Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 240 van de 499 [ 12457 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243 ... 499  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie gaat er op zoek naar een paard?

 
Profiel   

Babootje schreef
c_alsemgeest schreef
Ik vind het alleen maar goed dat mensen die wat onzeker of net niet vlug genoeg zijn geen echt groene paarden nemen.
Ik zie meer ellende van ruiters die zichzelf overschatten en kopen wat ze niet aan kunnen... daar krijg je helaas hele rotte bokken van.


Klopt, daar staan er een hoop van in de handel.

Maar waar gaat het dan mis, vraag ik me af.

Ik ben echt geen topruiter, maar heb nog nooit volledig doorgereden paarden gekocht :=
Helaas wel 1 waar ik na een flinke val niet meer goed mee naar buiten durfde, en 1 die gewoon heel onberekenbaar bleef buiten, maar die waren in de bak wel fijn te rijden.

Lijkt mij meer het gebrek aan begeleiding dan, waar je die 'rotbokken' van krijgt :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 22:16 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
Babootje schreef

Klopt, daar staan er een hoop van in de handel.

Maar waar gaat het dan mis, vraag ik me af.

Ik ben echt geen topruiter, maar heb nog nooit volledig doorgereden paarden gekocht :=
Helaas wel 1 waar ik na een flinke val niet meer goed mee naar buiten durfde, en 1 die gewoon heel onberekenbaar bleef buiten, maar die waren in de bak wel fijn te rijden.

Lijkt mij meer het gebrek aan begeleiding dan, waar je die 'rotbokken' van krijgt :=


Ik heb er nu een van een onzekere ruiter overgenomen als projectje. Een springgefokte KWPNer uit prestatielijn met heel veel bloed, werd door een twijfelende dressuuramazone gereden. Ze heeft er nooit mee gesprongen want voor haar gevoel ging het paard te hard op de hindernis af waardoor zij zich onzeker voelde.

Long story short, het beest kan uit het niets in galop stoppen en met d'r voorbenen omhoog komen, iets engs betekende in het begin ook steigeren en omdraaien of keihard wegrennen. Toen ik haar bij mij opgepakt heb was het alleen maar gezeik met steigeren en wegrennen om de merrie überhaupt naar de "enge" kant van de bak te krijgen. Bij de vorige eigenaar liep ze namelijk enkel in de binnenbak omdat ze in de buitenbak overal van schrok, ik heb die luxe niet dus mevrouw moet het maar slikken :P

Inmiddels hebben we al paar dagen achter de rug zonder dat de merrie een stap verkeerd heeft gezet :o vandaag ook onze eerste springles op vreemd terrein gehad en het ging super :D paardelief snapt nog heel weinig van afstanden enz maar gaat telkens heel fanatiek naar de overkant toe en laat zich daar vrij netjes in begeleiden :) Ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt hoor, maar dat zijn juist de rotbokken waar onzekere ruiters met groene paarden voor zorgen :n

Mijn andere merrie heb ik gekocht met kanttekening dat ze niet geschikt was om langs de weg te rijden, inmiddels loopt ze ook keurig een rondje langs de snelweg :P en alleen naar het strand door de stad heen gaat vrij soepel. Het heeft me aardig wat doorzettingsvermogen gekost (mevrouw kan uitstekend achteruit doordrammen :') ) maar het was het waard.

Ik ben overigens geen bijzondere ruiter maar ik geef het gewoon nooit zomaar op en vind sommige "probleempaarden" stiekem best leuk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 23:40 



 

Ik denk dat de crux hem ook meer zit in onzekerheid dan gebrek aan ervaring. Ook de ervaren jongepaardenruiters hebben immers ooit moeten beginnen — ervaring krijg je alleen maar door het te doen en met de juiste begeleiding, is dat prima, mits je dus niet bang of onzeker bent, want dan gaat het mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 07:22 



 
Profiel   

Ik merk dat er weinig kinderen/volwassene en goed kunnen rijden en vele bang zijn.

