Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 72 van de 503 [ 12568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wolf, Nl, Be, Du

 
Profiel   

Honden inzetten op zich is geen probleem, echter de andere helft van het verhaal wordt verzwegen. Immers wolf afschieten die je vee bedreigd en in confrontatie is met je (beschermings)honden is verboden. En gezien hoe beschermd de wolf is, zal er ook nog wel een onderbouwing te maken zijn om kuddebewakingshonden als verstoring neer te zetten en dus te verbieden, naast het in gevaar brengen van de honden gezien de taak waar ze voor ingezet worden. Hele verhaal is linksom of rechtsom zo krom als een hoepel en er zijn enkel verliezers (incl. wolf zelf die stomweg geen geschikt territitorium heeft ivm geen wild genoeg, want wild vertrekt als de jachtdruk te hoog is door teveel wolven in natuurgebied).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:41 



 
Profiel   

En wie leert die killers dat onze honden geen wolven zijn? De gemiddelde x kaukaas gaat echt net achter 60 cm stroomdraad blijven.... Worden ze enkel ingezet in gebieden waar je met hond niet welkom bent of gaan mensen ruim voordien zeer goed gewaarschuwd worden dat hun hind beter uit dat gebied kan blijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 16:01 



 
Profiel   

Mirranda schreef
Citaat
Vorig jaar las ik dat een boer in Spanje er van de 9 nog maar 4 over had. Hij is gestopt met boeren.


Heel begrijpelijk maar bijzonder triest en zorgelijk.
Als alle veeboeren hun bedrijf aan de wilgen hangen dan blijft van de voedselvoorziening ook weinig over.
Dit is natuurlijk precies waar de "groene" rakkers (speelt in de hele EU) naartoe willen, dus die ueberbeschermde wolf komt hen goed uit. Dat velen hun bestaansrecht (gezinnen) daarmee verliezen wordt niet gezien. En tevens zorgelijk doordat we nu met de watersnood in DE/NL/BE maar zien wie de redders in nood zijn. Geen boeren zijn ook geen machines in gevallen van nood.

Maar goed, dat off-topic, maar uiteindelijk heeft het wel invloed daarop :o



Mag ik als groene rakker even kosten hierover :r . Wat een nare post.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:31 



 
Profiel   

Met al die eigenwijze mensen in de natuurgebieden kun je er op wachten dat er met deze HR honden ongelukken komen. Dan is de eigenaar opeens aansprakelijk. En daar gaat het dus al mis in Nederland. Een land waarin alles altijd tot in de puntjes geregeld moet zijn en waar elk incident leidt tot een berg papierwerk. Een land waarin alles verzekeringstechnisch tot in den oneindige wordt uitgekauwd en waarin je het zo gek niet kan bedenken of er wordt wel een berg administratie van gemaakt. Waarin een sportvisser met een plastic speelgoedcatapultje strafbaar is. En waar een busje berenspray zwaar illegaal is En tegelijkertijd willen ze hier nu wilde natuur hebben. Waarin gevaarlijke honden schapen moet beschermen.

Laat me niet lachen. Nederland is helemaal niet capabel voor dit soort natuurprojecten. Bij het eerste de beste incident met deze HR honden schreeuwt de politiek al moord en brand. Laat Nederland nu eindelijk eens erkennen dat wij als pennenlikkers landje helemaal geen echte natuur waard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:48 



 
Profiel   

Dat dus idd want stafford achtigen zijn velen bang van gezien hun reputatie hier in NL echter weinig die beseffen dat deze kudde bewakers nog heftiger zijn. Stafford achtigen vaak puur dier gericht en bij veel opgebouwde frustraties ook mens gericht agressief. Deze kudde bewakers zijn beiden in 1 zinder bijkomende frustraties en vele malen groter en sterker....

