[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43233
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:23

Wij hebben hier nu met 3 paarden hele goede resultaten met de Sprenger dubbelgebroken bitten. Ze zijn anatomisch gevormd naar de mond en het metaal is ook anders en mijn paarden lopen er alledrie heerlijk op (of hebben er heerlijk op gelopen). De stang vond Hercule ook heel erg fijn, (menpaard) dus ook stang en trens tezamen vond hij heerlijk→ hoe meer bit hoe heerlijker hij het vond. Polie en Chico die zeer gevoelige mondjes hebben die gaan op deze bitjes super.
Polie heeft ooit een knevelstangetje gehad, dat super gaaf moest zijn voor jonge paarden met zeer gevoelige mondjes, maar ze vond het afschuwelijk en was niet te rijden. Ik mocht het proberen, maar ben daar na een week weer mee gestopt. Chico had in Fantilhou een normaal enkel gebroken bitje, ik heb hem daar gelijk het bitje van Hercule ingedaan want paste super (zelfde maat) en hij liep er zo op weg. Maar Chico moet je niet eventjes denken vast te kunnen pakken met korte teugel want dat vind hij helemaal niets, maar met Sprenger gaat hij fijn. Het hoofdschudden wat hij op zijn vorige plek veel deed, vast houden van de rug, is zo goed als gestopt. Alleen als hij erg ongeduldig is dan wil hij nog wel eens schudden met zijn hoofd.

Ik denk dus dat het per paard verschillend is, en je gewoon eventjes moet uitzoeken wat fijn is. Bij de een is dat zonder bit op een halstertje, bij de ander op een strenger bitloos hoofdstel, en de derde doet het weer goed op een bitje/ stangetje.

De tandarts hier in Frankrijk vroeg me ooit of ik altijd bitloos reed, want de paarden hadden zo'n gave mondjes. OK, nee dus. Ik durf zelfs niet zonder bit te rijden want ben ik niet mee opgevoed en ik denk dat ik dan bang word. (tussen mijn oren)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:35

Paarden hebben zeker hun eigen voorkeuren. Mijn oude dame had een dunne dubbelgebroken trens (onderlegtrens meen ik) en vond dat heel prima, stang kon ik bij haar vergeten, dan was alle communicatie weg (verpest door westernruiter), bitloos ging ook prima op touwhalster en ook met zo'n duitse hackamore. Maar zij vond kruislingse optomingen vreselijk en ook de engelse- en s-hackamores, die wiebelden teveel. Het quarter ruintje dat we ook hadden liep heel fijn op een myler-2 trensje, hartstikke dun, maar heel rustig in zijn mond. Hij vond de dubbelgebroken trens van mijn oude dame vreselijk en zij wilde weer niks met die myler.
Mijn Spookje heb ik nog altijd op een sidepull, ze heeft niet de beste ervaringen met "vriendelijke dikke trens" met haar kleine bekkie en ik ben bitloos met haar verder gegaan en daar nog steeds bij gebleven. Paard van mijn man liep prima op een dubbel gebroken trens, maar bleek nog beter te reageren op de myler van wijlen het kwartje. Dus het is en blijft gewoon proberen wat bij elk paard het prettigste werkt in de omstandigheden waarin je rijdt.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:12

Hey all, dank voor jullie ervaringen met div bitten. Ik heb sinds 88 alleen nog maar met westernbitten gereden, allemaal gebroken trens met stang. Wel stangen met verschillende lengten. En Ik heb hetzelfde hoofdstel voor meerdere paarden gebruikt. Dat ging fantastisch, zowel op Bubbels als op Thor had ik hetzelfde bit en ze deden het er prima op. Ik heb dat bit niet willen gebruiken bij Callas omdat ze nog zo jong was en ik het toch een bit voor al opgeleide paarden vind. Kan het er altijd inhangen natuurlijk, maar ik ben heel erg benieuwd wat Callas van kaakgekruist gaat vinden.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:05

pien_2010 schreef:
Wij hebben hier nu met 3 paarden hele goede resultaten met de Sprenger dubbelgebroken bitten. Ze zijn anatomisch gevormd naar de mond en het metaal is ook anders en mijn paarden lopen er alledrie heerlijk op (of hebben er heerlijk op gelopen).
....