Merk dus dat de begeleiding die we vroeger kregen niet meer is wat het nu is

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:01 



 
Profiel   

Ja, maar heel eerlijk. Ik ben nooit eennruiter geweest die op alle gekkenhuizen stapte, maar ook niet bang. Alleen nu wel voorzichtiger omdat mijn lijf slecht geworden is. Heeft dan weer niks met begeleiding te maken. Mijn moeder is tegenwoordig wel banger, maar op haar leeftijd snap ik dat wel. Ze heeft al eens haar rug gebroken en was echt mazzel dat ze niet verlamd is geraakt. Maar ik snap wat je bedoelt, als ik nu de manege ruiters zie, hoe bang zij zijn om te vallen. Vroeger was dat gewoon normaal, het zou sowieso gebeuren. De ouders zijn vaak het bangst en steken kinderen aan. Dat is als begeleider wel lastig.

Maar ik koop dus ook liever een paard die al ingereden is. Hoeft alleen gas, stuur en rem te hebben, de rest kan ik zelf. Maar ik koop liever geen paard bij iemand die het zelf gedaan of geprobeerd heeft. Juist liever 1 die door een professional ingereden is. Iets te veel ellende gezien bij mensen die denken dat ze het zelf wel kunnen.

En het hele stuk vooraf zou ik zelf kunnen, alleen als 1e erop niet. Maar dan heb ik liever 1 waar ik op kan proefrijden vanwege lijf. Kan niet op alles zitten en ik kan ook slecht afstand doen :+


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-06-21 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:05 



 
Profiel   

Wat ik vroeger kreeg was 'hier heb je Bles', die stond dan opgezadeld in de bak klaar en je werd erop geparkeerd. Om vervolgens in een treintje achter de voorste aan te sjokken.

Zadelen leerde ik pas na anderhalf á twee jaar. Echt rijden pas toen ik na een jaar of 7 mijn eerste eigen paard kocht en les nam.
Over gedrag en omgang leerde ik ook pas sinds ik een eigen paard had :=

Vind dit dan best zonde. Oké, ik heb geleerd om op een paard te zitten op de manege, maar ze hadden zoveel meer kunnen doen, zodat je dus mensen leert veilig met paarden om te gaan en netjes te rijden.

Hoor overigens van meer mensen die op de manege begonnen zijn dat ze dit erg jammer vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:05 



 
Profiel   

Redelijk herkenbaar dilan. Hoewel wij iets meer begeleiding kregen in omgang enzo. Ook verplichte theorie enzo.

Huidige stal is qua lessen veel uitgebreider. Daar moet je na een tijdje ook zelf opzadelen, leer je vanaf begin al veiligheid zowel ernaast als erop en zo snel mogelijk uit het treintje. Maar als je begint wel in trein, omdat ze dan te druk zijn met zichzelf om ook te kunnen sturen (wordt geadviseerd om eerst privélessen te nemen, maar moeten ouders wel willen. Als ze dat willen krijgen ze eerst een tijd alleen of met 2 les om beginselen te leren en kunnen daarna dus al snel uit het treintje in andere les)
En heel veel zonder zadel, zonder teugels, beugels en gymnastiek.

Ik heb vroeger geluk gehad. Eerst half jaar privéles, toen normale manegelessen en snel verzorgpony op manege. Was privepony. Daarna pony gehuurd van instructie en moeder die paard had. Dus veel meer begeleiding dan wanneer je die kansen niet krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:11 



 
Profiel   

Mijn parcours was dan weer totaal anders.. altijd op een privéstal gereden. Toen ik echt klein was wel met een brave pony maar vanaf dat je kon stappen draven en galopperen was het, het zadel ligt daar, de pony staat aan het einde van de gang, zoek het uit. Staldeur open, pony in mijn nek :Y) Het is intussen het braafste ponyke ooit en al 28 jaar oud, maar ik zie hem nog steeds niet graag _O- Mijn afkeer van springen komt van hem overigens := Hoe vaak dat ik wenend in de auto heb gezeten omdat ik moest gaan paardrijden wil je niet weten. Maar stoppen? Nooit zelfs aan gedacht dat dat een optie was...

Had tijdje terug gemaild voor een paard, maar die kon niet naar buiten. Nu ik heb ze aan huis, ik ga sowieso over de baan, maar mijn paard was daar in het begin ook echt niet makkelijk mee. Dus ik zei ah komt wel goed hoor. Nee ik verkoop hem niet aan mensen die naar buiten willen. Uh, oke :o? Verder stond hij geadverteerd als doodbraaf en geschikt voor beginners. Raar verhaal :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:15 



 
Profiel   

Wat een raar verhaal? Aan de ene kant eerlijk als het echt gevaarlijk is, aan de andere kant klinkt het raar haha.

En die afkeer voor springen had ik ook door verzorgpony. Die was zo bloedfanatiek dat op mijn niveau we de balkjes samen met hindernis namen en ik er enorm hard afklapte :+ daarna altijd nog wel gesprongen, maar toch spannend en veel paarden die het niet meer mochten vanwege blessures dus dressuurprikker gebleven :') Ik spring mini huppeltjes als afwisseling, tenzij paard echt betrouwbaar is. Op 1 van vorige reed ik wel lessen waar parcours op 1,20 of 1,30 stond zonder angst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:18 



 
Profiel   

Ik snap dat ergens wel hoor. Ik verkocht mijn paard een paar jaar geleden ook met in de advertentie 'niet geschikt voor buitenritten'.

Kreeg veel reacties van mensen die het toch wilde proberen buiten. Heb dan ook gezegd dat ik niet aan hen verkoop. Wilde niet dat ie achteraf toch echt niet fatsoenlijk buiten te rijden zou zijn bij de kopers, en hem dan op MP tegen komen.

Geen idee of zn huidige eigenaresse wel of niet buiten rijdt, maar die heeft 'm gekocht voor de dressuursport. Wellicht dat een rondje buiten met ander paard erbij wel lukt inmiddels, maar hij is dus niet weg gegaan naar iemand die een paard zocht om regelmatig het bos mee in te gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:27 



 

StalNollie schreef
Ik merk dat er weinig kinderen/volwassene en goed kunnen rijden en vele bang zijn.

Merk dus dat de begeleiding die we vroeger kregen niet meer is wat het nu is
Maar het moet tegenwoordig allemaal ✧・゚: *✧・゚:*leuk*:・゚✧*:・゚✧ en ✧・゚: *✧・゚:*toegankelijk*:・゚✧*:・゚✧ zijn (dixit de KNHS), dus daar horen saaie longeersessies om te leren zitten of gewoon even heel bot horen wat je wel en niet goed doet, niet meer bij. In plaats daarvan koop je een rijbroek met siliconen en een zadel waarin je je kont nog geen mm kunt verschuiven, waar je lekker met je knieën tegen je wrongen aan kunt hangen met je tenen in de neus van je paard en je bovenlichaam ongeveer een halve meter achter het zadel. +:)+

MWM: Je hoeft ook geen allround angstige ruiter te zijn. Je zegt zelf al dat je nooit op alle gekkenhuizen stapte, dus op een gegeven moment bereik je toch een punt waarop je je niet meer zeker voelt. Dat punt is bij iedereen anders, en het belangrijkste is dat je op een paard gaat zitten waarbij je niet over dat punt heen gaat. Dat is bij ieder paard belangrijk, maar bij een jong dier nog meer dan bij een wat ouder exemplaar. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:30 



 
Profiel   

Haha Mkango, jonge paarden vind ik dan weer niet spannend. Vorige was stiekem wel een gekkenhuis, of dat kon hij zijn met opstappen. Maar geen probleem, omdat ik dat wist en wist hoe dat te voorkomen. Dat doorrijden vind ik ook niet spannend en ik heb ook dingen gedaan die anderen echt te riskant vonden, maar ik wist dat het kon. Ik wilde alleen niet op de manegeponys die erom bekend stonden af te gaan en altijd iemand eraf te gooien. Zulke gekkenhuizen bedoelde ik.