Vacht isoleert enorm, ook tegen stroom. De sint bernard vroeger van mijn buren lag vaak heerlijk tegen stroomdraad aan te slapen en daar stond echt stroom op. Enkel zijn neus en kop hield hij er zorgvuldig bij weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 20:04 



 
Profiel   

Je kotst maar een eind weg Pien, maar ik vind de hele ontwikkeling in de EU (dus niet enkel NL) gewoon zorgelijk. Het is absoluut offtopic, maar boeren verdwijnen, windmolens, zonneparken, huizen verschijnen vind ik zorgelijk. En in dat opzicht komt het de groene partijen enorm goed uit als de wolf daarin een handje helpt ;)

Ontopic: Let's talk aboout wolves again :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:25 



 
Profiel   

Nou Pien, je doet er nogal laatdunkend over. Er zijn al heel veel kleinschalige boeren gestopt, omdat keer op keer je dieren verliezen er in hakt, zowel emotioneel als financieel.
Juist de boeren die de dieren natuurlijk houden, met veel ruimte buiten, lopen de zwaarste klappen op.
Zo onschuldig is dit pro wolven beleid niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:55 



 
Profiel   

Mirranda schreef
Je kotst maar een eind weg Pien, maar ik vind de hele ontwikkeling in de EU (dus niet enkel NL) gewoon zorgelijk. Het is absoluut offtopic, maar boeren verdwijnen, windmolens, zonneparken, huizen verschijnen vind ik zorgelijk. En in dat opzicht komt het de groene partijen enorm goed uit als de wolf daarin een handje helpt ;)

Ontopic: Let's talk aboout wolves again :)


Dat is niet groen, dat is "rechts doet groen". Dat is echt heel wat anders!

On topic: naast de wolf hebben we zometeen nóg een probleem, de hond die de kudde moet verdedigen tegen de wolf. Alleen maar kortetermijn- denken helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 23:24 



 
Profiel   

sterregoud schreef
Nou Pien, je doet er nogal laatdunkend over. Er zijn al heel veel kleinschalige boeren gestopt, omdat keer op keer je dieren verliezen er in hakt, zowel emotioneel als financieel.
Juist de boeren die de dieren natuurlijk houden, met veel ruimte buiten, lopen de zwaarste klappen op.
Zo onschuldig is dit pro wolven beleid niet.


Sterregoud dan heb jij mij totaal niet begrepen. Ik vind dat het hele wolvenbeleid op de schop moet en ik ben het totaal niet eens met de beschermde status van de wolf in Europa. Mijn reactie ging erover dat Groen Links ze onder uit de zak kreeg met de woorden dat het huidige wolvenbeleid koren op de molen is van Groen Links. Die vond ik om te kotsen.
Ik zelf heb veel boeren als vrienden en zelfs in mijn familie, het beleid van de overheid is enorm zwalkend en bijna onmogelijk te noemen voor de boeren (de verhalen ken ik van bij de wijn onder het eten ) . Ik heb er zoveel respect voor. Ik vind het een prachtig vak, zeker als het om de kleinere boeren gaat die ook nog zo goed mogelijk voor het milieu proberen te zijn zoals bv waar we hier wonen. Er zijn hier zoveel vogels, roofvogels, vlinders etc. Dit is dankzij het beleid van de boeren die weinig spuiten en dan zijn ze hier niet eens biologisch. Dat is echt heel streekgebonden, want in de Ariège waar mijn vriendin woont, daar zagen wij bijna geen roofvogels wat waarschijnlijk komt volgens de bewoners daar dat de boeren meer spuiten.

Dus Groen Links zo koppelen aan die willen de boeren weg dus is het beleid rondom de wolf koren op hun molen, dat zie ik totaal anders en ik weet dat veel mensen die Groen Links stemmen dat ook anders zien. Daar ging mijn kots smiley over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 06:50 



 
Profiel   

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20210727_94440558

Jaja je staat voor raadsel hoe wolven aan schapen komen die achter draad staan en waar honden bij wonen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:18 



 
Profiel   

joh...echt.....
Mensen die niet hun kop in het zand steken hebben minder raadsels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:21 



 
Profiel   

Op het bericht wat Bloemetje75 deelt, maar dan zonder abonnement leesbaar:

