[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 13:14

c_alsemgeest schreef:
Joker is dat mechanische paard toch? Of bedoel je iets anders :D
Daar heb ik persoonlijk niet zo veel mee :')
Een flexchair bied imo meer inzichten.

Klopt ja :) ik ga eens kijken naar een flexchair, weet niet zo goed wat het inhoud maar ik vertrouw je op je woord.

Even een lachertje voor jullie. Mijn stalbaas heeft een jas gemaakt waar de naam van beide paarden opstaat. Gisteren na het rijden heeft ze er een foto van gemaakt. Die is gedeeld op Facebook. Dam staat er echt lief op, maar ik echt belachelijk :') enjoy:


Afbeelding

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:52

Wat ga jij enorm vooruit! Leuk!

Ik heb ook goede ervaring met flexchair! Ze kunnen precies laten zien en voelen, welke spieren je (on) bewust aanspant en welke je moet loslaten. Je kan echt droog oefenen.

En als je toch zo goed bezig bent: misschien mag je weer eens naar je zadel laten kijken? Als je paard zo vooruit gaat, mét een passend zadel, kan hij erg snel gaan groeien in zijn spieren. Het lijkt alsof dit bij Dam gebeurt is. Alsof de voorkant van het zadel omhoog gekomen is. Ik leid dit af aan de droge plek op je bezwete paard (foto eerder) én ik denk dat je bij lichtrijden wat te lang aan je zadel geplakt blijft. Het lijkt of het energie kost om uit het zadel te komen, alsof je bewust moet gaan staan. Het is niet "sta-zit" zoals je waarschijnlijk vroeger geleerd hebt. Je zou meer vanzelf iets opgetild moeten worden. Meer is het eigenlijk niet.
Nu hebben wat voorgangers al aanwijzingen gegeven om het lichtrijden te vergemakkelijken, te verbeteren; misschien kan het zadel ook meehelpen.

Zelf kan je ook een indruk van je zadel en je zit krijgen, door na het rijden de onderkant van je dekje te kijken: is er overal evenveel zweet? Zijn links en rechts gelijk? Zit ik dan scheef? Zijn er droge plekken? Knelt het zadel op die plek?
Daarnaast zal je het zelf ook merken, als Dam weer meer met de handrem erop gaat lopen.

Misschien heb ik het mis! Het is tenslotte maar vanaf foto en filmpje. Maar dan kan je dat weer van je lijstje afstrepen.

Enne .. hoe meer je weet .. des te moeilijker wordt het! :D Dan ga je overal over nadenken :+

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:20

Wat een leuk topic om te lezen en vooral heel leerzaam voor buitenstaanders ook, althans, voor mij is het persoonlijk ook heel leerzaam om te lezen wat voor feedback er gegeven wordt!

Het ziet er echt al stukken beter uit dan in het begin, ga zo door! En knap dat je dit zo durft te posten op bokt!

Ik volg! *\o/*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:42

Wat een leuke combinatie zijn jullie :-) Dam staat ook elke foto heel fotogeniek met zijn oortjes naar voor :D

Leuk om zo jullie weg naar een B-proef te volgen, goed bezig zo!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:57

Mooie vooruitgang op korte tijd.
Je paard lijkt mij wel nogal stijf en flegmatiek waardoor je steeds beenhulpen aan het geven bent.
Rijd je ook met zweepje erbij ? Longeren met bijzet ? Ik denk dat je hem met longeren nog wat soepelder kunt krijgen en tijdens het rijden met zweepje corrigeren als hij niet genoeg op je been reageert. Ik heb hier zo een liever lui dan moe type, maar dat zie je bijna niet als ik aan het rijden ben tenzij ik geen zweepje bij heb. Dan moet ik ook meer been gebruiken wat het een stuk onrustiger maakt.
Sowieso mag je echt wel al trots zijn in de vooruitgang van de laatste weken.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 21:25

KiKiDo schreef:
Wat ga jij enorm vooruit! Leuk!

Ik heb ook goede ervaring met flexchair! Ze kunnen precies laten zien en voelen, welke spieren je (on) bewust aanspant en welke je moet loslaten. Je kan echt droog oefenen.

En als je toch zo goed bezig bent: misschien mag je weer eens naar je zadel laten kijken? Als je paard zo vooruit gaat, mét een passend zadel, kan hij erg snel gaan groeien in zijn spieren. Het lijkt alsof dit bij Dam gebeurt is. Alsof de voorkant van het zadel omhoog gekomen is. Ik leid dit af aan de droge plek op je bezwete paard (foto eerder) én ik denk dat je bij lichtrijden wat te lang aan je zadel geplakt blijft. Het lijkt of het energie kost om uit het zadel te komen, alsof je bewust moet gaan staan. Het is niet "sta-zit" zoals je waarschijnlijk vroeger geleerd hebt. Je zou meer vanzelf iets opgetild moeten worden. Meer is het eigenlijk niet.
Nu hebben wat voorgangers al aanwijzingen gegeven om het lichtrijden te vergemakkelijken, te verbeteren; misschien kan het zadel ook meehelpen.

Zelf kan je ook een indruk van je zadel en je zit krijgen, door na het rijden de onderkant van je dekje te kijken: is er overal evenveel zweet? Zijn links en rechts gelijk? Zit ik dan scheef? Zijn er droge plekken? Knelt het zadel op die plek?
Daarnaast zal je het zelf ook merken, als Dam weer meer met de handrem erop gaat lopen.

Misschien heb ik het mis! Het is tenslotte maar vanaf foto en filmpje. Maar dan kan je dat weer van je lijstje afstrepen.

Enne .. hoe meer je weet .. des te moeilijker wordt het! :D Dan ga je overal over nadenken :+


Dankjewel!

Wat interessant, ik ga eens op onderzoek uit om te kijken of dat een mogelijkheid is!

Dankjewel dat is een goede tip, ik ga eens mijn zadelpasser bellen! Mogelijk kan er iets met mijn boom worden gedaan. Ook handig dat het te zien is! Ik had hiervoor een kentaur Elektra. Super fijn zadel maar ik merkte dat die te krap werd toen Dam dikker werd, hij begon echt dwars te worden. Sinds dat zadel de deur uit is loopt hij 10x fijner.

Ik merkte het vandaag ook met lichtrijden, ik moet echt meer mee met de beweging. Ik heb het idee dat ik ietsje vooruitga, maar bijna nihil helaas. -O-


Mellers schreef:
Wat een leuk topic om te lezen en vooral heel leerzaam voor buitenstaanders ook, althans, voor mij is het persoonlijk ook heel leerzaam om te lezen wat voor feedback er gegeven wordt!

Het ziet er echt al stukken beter uit dan in het begin, ga zo door! En knap dat je dit zo durft te posten op bokt!

Ik volg! *\o/*


Ja ik ben ook enorm blij met dit topic. Fijn om te horen dat anderen er ook wat van kunnen opsteken!

Dankjewel, het voelt ook zoveel fijner, ik ga enorm gemotiveerd naar Dammie toe, stap meestal ook echt af met een big smile :o .


Apple schreef:
Wat een leuke combinatie zijn jullie :-) Dam staat ook elke foto heel fotogeniek met zijn oortjes naar voor :D

Leuk om zo jullie weg naar een B-proef te volgen, goed bezig zo!


Wat lief zeg!
Ja hij weet wel hoe hij op de foto moet staan, nu ik nog :+
Dankjewel!


betadine schreef:
Mooie vooruitgang op korte tijd.
Je paard lijkt mij wel nogal stijf en flegmatiek waardoor je steeds beenhulpen aan het geven bent.
Rijd je ook met zweepje erbij ? Longeren met bijzet ? Ik denk dat je hem met longeren nog wat soepelder kunt krijgen en tijdens het rijden met zweepje corrigeren als hij niet genoeg op je been reageert. Ik heb hier zo een liever lui dan moe type, maar dat zie je bijna niet als ik aan het rijden ben tenzij ik geen zweepje bij heb. Dan moet ik ook meer been gebruiken wat het een stuk onrustiger maakt.
Sowieso mag je echt wel al trots zijn in de vooruitgang van de laatste weken.


Dankjewel!
Klopt inderdaad, ik ben zo bezig met hem naar voren rijden, waardoor ik teveel doe en door het micromanagen wordt hij juist dover voor mijn been.
Ik rijd normaal niet met zweep. Heb toevallig gisteren wel met zweep gereden. Ik ben het van plan morgen weer te doen als het weer iets beter is.
Vandaag toch maar niet, het was zo luid in de bak door de wind. Ondanks dat ik hem wel kon gebruiken ben ik blij met mijn besluit, omdat de bak deur ineens open vloog, en hij daarvan schrok. Als ik mijn zweep had dan had ik hem sowieso aangetikt }:) . Ik ben het overigens wel weer van plan! Hij reageert veel sneller met zweep, en ik kan veel rustigere beenhulpen geven.
Ik longeer hem momenteel nog niet met bijzet. Wil dit wel gaan doen, maar we zijn eerst bezig met goed luisteren aan de longe, wat nog best een dingetje is. Hij begint wel goed op mij te letten, in plaats van gewoon zijn zin door te beuken.