Ik ben nu voorzichtiger omdat vallen voor mij flinke gevolgen kan hebben. Dat punt kan dus veranderen en weet je niet altijd van te voren. Ik denk nu dus iets meer na. Mijn hele ding is dat het niet perse begeleiding hoeft te zijn, maar ook ervaringen. Moeder worden hoor je vaak of ernstige vallen. Dat is niet iets nieuws, maar ik snap ook wat er bedoeld wordt, want ik zie ook wel veranderingen maar dan vooral vanuit ouders nu waardoor kinderen ook angstiger worden. Vroeger mochten bij ons de ouders zich er niet mee bemoeien en niks zeggen als wij vielen, liever zelfs in kantine zitten en niet aan de kant staan. Dat loste instructie op en je moest dusnook meteen er weer op. (En door die mentaliteit ben ik met gebroken stuitje weer opgestapt later :') )

Edit, maar goed. Ik ga dus niet als 1e op een paard zitten met inrijden. Zodra ze ruitermak zijn en een beetje gas stuur en rem neem ik over. Ik ben het juist eens dat je zulke dingen niet moet doen als je jiet zeker ben en mensen zouden daar meer over na moeten denken. Ook om het eerlijk te houden voor paard. Van zo'n jonkie afvallen of enorm gespannen zijn kan het echt wel een nare ervaring maken voor ze

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:39 



 
Profiel   

Ik maak me dan wel schuldig aan de siliconen zit. Al heb ik vorig jaar op vakantie ervaren dat ik ook prima kan blijven zitten zonder :+

Had vroeger altijd die rijbroeken zonder siliconen of leren zit. Weet niet eens of dat 20 jaar geleden al een ding was.

Overigens is siliconen zit + zadel met suéde zitting dus echt een baggercombi :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:42 



 
Profiel   

Als je die kindjes ook ziet in beginners lessen...
Doodbrave pony, cap (tot hier prima.)

Maar allemaal in een bodyprotector die altijd "op de groei" gekocht is.
Waarom? Zo leer je kinderen toch ook dat het onveilig is.
Sowieso hebben ze in die vaak goedkope en te grote bodyprotectors geen enkele bewegingsvrijheid of mogelijkheid om gevoel van rijden te ontwikkelen.

Heb je een stoute pony, oké maar wel passend materiaal.
Ga je springen als gup? Prima...

Maar waarom zo overdreven als je op een pony zit die letterlijk niks doet. Is het een verzekering kwestie? Geen idee? Ja er af vallen kan altijd...
Daar kregen wij vroeger val-les voor. Dan leer je hoe je moet vallen en wordt je ook weer zekerder.
Zonder zadel rijden, spelletjes doen... plezier en vertrouwen kweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:49 



 
Profiel   

Mkango schreef
Ik denk dat de crux hem ook meer zit in onzekerheid dan gebrek aan ervaring. Ook de ervaren jongepaardenruiters hebben immers ooit moeten beginnen — ervaring krijg je alleen maar door het te doen en met de juiste begeleiding, is dat prima, mits je dus niet bang of onzeker bent, want dan gaat het mis.


Exact, maar de discussie is begonnen met een opmerking over onzekere ruiters die puur vanwege de stijgende prijzen (te) jonge, (te) groene paarden kopen, er werd niets gezegd over onervaren ruiters. En onzekere iemand op een groen paard kan behoorlijk veel schade aanrichten, zo leren die paarden om situaties buiten hun comfort zone zelfstandig op te lossen en dat is het tegenovergestelde van wat je van een betrouwbaar rijpaard verwacht :)

Ervaring moet je ergens opdoen inderdaad, ook met jonge paarden.