België ❗️
Wolven slaan opnieuw toe in Helchteren: 6 dode schapen en 4 ernstig verwond
Op het militair domein van Helchteren zijn 6 schapen gedood door een of meerdere wolven. Vier schapen raakten ernstig gewond en nog eens 4 zijn vermist. "Daar vrees ik het ergste voor", zegt herder Johan Schouteden.
De kudde stond binnen een wolfproof omheining❗️
"De boswachter had die gisterenochtend nog helemaal gecontroleerd en alles was in orde, maar toch zijn ze er op een of andere manier in geraakt", zucht Schouteden.
De wolven hadden de schapen vrijdagochtend al in het oog❗️
"Toen Toon de schapen vrijdagochtend van de boerderij naar het militair domein bracht, heeft een wolf de kudde gevolgd, hij had bijna een schaap te pakken, we hebben de kuddebeschermingshonden er moeten op loslaten om die wolf af te schrikken. En dan nog bleef hij hen volgen op 50 meter afstand.
De herders hebben grote Spaanse honden, om hun kudde te beschermen. "We hadden er 4, maar enkele weken geleden is een van onze honden vergiftigd.
<<De kudde van 700 schapen was aan het grazen binnen een omheind raster, op het militair domein. Maar toen herder Toon Schouteden de kudde ging ophalen gisterenavond zag hij dat een groot deel van de kudde buiten het raster stond te wachten, samen met een kuddebeschermingshond. "Toen wist hij meteen dat er iets mis was", vertelt zijn vader Johan Schouteden aan Radio 2 Limburg. "Hij is dan naar de rest van de kudde gegaan en vond meteen al 2 dode schapen. Ik ben dan mee gaan helpen zoeken, en dan hebben we nog eens 2 dode schapen ontdekt. Maar omdat het donker was hebben we onze zoekactie toen moeten stoppen."
Deze voormiddag de herder samen met enkele militairen nog eens tweede dode schapen gevonden. "En de luchtpijp van een van de gewonde schapen is doorboord, dus dat gaan we ook nog moeten laten inslapen."
De kudde stond binnen een wolfproof omheining. "De boswachter had die gisterenochtend nog helemaal gecontroleerd en alles was in orde, maar toch zijn ze er op een of andere manier in geraakt", zucht Schouteden. De wolven hadden de schapen vrijdagochtend al in het oog. "Toen Toon de schapen vrijdagochtend van de boerderij naar het militair domein bracht, heeft een wolf de kudde gevolgd, hij had bijna een schaap te pakken, we hebben de kuddebeschermingshonden er moeten op loslaten om die wolf af te schrikken. En dan nog bleef hij hen volgen op 50 meter afstand."
Enkele weken geleden werd een van onze kuddebeschermingshonden vergiftigd
De herders hebben grote Spaanse honden, om hun kudde te beschermen. "We hadden er 4, maar enkele weken geleden is een van onze honden vergiftigd. Blijkbaar heeft iemand daar gif gegooid om de wolf weg te krijgen en een van onze honden heeft van dat vergif gegeten en is daar aan gestorven." Natuur en Bos heeft een PV opgesteld tegen onbekenden. De burgemeester van Houthalen-Helchteren heeft een nieuw overleg met Natuur en Bos gevraagd in september.
Johan Schouteden wil subsidies voor extra honden. "Die honden kunnen de wolven nooit de baas, en ze zijn na een dag werken ook heel moe. We laten daarom ook elke dag 1 hond rusten. Die zijn zo vermoeid, volgens mij dagen die wolven die honden constant uit rond de omheining. Omdat er meer wolven zijn, hebben we ook meer honden nodig, denk ik."
De herder voelt zich stilaan machteloos tegen de roedel wolven. "Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) raadt ons nu aan om een toeter of een alarmpistool te gebruiken om de wolven schrik aan te jagen. Maar je kent hier het militair domein ook. Hier schieten de F-16's er op los, die laten bommen vallen, DOVO laat hier soms bommen ontpoffen. Dat is soms zo luid dat de pannen hier van het dak aframmelen. Een wolf geeft niets om geluid.">>
https://www.vrt.be/.../wolven-slaan-opn ... e-in.../...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:28 



 
Profiel   

Heel heel heftig verhaal. En zo verdrietig!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:33 



 
Profiel   

Naar mijn mening een totaal voorspelbare ontwikkeling. In andere landen blijkt het ook niet mogelijk om kuddes schapen (en geiten en koeien) te beschermen tegen de wolvenroedels. Niet met hekwerken, niet met speciaal getrainde honden. Een roedel wolven laat zich niet makkelijk afschrikken, past zich makkelijk aan en wolven zijn natuurlijk absurd intelligent. Die vinden echt wel een manier om bij het door hen gewenste eten te komen.

