Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:36

Lusitana schreef:
Je kan een beleid volgen waarin te brutale dieren wél geruimd mogen worden.

@Thanks Duo Penotti, maar heb je ook aantallen van incidenten in hoeveel tijd?
Ik vind een paar dieren die ergens binnendringen over een gespreidde tijd namelijk zelf helemaal niet reden om vreselijk bang te worden voor wolven als soort.

Het is in mijn ogen niet erger om door een wolf doorgebeten te worden, alleen ongewoner.

Dan moet dat beleid er wel gaan komen, dat is nu dus niet het geval.

Ik denk niet dat er mensen hier zijn die vreselijk bang zijn voor de wolf als soort. Over het algemeen zitten hier mensen met een paar dieren en die wil je kunnen beschermen. Ik zou het vreemder vinden als je je daar geen zorgen over maakt.

Het gaat ook niet om iets wat er altijd al is geweest, maar om iets waar je nu ineens mee moet dealen. Dat vergt nou eenmaal wat van mensen. En dat gaat gepaard met emotie. Zeker als je ziet dat het nog niet mee valt om een wolf buiten je hekken te houden als die eenmaal denkt dat er wat te halen valt.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:46

Precies, was het wolf Billy? die hier dicht bij de mens kwam, pure slachtingen maakte in de weide, dus meer dan alleen om zijn honger te stillen.
Eindelijk door trok naar Frankrijk waar ze wel raad met hem wisten.
Hier mocht dat niet.

Kijk het probleem is niet de wolf op de veluwe.
Het probleem zijn de jongen die doortrekken omdat het leef gebied hier te klein is.
Die al zo vaak mensen gezien hebben dat ze er maar half schuw van zijn, al meerdere berichten van wolven die amper weg gejaagd konden worden op zelfs klaar lichte dag.

De wolf die over de zogenaamde goed gekeurde wolf afrasteringen springt.
Zelfs afgelopen week incl werende honden.
En het enige wat je leest is ze zijn verbaasd.

Nee het is verbazend dat ze hier het wiel opnieuw gaan uitvinden wat ze in andere, minder bevolkte landen, al lang weten.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:53

Ja als je hier met een jachtgeweer je erf mag verdedigen dan was het een heel ander verhaal. Pien schreef ook al zoiets over Frankrijk. Daar "verdwijnt" zo'n wolf ook gewoon als hij veel problemen veroorzaakt in een bepaald gebied. De fokkers met de grote landerijen die ik ken in Portugal zullen daar ook niet moeilijk over doen.

En dat is niet wat ik zou willen hoor. Absoluut niet! Maar ik zou wel willen dat er goed gekeken wordt naar het beleid en ingegrepen wordt wanneer dat nodig is.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:09

Lusitana schreef:
Je kan een beleid volgen waarin te brutale dieren wél geruimd mogen worden.


Daar willen pro wolvers hjer dus niets van weten. Elke wolf is zowat heilig. Ze leggen nog net geen bloemen langs de weg wanneer er een wolf is aan gereden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:34

Die heiligverklaring vind ik ook een probleem en voedt de angst die mensen sowieso al hebben want je mag jezelf of je dieren op geen enkele manier tegen een wolf verdedigen. Behalve met een omheining dan, maar die is hooguit wolfwerend

Overigens nog even over het aantal prooidieren op de Veluwe: er zijn er genoeg, maar een schaap of ander dier in de wei is veel makkelijker te pakken. Op het moment is dat in Elspeet aan de orde.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:00

Ik denk dat dat de weerstand vooral is, de heiligverklaring van de wolf. Zelfs een die echt buiten proportie om moord.
Weten dat als het zelfs de spuigaten uitloopt niemand mag ingrijpen.
Ik heb niet het idee dat we hier allemaal met een jachtgeweer in de wei willen liggen om alles wat beweegt af te knallen :+
Maar als een wolf totaal niet schuw is, echt problemen geeft, dan moet er een bekwame jager oid in te zetten zijn.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:08

Maar zijn de pro wolvers dan degenen die over het beleid gaan? Ik denk het niet. En ja ik weet hoe ver dat soort fanatisme kan gaan en blij dat ik daar dan weer niet mee te maken heb.

En ja een schaap of ander dier is makkelijker te pakken, maar ik weet toevallig ook dat in de lammertijd veel lammeren door andere omstandigheden het niet halen, daar heeft de wolf niks mee te maken. Ik bedoel maar, het is gewoon een andere doodsoorzaak, maar het is niet zo dat toen er nog geen wolven ware, mensen geen schapen, of ander dieren, verloren.

En weet je, toen ik nog in Nederland woonde reden we wel eens langs velden en achterafjes in de noordlijke provincies en ik heb toch wel een lijst aan dingen die paarden waren overkomen en waar ik ze uit geholpen heb, of eigenaar voor heb kunnen waarschuwen, maar anders was het niet goed afgelopen. En toen ik in Noord Holland nog regelmatig van Alkmaar naar Schoorl en Bergen fietste heb ik heel wat schapen gekeerd die op hun rug lagen en een aantal uit de sloot weten te krijgen.
Ik wil maar zeggen, als er geen toezicht is, kan er van alles gebeuren en zelfs als er wél toezicht is wat paarden kunnen ook gewoon in het spel benen breken of een ander paard ongelukkig raken.
En dat zijn dingen waar je verder ook niet zoveel aan kan doen behalve vaker langs gaan in het geval van lege waterbakken, halsers die over 1 oor en oog zitten, staarten en manen die aan prikkeldraad vastzitten of halsters die bijna ingroeien of schapen op de rug.
Aan dierenhouden hangen risicos vast voor het doer en de houder. Dat is buiten de wolf ook zo.
Maar we zijn gewend aan dat soort dingen te horen en "wolf" is meteen ets exotisch waar angst aan hangt. Maar als je het grotere plaatje bekijkt, dieren worden nu eenmaal af en toe slachtoffer van het een of ander.
Ik denk dat het geen controle erover hebben ok een rol speelt, want slachten voor vlees of jagen vinden sommigen dan weer geen probleem.

@Jessix, mag je legaal een startpistool hebben of luchtbuks?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:29

Geen Jessix maar balance, als dat mag :)

Dit bedrijf zegt dat je in NL boven de 18 legaal een alarm pistool mag hebben.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:48

Mensen kunnen ook aan van alles dood gaan, maar ik word toch ook liever niet verscheurd door een wolf, ook al zou dat incidenteel zijn. Niet dat ik daar bang voor ben overigens, maar even om een punt te maken. Tot waar moet ik het maar ok vinden overgeleverd te zijn aan een groot roofdier met een beschermde status?

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:28

Nog een pijnpunt is de overkill.

Zou de wolf puur een dier doden om te eten, dan is er wat voor te zeggen. Maar dat is nu het probleem.
Wolf eet er 1, of soms zelfs geen, maar richt wel een complete slachting aan.

Als diereigenaar mag je dan vervolgens wachten tot er iemand van BIJ12 tijd heeft om DNA af te nemen.
Dat kan wel even duren namelijk. Dat is dan bij een dood dier geen issue, maar bij je levend aangevreten dieren die onnoemelijk veel pijn lijden op dat moment natuurlijk wel. Die wil je zsm uit hun lijden laten verlossen. Het is mede hierom dat de aanwezigheid van de wolf op zoveel weerstand stuit.

Enkel de gedode dieren waar DNA van de wolf is vastgesteld worden op de lijst van BIJ12 vermeld.
Niet alle geëuthanaseerde dieren die geen schijn van kans op overleven hadden door de vele verwondingen. Dus het lijkt alsof wolflief netjes steeds een enkel schaap pakt.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:41

balance schreef:
Geen Jessix maar balance, als dat mag :)

Dit bedrijf zegt dat je in NL boven de 18 legaal een alarm pistool mag hebben.

Scheelt mij weer Googlen! :D

@ Lusitana, ik ga ervan uit dat met de pro wolvers een groep mensen bedoelt wordt, niet perse die het beleid maken, maar waarvan er ook wel zullen zijn met een adviserende rol. De wolf heeft in elk geval een beschermde status en het ziet er niet naar uit dat, dat snel zal veranderen. Nogmaals ik ben er zeker geen voorstander voor dat we het dier moeten afknallen en al helemaal niet dat elke burger dat zou mogen doen. Maar er zijn wel voorbeelden geweest van wolven die wel heel ander gedrag vertoonde dan wordt voorgeschoteld. Een van de filmpjes die mij bij is gebleven van een wolf in een groep schapen, dicht bij huis en een boer erbij die de wolf dus nauwelijks kan verdrijven. Het dier blijft de schapen aanvallen. Je moet er toch niet aan denken dat je er zo een bij je paard treft...

En ja, je dieren kunnen overal dood aangaan. Maar dat is wel iets wat ik, en vele eigenaren met mij, proberen te voorkomen. De voorbeelden die je noemt zul je bij mij dan ook niet aantreffen.

Een wolf is voor mij niet exotisch en ik heb er ook geen angst voor. Ik vind het een schitterend dier. Ik zou alleen liever willen dat hij zich echt beperkt tot de natuurgebieden waar ze thuis horen. Ook voor hun zelf, want de platgereden zwangere wolvin staat net zo goed op mijn netvlies als het filmpje wat ik hierboven noem. Ik heb het hier zo veilig mogelijk, paarden staan dicht aan huis en daar is altijd iemand aanwezig. Verder volg ik topics als deze om op de hoogte te blijven. Zo kan ik misschien nog meer maatregelen nemen als de wolf in mijn buurt actief wordt.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:03

Ik ben ook niet anti-wolf, vindt het ook prachtige dieren maar vindt dat er veel beter (en eerlijker) nagedacht moet worden, vooral over hoe ze zo schuw te houden als sommige mensen denken dat ze zijn, en hoe te voorkomen dat er straks meerdere roedels zijn en recreëren in het bos met paard, hond of kind spannend kan worden of de wolven bebouwd gebied in komen, wat je nu al ziet gebeuren in de landen om ons heen (waar nog veel meer natuur is). En ook hier worden ze overdag in achtertuinen gezien, dat is toch wat anders dan een kudde in afgelegen gebied moeten beschermen zeg maar.

Zelf woon ik in de Randstad en laat nu mijn paarden onbezorgd buiten. Maar wel midden in de polder met alleen sloten en schrikdraden, hier gaat echt geen wolf werende omheining geplaatst mogen worden…

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:59

Wolven valt niets te verwijten, ze doen wat ze doen. In Nederland is de wolf destijds uitgeroeid wegens hun gevaar en de schade die ze veroorzaakten. Nu hebben we hier grote kuddes vee, schapen en veel paarden in weilanden lopen. Dat kan en kon op deze wijze omdat er geen gevaar van wolven meer te vrezen was. Het welzijn van in ieder geval paarden is er in de loop van de jaren op vooruit gegaan. Ze staan meer buiten, er bestaan paddocks met tracks en ze kunnen 24 uur per dag bewegen. Die paarden wonen daar, de wolven gaan hen bedreigen of doen dat al. Dat er in vroeger tijden wolven leefden, heeft daar volgens mij niets mee te maken. Deze paarden leven daar nu. Ook dat er andere bedreigingen zijn: kwaadwillende mensen, honden, verkeer, heeft daar niets mee te maken. Dat neemt niet af of toe wanneer er ook wolven een gevaar gaan vormen. Ik zou de paarden (schapen, koeien, geiten en andere dieren) willen vrijwaren voor een extra gevaar. Het gaat niet alleen om het doden wat de wolven doen, maar ook op de impact die dat heeft voor een kudde of een paard wat het overleeft. Wij houden de dieren en hebben daarmee de plicht om ze te beschermen en dat wil ik serieus nemen. Ik verwacht niet van mijn paarden dat ze de vaardigheden (weer) aanleren die ze nodig zouden hebben in het wild. Natuurlijk zouden ze dat kunnen en leren ze leven met incidenten, daar twijfel ik niet aan. Maar het zijn mijn dieren, dieren die onder mijn beschermig staan. Zij leveren vrijheden in door in mijn kudde te leven. Ze kunnen niet zelf de beste beschermingshengst kiezen voor hun veulens, ze kunnen niet hun eigen kudde vormen met optimaal succes. Ze moeten het doen met wat ik ze bied!

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:15

Kan me helemaal vinden in jouw reactie josien_m_.

Verbaas me wel een beetje over de reacties van Lusitana. Komt op mij over alsof wij in Nederland een paar angstige sufferds zijn die niet weten hoe het er in de echte wereld aan toe gaat. Wolven horen er nu eenmaal bij sinds enkele jaren en daar moeten we maar mee zien te dealen. Kunnen een voorbeeld nemen aan hoe er in het buitenland en ook in Portugal mee wordt omgegaan. Dat er slachtoffers vallen is nu eenmaal inherent aan het hebben van wolven binnen onze landsgrenzen en wij zijn direct angstig als we het woord wolf horen. Er vallen ook ontelbare slachtoffers door andere oorzaken als ziekte, ongelukken en wanbeheer, dus over die wolf moeten we gewoon niet zeuren.
Ook over het buitenhouden van de wolf door 4-6 stroomdraadjes te spannen sla je de plank behoorlijk mis. Ervaring leert inmiddels dat een wolf dat een lachertje vindt. Ook vind je het niet logisch dat wij als hele bevolking bang moeten zijn voor een paar wolven. Naar wat ik begrepen heb zijn die paar wolven allang geen 'paar 'meer. Als je dan foto's ziet van aangevreten veulens en kalfjes en een opname op het journaal waarop is te zien dat een wolf een x aantal schapen gewoonweg vermoordt ( dus niet als voedsel doodt maar gewoon uit moordlust ), dan kan ik me die angst best voorstellen. En dan heb je het maar over 'jullie'dit en 'jullie'dat. Vind ikheel denigrerend.

Misschien bedoel je het heel anders Lusitana, maar zo komt het wel op mij over.

Persoonlijk vind ik Nederland geen thuis voor de wolf. Er waren zoveel mensen laaiend enthousiast toen de eerste wolf hier werd gesignaleerd, hoelang is dat geleden en hoeveel zijn het er nu? Ik woon op de Veluwe en naar mijn idee is het eerste slachtoffer in de vorm van een hond of mens niet ver meer weg. Ik ben er niet blij mee. Komt bij dat op de manier waarop wolven jagen en eten het prooidier geen aangename dood sterft, eerder de marteldood en dat gun je toch geen enkel levend wezen?
Natuurlijk, het konijn dat door een vos wordt gedood sterft ook niet op een aangename manier. Toch vind ik niet dat je maar kan zeggen dat we de wolf ook maar moeten gedogen omdat er toch al zoveel dierenleed is.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:51

Eens, niet geheel onrealistisch en daar denk ik aan als ik de honden uitlaat. Vooral in het donker, straks weer. Trouwens, ik hoef ze zelf ook niet alle zeventien tegelijk tegen te komen.
En ik hoop vooral dat deze wolven geen pony's op het menu hebben.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:25

Wolf schijnt nu ook op de Hoge Veluwe gesignaleerd te zijn.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:31

Oh, dat vinden ze niet fijn, denk ik.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:32

Alvaron schreef:
Wolf schijnt nu ook op de Hoge Veluwe gesignaleerd te zijn.



Goh.. Zagen we die ff niet aankomen.. :')

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:47

Ze hadden hekken gemaakt toch? Voor de mouflons? Las vorig jaar een interview met de directeur/eigenaar.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:47

Klopt, maar een wolf vindt echt wel een zwakke plek, waardoor hij toch daar terecht kan komen..

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:44

mysa schreef:
Oh, dat vinden ze niet fijn, denk ik.


[sarcasme]
De wolvenliefhebbers vinden het maar wat fijn. "DOOD AAN DE MOEFLON, Vooral geen medelijden tonen want de Moeflon is maar een zwak schepsel. De moeflon verdient het om uitgeroeid te worden"

https://youtu.be/5XNLnbvqsxo?t=340
[/sarcasme]

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:18


Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:28

Ik begreep ze de wolf willen af schieten. Maar goed tussen willen en daadwerkelijk doen word het wat lastig ben ik bang

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:32

Die eigenaar daar van de Veluwe heeft toch nooit een wolf gewild of haal ik nu mensen door elkaar?

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:35

Nee, die wilde geen wolven op de Hoge Veluwe. En hij vindt, hoe verrassend, dat Nederland geen geschikt habitat is voor de wolf.