Pien, ik denk ook dat een dubbelgebroken trens vele malen fijner voor een paard is dan enkel gebroken. Mijn leren bitten komen qua vorm, die de paarden er zelf van gemaakt hebben, ook het dichtst qua vorm bij een dubbel gebroken bit :) Een hele flauwe U-vorm zeg maar.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:35

Monique1963 schreef:
Hey all, dank voor jullie ervaringen met div bitten. Ik heb sinds 88 alleen nog maar met westernbitten gereden, allemaal gebroken trens met stang. Wel stangen met verschillende lengten. En Ik heb hetzelfde hoofdstel voor meerdere paarden gebruikt. Dat ging fantastisch, zowel op Bubbels als op Thor had ik hetzelfde bit en ze deden het er prima op. Ik heb dat bit niet willen gebruiken bij Callas omdat ze nog zo jong was en ik het toch een bit voor al opgeleide paarden vind. Kan het er altijd inhangen natuurlijk, maar ik ben heel erg benieuwd wat Callas van kaakgekruist gaat vinden.

Dat bit wat je omschrijft is behoorlijk scherp, gezien het notenkraker effect gecombineerd met de hefboom... veel westernruiters rijden hier dan ook niet meer mee.
Walter reageert het beste op een ongebroken stang met tongboog. Ik heb de teugels altijd aan het bovenste ringetje, zodat ik nauwelijks hefboom effect heb.
Ik heb hem ook op een billy allen trens gereden, maar daar was hij toch onrustiger mee.
Bitloos gaat ie in hangen en geeft teveel ruis, dat was niks voor ons.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:39

Monique, volgens mij zijn wat jij stang noemt scharen. Een stang is een ongebroken bit. Scharen die dingen naast de mond waar dan een stuk lager de teugels aan vast zitten.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:40

Nee, stang heeft hefboom en dus scharen, ongebroken trens heet ongebroken trens, niet een stang.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:55

Hey guys ben ik weer, wat callas heeft is dit https://www.decathlon.be/nl/p/bit-ruite ... _/R-p-2497 maar ik heb gelijk de kinketting eraf gesloopt en vervangen door een westernleertje. Ik wist het zelf niet maar het is dus een pelham, LOL. En ik snap idd dat ik de verkeerde woorden gebruik, het heeft scharen.

Heeft iemand eigenlijk het rapport over bitten durven lezen?

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:57

Monique1963 schreef:
Hey guys ben ik weer, wat callas heeft is dit https://www.decathlon.be/nl/p/bit-ruite ... _/R-p-2497 maar ik heb gelijk de kinketting eraf gesloopt en vervangen door een westernleertje. Ik wist het zelf niet maar het is dus een pelham, LOL. En ik snap idd dat ik de verkeerde woorden gebruik, het heeft scharen.

Heeft iemand eigenlijk het rapport over bitten durven lezen?

Heel eerlijk gezegd neem ik dier en recht niet serieus.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 15:04

Daarom was ik in eerst instantie ook geïrriteerd, maar hun rapport over bitten is wel interessant, ze halen onderzoeken van div instanties aan.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:15

Ze laten erg extreme voorbeelden zien, waar als het goed is NIEMAND het mee eens is.
En zeg nou zelf, je hebt laatst met de paardentandarts naar de mond van Callas gekeken. Zag je deze dingen in haar mond? Zou de tandarts je er ook niet op wijzen als ze dat zag?

Mijn vp gaat tot nog toe op geen enkele bitloze optoming.. Het enige waar het wel tegen werkt is het kantelen wat ze soms nog doet op haar bitje. Dat doet ze bij bitloos helemaal niet. Maar ze laat wel goed duidelijk merken dat ze bitloos helemaal niks vindt.. Trekt lipjes op, zet kaak vast en loopt heel onzeker. Het stuur vindt ze bitloos ook veel lastiger dan met bit, maar dat zou eventueel nog trainbaar zijn. Met hackamore bloem ging dat beter dan met sidepull, maar ze durfde er amper mee vooruit. Tot nog toe vind ik het een beetje zielig voor dr :o .

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 15:48

Uiteraard laten ze akelige voorbeelden zien, maar er zitten ook toch eye openers tussen, voor mij althans. Ik wist niet dat er zulke erge gevallen waren, ik wist niet dat zoveel ruiters niets over de mond van hun paard weten en ik wist ook niet dat er zoveel gerommeld werd door gebitsverzorgers etc. Dus voor mij veel eyeopeners. En ook uiteraard komt het bij al ónze paarden niet voor. Toch blijf ik vinden en heb ik altijd gevonden dat een bit iets onnatuurlijks is. Een noodzakelijk kwaad in de samenwerking met een paard. Maar dat zegt dan ook wel weer wat over de samenwerking. Als je samenwerkt waarom heeft een paard dan een bit nodig. Van die dingen daar zit ik toch echt wel mee in mijn maag. En wat ik altijd belachelijk heb gevonden is dat hoe beter je kunt rijden in de dressuur hoe meer bitten je er verplicht moet inhangen. Ridicuul. Afijn, ik ga het proberen met Callas en wordt het gevaarlijk dan heb ik de noodrem. Ik wil en hoef verder niets dressuurmatigs met haar, ik wil alleen maar ritten maken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:56

Dressuur is in de basis 2 dingen : Gymnastiek die helpt met lichaamsbeheersing om in evenwicht te blijven bij dragen ruiter (gelijke verdeling gewicht tussen links en rechts, aangezien in vrijheid een voorkeurskant een overlevingsvoordeel biedt, wat met extra gewicht van de ruiter juist niet zo is) en gehoorzaamheid omdat er en 2 partijen zijn die samen werken, maar daarbij de mensenlogica leidend moet zijn ivm veiligheid beide partijen (en derden). Paardenlogica toegepast op de mensenwereld = enkeltje ziekenhuis.
Dressuur in de hoedanigheid van kijk mij eens imposant/belangrijk zijn heb ik ook niks mee. De veiligheids en gezondheidaspecten ervan echter zie ik wel als zeer belangrijk.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:31

Sintara schreef:
Mijn vp gaat tot nog toe op geen enkele bitloze optoming.. Het enige waar het wel tegen werkt is het kantelen wat ze soms nog doet op haar bitje. Dat doet ze bij bitloos helemaal niet. Maar ze laat wel goed duidelijk merken dat ze bitloos helemaal niks vindt.. Trekt lipjes op, zet kaak vast en loopt heel onzeker. Het stuur vindt ze bitloos ook veel lastiger dan met bit, maar dat zou eventueel nog trainbaar zijn. Met hackamore bloem ging dat beter dan met sidepull, maar ze durfde er amper mee vooruit. Tot nog toe vind ik het een beetje zielig voor dr :o .


Even een beetje een offtopic vraag Sintara :) Ik hoorde laatst van iemand die last had van omklappen bij de kleinere hackamore's zoals de bloem hackamore. Heb jij die ervaring ook?

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:02

Nee die ervaring heb ik niet.. Maar we hadden de teugels 1 gaatje naast standje sidepull zeg maar, en hebben alleen 10 minuten wat in stap gedaan. Het zal vast als je wat fanatieker rijdt en meer contact neemt sneller gebeuren dan zo.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:14

Mo, duidelijk van het bit dat je gebruikt, ik vermoedde al zoiets uit je verhalen. Als je je teugels aan die ring ter hoogte van het bit zou doen, werkt het volgens mij als een gewone gebroken trens en heeft het geen hefboomwerking.

Ik heb trouwens ook het artikel ( grotendeels) gelezen, veel was me wel bekend eigenlijk, maar ook ik verkies over het algemeen wel een bit. Geen onwijs dik bit bij mijn huidige paard, die heeft niet zoveel ruimte tussen de tong en het gehemelte. Soms een enkel gebroken, soms een dubbelgebroken sprengerbitje. Op beide loopt ze eigenlijk hetzelfde. Ook wel eens met een S-hack gereden, maar dat werkt beduidend sterker in heb ik gemerkt. Ik probeer trouwens met zo weinig mogelijk druk te rijden, dat heb ik vanuit mijn lessen zo geleerd. Gericht op het biomechanisch goed lopen van mijn paard en op een goede zit van mezelf.

Ik ben nog steeds geen voorstander van bit of bitloos, in de endurance wordt heel veel bitloos gestart, maar ook net zo vaak met bit. Dan kijk ik wel naar fijne ruiters die uit West-Europa komen, niet naar Midden-Oosten ruiters...

Mijn eerste paard was op de manege met een menbit gereden, teugels in het onderste gat. Ze had een prachtig truckje ontwikkeld: ze deed snel haar hoofd op haar borst en draaide dan om, niemand die ook maar iets in te brengen had op dat moment. Ik heb toen mijn ouders haar voor me kochten, gelijk een enkelgebroken trens gekocht en die erin gedaan, daar vloog ze ook wel mee terug naar huis, maar ik vond het bij haar wel fijn rijden. Ook wel een tijd met een ongebroken trens met haar gereden toen die ineens bij een winkel in de buurt te koop was, dat si het bit geworden waar ik haar tot het laatst mee heb gereden.
De tweede was altijd een enkel gebroken bustrens gewend, dus dat heb ik zo gelaten.
De derde was Lou, mijn vorige paard. Het meest met een vrij dikke sprenger dubbelgebroken watertrens gereden. Ook wel met een bloemhack of met een S-hack, met de ongebroken trens kon zij totaal niet overweg.

Ik snap wel dat je naar zo min mogelijk toe wil hoor, maar naar mijn idee kan dat net zo goed met bit als met bitloos.

Henny, wat bedoel je met omklappen? Dat de bloem zelf omklapt zeg maar of dat het paard omklapt? Ik heb er niet zo vaak mee gereden hoor, ik heb een ronde, dus zonder extra ring en ik had de teugels twee gaatjes lager dan de bakstukken zitten. Volgens mij had ik er nog wel een los kinriempje bij aan. Ja dus, even een voorbeeld opgezocht: https://www.daisypaardenshop.nl/a-56847 ... escription . Niet van Stubben trouwens volgens mij, maar wel zo'n uitvoering.

pien_2010

Berichten: 43233
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:03

Jet schreef:
Ik snap wel dat je naar zo min mogelijk toe wil hoor, maar naar mijn idee kan dat net zo goed met bit als met bitloos.
Dat begrijp ik ook. Ook al ben ik er van overtuigd dat het bit of de bitloosheid zo hard is als dat de ruiter zijn/ haar hand is.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:11

Jet schreef:
....
Henny, wat bedoel je met omklappen? Dat de bloem zelf omklapt zeg maar of dat het paard omklapt? Ik heb er niet zo vaak mee gereden hoor, ik heb een ronde, dus zonder extra ring en ik had de teugels twee gaatjes lager dan de bakstukken zitten. Volgens mij had ik er nog wel een los kinriempje bij aan. Ja dus, even een voorbeeld opgezocht: https://www.daisypaardenshop.nl/a-56847 ... escription . Niet van Stubben trouwens volgens mij, maar wel zo'n uitvoering.


Jet, het voorbeeld wat jij laat zien lijkt volgens mij meer op wat ze ook wel noemen een Glücksrad.

Ik bedoelde als bloem hackamore deze : https://www.bol.com/nl/p/hackamore-bloe ... 118552207/
Het is een bloemvorm met nog een extra ringetje eronder voor iets meer hefboomwerking. Deze hackamore wordt ook wel een Marylot hackamore genoemd :)

Wat ik hoorde zouden de scharen omhoog klappen. Maar wellicht had diegene de kinriem niet strak genoeg gegespt ?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:39

Henny, dat klopt ja, een GLücksrad. Maar dat werd ook altijd bloemhack genoemd, maar dan zonder scharen. Dat was de eerste destijds met die vorm.

Die van Goedhard die jij noemt is er ook zonder scharen trouwens ( en zelfs met drie ringen eronder). Het kan ook nog zijn dat ze de neusriem te los hadden, dan zal hij bij het bakstuk naar voren gaan lijkt me.

Pien, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor. Een bit/bitloos is zo scherp als de hand van de ruiter.

Toch moet je wel heel goed opletten bij bitloos dat je de neusriem niet te laag hebt zitten, het laatste stukje bot van het neusbeen is behoorlijk dun en is niet met ander bot verbonden.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:46

Jet schreef:
Henny, dat klopt ja, een GLücksrad. Maar dat werd ook altijd bloemhack genoemd, maar dan zonder scharen. Dat was de eerste destijds met die vorm.

Die van Goedhard die jij noemt is er ook zonder scharen trouwens ( en zelfs met drie ringen eronder). Het kan ook nog zijn dat ze de neusriem te los hadden, dan zal hij bij het bakstuk naar voren gaan lijkt me.

Pien, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor. Een bit/bitloos is zo scherp als de hand van de ruiter.

Toch moet je wel heel goed opletten bij bitloos dat je de neusriem niet te laag hebt zitten, het laatste stukje bot van het neusbeen is behoorlijk dun en is niet met ander bot verbonden.


Aha ... Jet, ik wist niet dat een glücksrad eerder een bloemhack genoemd werd :)

En inderdaad Goedhard verkoopt de Marylot hacks. Ik vind een hack best wel sympathiek maar ook daar geld de ruiterhand die het wel of niet scherp maakt. Verder moet ie goed pas zitten. Te los en de hack schuift heen en weer over de neus, te laag en bij te harde ruiterhand kan er een deuk ontstaan in het neusbeen :(

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:01

Glücksrad en bloemhack zijn 2 verschillende hacks.
1e heb ik gehad en die is echt anders dan serie aan elkaar gelaste ringen zoals bloemhack. Glücksrad kan ook hevel hebben, maar daarvoor had je een los stangetje die je er aan kon schroeven. Bloemhack kan je niet aanpassen op zo'n manier, enkel door er een ring af te zagen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:29

Bij mijn Glücksrad/bloemhack zit geen optie om er iets aan de schroeven, maar goed dat was de eerste die ooit op de markt kwam. En die bloemhacks zoals die van Goedhard zijn gewoon in verschillende versies te koop. Ook een bloemhack zonder extra ringetjes kan een hefboomwerking hebben, net waar je de teugel aan vastmaakt. Maar goed, het maakt niet echt uit, het is voor Monique niet van toepassing.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:05


Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:32

Zo wel ja...

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:31

Ik rij Joey al jaren met n sidepull. Dit is voor hem hetgene wat hij het fijnste vind.
Ik rij alleen maar ( lange ) buitenritten. En nog nooit heb ik een ge oel gehad dat hij niet te stoppen is. Hij luistert er mooi op.
De kingekruist vond hij echt niks , hij kwam daarmee omhoog wanneer ik ook maar n beetje de teugels oppakte. Het is gewoon uitzoeken wat Callas fijn vind. De mijne gaf aan dat hij n bit echt niet fijn vond. Hij heeft een klein mondje en liep altijd met zijn mond open of toonde zijn tanden , en dat terwijl ik nog niet eens de teugels oppakte .
En nu met de sidepull heeft hij altijd zijn mondje gesloten en loopt lekker ontspannen met n lang teugeltje.

Ik ben benieuwd naar wat Callas je gaat vertellen over hoe ze t vind :o .