Ik ben zelf ooit op een waardeloze Poolse manege begonnen, destijds hadden ze niet eens echte caps :P zodra je zelfstandig kon sturen (na een lesje of 10? 15? ) werd je zonder enige begeleiding gelaten en mocht je zelf alles uitzoeken. We hebben daar zelfs wat jonge paarden zadelmak gemaakt :')
Vervolgens ben ik overgestapt op privé lessen en daarna kreeg ik vrij snel een eigen paard, sindsdien enkel nog maar gesprongen. Mijn zit en hulpen werd nauwelijks aandacht aan besteed en na enkele jaren is springen eng geworden door het gevoel van gebrek aan controle, dat krijgt men nou eenmaal met zulke gebrekkige aanpak. De balken hingen namelijk op liefst 125cm hoogte terwijl ik enkel door het midden van trekken en plukken door de baan kon navigeren :+

Maar goed, van die angst ben ik inmiddels vanaf dankzij goede instructie en mijn allerliefste merrie. Door mijn hobbelige ruitercarriere heb ik tenminste aardig veel vertrouwen dat ik op het paard blijf zitten wat die dan ook verzint :P


Mkango schreef
StalNollie schreef
Ik merk dat er weinig kinderen/volwassene en goed kunnen rijden en vele bang zijn.

Merk dus dat de begeleiding die we vroeger kregen niet meer is wat het nu is
Maar het moet tegenwoordig allemaal ✧・゚: *✧・゚:*leuk*:・゚✧*:・゚✧ en ✧・゚: *✧・゚:*toegankelijk*:・゚✧*:・゚✧ zijn (dixit de KNHS), dus daar horen saaie longeersessies om te leren zitten of gewoon even heel bot horen wat je wel en niet goed doet, niet meer bij. In plaats daarvan koop je een rijbroek met siliconen en een zadel waarin je je kont nog geen mm kunt verschuiven, waar je lekker met je knieën tegen je wrongen aan kunt hangen met je tenen in de neus van je paard en je bovenlichaam ongeveer een halve meter achter het zadel. +:)+
:P


Ik werd met proefrijden vaker door verkopende dressuurruiters gevraagd hoe ik dat durf, met zo'n plat springzadel rijden waar ik niet in klem zit :D :+ persoonlijk vind ik die opsluitende dressuurzadels juist veel enger. Niet elk dressuurzadel is zo'n kooi, ik doel alleen op die horrordingen met enorme wrongen waardoor je enige bewegingsvrijheid ontnomen wordt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:52 



 

Blacky94 schreef
Iemand toevallig verstand van Gelderse paarden/veulens? Heb momenteel wel contact met iemand over een veulen maar ben even benieuwd of de vraagprijs realistisch is. Het is niet exorbitant hoog ofzo, maar twijfel daarnaast zelf ook nog of ik niet liever een twee-jarige (of jong, bij voorkeur nog onbeleerd) dier wil kopen... Vind dat toch ook wel een beetje spannend hoe dat straks qua karakter nog moet uitgroeien. En daarnaast moeten ze sowieso eerst nog maar eens 3 worden natuurlijk... Keuzes, keuzes... :')


Heb je het veulen gekocht?

En tip: in de online kwpn veulenveilingen zit ook geregeld een Gelderse! Voor heel normaal geld heb je dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 09:06 



 
Profiel   

Ik krijg zere knieën van dressuurzadels met teveel wrong :+

Die te grote bodyprotectors vind ik ook altijd apart.
Ik ging zo'n ding pas gebruiken toen ik voor stage op groene paarden moest stappen. En was altijd blij als ik ze na een aantal keer achterwege kon laten :=

Maargoed, om bij de discussie te blijven om een jong paard te kopen. Als ik een jaarling koop, ben ik tegen zn 4e jaar net zoveel kwijt aan aanschaf- en stallingskosten dan aan een beleerd paard. Dus daar hoef ik het niet voor te doen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 09:21 



 
Profiel   

Babootje schreef
c_alsemgeest schreef
Ik vind het alleen maar goed dat mensen die wat onzeker of net niet vlug genoeg zijn geen echt groene paarden nemen.
Ik zie meer ellende van ruiters die zichzelf overschatten en kopen wat ze niet aan kunnen... daar krijg je helaas hele rotte bokken van.


Klopt, daar staan er een hoop van in de handel.


Dilan93 schreef
Maar waar gaat het dan mis, vraag ik me af.