Vandaag heb ik eens gek gedaan. Ik mocht van een stalgenoot op haar pony rijden, een western gereden Welsh pony. Hij reed zo anders als Dammie, het was echt leuk om eens te voelen!

Daarna heb ik Dammie gereden. Hij was ontzettend braaf, ondanks de enorme wind. Je hoorde het dak kraken, en de takken tegen de wand slaan maar meneer was echt leuk. Wel wat spanning maar hij bleef ontzettend goed bij me, ik ben zo trots! Uiteindelijk hebben we ongeveer een uur en tien minuutjes gereden.
Ik ben druk bezig geweest met de tips. Zoals aangegeven voelde het beter, maar voor mijn idee is er amper verschil merkbaar.
Wat ik wel jammer vind is dat deze video is gemaakt voordat de deur open sloeg, daar waren we eigenlijk net bezig en nog druk met inrijden. Daarna was Dammie lekker warm gelopen en veel fijner, alleen had ik mijn telefoon te hoog ingesteld en daar zijn dus helaas geen beelden van.

Ik zie zelf op de video dat ik nog aan de slag moet met mijn hand houding, mijn beengebruik en mijn lichtrijden. In galop was hij redelijk pittig, maar wel fijn voorwaarts en bleef hij goed bij me.
Eigenlijk zijn video's terug kijken helemaal niet goed voor me, ik ga zo focussen op bepaalde punten. Ik weet dat ik geen sterruiter ben, maar het is toch een domper na een fijne rit :')
Al met al wel ontzettend trots op dammie, die het toch maar uithoudt met mij als ruiter <3

Hierbij de video!


Mijn liefie:

Afbeelding

En een grote mineralen likemmer gekregen:

Afbeelding


Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor jullie vriendelijkheid in dit topic. Dankzij jullie leer ik zo veel. Jullie helpen me enorm. Heel erg bedankt, en ik zie jullie feedback graag tegemoet :D

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:32

Ts, tip voor het licht rijden, klinkt misschien vreemd maar zodra je op de lange zijde bent ogen dicht en echt wachten op de beweging van je paard. Probeer maar eens.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 21:39

bigone schreef:
Ts, tip voor het licht rijden, klinkt misschien vreemd maar zodra je op de lange zijde bent ogen dicht en echt wachten op de beweging van je paard. Probeer maar eens.

Dankjewel, ga ik proberen! :D

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 01:16

Misschien vind je het leuk om samen met stalgenootjes een workshop flexchair bij jullie op locatie te organiseren. Wij hebben dat jaren geleden bij Saskia Heijkants gedaan. Ze kan fijn uitleggen. Op haar site vind je meer informatie:
https://www.saskiaheijkants.nl/diensten/
Als ik het goed begrijp, heeft C_Alsemgeest de versie gedaan waarbij je aansluitend op je paard gaat. Dat lijkt mij helemaal nuttig (hadden wij toen niet).

Nee hoor! Niet treurig worden om je eigen filmpjes.. Iedereen vindt dat van zichzelf. Je gaat echt vooruit! Er zijn mensen die verder zijn dan jij, die minder prettig zijn om naar te kijken. Wetenschappelijk blijkt dat dingen veranderen 66-254 dagen duurt, en jij wilt nu ook nog alles tegelijk verbeteren. Dat lukt niemand. Gewoon iedere keer dat je rijdt, focussen op één aandachtspuntje. Natuurlijk heeft e.e.a. met elkaar te maken maar als je aan zoveel tegelijk denkt, vergeet je te voelen en wordt het krampachtig. Daar schiet je ook niet mee op.

Ondertussen veel leuke dingen met Dammie doen. Hoe meer jullie elkaar gaan vertrouwen en begrijpen, des te meer je durft door te zetten met rijden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 07:19

Voor het lichtrijden vond ik juist Joker veel toegevoegde waarde hebben. Ik heb daar vorig jaar een workshop mee gevolgd bij Jet Menkveld. In het groepje zat ook iemand die te veel deed bij het lichtrijden, bij Joker kon ze mooi uitproberen hoe ze lichtrijden-door-opgooien beter onder de knie kon krijgen. Het voordeel van Joker ten opzichte van de flexchair vond ik dat je op Joker daadwerkelijk de bewegingen maakt die je tijdens het rijden ook maakt. Je wordt door Joker direct gewezen op een verkeerde beweging, want dan doet ie het niet of hij doet iets heel anders dan je zelf had bedacht.
De flexchair waar ik ooit op heb gezeten (en daarna op Otto, dressuursimulator) gaf me destijds weinig extra inzichten en ik kreeg al helemaal geen tips voor mijn rijden mee. Tijdens de workshop met Joker kreeg ik die juist wel.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:09

KiKiDo schreef:
Misschien vind je het leuk om samen met stalgenootjes een workshop flexchair bij jullie op locatie te organiseren. Wij hebben dat jaren geleden bij Saskia Heijkants gedaan. Ze kan fijn uitleggen. Op haar site vind je meer informatie:
https://www.saskiaheijkants.nl/diensten/
Als ik het goed begrijp, heeft C_Alsemgeest de versie gedaan waarbij je aansluitend op je paard gaat. Dat lijkt mij helemaal nuttig (hadden wij toen niet).

Nee hoor! Niet treurig worden om je eigen filmpjes.. Iedereen vindt dat van zichzelf. Je gaat echt vooruit! Er zijn mensen die verder zijn dan jij, die minder prettig zijn om naar te kijken. Wetenschappelijk blijkt dat dingen veranderen 66-254 dagen duurt, en jij wilt nu ook nog alles tegelijk verbeteren. Dat lukt niemand. Gewoon iedere keer dat je rijdt, focussen op één aandachtspuntje. Natuurlijk heeft e.e.a. met elkaar te maken maar als je aan zoveel tegelijk denkt, vergeet je te voelen en wordt het krampachtig. Daar schiet je ook niet mee op.

Ondertussen veel leuke dingen met Dammie doen. Hoe meer jullie elkaar gaan vertrouwen en begrijpen, des te meer je durft door te zetten met rijden.


Klopt, bij Nicoline van Dantzig.
Het voordeel daarvan is dat je eigen paard (überhaupt een levend paard) heel anders beweegt en voelt dan de mechanische paarden op dit moment nog doen.
Bij de mechanische is elke drafpas gelijk, elke galoppade gelijk, hij kan wel harder en zachter... maar zal nooit volledig reageren in onbelans of een onregelmatige pas maken, en dat is juist het gene waar mensen uit balans gaan. En de synergie tussen beide en de bewegingen die elkaar kunnen versterken of verzwakken.
Ik heb alles gedaan, alleen flexchair, flexchair met otto, en ook dan bij Nicoline de combi flexchair en mijn eigen paard.
Zij is sowieso heel erg goed en fijn in het uitleggen door haar medische opleiding, maar ook de kennis in de dressuur. Wat zij ziet in de flexchair kan zij heel goed live op je paard uitleggen en laten voelen...

maar bijvoorbeeld ook hoe het bij mij was:
Op de flexchair ging het meeste prima, maar in de galop op mijn eigen paard ging ik ook 'staan'.
Omdat hij zo vreselijk allemachtig hard afzette in galop en altijd extreem naar boven sprong :+

Voorbeeldje van onze 'arbeidsgalop' op onze eerste outdoor wedstrijd _O-

Afbeelding

Toen was mijn probleem duidelijk en een combi van ons beide, en daar heeft ze mij prima mee geholpen waardoor dat geen probleem meer was en ik hem kon laten ontspannen bij me kon houden in al zijn energie, weinig evenwicht en kracht.

Alleen de flexchair leverde voor mij dus weinig op.
Op de Otto (of jouw geval joker) was leuk, om even de basis te voelen, maar had ik toen in mijn rijden niet veel aan.
combi flex/rijden leverde mij het meeste op.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:38

Ik ben destijds periodiek bij Ada Wouters Brongers geweest. Ik filmde dan thuis, waarbij ik met fluorescerende stickers op mijn lichaam reed :+ Omdat ik onregelmatig reed, was het lastig om een sessie te paard te plannen en hebben we het zo opgelost.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:38

Ohhh dat klinkt wel mega interessant moet ik zeggen c_alsemgeest! Ik heb iets vergelijkbaars met mel als ik buiten rij. In mijn geval komt dat door renpaard training en ziet het er ietsje anders uit, maar het is hetzelfde principe. Ze gaat meteen heel erg stuwen en omdat ik niet hard wil gaat ze dan heel erg omhoog galopperen. Liefst in 4tact. Niet uit te zitten en dan ga ik staan, terwijl als ik wel zwaarder kon zitten erbij ik dr waarschijnlijk uit die stand krijg..
Nu los ik het op door vanuit draf erin te laten vallen voordat het andere paard galoppeerd want dan gaat ze meestal wel normaal galopperen. Maar dat is meer sjoemelen dan oplossen eigenlijk

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 20:16

KiKiDo schreef:
Misschien vind je het leuk om samen met stalgenootjes een workshop flexchair bij jullie op locatie te organiseren. Wij hebben dat jaren geleden bij Saskia Heijkants gedaan. Ze kan fijn uitleggen. Op haar site vind je meer informatie:
https://www.saskiaheijkants.nl/diensten/
Als ik het goed begrijp, heeft C_Alsemgeest de versie gedaan waarbij je aansluitend op je paard gaat. Dat lijkt mij helemaal nuttig (hadden wij toen niet).

Nee hoor! Niet treurig worden om je eigen filmpjes.. Iedereen vindt dat van zichzelf. Je gaat echt vooruit! Er zijn mensen die verder zijn dan jij, die minder prettig zijn om naar te kijken. Wetenschappelijk blijkt dat dingen veranderen 66-254 dagen duurt, en jij wilt nu ook nog alles tegelijk verbeteren. Dat lukt niemand. Gewoon iedere keer dat je rijdt, focussen op één aandachtspuntje. Natuurlijk heeft e.e.a. met elkaar te maken maar als je aan zoveel tegelijk denkt, vergeet je te voelen en wordt het krampachtig. Daar schiet je ook niet mee op.

Ondertussen veel leuke dingen met Dammie doen. Hoe meer jullie elkaar gaan vertrouwen en begrijpen, des te meer je durft door te zetten met rijden.


Wat een leuk idee! Ik ga het op stal eens in de groep gooien. Ik heb de site gekeken en het ziet er heel positief uit.

Dankjewel! Het lijkt soms alsof iedereen snel gaat, en veel kan. Maar ik doe er liever langer en vriendelijk over dan dat ik hem zonder gelul de krul in trek. Wat een interessant onderzoek!
Ik ga me focussen op een ding tegelijkertijd, bedankt voor de tip!

Ik heb het boek van dressagepro waarin je per week de planning en verbeterpunten opschrijft, maar ik vind het nog moeilijk om concrete punten te noteren of echte oefeningen op te schrijven (naast handen dragen, licht rijden op gevoel uiteraard, maar echt concreter daarop ingaan). Heeft iemand daar tips voor?

Dat gaat goed komen! Ik vertrouw (en voel) hem al veel meer als in het begin!


KiKiDo schreef:
Ik ben destijds periodiek bij Ada Wouters Brongers geweest. Ik filmde dan thuis, waarbij ik met fluorescerende stickers op mijn lichaam reed :+ Omdat ik onregelmatig reed, was het lastig om een sessie te paard te plannen en hebben we het zo opgelost.

Oh wat leuk! Doet ze dat nog steeds, het thuis filmen? Met die stickers valt het zeker wel goed op wat je deed?


Sintara schreef:
Ohhh dat klinkt wel mega interessant moet ik zeggen c_alsemgeest! Ik heb iets vergelijkbaars met mel als ik buiten rij. In mijn geval komt dat door renpaard training en ziet het er ietsje anders uit, maar het is hetzelfde principe. Ze gaat meteen heel erg stuwen en omdat ik niet hard wil gaat ze dan heel erg omhoog galopperen. Liefst in 4tact. Niet uit te zitten en dan ga ik staan, terwijl als ik wel zwaarder kon zitten erbij ik dr waarschijnlijk uit die stand krijg..
Nu los ik het op door vanuit draf erin te laten vallen voordat het andere paard galoppeerd want dan gaat ze meestal wel normaal galopperen. Maar dat is meer sjoemelen dan oplossen eigenlijk


Sintara! ik zie jou veel voorbijkomen in het topic van de bokker die ook een ex renpaard heeft gekocht. Ik vind je altijd zo leuk over Mel praten, wat leuk dat je ook in dit topic reageert :D
Lijkt me een lastig iets om op te lossen, maar ik heb nul ervaring met OTTB paarden.
c_alsemgeest post echt heel erg interessante onderbouwde reacties in dit topic inderdaad. Ik ben best wel star struck nog steeds dat ze in dit topic reageert, wat een ruiter en paarden :~





Vandaag heb ik Dam voornamelijk gestapt. Hij is geënt dus we hebben een klein half uur gestapt, en misschien 10 rondjes gedraafd zodat hij zijn benen kon strekken.
Ik heb vandaag even het zweepje opgevist, merk dat hij daar heel fijn actief van wordt :j
Ik ben trots op hem vandaag, hij is ondanks de drukte (waarin ik echt niet kan functioneren, ik ben dan continu afgeleid) en het weer vandaag ontzettend braaf. Wel merk je dat de tonnen ineens eng zijn. :+
Ik kijk de video's van dressage pro, en ik vind het nog steeds zo'n heerlijk gevoel als hij zijn hoofd "laat vallen" wel merk ik dat mijn teugels eigenlijk nog steeds te los zijn voor de contact teugel. ik moet ze meer oppakken, zodat ik ook mijn handen meer kan dragen en hem nog beter kan volgen.
(Als je op de video een hand opzij ziet gaan tik ik hem bij trouwens :7 )
Ik ben bijna klaar met de cursus de drie basis voorwaarden. Hierna wil ik de aanleuningschallenge doen (eigenlijk wat anders maar die zitten op slot? Ik heb gewoon betaald #) )

Hierbij de video's. Tips zijn nogmaals meer dan welkom!



Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:15

Ik vind het heel leuk dat je je vooruitgang in zo'n topic plaatst! Leuk om jullie te volgen.

Als zitoefening voor lichtrijden heb ik weleens gehad om twee passen te blijven staan, 1 te zitten, twee staan twee zitten en dat dan steeds afwisselen. Voor mijn handen heb ik ooit zelf eens bedacht om de teugels los te doen en mij alleen op mijn handen te focussen door een pluk manen (of een halstertouw om de nek geknoopt, weet het niet meer) te pakken. Ik zag op een filmpje namelijk terug dat mijn handen mee licht reden, moet zeggen dat die oefening ook wel wat heeft uitgehaald omdat je je veel bewuster wordt van je ellebogen etc.

Leuk paard, jullie komen wel in de B! En ben wel een beetje jaloers op jullie bak ;)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 21:30

Solistar schreef:
Ik vind het heel leuk dat je je vooruitgang in zo'n topic plaatst! Leuk om jullie te volgen.

Als zitoefening voor lichtrijden heb ik weleens gehad om twee passen te blijven staan, 1 te zitten, twee staan twee zitten en dat dan steeds afwisselen. Voor mijn handen heb ik ooit zelf eens bedacht om de teugels los te doen en mij alleen op mijn handen te focussen door een pluk manen (of een halstertouw om de nek geknoopt, weet het niet meer) te pakken. Ik zag op een filmpje namelijk terug dat mijn handen mee licht reden, moet zeggen dat die oefening ook wel wat heeft uitgehaald omdat je je veel bewuster wordt van je ellebogen etc.

Leuk paard, jullie komen wel in de B! En ben wel een beetje jaloers op jullie bak ;)


Dankjewel!

Klinkt goed! Ik heb morgen alle tijd, dus als ik sochtends ga kan ik heerlijk de bak voor mezelf alleen hebben en met gesloten ogen licht rijden en jouw oefening doen! Klinkt echt super handig, enorm bedankt!

Dankjewel, ik vind hem zelf ook heel leuk :o :D .
Onze bak is geweldig, dit is de 20x40 bak, die hebben we ook buiten (dat formaat) en bij "de buren" (pensionstal aanliggend van die van ons) een 20x 60 bak. En daar houden ze ook de dressuur wedstrijden. Al heb ik me daar nog niet in begeven :brr: .

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 12:44

Dammie heeft een sportcoupé :D
Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 18:58

Vandaag heb ik dammie voor het eerst in de binnen poetsplaats opgezadeld, hij was echt braaf <3
Afbeelding
Afbeelding


Daarna gereden. Weer niet intensief in verband met de enting.
Helaas kon ik hem niet lekker door galloperen. Zijn galop is bij lange na nog niet perfect, maar vandaag hebben we maar een paar rondjes gedaan, dus het was nu extra warrig }>
Ik dacht dat ik mijn handen al meer begon te dragen, maar dat blijkt niet uit de video. Ik heb nog verschillende keren stukjes doorgezeten, stukjes ogen dicht gedraafd en wisselend licht gereden en doorgezeten :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 13:02

Gisteren heb ik dammie weer gereden. Hij was nogal pittig, vooral in galop. Ik merk dat hij nu hij even wat minder mag na zijn enting meer energie opslaat. Dit uit zich in meer schrik reacties, en wat loperigheid in galop. Gelukkig niks wat we niet aankunnen :D .
Ik train momenteel via de manier van Rien van der Schaft, geen gedoe aan de voorkant (deden we uiteraard al!). En hoewel ik wel meer rust zie in de galop, merk ik dat hij zich te hoog blijft instellen. Hier zijn we mee bezig :) .
Tevens gooit hij in galop zijn schouder eruit, ik probeer hem nu in galop rechter te houden. Dit vindt hij moeilijk, maar gaat hier wel fijner van lopen.
Alle problemen zijn uiteraard door mij gereden, dam kan het allemaal wel, maar ik dacht ik meld even onze werkpunten. Onderstaande die van mij, al zijn die al bekend :o .
Ik probeer mijn handen nog steeds meer te sluiten, en ik rijd met zweep zodat ik minder been geef, al gaat dat moeizaam.


fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 22:41

Vandaag heb ik dam weer gereden. Ik had een oornetje die geluidsdempend werkt. Geen succes, dat ding is mooi afgeschud :') .

Hij was wel heel lief vandaag, wel nogal pittig omdat hij de afgelopen drie dagen maar lichtjes mocht werken. Was het er ook zeker niet mee eens dat ik hem aantikte met de zweep in galop (laatste stukje op de video :+ ).
We hebben een nieuwe enge hoek gevonden, maar de rest is weer minder eng, dus van twee enge hoeken naar eentje, en twee die lichtjes spanning geven wanneer het waait (bij de tonnen).
Ik merkte vandaag dat ik hem veel te veel blijf aansporen. Hij blijft uit zich zelf nu een mooi tempo lopen, en ik maak hem nu "doder" aan het been (gelukkig reageert hij nu nog wel) en ik ben steeds onduidelijk tegen hem.
Ook irriteer ik me nog steeds mateloos aan mijn handen. Ik weet en niet waar ik mijn zweep moet laten, en ik heb het idee dat ik ze draag maar dat is dus helemaal niet waar.
Ik had voor mijn idee fijn gereden vandaag, maar de beelden bewijzen het tegendeel.
Het was ook enorm stoffig in de bak, op gegeven moment leek het wel een dikke laag mist. :P

Wel ben ik heel trots, Dam heeft vandaag een vliegende wissel gesprongen <3 <3 Dat is ook te zien op de video!
Vandaag heb ik veel stelling links en rechts gevraagd. Voor mijn idee ook lekker geweken maar hij stapte niet mooi over helaas. Nog een werkpunt. Donderdag hebben we weer les. Hopelijk steken we er weer veel van op.




Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 23:12

Gisteren ben ik bijna huilend van dam afgestapt. Het ging echt niet. Alles was eng, we konden nergens normaal langs, en het stress level liep hoog op. Ik weet dat het mijn eigen schuld was, ik moet hem "steunen" in zijn enge momenten, in plaats van hem op zijn kop geven. Ik wou dat ik geduldiger was voor hem.
Vandaag wou ik hem eerst vrij geven, maar ik heb er toch voor gekozen om hem maar even te rijden, zodat we het stress en de stijfheid van gisteren eruit konden rijden.
Het kostte wat moeite maar uiteindelijk reden we oprecht heerlijk rond.
Ik vind het moeilijk om niet met de pakken neer te gaan zitten als we een off day hebben.
Eigenlijk is het ook een te moeilijk paard voor me, maar ik leer zo veel van hem, en toch houd ik enorm van hem. Al is het een ontzettende uitdaging. Gelukkig krijgen we goede begeleiding.
Sommigen van stal raden aan om hem even door te laten pakken door een ander. Dat wil ik echt niet. We rijden 90% van de tijd enorm fijn, alleen als ik mijn dag niet heb vergroot ik zijn gestress, en dan zijn we geen goede combi.
Ik wil het zo graag zelf doen, en samen met hem groeien. Vandaag toch wel een beter gevoel, maar toch de twijfel nog na gisteren of hij toch iemand anders (erbij) nodig heeft, ookal wil ik dat niet.


Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:45

Off days horen er jammer genoeg bij. Maar hee jullie gaan echt hard vooruit hoor! Het voelt misschien niet zo, maar als je samen die slechte dagen overwint schept dat juist een goede band.

Misschien kan je het wel een beetje meer voor jezelf relativeren. Het komt echt niet omdat jij niet goed genoeg zou zijn. Dan zou het op de andere dagen niet zo goed kunnen gaan. Het is ook niet dat dam een etter is ofzo, je ziet dat hij enorm zijn best doet.

Probeer het dan positief af te sluiten, geef hem een knuffel en dan is er morgen weer een dag:(:)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 08:08

Sintara schreef:
Off days horen er jammer genoeg bij. Maar hee jullie gaan echt hard vooruit hoor! Het voelt misschien niet zo, maar als je samen die slechte dagen overwint schept dat juist een goede band.

Misschien kan je het wel een beetje meer voor jezelf relativeren. Het komt echt niet omdat jij niet goed genoeg zou zijn. Dan zou het op de andere dagen niet zo goed kunnen gaan. Het is ook niet dat dam een etter is ofzo, je ziet dat hij enorm zijn best doet.

Probeer het dan positief af te sluiten, geef hem een knuffel en dan is er morgen weer een dag:(:)


Dankjewel! Ik moet het inderdaad gaan relativeren. Ik heb een schat van een paard, hij wil echt graag. Zal ook nooit vals zijn of je eraf willen werken. Op slechte dagen moet ik me er overheen leren zetten, hij doet echt niets express, en soms gaat het ook gewoon wat slechter. Een stalgenoot zei dat je 3 stappen vooruit doet en dan 1tje terug. Gelukkig hebben we donderdag weer les, we gaan rustig vandaag en morgen weer even plezier hebben, dat is het belangrijkste.

Ik moet soms ook even wat meer op mijn strepen staan. Dam wil nog wel eens reageren op de hoeken, en ik moet er dan juist elke keer langs blijven rijden, in plaats van maar een volte te rijden op het midden. Soms is de confrontatie aangaan niet altijd het fijnst, maar meestal reageert hij helemaal niet zo heftig. Ik ben nog zo gewend van hem dat we ineens de bak door vliegen. Ik zie dan die oren spitsen, en die nek naar binnen gaan en denk dan, oh jee we gaan weer niet normaal hier langs kunnen rijden. Een lange tijd heb ik alleen maar voltes gegaloppeerd. Terwijl hij gisteren er zo langs gallopeerde. Hij is gewoon een stuk fijner geworden, en ik moet het ook los laten dan. En zo what als we een keer vliegen, tot nu toe ben ik altijd gewoon blijven zitten.
Vandaag gaan we weer rijden, ik wil even werken aan onze stelling en buiging, aangezien hij wel iets soepeler mag worden :)
Wijken is onze valkuil. Die schouder valt naar binnen, kont vliegt overal heen. Afgelopen donderdag goede tips gehad van mijn instructrice. Eergisteren en gisteren kort opgepakt en dat ging wel goed! Eens kijken of we ook schouder binnen en buiten kunnen meepakken, lekker variëren :)

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:17

Ja maar te hard gaan, hou je ook vaak niet veel aan over :D
Als je het in kleine stapjes doet kan je het voor jullie beide goed bevestigen. Dressuur met sommige jonge paarden of 'projectjes' voelt altijd als 1 stap naar voren en 3 terug :')
Tot je opeens na een half jaar terug kijkt en dan ziet hoe veel je samen gegroeid bent. Bewust zijn van wat er fout gaat kan frustrerend zijn, maar is eigenlijk een hele grote stap vooruit.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 13:16

c_alsemgeest schreef:
Ja maar te hard gaan, hou je ook vaak niet veel aan over :D
Als je het in kleine stapjes doet kan je het voor jullie beide goed bevestigen. Dressuur met sommige jonge paarden of 'projectjes' voelt altijd als 1 stap naar voren en 3 terug :')
Tot je opeens na een half jaar terug kijkt en dan ziet hoe veel je samen gegroeid bent. Bewust zijn van wat er fout gaat kan frustrerend zijn, maar is eigenlijk een hele grote stap vooruit.

Dat is waar, grote spoed is zelden goed :D .
Het is even balen, maar we zijn de laatste tijd verder wel heel fijn aan het rijden. Eerst stapte ik elke dag op met het idee dat ik niet lekker zou rijden, en met een nog slechter gevoel stapte ik af. Nu is dat gelukkig niet meer zo. En dat is het aller belangrijkste :D
Jullie woorden doen me goed, het geeft me het idee dat we hier ook weer doorheen gaan komen, en dat we over een tijdje weer fijner kunnen rijden :o