Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Jeika schreef
Leuk topic dit, mag ik ook meepraten? Ik heb sinds bijna 2 maanden een 4 jarige konik ruin genaamd Kasper. Hij is al zadelmak maar bouwt wel gauw spanning op en is onder het zadel nog wat onzeker. Op wandeling vindt hij bijna niks eng maar zodra je erop zit heeft hij toch veel meer steun nodig, dus daar werken we aan! Ik ben van plan hem 3 keer per week te rijden en tussendoor longeren of lekker wandelen oid. Eergisteren is zijn zadel aangemeten. Hij vond het reuze spannend in het begin, maar hij deed het supergoed. Hij had 7 weken geen zadel opgehad dus het was even wennen. [ [url=m/07rSyW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een mooi dier! Fijn dat het gelukt is een zadel aan te meten, dan kun je aan de slag.

De mijne wordt ook dik... ik vind het een must dat hij 24/7 buiten staat, maar moet wel aan gewichtsmanagement gaan doen :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:36 



 
Profiel   

Zou ik ook mogen meepraten? Ik heb een zelfgefokte ijslandse merrie van bijna drie (26 juli wordt ze 3). Inrijden is pas voor als ze 4 jaar oud is, maar ik zou wel stilaan wat zaken willen oppakken zoals wandelingetjes buiten aan de hand.

Tot nu toe heeft ze altijd thuis in de groep gestaan. Ze kent wel halster, hoefsmid, ontworming, ... maar verder nog zo groen als gras.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:11 



 
Profiel   

Wat leuk, tuurlijk mag je meepraten!
Leuk dat je haar bij huis hebt.

Mijne heeft wel echt een abonnement op groene leem trouwens. Steeds overal wondjes, wat hij allemaal uitvreet… geen idee….
Gisteren zag ik hem ook wat schuren. Denk dat z’n systeem wat vol zit na verhuizing en castratie en bijbehorende stress en voedingsveranderingen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 19:04 



 
Profiel   

Vorige week te horen gekregen dat mn hoefsmid per direct zn werkzaamheden als smid neerlegt. Was super tevreden, ook hoe hij geduld had met mn jonkie. Beest reageerde super op hem en eigenlijk ging hij gewoon mee als een gewoon paard. Alsof ie nooit anders had gedaan terwijl toen ik hem kocht de hoeven niet opgetilt konden worden nog.

De zoektocht naar een andere hoefsmid is echt drama. Ik wist al dat er geen smeden waren die nieuwe klanten aannemen maar ik was altijd heel blij met mijn eigen smid maar nu toch halsoverkop een ander moeten zoeken. Na 30 berichten dat ze geen nieuwe klanten aannemen eindelijk toch een afspraak kunnen maken met een smid. Hopelijk is ie kundig en geduldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 22:33 



 
Profiel   

Nou dat hoop ik ook voor je, ik zou ook helemaal onthand zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 23:59 



 
Profiel   

Mag ik hier ook meepraten?

Heb sinds mei een Fries x Haflinger van februari 2020, bijna anderhalf dus.
Hij staat nu dus lekker met twee leeftijdsgenoten in de wei, krijgt veel knuffels en af en toe even voetjes optillen/borsteltje erover/halster om en paar passen meelopen zodat hem dat gewoon blijft voor het geval het eens nodig is (smid, dierenarts).
Lijkt me leuk om iedereens pad met de jonkies te volgen. :D

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 01:09 



 
Profiel   

Wat een leuk ding en echt al lekker “ barok” ook.
De mijne is net 2 maar echt nog schriel.
Geef m nu Vitalbix breed and grow, paar keer per week Vitalbix mash, en nog wat fibremix.
Hij mag wel wat ronder worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 10:21 



 
Profiel   

Mooie kruising! Wat is hij groot, groter dan mijn driejarige Arabier denk ik.
De mijne krijgt Vitalbix Daily Complete, enkel vitaminen en mineralen dus. Weet niet eens of hij het nodig heeft, doe het voor de zekerheid. Hij vindt het een lekker brokje, dus het is ook een beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:01 



 
Profiel   

Mooie kruising! Het beste van allebei :j
De mijne krijgt ook de Breed & Grow met een halve schep luzernebrok. Zij mocht ook wat voller worden. Dat werkt tot nu toe goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:05 



 
Profiel   

Week je die?
Of geef je die zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:12 



 
Profiel   

Nee die geef ik zo. Zijn kleine brokjes geperste luzerne. Dan hoef je minder te geven als losse luzerne om hetzelfde volume te bereiken zeg maar. Zijn van Hartog. Ik geef ze ook als snoepjes. Ze vindt ze erg lekker :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:17 



 
Profiel   

Ga ik ook eens naar kijken dan mocht t nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:23 



 
Profiel   

Ja ik vond het vooral handig omdat je niet hoeft te weken en ze zijn er niet zo lang op aan het kauwen als gewone luzerne. De Breed & Grow leverde niet genoeg calcium icm het ruwvoer (hooi, stro en deels gras) en zo is dat simpel opgelost. Je kan tot 2,5kg zonder problemen met de verhouding calcium/fosfor geven. Zoveel heeft zij niet nodig, dus dat gaat prima zo :j
En bijkomend voordeel: het is ook niet zo duur :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:25 



 
Profiel   

Wou mijn jonkie ook weer op de luzerne zetten, handig dat die ook in brok vorm zijn.

Vandaag tot 2x toe zand kunnen happen... Pfoe seg... 8)7
Meneer schrikt dan ergens van, prima, maar ik vlieg uit balans en dan schrikt hij ook nog eens van mij die langs z'n lijf bengelt :=

Weet er iemand handige oefeningen om dit vertrouwd te krijgen op een speelse manier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 21:45 



 
Profiel   

Oh wat lastig Melewel! Zelf niks aan overgehouden?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar misschien een soort schriktraining doen specifiek met onverwachte dingen aan de zijkant?

Afgelopen zaterdag was ik weer bij die van mij, zijn hormonen beginnen ook te werken ;) Verder herkent hij mij nu als een leuk iemand (bedankt wortels) en kwam hij uit zichzelf even naar me toe om een neusje te geven. Dat vind ik dan wel weer heel leuk :)

Ook ga ik met mijn verzorgpaard denk ik maar beginnen met zadeltje, hangen etc. na de laatste maanden vooral bezig te zijn geweest met grondwerk en onze band werken, dat gaat heel goed. Dat is geen jonkie meer maar is waarschijnlijk niet gewend om bereden te worden. Ik heb begrepen van de andere verzorgster dat ze met zadel en hangen heel braaf is en geen kik geeft, dus die vermoed dat ze er wel al eens mee te maken heeft gehad. Ga er morgen een begin aan maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 08:54 



 
Profiel   

Melewel94 schreef
Wou mijn jonkie ook weer op de luzerne zetten, handig dat die ook in brok vorm zijn.

Vandaag tot 2x toe zand kunnen happen... Pfoe seg... 8)7
Meneer schrikt dan ergens van, prima, maar ik vlieg uit balans en dan schrikt hij ook nog eens van mij die langs z'n lijf bengelt :=

Weet er iemand handige oefeningen om dit vertrouwd te krijgen op een speelse manier?

Equimagic voeren. Werkt super goed

Daarbij doe ik hele rare dingen qua paarden. Ik ga ernaast staan op krukjes, tegen ze aan staan bonken met mijn kont, gooi dingen in het rond denk aan kappen richting benen, daar beloon ik bij dat ze kalm en rustig blijven.

Zo had ik een niet te rijden everdale van 5 jaar staan. 7 inrijstallen gehad en bij mij voor het eerst goed onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 09:26 



 
Profiel   

Ik doe dat ook. Ben eigenlijk vrij lomp wat dat betreft. Ik vind het niet erg dat ze schrikt, maar vooral; hoe ga je om met je eigen schrik. Dat is wat ik haar leer, dat snel afvloeien.
En vooral gekke dingen doen alsof het normaal is.
Ze is ook heel nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Ik heb een aantal keer hersenwerk met haar gedaan. Dat gaat om het onderzoeken van nieuwe/gekke dingen en beloont zichzelf met snoepjes. Ik merk dat ze daar heel dapper van wordt en onderweg met wandelen ook nieuwe dingen onderzoekt. En daar wordt ze ook weer dapperder van. Nu heb ik wel een heel relaxt en nuchter dier. Ze schrikt wel, maar wordt heel snel weer rustig. Daar heb ik haar ook op uitgezocht :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 09:59 



 
Profiel   

@GabberGill: ik kreeg er helemaal een beeld bij :D

Fijn Daihyo!
Ik lees dat de laatste tijd vaker; een paard leren zijn eigen spanning afvloeien. Dat is voor mij nog een onbekend concept, ik snap ook wel wat er mee bedoeld wordt maar wat houdt het concreet in (vooral het paard leren hoe ze het kunnen afvloeien)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 10:04 



 
Profiel   

Het gaat om de reactie op het schrikken. Ik laat sowieso de mijne kijken naar het enge. En zodra ze spanning opbouwt of schrikt, haal ik haar aandacht bij mij. Met een snoepje, een opdracht (achteruit, vooruit, dat soort dingen), even hoofd naar mij toe halen en een aai of een kriebel, zodat ze niet verder op kan bouwen of blijft hangen in de schrik. Dus van spanning snel naar ontspanning zeg maar. Als je dat kan bereiken, dan heb je het afvloeien te pakken.
Dat gaat niet meteen goed natuurlijk. In het begin zat de adrenaline zo hoog, dat dat echt niet zomaar ging. Scheelt wel dat de mijne ook echt ontspant bij een aai over haar manen, een kriebel op haar schoft of met een snoepje haar hoofd wat lager laten gaan. En ik kan ook veel samen met mijn haflinger. Zo hebben wij in de buurt een hond die steeds boven de heg uitspringt als je langsloopt. Dat was zo enorm eng. Ik heb daar in het begin alleen met mijn haflinger gelopen en hem er tussen gezet en zo doorgelopen. Daar leert ze ook van dat het niet eng is. Daarna een keertje stil staan naast die blaffende en springende hond, maar nog steeds met mijn haflinger er tussen.
Laatst hebben we voor het eerst alleen dat stukje gelopen. Ze vond het heel spannend, maar door haar af te leiden was de hond niet interessant meer en was er eigenlijks niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 10:32 



 
Profiel   

Ah helder, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 10:44 



 
Profiel   

Ik doe het heel simpel gezegd om hem qua schrikken stabiel bij me te krijgen. Ze moeten weten dat ze niet bang hoeven te zijn en gewoon bij me kunnen blijven.

Ik heb een filmpje. Momenr

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:38 



 
Profiel   

https://www.instagram.com/p/CA6JtVwn5Cs ... _copy_link

Dit paard kon geen aanraking handelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 10:30 



 
Profiel   

Mijne heeft een beetje spatjes haha.
Moet wel zeggen dat t vreselijk onrustig is bij ons op stal( heel veel prikkels). Enerzijds fijn want hij leert hier veel kennen. Anderzijds erg vervelend want hij is al best “ heet” van zichzelf en gevoelig…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:04 



 
Profiel   

Hoeveel paarden hebben jullie staan?
Ik ben wel blij met onze kleinschalige plek. Het is inderdaad wat overzichtelijker en prikkelarmer. Voor die kleine niet zo’n probleem, want zij trekt toch wel haar eigen plan. Maar voor Jim is het wel heel fijn. Hij is een tikkie autistisch :+
Overigens wil ik er dit jaar nog 1 of 2 pony’s bij in pension. Dus mocht er interesse zijn, altijd welkom om te komen kijken :j

Oh daar hoort nog een foto bij. Waar de heren met zijn 3’en uit de bak eten, staat Noura in haar eentje achter op de wei :+
Tis maar waar de prioriteiten liggen haha.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:15 



 
Profiel   

In totaal met alle paarden samen rond de 30? Zoiets?
Vind t wel prettig op zich dat ik alles heb om te oefenen, water, Bak, bos, lampen( buitenbak met licht), honden, verkeer, enzo…
Maar jaren zoveel prikkels ga ik zelf ook niet trekken haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen