Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:07

Lies, ik denk dat sommigen dat er niet in zetten omdat ze voor een goede thuis een heel redelijke prijs willen vragen, maar willen voorkomen dat mensen met de foute bedoelingen (goedkoop kopen, duur doorverkopen) afkomen. Dus ergens snap ik het wel. Maar vaak zie je wel aan het paard/advertentie of het een hele dure gaat zijn of hetgeen ik benoemde. :+

Maar oke, ik heb ook al wel eens gereageerd op een paard waar geen prijs bij stond, geen bijzondere foto's of beschrijving, dus dacht oke we zullen eens horen. Kreeg ik volgende reactie terug op mijn vraag voor wat meer informatie: ja hij kost wel 35K hé als je nog steeds interesse hebt nu dan praten we pas verder. Ehm. Als je zo reageert zet dan gewoon ineens de vraagprijs erbij ofzo he :=

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:47

Ik vind dat een verkoper best een prijsrange kan aangeven. Dat gebeurt toch ook best vaak. Al zou een koper aan een filmpje best al moeten kunnen zien dat het niet om een paard tussen 2 of 5000 of de 5 en 10.000 gaat. Daarboven wordt het inschatten van prijs en kwaliteit best wat lastiger bij bv jonge paarden. Kost hij 20.000 of 40.000?
Als de prijsrange erbij staat dan heb je als koper in ieder geval een goede indicatie of het paard in je portemonnee past.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:49

Ik neem aan dat het ook niet evident is als verkoper momenteel, lijkt alsof iedereen ineens een paard wil. Als je er wat belang aan hecht dat hij goed terecht komt moet je ook op je hoede zijn..

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:13

Ik zet als verkoper niet direct een prijs in de advertentie zodat ik weet of mensen het paard niet interessant vinden of dat ze de prijs te hoog vinden (en echt, alles ik alles zo lees prijs ik behoorlijk beschaafd :o ). Prijs/budget kan natuurlijk ook aan de site liggen; marktplaats trekt nu eenmaal andere kopers dan sporthorses.

Als mensen mij als reactie geven dat het boven budget is, wil ik ook nog wel eens vragen wat het budget dan is. Dat is niet om het maximale budget te willen vangen, maar om te zien of we überhaupt op een overbrugbare afstand van elkaar zitten. Moet hetgene wat de koper biedt als toekomst voor het paard mij als fokker natuurlijk wel aanspreken.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:11

Op die manier is het inderdaad geen probleem om naar budget te vragen, maar om dit te vragen voordat je zelf een prijs noemt vind ik anders..
Moet wel zeggen dat ik zoiets nog niet ben tegen gekomen :) ben er ook nog maar naar twee gaan kijken en bij een fjord ga je nooit 5000 uit elkaar zitten of moet wel heel raar lopen :D

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:16

Misschien een rare vraag maar waarom zou iemand 20 000 of meer uitgeven aan een PRE? Lopen deze paarden op hoog niveau in de sport of geven mensen echt zoveel geld uit voor een recreatiepaard?
Ik zie er veel voorbij komen die vanalles aan de hand kunnen of die gewoon een speciale kleur hebben voor een pittige prijs.. Ik ben vooral thuis in de springpaarden, vandaar de vraag :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:19

Een goede correcte PRE met goede gangen, niet maaien e.d. gaan zelfs voor een stuk meer.
Lopen er wereldwijd genoeg op GP niveau mee.

Natuurlijk is er ook genoeg van lage prijsklasse, maar dat heb je bij andere rassen ook.

En de PRE heeft naar mijn mening toch altijd wel wat extra, zeker qua uiterlijk en karakter. Als je daar echt een goede van kan vinden moet je ook (helaas :P ) diep in je buidel tasten.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:24

Voor mij kan een PRE zeker mee met de hogere sport, je hebt er wel die internationaal meelopen. Hoewel je natuurlijk meer warmbloeden ziet. Maar net zoals bij warmbloeden heb je bij de PRE ook uitzonderlijk goede en gewone normale voor recreatie/basissport. Denk dat het ook een groot deel voorkeur is. Zie in mijn directe omgeving wel meer dressuurmutsen overstappen naar de PRE omdat ze het een fijn karakter/mooie paarden vinden. (en het omgekeerde natuurlijk ook!)

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:27

Alweer wat bijgeleerd :)

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:52

Rond 1 augustus komt mijn nieuwe aanwinst!

Na een keer bij een 12 jarige te gaan kijken (waar ik echt wel een goed gevoel bij had) die helaas melanomen bleek te hebben was ik het meer dan zat.

Zat om andermans ellende te kopen.. Dus, ik trek de stoute schoenen aan en heb een veulen gekocht. :+

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:56

Ooh spannend Balou! Proficiat met je aanwinst! Snap je keuze wel hoor.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:06

lies schreef:
Ik vind dat de verkopende partij de (richt)prijs moet noemen. Hij/zij wil wat verkopen, dus zeg maar wat het kost. En dan ook gelijk in de advertentie. Ik kan echt niet bedenken waarom een verkoper dat niet direct in de advertentie doet. Om mensen niet af te schrikken ofzo?
Baal(de) ook echt van advertenties zonder prijs, had dan eigenlijk al geen zin meer om verder te informeren, omdat ik dan het idee had dat het een mega duur paard was.

Precies dit
En dan geldt dat niet alleen voor paarden maar voor elke aankoop die ik doe.
Jij bent de verkopende partij dus jij zegt de prijs, ik bepaal als ik erin mee ga of niet .

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:36

Alja schreef:
lies schreef:
Ik vind dat de verkopende partij de (richt)prijs moet noemen. Hij/zij wil wat verkopen, dus zeg maar wat het kost. En dan ook gelijk in de advertentie. Ik kan echt niet bedenken waarom een verkoper dat niet direct in de advertentie doet. Om mensen niet af te schrikken ofzo?
Baal(de) ook echt van advertenties zonder prijs, had dan eigenlijk al geen zin meer om verder te informeren, omdat ik dan het idee had dat het een mega duur paard was.

Precies dit
En dan geldt dat niet alleen voor paarden maar voor elke aankoop die ik doe.
Jij bent de verkopende partij dus jij zegt de prijs, ik bepaal als ik erin mee ga of niet .

Stille meelezer, maar dit idd... Nu ik afgestudeerd ben, ben ik ook weer wat meer aan het rondkijken. Maar ben bij heel veel idd bang dat het ver boven budget is en dan heb ik eigenlijk op voorhand al niet zoveel zin om te informeren. Ben dan ook al snel bang onze beide tijd te verdoen :')

Iemand toevallig verstand van Gelderse paarden/veulens? Heb momenteel wel contact met iemand over een veulen maar ben even benieuwd of de vraagprijs realistisch is. Het is niet exorbitant hoog ofzo, maar twijfel daarnaast zelf ook nog of ik niet liever een twee-jarige (of jong, bij voorkeur nog onbeleerd) dier wil kopen... Vind dat toch ook wel een beetje spannend hoe dat straks qua karakter nog moet uitgroeien. En daarnaast moeten ze sowieso eerst nog maar eens 3 worden natuurlijk... Keuzes, keuzes... :')

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:50

c_alsemgeest schreef:
Een goede correcte PRE met goede gangen, niet maaien e.d. gaan zelfs voor een stuk meer.
Lopen er wereldwijd genoeg op GP niveau mee.

Natuurlijk is er ook genoeg van lage prijsklasse, maar dat heb je bij andere rassen ook.

En de PRE heeft naar mijn mening toch altijd wel wat extra, zeker qua uiterlijk en karakter. Als je daar echt een goede van kan vinden moet je ook (helaas :P ) diep in je buidel tasten.


Ook het niveau van training maakt echt verschil.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:53

Ja zeker, en helemaal als het ook officieel uitgebracht is op een bepaald niveau op wedstrijden in NL.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:28

Blacky94 schreef:
Iemand toevallig verstand van Gelderse paarden/veulens? Heb momenteel wel contact met iemand over een veulen maar ben even benieuwd of de vraagprijs realistisch is.


Gelderse veulens zijn allang niet meer echt goedkoper dan andere warmbloedveulens.
Waarvoor een vraagprijs van 4-5K bij een gezond, netjes veulen doorgaans wel een nette prijs is. De betere veulens zijn snel duurder dan dat.

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 13:37

Ik ga straks ook een veulen verkopen (hij heeft dus helaas een slurfje), maar jeetje wat een prijzen zie ik alweer := ook daarin is een flinke groei zichtbaar := Zie eigenlijk geen prijzen voor fijne warmbloed veulens beneden de 5500,- ik denk wel dat ze aan het einde van de zomer wat zakken in prijs.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 13:43

Dees schreef:
Blacky94 schreef:
Iemand toevallig verstand van Gelderse paarden/veulens? Heb momenteel wel contact met iemand over een veulen maar ben even benieuwd of de vraagprijs realistisch is.