In de Alpen is het nu zo ver dat meer en meer herders hun kuddes naar het dal halen omdat het verlies op de alm te groot is en ze zo niet verder kunnen omdat ze hun kuddes in de bergen niet kunnen beschermen. Geen houdbare situatie, want dat betekent dat ze nu al moeten beginnen aan hun wintervoorraden, terwijl het in de bergen vol staat met geschikt eten voor hun dieren. Met name een aantal kleinere boeren zijn daardoor al gestopt. Hierdoor gaan bepaalde streekproducten verloren. Het is te verwachten dat meer boeren zullen volgen.

Er wordt aangeraden 24/7 bewaking bij de kudde te hebben in de vorm van mensen. Dat heeft in Roemenië al geleid tot de dood van één van de bewakers, zij het dat hij gedood is door een beer en niet door een wolf (de beer is ook onderdeel van rewilding). In de Alpen en de streken daar omheen loopt het met beren dus ook al uit de hand. Zij breken zelfs schuren open om bij hun prooi te komen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:53 



 
Profiel   

@Mac: Klopt helemaal en daarnaast worden normaal gezien de almen door het grazende vee onderhouden (grote machines kunnen er vaak niet komen voor onderhoud).
Als dat niet meer gebeurt dan heeft dat op termijn hele grote gevolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:16 



 
Profiel   

Oprechte vraag: welke grote gevolgen hebben we het dan over?
Behalve dat de almen dan niet meer gebruikt kunnen worden voor landbouwdoeleinden?
Ik neem aan dat de natuur het weer overneemt als er niet wordt begraasd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 11:57 



 
Profiel   

Mijn gok : brand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:01 



 
Profiel   

Als er geen vee meer graast is het al geen alm meer :)
En brand kun je overal krijgen, niet alleen in onbegraasd land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:48 



 
Profiel   

Almen verbossen als er geen vee graast (lees: onderhoud wordt gepleegd) en dat is niet wenselijk gebleken.
Maar vele boeren houden hun vee nu beneden, of ze halen hun kudde alweer terug van de alm na een aanval. Ze worden niet gehoord en krijgen enkel maar mee dat ze hun vee dan maar moeten beschermen. Je kunt je misschien voorstellen dat dat daar nog een stuk lastiger is (alles schuin, rotsgrond, natuurlijke watervoorziening).
Uiteindelijk zal de wolf zich ook verplaatsen naar de plek waar zich vee bevind en de bewoonde wereld betreden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 13:34 



 
Profiel   

Als je wat in de Alpen rondwandelt zie je dat ze al een oplossing gevonden hebben. Schapen in een omheining van verplaatsbare schrikdraadnetten en een paar herdershonden, type Pyreneese berghond, erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 13:59 



 
Profiel   

Als je even de berichten wat hoger op deze pagina leest, zie je dat het dus niet zo'n geweldige oplossing is. Ik ken trouwens nog meer voorbeelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:05 



 
Profiel   

Je kan natuurlijk focussen op de keren dat iets misloopt en al de keren dat het wel goed gaat negeren.
Het is niet omdat er een paar wolven opdagen dat de Alpen om zeep zijn.
De boeren hebben zich al altijd aangepast aan veranderende omstandigheden en zullen dat blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:14 



 
Profiel   

Ja maar hier mogen ze niets meer....
Dat was jaren terug wel anders.

Wat denk je in die landen waar het uitgestrekter is dan hier dat een te tamme wolf blijft leven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:17 



 
Profiel   

Klopt @Sclimpre, maar ik heb over iets teveel keren gehoord dat het niet goed ging. Komt voor mij persoonlijk bij dat ik het niet ethisch vind.
Dat de Alpen niet om zeep gaan ben ik met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:19 



 
Profiel   

Als het niet goed gaat is dat altijd verdrietig.
Maar in het verhaal van Helchteren, is het toch echt de fout van de mens. Moedwillig dieren vergiftigen is gewoon misdadig. Of het vergif nu voor de honden of net voor de wolven bestemd was, in beide gevallen is het bijzonder laag.
En 4 honden gaan nooit een kudde van 700 schapen afdoend kunnen beschermen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 72 van de 503 [ 12568 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen