Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:09

Dilan93 schreef:
Er staan momenteel op MP best veel dravers te koop. Maar die zijn in aankoopbedrag ook vrolijk mee gegaan met de huidige markt :=

Weet niet binnen welk budget je zoekt?


Ja de tijd dat je voor 1000 euro een draver kon kopen is ook voorbij haha. Maar 3 á 4K wil ik er wel voor betalen, als hij helemaal gezond is. Dat is waar ik ze nu ook ongeveer voor zie. Ik had een hele ruige gezien maar iets aan de foto’s staat me alweer tegen.. en dat heb ik bij ze allemaal :+ Ik zal niet hier zeggen wat want je mag geen advertenties bespreken.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:12

Achaiah schreef:
Dilan93 schreef:
Er staan momenteel op MP best veel dravers te koop. Maar die zijn in aankoopbedrag ook vrolijk mee gegaan met de huidige markt :=

Weet niet binnen welk budget je zoekt?


Ja de tijd dat je voor 1000 euro een draver kon kopen is ook voorbij haha. Maar 3 á 4K wil ik er wel voor betalen, als hij helemaal gezond is. Dat is waar ik ze nu ook ongeveer voor zie. Ik had een hele ruige gezien maar iets aan de foto’s staat me alweer tegen.. en dat heb ik bij ze allemaal :+ Ik zal niet hier zeggen wat want je mag geen advertenties bespreken.

Ik had ook een knappe gezien tijdens het windowshoppen :') Maar voor dat bedrag verwacht ik wel dat ie iig 3 gangen beheerst ohz. Dat deed deze niet.

Zou voor mij dus al afvallen, als ik op zoek zou zijn.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:18

Ja wat mij opvalt is dat ze idd of niet kunnen galopperen ohz, of er gewoon lichamelijk echt niet goed uitzien (bekken gekanteld) of met hele scherpe bitten worden gereden.. :o
maar ik heb geen haast! Was er ook niet een bokker die af en toe dravers omschoolde voor verkoop?

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:36

xSCWx schreef:
Ik hoef pas te betalen als wordt vervoert, alle risico komende 5 maanden is voor hun. Ze zeggen zelf: het paard moet goed zijn als ze hier weg gaat. Verzekeren doe ik niet, ik heb geld opzij staan. Ik denk niet dat ze PROK gekeurd is, ik lees het in ieder geval nergens maar ja dat zegt niks natuurlijk.

Met dravers vind ik het inderdaad wel een lastig verhaal mbt de benen, omdat ze toch op behoorlijk jonge leeftijd al belast worden vaak in de races.

Als je nu nog niets hoeft te betalen zou ik nu ook nog niet keuren. 5 maanden is lang.Er kan nog vanalles gebeuren.Het is nu nog hun paard en hun risico toch.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:42

Klinisch allicht niet maar als je röntgen wil keuren zou ik het wel nu doen. Stel er komt iets uit wat een toekomst als gezond recreatiepaard in de weg staat hoef je ook niet 5 maanden te wachten, ongeacht of risico voor hen is.

Tenzij dat nu met een drachtige merrie niet mogelijk is? Dat weet ik niet...

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:52

Achaiah schreef:
Ja wat mij opvalt is dat ze idd of niet kunnen galopperen ohz, of er gewoon lichamelijk echt niet goed uitzien (bekken gekanteld) of met hele scherpe bitten worden gereden.. :o
maar ik heb geen haast! Was er ook niet een bokker die af en toe dravers omschoolde voor verkoop?

Geloof dat bokker Ruitje dit deed :j

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:00

Fly_high schreef:
Die zijn vet inderdaad! Ik blijf stiekem toch vooral een tuigpaard fan 8)7 jammer dat die niet beleerd zijn ohz


Als ik nog zoekende was, was ik er zo een gaan halen :D

Konijen
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-11-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:32

Gefeliciteerd aan alle "geslaagden"! Fijn als de keuringen klaar zijn dat de ellendige zoektocht ook voorbij is Ik ben afgelopen niet op pad geweest. Gewoon te druk met het het gewone leven. Ik vind het ook iedere keer spannend. Toch vreemd paard ben inmiddels 40+ . Maar alle paarden waar ik ben wezen kijken waren zoals verkoper aangaf, braaf te rijden. Helaas wilde ik eigenlijk de 1e gwoon hebben. De meest groene maar ja gevoel klik etc. Helaas niet gedaan...advies manlief opgevolgd eerst pony verkocht maar ja paard was al verkocht ad volgende kijker na mij...daarna dus nog 3 gezien maar die waren het niet. Laatste blijft wel in mijn hoofd hangen super ah been maar toch, koop ik die dan maar omdat ik er dan tenminste 1 heb? En ja tussen 10 en 15 k moet het wel helemaal goed voelen. Nu weer rustig verder nog gebeld door verkoopster van paard dat al door aantal gezien was maar nog geen deal, ja kwam weleens met 4 benen omhoog euh neuh dat is voor mij niet braaf genoeg...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:52

pfft ik wil even mijn frustratie kwijt. Wat doen jullie als je een paard heel erg leuk vind maar een eigenaar kan door de weeks geen vrij krijgen of ruilen om een keuring te doen, maar jij moet 400km heen en terug rijden en daarvoor dus een hele dag uittrekken. Ik ben er zo klaar mee :( Maar het paard is zo leuk...

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:05

xkusjeirene schreef:
pfft ik wil even mijn frustratie kwijt. Wat doen jullie als je een paard heel erg leuk vind maar een eigenaar kan door de weeks geen vrij krijgen of ruilen om een keuring te doen, maar jij moet 400km heen en terug rijden en daarvoor dus een hele dag uittrekken. Ik ben er zo klaar mee :( Maar het paard is zo leuk...

Is er geen mogelijkheid om de keuring in het weekend te doen? Weet niet of sommige dierenartsen dat doen?

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:24

Dilan93 schreef:
xkusjeirene schreef:
pfft ik wil even mijn frustratie kwijt. Wat doen jullie als je een paard heel erg leuk vind maar een eigenaar kan door de weeks geen vrij krijgen of ruilen om een keuring te doen, maar jij moet 400km heen en terug rijden en daarvoor dus een hele dag uittrekken. Ik ben er zo klaar mee :( Maar het paard is zo leuk...

Is er geen mogelijkheid om de keuring in het weekend te doen? Weet niet of sommige dierenartsen dat doen?


Ik ben helaas nog geen dierenarts tegen gekomen die in het weekend ook keurt, maar wellicht hebben jullie suggesties. :P

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:57

Als je maar (flink) betaalt :D

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:01

xkusjeirene schreef:
pfft ik wil even mijn frustratie kwijt. Wat doen jullie als je een paard heel erg leuk vind maar een eigenaar kan door de weeks geen vrij krijgen of ruilen om een keuring te doen, maar jij moet 400km heen en terug rijden en daarvoor dus een hele dag uittrekken. Ik ben er zo klaar mee :( Maar het paard is zo leuk...


Ah he bah snap je frustratie! Het is ook niet even in de buurt..... ja ik zou ook gaan informeren of er een dierenarts in het weekend keurt.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 18:56

xSCWx schreef:
Ik hoef pas te betalen als wordt vervoert, alle risico komende 5 maanden is voor hun. Ze zeggen zelf: het paard moet goed zijn als ze hier weg gaat. Verzekeren doe ik niet, ik heb geld opzij staan. Ik denk niet dat ze PROK gekeurd is, ik lees het in ieder geval nergens maar ja dat zegt niks natuurlijk.

Met dravers vind ik het inderdaad wel een lastig verhaal mbt de benen, omdat ze toch op behoorlijk jonge leeftijd al belast worden vaak in de races.

Als het een paint is verwacht ik niet dat ze PROK gekeurd is, dat is iets wat alleen typisch is voor de warmbloedpaardenfokkerij bij mijn weten.

Als het een paint is en je moet nog 5 maanden wachten... Wel even laten testen op PSSM 1 en 2.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:12

Gewoon een panel 5, of liever nog 7. :j

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:31

Ze is panel 6 gekeurd :) dus in ieder geval op pssm1 (uitslag n/n).

Vriendelijk
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:50

Citaat:
Ik hoef pas te betalen als wordt vervoert, alle risico komende 5 maanden is voor hun. Ze zeggen zelf: het paard moet goed zijn als ze hier weg gaat.


Dat vind ik best netjes dat het zo gedaan wordt. Zelf heb ik nog nooit een veulen gekocht dus geen idee of het gebruikelijk is om het zo te doen.

Vriendelijk
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:53

Zelf wil ik ook een paard aanschaffen dit jaar, maar de prijzen zijn echt wel héél erg van de gekke.
Maar nu gaat de samenleving weer langzaam open en in de loop van dit jaar gaan mensen weer zoals vanouds naar hun werk of school en zullen dus mogelijk minder tijd hebben.
Je zou dus bijna denken dat de prijzen zullen gaan zakken en dat het aanbod op de markt zal toenemen.
Of denk ik nu verkeerd?

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:58

Ik weet t niet eerlijk gezegd.

Kan me niet voorstellen dat zoveel mensen ineens bedenken toch geen paard te willen.

Denk ook dat vele mensen thuis blijven werken en dus meer vrije tijd hebben.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:06

Nou, mijn werkgever bijvoorbeeld (en dat is best een grote ook) is niet meer van plan om terug te gaan naar de volledige kantoorbezetting van voor de coronacrisis. Dat wordt dus hooguit dagje of 2 op kantoor ooit in de toekomst en dat valt prima met paarden te combineren. Verder is het ook zo dat het opheffen van de maatregelen op het moment geen garantie biedt dat het corona geschommel daadwerkelijk voor altijd voorbij is. Maar goed, ik wil hier absoluut geen zoveelste corona-topic van maken :P

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:31

Vriendelijk schreef:
Zelf wil ik ook een paard aanschaffen dit jaar, maar de prijzen zijn echt wel héél erg van de gekke.
Maar nu gaat de samenleving weer langzaam open en in de loop van dit jaar gaan mensen weer zoals vanouds naar hun werk of school en zullen dus mogelijk minder tijd hebben.
Je zou dus bijna denken dat de prijzen zullen gaan zakken en dat het aanbod op de markt zal toenemen.
Of denk ik nu verkeerd?


Zo dacht ik eerst ook. Maar toch ergens twijfel ik aan deze gedachte. Wellicht zullen er mensen zijn die een impuls aankoop hebben gedaan want het is toch bizar hoe het gaat met paarden maar ook andere dieren, huizen enz.
Ergens denk ik dat deze bubbel gaat knappen maar wanneer? Ik denk zelf dat het nog wel een aantal jaar aanhoudt.
Voorbeeld: er is een crisis geweest in de friese paarden, je kon ze voor een appel en een ei ophalen. De fokkerij is toen erg gekrompen en men fokte alleen nog maar met de beste stermerries. Een fries kruisen was vloeken in de kerk. En fokken met een stamboek merrie was not done!
Nu merk je de nasleep. Veel meer vraag dan aanbod! Men is nu weer druk aan het fokken, met papier, zonder papier, kruisingen het maakt geen ruk meer uit.
Ik denk als deze paarden straks weer 3 a 4 jaar zullen zijn dat er dan weer meer balans komt en de prijzen wellicht zullen dalen.

Misschien klopt mijn theorie van geen kant maar dit is wel mijn gevoel.

Ik heb dus besloten om toch geld erbij te doen en heb een fries gekocht flink boven mijn budget.
Ik riep steeds ik doe niet met die gekte mee. Maar eigenlijk verd*m ik het om nog langer te wachten. Tsja en zo houden wij de hoge prijzen in stand :D -O-
Toevallig is het nu in de verkeerde tijd mijn tijd om te zoeken.... heeft niks met de crisis te maken maar met eindelijk is het nu mijn tijd *\o/*

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:47

Schommels in de markt zul je inderdaad altijd hebben, en ik denk dat die bij paarden ook duidelijk is gezien wat Marus noemt de vraag bij de recreatieve consumenten wat vertraagd is omdat die vaak een beleerd paard willen. Volgens mij loopt de paardenmarkt ook redelijk gelijk met hoe goed we het doen in Nederland. Ondanks de corona crisis hebben we gemiddeld dankzij de corona crisis meer geld over om een paard te kopen. Denk niet alléén maar een kwestie is van mensen hebben nu meer tijd. Ik meen me te herinneren dat toen de paardenmarkt op zijn gat lag, het samenkwam/nasleep was van een economische crisis.

En wat al eerder is gezegd, ik denk dat dit effect vooral te zien is in een bepaald segment op de paardenmarkt, logisch natuurlijk omdat er gewoon meer vraag is naar een bepaald type paard. Als ik kijk naar facebookgroepen van arabieren zie ik daar geen exorbitante prijzen voorbij komen, noch mensen die als vliegen op een advertentie afkomen.

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:46

Joehoe! Ook ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard. Dit is natuurlijk super spannend allemaal en ik vroeg mij af: Als jullie een paard zien die je aanspreekt (foto), maken jullie dan meteen een afspraak om te gaan kijken of halen jullie eerst wat meer informatie op over het paard bij de verkoper?

Ik merk dat men niet heel happig is op het beantwoorden van vragen die ik stel over een paard (vragen als, is het paard geregistreerd, wat is zijn karakter, hoelang is hij al onder het zadel e.d.). Op basis van die antwoorden overweeg ik of een bezoekje aan een paard het waard is.

Is deze aanpak verkeerd? Ik ben totaal nieuw in het aanschaffen van een paard en ben nog zoekende naar de juiste aanpak.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:48

IlseL123 schreef:
Joehoe! Ook ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard. Dit is natuurlijk super spannend allemaal en ik vroeg mij af: Als jullie een paard zien die je aanspreekt (foto), maken jullie dan meteen een afspraak om te gaan kijken of halen jullie eerst wat meer informatie op over het paard bij de verkoper?

Ik merk dat men niet heel happig is op het beantwoorden van vragen die ik stel over een paard (vragen als, is het paard geregistreerd, wat is zijn karakter, hoelang is hij al onder het zadel e.d.). Op basis van die antwoorden overweeg ik of een bezoekje aan een paard het waard is.

Is deze aanpak verkeerd? Ik ben totaal nieuw in het aanschaffen van een paard en ben nog zoekende naar de juiste aanpak.


Naar aanleiding van een tip in het topic hier heb ik nu gewoon gebeld (AAAH ik haat bellen |( ) en dan kan je alles vragen en meteen een afspraak vastleggen als het je bevalt wat je hoort. En op zich is dat wel een fijne manier denk ik. Als er geen filmpje/slechte foto's bijstaan, dan zou ik sowieso wel eerst om een filmpje vragen en dat is dan wel handiger via whatsapp. Vind zelf de gangen wel belangrijk.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:50

Een eigenaar helemaal het hemd van het lijf vragen gaat ook veel tijd in zitten om te beantwoorden.

Wat ik deed is in de basis nagaan of het paard gezond en correct was, gekeurd mocht worden en of er een video was.
Daarnaast is bellen ook sneller en zou je van te voren evt net iets meer kunnen vragen voordat je gaat kijken.

Geen ja op de eerste twee betekende dat ik niet ging kijken. Tijdens het kijken heb je ruim de tijd om alles te vragen wat je wil