheen wilde zwaaien. Mijn man had haar vast en ik merkte ineens dat het niet ideaal is om te beleren met je partner want hij stond erbij en riep : No, no, no, don't, please don't get on. Gelukkig op een kalme toon, geen paniek, maar toch.
Ik moest onwijs om hem lachen en zei nog; maak je niet druk, komt goed.

Dus, na 2x halve aanstalten mn been over te zwaaien, toen ze daar niet meer op reageerde, ben ik rustig gaan zitten en hebben we een klein stukje gestapt. Eraf, weer erop, en toen had ze een kleine schrik reactie, maar meer dan een siddering door haar lijf was het niet. Klein stukje gestapt en zodra ze gaat stappen ademt ze uit en ontspant ze. Weer eraf en natuurlijk uitgebreid beloont. Madam werd spontaan 10 cm groter van trots toen we haar samen stonden te knuffelen.

Toen we daarna aan tafel zaten zei mn man; Ik piste in mn broek van angst, was zo bang dat er iets met je zou gebeuren <3.

Hij heeft geen ervaring met beleren, ik wel heel veel. Maar hij heeft me nooit eerder met een jong paard bezig gezien dus dat is blijkbaar toch wennen voor hem. Never mind dat ik dit al tig keer heb gedaan :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 10:53

OH MY DAT KEN IK!
Heb altijd gezegd dat mijn vriend moest helpen met beleren maar na 3 van hun paarden samen te beleren ben ik daar echt van genezen :=
Echt als Duke een scheet liet was het al "zou je dat wel doen, doe maar niet, we zullen hier stoppen en volgende keer verder gaan" echt ZO hard geërgerd _O- Dus nu doe ik het meeste alleen en waar hulp nodig is vraag ik een vriendin hahahaha

Die vriendin had gisteren vrij dus had gevraagd of ze me wilde helpen met Duke, nu er toch iemand bij zou zijn kon ik eens wat zaken doen die we alleen niet kunnen.
Op zitten heb ik wel al vaker gedaan maar we hadden nog niet gestapt ofzo, daar had ik toch graag iemand bij.

Dus zo geschiedde! Eerst gehangen maar ik ben daar zo bizar slecht in :+ En het zitten kende hij toch al dus ben gewoon gaan zitten, dit zijn onze aller aller aller eerste stappen onder het zadel:



Dexter los in de wei laten lopen, hadden geen handen over om hem vast te houden en puur zijn aanwezigheid is eigenlijk genoeg om Duke op zijn gemak te stellen, dus Dexter had een rustige werkdag gisteren :')

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:54

Mooi getekend is Eyo :j

Spannend Iriscope, heeft goed gegaan dan! *\o/*

Wat gaaf Granoek *\o/*

Pinda diende als veulen als kapstok voor alles wat op haar moeder moest (behalve zadel dan :+ ), ze was toen even groot qua lijf als de dekjes die erop gegooid werden :)) Longeerlijnen om oren hangen, peeskappen op de kont of hals leggen/klemmen, handdoeken en borstels op haar parkeren...niks te gek. Enige punt was dat ze alles probeerde op te eten, en dat doet ze nog steeds :+ Ril op haar lijf is ze iig absoluut niet.

Hier een behoorlijk baalmoment, gisteren een bultje op een pees ontdekt. Niet warm, geen vocht, geen pijn en niet onregelmatig ofzo, maar het blijft GVD een bultje op een pees... Meteen maar bijgeschreven voor een controle/echo van de pees wanneer ze komen enten en tanden doen eind deze maand. Na jaren altijd maar tobben en verplegen met haar moeke, nooit "echt" aan het werk kunnen met mijn paard keek ik enorm uit naar een gezond paard om eindelijk relatief onbezorgd mee aan de slag te kunnen, nou dit weer :\ Ik ga op dammen :(

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 10:58

Ja het ging echt super :D
Duke was inderdaad ook kapstok, die begon wel pas overal aan te vreten nadat hij het op de grond had laten vallen. Maar dan moest ook echt alles kapot. En nog steeds trouwens.

Oh snap dat je daar ongerust door wordt hoor, ik duim dat het niks is. Ik duim zelfs dat er eind van de maand niks meer is om naar te kunnen kijken!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:02

Wat cool al die stappen.
Heb zin om te beginnen.

Balen Vientje, hopen dat het niets is.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:24

Thanks :) Ik hoop het ook. Zit nu neurotisch oude foto's terug te kijken (ivm haar inmiddels genezen hoefscheuren zet ik haar benen/hoeven regelmatig op de foto als vergelijkmateriaal voor mezelf, komt nu handig uit!), om te zien wanneer dit ontstaan is. Volgens mij zat er zo te zien altijd al wat sinds ze terug is uit de opfok, maar waarom me dat dan niet eerder is opgevallen...kan niet helemaal beoordelen of het nu groter is ofzo waardoor het nu wel opvalt, dat wil dan weer niet met fotomateriaal. Duimen dat het toch niks is en gewoon bij haar hoort, maar wil sowieso laten checken voordat ze weer aan het werk mag. Beter een keer teveel gescand dan een keer te weinig }:0

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 11:26

ik zou dat ook doen hoor, kost wat maar voor de rust in mijn hoofd is het me dat waard. Anders blijf ik me toch maar zorgen maken daar heeft niemand wat aan

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:35

Dat is ook een van de redenen dat ik Cas laat keuren voor ik heb ga beleren.
Dus ik begrijp je volkomen

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:39

Precies, beter maar zeker weten :j Verstandig van de keuring ook! Pinda is vorig jaar om die reden röntgenologisch gekeurd (voor sport en stamboek röntgen goedgekeurd 8-) ), ik wilde zeker weten dat er geen chipjes oid in zaten wat er eerst uit moesten voor het werk. Dan is het nog een kleine moeite om dit even te laten checken, anders gaat dit zeker weten blijven knagen bij mij. Die afspraak werd toch al duur met 2x dikke dosis verdoving, 2x tanden electrisch doen en 2x enten, dan maakt die check en echo zo veel niet meer uit :+

*gaat met baas overleggen over hoogte van eindejaarsbonus* := :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 11:47

Oh ben blij dat die van mij lam gaan van een shetlanddosis verdoving haha. Scheelt toch weer :=

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:55

Haha, Pinda is bij de röntgenkeuring 2x bijverdoofd- en presteerde het daarna nog om de DA welgemikt van repliek te dienen :+ Die krijg je met een olifantendosis nog niet plat := Haar moeke wel meestal met 1 volle dosis met hoogstens een keertje bijverdoven als het even duurt gelukkig.

Wat dat betreft is de kleine Shetteschurk toch makkelijker :)) En jouw reuzen ook blijkbaar :P