Ik ben echt geen topruiter, maar heb nog nooit volledig doorgereden paarden gekocht :=
Helaas wel 1 waar ik na een flinke val niet meer goed mee naar buiten durfde, en 1 die gewoon heel onberekenbaar bleef buiten, maar die waren in de bak wel fijn te rijden.

Lijkt mij meer het gebrek aan begeleiding dan, waar je die 'rotbokken' van krijgt :=


Zoals c_Alsemgeest zegt: Het gaat mis bij zelfoverschatting van de ruiter/amazone.

Om een jong paard op te leiden moet je:
a. Niet bang zijn
b. Consequent zijn in de omgang met het paard en het rijden

Een jong paard is nog een "ongeleid projectiel". Zonder balans, zonder gas of rem. Om een paard wat te kunnen leren moet je zelf ervaren zijn. Ongeacht of het paard dominant is of een angsthaas moet je als ruiter de leiding nemen. Daar gaat het meestal mis. Als je als ruiter te terughoudend bent krijgt het paard geen vertrouwen en denkt het dan maar zelf te moeten doen wat ie het beste vindt. Die opleiding begint al aan de hand. Ho is ho en niet pas na 3 passen. Stilstaan op de poetsplaats, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 10:13 



 
Profiel   

En naar voren... alleen naar voren.
Ik zie er zo veel die wat banging zijn, beestje gaat hard uit onbalans, mooi rechtstellen en naar voren gaan helpt dan, ook al ga je even hard.

In plaats daarvan gaan ze terug werken, vasthouden. Beestje verliest balans, heeft moeite en maakt een sprongetje om balans te zoeken of ontploft op den duur... uit frustratie of onzekerheid.
Ruiter wordt banger, gaat meer terug rijden en beestje gaat vaker ontploffen...
Paar weken later is het een rot-purd die in training wordt gezet als hij geluk heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 10:31 



 

c_alsemgeest schreef
En naar voren... alleen naar voren.
Ik zie er zo veel die wat banging zijn, beestje gaat hard uit onbalans, mooi rechtstellen en naar voren gaan helpt dan, ook al ga je even hard.

In plaats daarvan gaan ze terug werken, vasthouden. Beestje verliest balans, heeft moeite en maakt een sprongetje om balans te zoeken of ontploft op den duur... uit frustratie of onzekerheid.
Ruiter wordt banger, gaat meer terug rijden en beestje gaat vaker ontploffen...
Paar weken later is het een rot-purd die in training wordt gezet als hij geluk heeft.
Die ruiters zijn vooral leuk als ze achter jou aan moeten rijden. :x En dan een ander de schuld geven als ze niet wachten. Nee vriend, ik zit ook op een baby en heb er nog een achter me, ik kán niet vijf minuten stilstaan tot jij eindelijk aangesloten bent in je slakkentempo omdat je te schijterig bent om het dier gewoon naar voren te rijden.

(NB: 800m eerder zat er nog geen lengte tussen hem en zijn voorganger, we gingen niet hard, want baby’s, en toch presteerde hij het om zo’n 100-150m achter ons te eindigen en ook echt 0 inspanning om aan te sluiten terwijl ik m’n best deed om zo langzaam mogelijk te stappen zodat hij de kans kreeg om aan te sluiten. Topjockey. :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:04 



 
Profiel   

Mkango schreef
c_alsemgeest schreef
En naar voren... alleen naar voren.
Ik zie er zo veel die wat banging zijn, beestje gaat hard uit onbalans, mooi rechtstellen en naar voren gaan helpt dan, ook al ga je even hard.

In plaats daarvan gaan ze terug werken, vasthouden. Beestje verliest balans, heeft moeite en maakt een sprongetje om balans te zoeken of ontploft op den duur... uit frustratie of onzekerheid.
Ruiter wordt banger, gaat meer terug rijden en beestje gaat vaker ontploffen...
Paar weken later is het een rot-purd die in training wordt gezet als hij geluk heeft.
Die ruiters zijn vooral leuk als ze achter jou aan moeten rijden. :x En dan een ander de schuld geven als ze niet wachten. Nee vriend, ik zit ook op een baby en heb er nog een achter me, ik kán niet vijf minuten stilstaan tot jij eindelijk aangesloten bent in je slakkentempo omdat je te schijterig bent om het dier gewoon naar voren te rijden.

(NB: 800m eerder zat er nog geen lengte tussen hem en zijn voorganger, we gingen niet hard, want baby’s, en toch presteerde hij het om zo’n 100-150m achter ons te eindigen en ook echt 0 inspanning om aan te sluiten terwijl ik m’n best deed om zo langzaam mogelijk te stappen zodat hij de kans kreeg om aan te sluiten. Topjockey. :') )

Heeel irritant want vervolgens als je pech hebt ontploft de hele boel. NECKSTRAP :P
Ik zeg altijd maar zo als je vooruit gaat hebben ze ook minder kans voor gekke fratsen. Als ze niet lopen DAN word ik bang :(

En ik denk inderdaad zoals jij zegt dat het hem niet per se in ervaring zit, maar meer in durf.
Ik heb nu de laatste tijd best wel wat paarden verkocht. De meeste in de categorie jonge paarden. Dit aan ruiters met wisselende ervaring. Wat zij allemaal wel hadden was genoeg durf. Ik heb het dan niet over mensen die nergens bang voor zijn, maar gewoon leiding durven geven en voorwaarts rijden.
Echter ook mensen gezien met bergen aan ervaring, maar wel angstig. Nou dat gaat hem echt niet worden en vroeg of laat gaat het dan mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:18 



 
Profiel   

Daarom staat niet bang zijn ook op 1. bij mij.
Maar zeker ook is ervaring belangrijk. Jonge paarden hebben belang bij een consequente en betrouwbare aanpak. Heb je die ervaring nog niet dan toch in ieder geval goede begeleiding erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:49 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Ik zeg altijd maar zo als je vooruit gaat hebben ze ook minder kans voor gekke fratsen. Als ze niet lopen DAN word ik bang :(

En ik denk inderdaad zoals jij zegt dat het hem niet per se in ervaring zit, maar meer in durf.
Ik heb nu de laatste tijd best wel wat paarden verkocht. De meeste in de categorie jonge paarden. Dit aan ruiters met wisselende ervaring. Wat zij allemaal wel hadden was genoeg durf. Ik heb het dan niet over mensen die nergens bang voor zijn, maar gewoon leiding durven geven en voorwaarts rijden.
Echter ook mensen gezien met bergen aan ervaring, maar wel angstig. Nou dat gaat hem echt niet worden en vroeg of laat gaat het dan mis.


Volgens mij bestaan er geen (of in ieder geval nauwelijks) mensen die echt nergens bang voor zijn. Het is meer dat je het wel moet durven om je paard naar voren te laten lopen en niet vastklampen uit angst, en daar gaat het vaak mis. Als de ruiter de leiding niet durft te nemen om het paard vooruit te sturen en in de voorwaartse beweging te begeleiden dan krijgt men van die ongeleide projectielen die zelf beslissen waar ze wel en niet heen gaan :+

Ik ben ook van de mening dat paarden pas gevaarlijk worden als ze niet lopen, dan kunnen ze elke kant op inclusief zichzelf achterover laten vallen en daar ben ik wel aardig bang voor :') terwijl gekke fratsen in beweging simpelweg makkelijker zijn om uit te zitten.

Even on topic, worden er nog paarden gekocht? Ik heb het idee dat het aanbod steeds aan het krimpen is, zou het aan vakantieperiode liggen ofzo? Ik ben onlangs degelijk verslaafd aan dagelijks mp scrollen :P en zie daar helemaal niets interessants tussen qua basissportpaarden :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:53 



 
Profiel   

Wij pauzeren even ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:58 



 

Ik wacht tot de volgende veiling op 7 juli. :)) Heb een leuke Iffraajdochter op het oog.
Als er trouwens mensen zijn die paarden van The Queen willen kopen, of Prins Charles, grijp je kans. *D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 240 van de 499 [ 12457 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243 ... 499  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen