[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:51

Tuurlijk ben je graag op stal het is me ook een partij schattig.

Voedingsdeskundigen en al die speciale dingen van Nl hebben we hier ook niet. Voor voedingsadviezen kun je beter in je eigen land nu gaan zoeken . Er zijn vast dierenartsen of winkels die zaken verkopen die je verder kunnen helpen als je al vragen mocht hebben.
Zweden zal net als Frankrijk zijn beperkingen kennen denk ik zomaar. Mijn ervaring was, dat vragen over de paarden sinds we hier woonden niet meer beantwoord konden worden door Bokt. Veel meer had ik aan Engelse vrienden met paarden die hier ook woonden.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:56

Ahhh gefeliciteerd met je knappe merrieveulen. Heb ik er overheen gelezen of heb je nog geen naam bekend gemaakt van de grote knuffel.
Zo vaak als mogelijk doen en er de tijd voor nemen (dat knuffelen), voor je het weet passen ze niet meer "op schoot" haha.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 11:57

Even snel een filmpje van vanmorgen <3
https://youtube.com/shorts/MBdvDTox1EY?feature=share

Pien, tot nu toe heb ik inderdaad geen vragen, ze doet het super op wat ze nu krijgt. Toen de dierenarts hier was een maand geleden zei hij dat ik door moest gaan zoals ik bezig was, toen vroeg ik naar of ze nog extra of speciaal voer moest en hij vond dat ze kreeg wat ze nodig had. Dus voor nu laat ik het even zo, maar als het veranderd ga ik er uiteraard naar opzoek, woensdag komt de dierenarts langs dus kan altijd dan vragen als me iets geks opvalt

Edit: ze heet Fortune Cookie <3

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:57

Mooie naam Fortune Cookie, en ik denk dat het goed is dat het veulen kan rennen. Daar wordt ze sterker van.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:37

Wat ziet Dana er al goed uit zeg. Daar mag je trots op zijn.

Hoe is het verder met haar? Loopt ze nog kreupel?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 16:34

Nee ze doet het echt heel goed! Is fit en niet meer kreupel, ze had echt last van het veulen denk ik. Wel moet de hoefsmid komen, we zijn ook bevriend met hun en ik zie ze minstens een keer per week dus ik had al gevraagd of ie kon bekappen of dat het beter was om te wachten tot het veulen er was. En hij zei dat ze nog even kon wachten want waarschijnlijk wilde ze toch niet op drie benen staan, en dat idee had ik ook dat dat niet ging maarja, je doet alles voor ze haha.
Maar hij zei gister dat ie cookie dr beenstand wilde zien na een week/10 dagen en als die niet goed is dat ie er dan wat aan kan doen, dus dan kan ie dana ook gelijk bekappen en heeft ze nog even tijd om bij te komen. Het liefst had ik hem direkt laten komen maar weet niet wat ze daarvan vind, ze verdient wat rust.

Ze hebben van kwart voor 7 tot 4 uur buiten gestaan maar het begon te spetteren. Tot 6 uur is er kans op regen, daarna doe ik ze nog even een uurtje of twee/drie naar buiten, ze genieten er allebij heel erg van dus denk niet dat dat verkeerd is.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:50

Aaaachossie, van harte gefeliciteerd! Wat een pracht dier, en dat wiebelige pasje galop <3

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:52

Wat heerlijk en wat ben jij een goede pleegmama! Ze hadden het niet beter kunnen treffen als ik het zo lees! Ze ziet er echt goed uit. Zie vaak merries wat invallen na de bevalling maar ze staat er goed bij!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:53

Wat fijn dat het allemaal is goed gegaan! Is het veulen toch wat slap/wiebelig of lijkt dat alleen maar zo? Heb zelf nooit veulens gehad en weet eigenlijk niet precies hoe snel het bijtrekt.

Wel heel fijn allemaal! Gefeliciteerd!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 05:09

Ze wiebelt heel erg ja, maar volgens iedereen die haar heeft gezien is dat vrij normaal. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee := woensdag komt de dierenarts dus dacht hem even te laten kijken of alles goed gaat, gewoon een checkup voor de zekerheid.

Ik doe ze nu nog even een uurtje buiten voor de regen begint :=

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:38

Gefeliciteerd met je knappe merrie veulen!! <3

Een mini pluis, haha! Wat een lief koppie met die grote bless, love it! Dana heeft goed werk gedaan!

En wat een leuke naam :D

Ging je het veulen wel zelf houden? Daar kun je toch nooit geen afscheid meer van nemen...

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:18

Ach, sommige ukkies moeten nog ff uitklappen. Zijn van die ikea veulens he.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:54

Earth schreef:
Ach, sommige ukkies moeten nog ff uitklappen. Zijn van die ikea veulens he.
_O- _O-

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 10:18

Earth schreef:
Ach, sommige ukkies moeten nog ff uitklappen. Zijn van die ikea veulens he.


Hou op, ben net blij dat ik daar ontslag heb genomen zeg _O-

Haha nadine hou op! Ik kan niet alles houden := maar bij de gedachte dat ik er een moet verkopen jank ik al _O- het is toch iets speciaals om erbij te zijn enzo, echt mijn kleine frummeltje. Maarja.. mn vriend vermoord me ook :P misschien zeg ik wel dat ik haar ga beleren eerst, dan kan ik het uitstellen en misschien zelfs voor elkaar krijgen niet te verkopen _O- ik heb er sowieso geen haast bij

Gister avond heb ik ze om 10 uur binnen gehaald, het was zo lekker nog nadat ik ze weer buiten had gedaan na de regen. En omdat het vandaag weer zou regenen vond ik het wel lekker voor ze dat het nog kon. Dus lekker van kwart voor 7 tot half 3 buiten geweest en daarna weer van half 6 tot 10 := ze vinden het echt heerlijk, Cookie racet de hele bak door :D
En ze mag vast leren aan een touwtje lopen, ik wil er niet aan trekken maar wil wel dat ze voelt dat er iets aanzit, ze is zo flink, zo stoer <3 soms loopt ze ook echt alsof ze de hele wereld aankan haha. Heb het geprobeerd te filmen
https://youtube.com/shorts/4uB5ciAxCxk?feature=share

Vanmorgen om half 5 eruit zodat ze nog even een uurtje buiten konden voor de regen, vanmiddag mogen ze er weer uit. Als het allemaal klopt word het word 3/4 uur droog gelukkig maar nu staan ze tenminste niet alleen maar binnen

Ik vind het wel sneu voor Faros := het is ’zijn’ kudde, hij is de leider. En nu is zn kudde uit elkaar gevallen dus hij loopt continu te roepen. Hij is heel gevoelig voor dat soort dingen als er iets niet klopt. Voor een paar uurtjes is niet erg en dan doet ie ook niks maar nu.. Vind het best een beetje sneu haha. En hij is jaloers, dus hij mocht gister avond even over de rand spieken, hij wist niet zo goed wat ie ermee aanmoest. En dana was er braaf mee :) maar dichterbij mocht natuurlijk niet
Afbeelding

En dan nog even pip, omdat ik ze elke dag zie merk ik het niet natuurlijk maar jeetje wat is die groot geworden :oo gister was mama er en toen liepen we met de hond een stukje langs het land, en toen viel het op hoe ’volwassen’ de aan het worden is. Ze word over een paar dagen pas een jaar dus ze is nog een baby maar ze is maar 15 cm kleiner dan dr zwarte zusje. En sinds dat ze hier is, is ze ook al 15 cm gegroeid :oo laat het zo doorgaan _O-
Afbeelding
Afbeelding
Anastasia dr halster past nog niet helemaal :P

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:32

Coockie vouwt mooi uit. Het vele buiten zijn doet haar goed. De achterbeentjes mogen nog wat sterker worden maar de verandering is echt groot. Komt goed.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:35

Super leuk om te zien allemaal!
Het veulen wordt al sterker zo te zien.
En wat ziet Pip er goed uit!

Als je zoveel land en stallen hebt maakt 1 paardje meer of minder ook niet meer zoveel uit toch? O:)

Wie weet kan je over een paar jaar mooie ritten met ze aanbieden plus camping zodat mensen bij je op vakantie komen en de paarden hun kostje zelf verdienen. Je weet nu precies wat je hebt, het is een mooie familiekudde aan het worden zo :)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 11:19

jaa ze word met het uur sterker :D

haha marigold, ik heb ze niet aan huis staan :P ze staan 2,5/3 km verderop. niet ver dus maar als de eigenaar van die boerderij gaat verhuizen ben ik de klos. en in kosten maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar mn vriend denkt dat pip ook weggaat :P

haha dat met ritten weet ik niet of ik dat zo zie zitten :P het zijn mijn paarden, die wil ik niet met jan en alleman delen := misschien wat gierig/egoistisch, ik weet het niet. maar ik heb er hard voor gewerkt om dit voor elkaar te krijgen dus weet niet of ik dat zomaar wil. ik ben denk ik te voorzichtig met mn beesten haha

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:41

anoukwendy schreef:
jaa ze word met het uur sterker :D

haha marigold, ik heb ze niet aan huis staan :P ze staan 2,5/3 km verderop. niet ver dus maar als de eigenaar van die boerderij gaat verhuizen ben ik de klos. en in kosten maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar mn vriend denkt dat pip ook weggaat :P

haha dat met ritten weet ik niet of ik dat zo zie zitten :P het zijn mijn paarden, die wil ik niet met jan en alleman delen := misschien wat gierig/egoistisch, ik weet het niet. maar ik heb er hard voor gewerkt om dit voor elkaar te krijgen dus weet niet of ik dat zomaar wil. ik ben denk ik te voorzichtig met mn beesten haha


Begrijp ik hoor, dat zou ik ook lastig vinden! Maar je wilt ze wel delen met mij toch? :')
Je weet toch niet hoe anderen met ze omgaan en qua rij ervaring enzo. Je ziet toch vaker dat dat niet helemaal goed gaat en dat t lang niet altijd goed is voor de paarden. Kan altijd nog, lekker zelf van genieten. Je hebt het goed voor elkaar voor ze :D

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 13:14

Hahah jij hebt er al eentje geleend een keer dus dat wil ik wel hoor _O- maar jou ken ik natuurlijk, dat is toch anders

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:34

Ik snap je hoor!
Het liefste wil je ze allemaal houden, maar dat gaat niet.

Maar heel eerlijk? Een veulentje zelf opvoeden vanaf dat ze geboren zijn.. Dat geedt zo'n gouden band!
Zou je er dan niet eerder voor kiezen om een ander te verkopen..
Lastige keuzes, want je bent gek op allemaal!!

Geniet er maar lekker van, hoef je nu nog even niet over na te denken.

En die pip, wat gaat ze lekker :knuffel:

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 07:50

Haha ja dat is wel iets heel speciaals ja <3 en ik heb er ook absoluut geen haast bij, heel eerlijk heb ik het geld nu ook gewoon om ze allemaal te houden _O- dat maakt de keuze misschien ook wel moeilijker :=
En een ander wegdoen, ik zou eigenlijk niet weten welke. Faros heb ik al 7,5 jaar, dat is echt mn maatje geworden. Ik kan lezen en schrijven met dat beest <3
Anastasia is het eerste paard wat ik helemaal zelf betaald heb, ze ontwikkeld zo leuk in karakter. Ik ben gewoon trots op haar :D de zwarte heeft een te leuk karakter, alles gaat vanzelf en zo makkelijk. Daar kan ik nu al mee lezen en schrijven, met hoeveel 3 jarige ga je zonder zadel het bos in als je er voor de 6e keer opzit.. Pip is ook zo lief en makkelijk, wel een karaktertje, gister had ik was ruzie met haar omdat ze door de andere deur naar buiten moest wat ze weigerde. Maar dat maakt haar juist zo leuk. En ik moet heel eerlijk toegeven, dat had ik in het begin niet maar ik ben ook gewoon verliefd geworden op dana. Ik had me ervoor afgesloten maar een paar weken geleden is het dan toch gebeurd := maar die ga ik natuurlijk eerst inrijden dus geen haast. En cookie, ja, die heeft mn hart nu al gestolen haha, misschien ook omdat ze zo klein en schattig is maar toch. Ik denk dat ik maar ga zeggen dat ik haar zelf wil beleren, dan heb ik nog 4 jaar in ieder geval en blijft ze daarna gewoon := mn vriend vroeg of ik haar ging houden maar ik banketstaaf er maar overheen want hij wil dat ik wat wegdoe _O-