Gelderse veulens zijn allang niet meer echt goedkoper dan andere warmbloedveulens.
Waarvoor een vraagprijs van 4-5K bij een gezond, netjes veulen doorgaans wel een nette prijs is. De betere veulens zijn snel duurder dan dat.

Hmm ja daar was ik idd toch al wel een beetje bang voor. Veulen zit ook wel in de genoemde prijscategorie iig. Gezondheidstechnisch heb ik echter wel even een vraag dus ik stuur je even een PB :)

Mer, ik hoop eigenlijk idd op een kleine daling aan het einde vh seizoen, alhoewel dat niet helpt met het veulen wat ik nu gezien heb :') Voorkeur hier wel echt voor een merrie haha.

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 13:52

Mijn veulen zou perfect zijn geweest als het geen slurfje had ;) nou ja het is niet anders. Blacky ik hoop voor je dat je een leuke deal hebt straks, wel een foto delen dan hoor ;)

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:28

Mer1980 schreef:
Mijn veulen zou perfect zijn geweest als het geen slurfje had ;) nou ja het is niet anders. Blacky ik hoop voor je dat je een leuke deal hebt straks, wel een foto delen dan hoor ;)

Die bonte? Leuk dier idd maar denk dat ie te groot wordt -O-
Heb even tussen je berichten gespiekt naar je merrie/afstamming en ik denk dat hij wel richting de 170 zal gaan of niet? 160-165 is mij eigenlijk groot zat haha. En dan liever nog iets kleiner dan (veel) groter :')

En dankjewel haha! Maar ook als het niks wordt is het geen drama. Kijken we gewoon rustig verder :)

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:38

Blacky94 schreef:
Mer1980 schreef:
Mijn veulen zou perfect zijn geweest als het geen slurfje had ;) nou ja het is niet anders. Blacky ik hoop voor je dat je een leuke deal hebt straks, wel een foto delen dan hoor ;)

Die bonte? Leuk dier idd maar denk dat ie te groot wordt -O-
Heb even tussen je berichten gespiekt naar je merrie/afstamming en ik denk dat hij wel richting de 170 zal gaan of niet? 160-165 is mij eigenlijk groot zat haha. En dan liever nog iets kleiner dan (veel) groter :')

En dankjewel haha! Maar ook als het niks wordt is het geen drama. Kijken we gewoon rustig verder :)



Ik bedoelde eigenlijk perfect voor mij om te houden alleen dat verrekte slurfje :D hij is inderdaad met 1 dag oud 1.05 dus groeicurve +/- 1.70 + hahahaha doelde niet eens op jou, maar heel erg helaas ik wil graag verder in de fokkerij en een hengst past daar niet in. Maar misschien houd ik hem wel hoor, heb gelukkig nog even om te beslissen, ik heb ruimte genoeg...

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:50

Oh haha sorry, dan had ik je verkeerd begrepen :o ik dacht al, mijn wensen had ik hier niet gedeeld toch? :')
Maar als het verder alles is wat je wilde is dat wel heel erg balen ja! Ga je dr terugdekken met dezelfde hengst?

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:57

Blacky94 schreef:
Oh haha sorry, dan had ik je verkeerd begrepen :o ik dacht al, mijn wensen had ik hier niet gedeeld toch? :')
Maar als het verder alles is wat je wilde is dat wel heel erg balen ja! Ga je dr terugdekken met dezelfde hengst?


Ik heb mijn andere merrie al drachtig van hem ;) dus volgend jaar hoe dan ook een 2e kans ;)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:32

Deze foto's is puur om het verschil te laten zien van een renpaard kopen van een gemiddelde handelsstal ( we kennen de schrijnende foto's allemaal wel) of gewoon rechtstreeks van een renstal hier.
Val dus ook als beginnende koper aub niet voor hun zielige, niet kloppende praatjes, want heb er in de afgelopen 1,5 week weer veel te veel ellende van gezien. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.


Afbeelding
Afbeelding

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 00:13

Ik zou er absoluut niets tegen hebben als mijn paarden zo'n conditie hadden als renpaarden bij kyrkelover :D

Die handelsstallen daarentegen, tja, ik snap nog steeds niet hoe ze - excuses voor mijn grove woordkeuze - slachtafval voor 6-8K per stuk verkocht krijgen. Marktwerking blijkbaar :+