Ik heb ze net weer buiten gedaan, toen begon het wat te spetteren dus even een dekentje om
Afbeelding
Maar het werd te warm dus ook bijna direkt weer af :P

Gister was de eerste keer buiten in de wei, baal er van dat er nog geen gras staat maargoed, voor nu even geen keus.
Afbeelding

Hoe zit het eigenlijk met omheining, want het lijkt of iedereen iets anders zegt. Kan cookie gewoon in een land met alleen stroomdraad? Of moeten het hekken zijn? Want nu heb ik alleen de keus uit de bak of het land voor, maar ik had ze graag in het andere land gedaan omdat daar gras staat.
Ze heeft wel al een paar klappen van het stroomdraad gehad :=

Eergister was ze wat bezweet, dus ik gelijk bezorgd, temperatuur en ze lag op 38,8. Daar maakte ik me wel zorgen over, maar ze kon geen seconde stilstaan, crosste de hele bak door, waardoor ze natuurlijk nog meer ging zweten. En als ze ging liggen bibberde ze. Maar ze dronk goed, plaste en poepte goed. En in de avond 38,9. Dus ik heb een paar mensen gevraagd en die zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken, volgende dag weet 38,8, ze is nu elke dag wat klam, ze is echt een druktemaker. Dr tandjes komen nu al door en daar kwam het waarschijnlijk van. En het is benauwd buiten
Afbeelding
Ze is gewoon mijn kleine meisje, en ik moet het gewoon leren wat los te laten _O-

Als ik ze in de ochtend buiten wil doen stuitert cookie in de stal al rond, die wil maar al te graag buiten. Ze staan ook van half 7 in de ochtend tot half 10 in de avond buiten. En dan moet ik ze echt gaan halen := ik durf ze nog niet in het donker buiten te laten dus ik sleep ze wel mee haha. Maar ze hebben nu wel de inloopstal dus ze kunnen schuilen.

Ze houd van bipskriebels <3 dan wil ze terug kriebelen maar ik ben bang dat ze happig word dus ze kriebelt maar iets anders terug :P soms kriebelt ze zichzelf of de muur en waterbak haha. Ze heeft wel een karaktertje hoor, als ze niet meteen naar buiten mag omdat dana nog dr voer op moet eten word ze boos. Ik heb dan wel de deur vast open zodat ik kan knuffelen met ze maar ze steigert en bokt wat. Dan zeg ik wel dat ze dat niet mag haha, ook als de bipskriebels niet genoeg zijn bokt ze. Gister sloeg ze echt maar nadat ik mn stem wat verhefde en ze het daarna nog eens probeerde en ik het zei snapte ze wel dat het niet mocht. Ze is echt een monster aan het worden :oo maar zo lief <3 ik wil niet te boos op haar worden dat ze bang word maar ze komt nog steeds kriebels halen gelukkig

Heel verhaal weer :=

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:23

Zo lief allemaal. Kan me je dilemma voorstellen of en wie weg te doen.
Ik geef je nog een overweging: je vriend eruit doen :D

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 10:16

truus1957 schreef:
Zo lief allemaal. Kan me je dilemma voorstellen of en wie weg te doen.
Ik geef je nog een overweging: je vriend eruit doen :D


Hahahhahaha _O-
Nou ik heb wel altijd gezegd dat als hij wil dat ik ze allemaal wegdoe dat hij eruit gaat. Want als ik mn paarden verkoop en dan loopt het stuk tussen ons, sta ik zonder paarden en zonder vriend. Dus dat doe ik niet. Ach, hij koopt steeds nieuwe crossmotoren dus een paard meer of minder maakt ook niet uit := geloof dat hij er nu 9 heeft. We zijn trouwens ook al bijna 6 jaar samen dus hij zal me er vast niet uitzetten. Hij was wel boos toen ik er met twee thuis kwam ipv alleen dana zoals ik had gezegd :P maar we zijn nog steeds samen dus dit komt ook wel goed _O-
Ik denk dat ik gewoon depressief word als ik ze allemaal verkoop, het is mn uitlaatklep dus daar voel ik me gewoon goed en kan mn ei kwijt. Maar dat heeft vast iedereen die paarden heeft :P

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:01

Ahhh wat schattig dat tandje. <3 En gefeliciteerd!

Hele leuke naam!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 08:36