[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:23

Ik vind het wel echt een fijner beeld nu . Hij maakt veel meer zijn passen af.
Hij mag actiever en dat kan je bereiken door hem nog iets meer terug te rijden en dan steeds weer een paar passen naar voren te rijden.
Ik zeg expres eerst terug rijden om te voorkomen dat je teveel over zijn tempo heen gaat.
Door hem eerst bewust nog meer terug in tempo te zetten en daarna wat op te rijden (rustig contact houden van voren en hem met je been naar je hand toe groter en actiever maken)voorkom je dus dat je alleen harder gaat ipv actiever.
Jullie zijn zo’n prachtige combinatie samen !
En nu kan je ook goed zien waar hij moeite mee heeft.
Je ziet zodra je de hoek in rijd dat hij zich wat opkropt en dat is waarschijnlijk door wat moeite met zijn balans.
Lekker zo door en vaak lessen met hem.
Gaat echt goed komen

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:03

Ik vind het geen fijn beeld, sorry.
Een jong paard heeft z'n hals nodig voor balans, hij krijgt totaal geen ruimte van voren. Zowel onder het zadel als aan de longe. Laat die voorkant eens los en laat hem eens op eigen benen lopen in plaats van dat je alles tegen houdt aan de voorkant. Je zult dan ook zien dat hij 'zijn passen wel af maakt'. Hij kan dat nu niet want wordt constant tegen gehouden.

Heb je trouwens les?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:08

Hij loopt steeds achter de loodlijn en dat moet je niet willen. Aan de longe kun je het wel eens doen om hem er wat soepeler in te krijgen, (en dan goed de achterhand er onder drijven) maar zeker niet de hele sessie.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 19:20

Jouw reactie snap ik niet helemaal Captain, ik rijd echt niet met een strakke teugel. Ik rijd juist met een vrij losse teugel maar houd wel contact omdat hij zo groot is en anders echt uit elkaar valt. Dat hij achter de loodlijn loopt ben ik het mee eens maar het is echt niet dat ik hem in de krul trek want daar ben ik juist helemaal niet van. Hij kruipt zelf achter de loodlijn en door hem hopelijk wat sterker te krijgen denk ik dat hij dat dan juist straks goed oppakt. Ik sta echt open voor feedback maar ik wil me niet verdedigen voor iets dat ik niet doe.

Ik heb normaal les, momenteel even niet door omstandigheden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:32

Ik had al gezegd dat ik hem niet zuiver vind lopen (linksvoor, valt op rechts). Kan t niet helemaal goed zien, want dan moet ik ook de andere kant op zien. Vond m ook niet rad aan de longe op t vorige filmpje.
Verder vind ik m ook veel te "moeizaam" (ander woord kan ik er even niet voor vinden) voor een jong paard.
In dat opzicht snap ik echt wel wat je bedoelt. Het lijkt wel of hem in het lijf wat hindert,
Ik vind overigens niet dat je aan hem trekt; hij zoekt eigenlijk meer de steun op jouw hand. Als je hem wat naar voren rijdt dan klimt hij wat, maar dan lijkt het het weer moeilijker in zn lijf te hebben.
Zo over het geheel geen fijn beeld, maar dat ligt niet (denk ik) niet aan jou.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 19:52

Ik weet het ook niet meer.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:05

Ketly schreef:
Ik weet het ook niet meer.


En dat is niet erg... laat je instructrice eens meekijken :) en geef daarbij aan wat Babootje hierboven zegt... ik kan me daar namelijk ook in vinden...

Komt goed... blijven kijken en voelen... paard is jong, groot, en daardoor ook wat slap en zoekende naar zijn balans...

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:12

Ketly schreef:
Ik weet het ook niet meer.


Misschien toch een keer door de molen bij de veearts?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:15

Kan ook gewoon scheefheid zijn en dat je het net de verkeerde kant op corrigeert zeg maar. Mijn instructrice is ook osteopaat ik weet alleen niet of ze bij jou in de regio komt. Wellicht is zoiets een keer wat voor je. Ze is super eerlijk en als ze denkt dat er iets mis is zegt ze dat ook gewoon.

Ik vind t lastig, denk zelf dat het een stukje training is. Herken veel van z’n lopen in kaatje.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 20:36

Ik denk dat ik mij een tijdje terugtrek uit dit topic en me even focus op een goede verhuizing en aanpak voor Autan. Ik ga goede begeleiding erbij zoeken omdat het in het echt beter te beoordelen valt en hopelijk vinden we samen een weg die voor ons beide werkt. Uiteraard ben ik iedereen met de goede tips erg dankbaar en ik wil het liefst zoveel mogelijk delen, maar de vele inzichten maken mij onzeker en het is verwarrend om mijn tactiek met de dag/week aan te passen. Ik ga er alles aan doen om Autan goede kans te geven om te ontwikkelen en hij zal nergens in tekort komen.

Babootje, ik wil nog wel even specifiek op jou reageren. Ik heb altijd je feedback gewaardeerd, maar sinds een tijdje kan ik dat helaas steeds minder. Ik wil het niet op de persoon spelen, maar omdat het voelt dat bij elk bericht dat ik plaats dat er iets gezocht wordt (overbeet, rv onregelmatig, lv onregelmatig, door de molen). Ik moet zeggen dat ik altijd wel veel waarde hechtte aan je mening en ik hoop dat je misschien met iets meer opbouwende kritiek in plaats van 'one-liners' in die zin ook wat voor ons als combinatie kan betekenen. Je laatste bericht vind ik al wel fijner maar ik vind dat ik ook eerlijk moet zijn in wat mijn gevoel hier bij is.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:10

Het ziet er niet fijn uit. Ik heb niet het idee dat je trekt, maar hij loopt niet rad. Hij valt op rechtsvoor. Hij zwiept ook voortdurend met zijn staart, wat volgens mij meer komt omdat hij niet rad is dan omdat hij het moeilijk vindt, aangezien je geen dingen van wereldniveau vraagt. Indien het daar toch niet door komt, zit hem nog altijd iets serieus dwars en moet je misschien even een stapje terug doen om uit te zoeken wat dat 'iets' dan is. Het kan ook rijtechnisch zijn of te maken hebben met zijn scheefheid. Zo diep lopen kan ook een overcompensatie zijn omdat iets in zijn lijf niet goed zit.
Ik zou hem persoonlijk eens goed laten nakijken, een kreupeheidsonderzoek. Of nou ja, dat zou ik met mijn eigen paard doen als die zo zou lopen. Ik vermoed een probleem linksvoor of linksachter, maar ik ben geen dierenarts dus ik kan het ook fout hebben.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:19

Ketly schreef:
Ik weet het ook niet meer.


Het is ook een uitdaging, dat komt door zijn lichaam. Wees niet te streng voor jezelf. Ik vind dat je het echt goed probeert.
Ik wil je nog een ding mee geven, houd het eerst eens bij stap. Ga enkel stappen, maak hem los, op lengte, leer hem in stap zijn lijf goed gebruiken. Daarna kun je weer verder. Neem je tijd.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:22

Ketly schreef:
Babootje, ik wil nog wel even specifiek op jou reageren. Ik heb altijd je feedback gewaardeerd, maar sinds een tijdje kan ik dat helaas steeds minder. Ik wil het niet op de persoon spelen, maar omdat het voelt dat bij elk bericht dat ik plaats dat er iets gezocht wordt (overbeet, rv onregelmatig, lv onregelmatig, door de molen). Ik moet zeggen dat ik altijd wel veel waarde hechtte aan je mening en ik hoop dat je misschien met iets meer opbouwende kritiek in plaats van 'one-liners' in die zin ook wat voor ons als combinatie kan betekenen. Je laatste bericht vind ik al wel fijner maar ik vind dat ik ook eerlijk moet zijn in wat mijn gevoel hier bij is.


Ik snap best dat je liever wil horen dat er niets aan de hand is met je paard en dat het allemaal zn tijd moet hebben. Je vraagt zelf om onze mening (en eventueel kritische blik).

Tja en dan zeg ik eerlijk wat ik zie. En dat is geen rad paard. En met niet rad bedoel ik eigenlijk kreupel. Niet zo erg dat hij op 3 benen loopt, maar wel zodanig dat hij valt op rechts. Dat zou betekenen dan dat hij zich linksvoor ontlast.
Verder lijkt het alsof hij op de handrem loopt maar het is niet jij die hem tegenhoudt. Het is een jong paard maar zo oogt hij niet. Bij het naar voren rijden lijkt hij daar vanuit de schouder moeite mee te hebben.
Voor mij persoonlijk alle reden om naar de veearts te gaan voor kreupelheidsonderzoek. Dat zou ik doen als mijn paard zo zou lopen. Maar is echt een veearts nodig om dat allemaal goed te kunnen beoordelen. (Geen osteopaat maar een veearts)
Dan weet je in ieder geval iets. Nu vind je hem niet fijn en vraag je jezelf steeds af wat er met m aan de hand is. En overweegt zelfs om hem maar te verkopen.

Het is maar een advies he? Niet meer dan dat Het is jouw paard, niet de mijne. Je waardeert zo'n advies niet - al begrijp ik de weerstand niet - dus ik laat het hier ook verder bij.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:42

Ik zeg niet dat ik wil horen dat er niks aan de hand is met mijn paard. En je zegt het precies goed: dat is wat jij zou doen op basis van jouw constatering. Je kan me niet wijs maken dat jij hier een kreupel paard ziet, of je moet een héél ander idee hebben van kreupel. Jij zou een kreupelheidsonderzoek doen maar op dit moment zie ik daar geen aanleiding voor. Hij loopt echt niet elke pas precies in de volgende pas, maar wat verwacht je dan van een 4-jarig paard?

De reden dat je zegt 'dat ik overweeg om hem dan MAAR te verkopen' zegt al genoeg waarom ik jouw advies dan ook echt niet in overweging neem. Misschien moet je eens nadenken over de consequenties van jouw berichten en wat dat met iemand kan doen, zo vanachter een beeldscherm.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:53

Ik vind je de hals al beter op lengte hebben dan het filmpje van twee maanden terug met rijden! Alleen het mag nog meer, is nog meer nodig. Biomechanisch train je met deze hals-houding niet je hele paard. Zo kan hij niet van achteren naar voren komen.

Snapt hij de gewichtsverplaatsing van voorbenen naar achterbenen al en kan hij al in stap zijwaarts (aan de hand of onder het zadel), 1 stapje is genoeg. Dat zijn denk ik voor hem nuttige oefeningen om aan te leren. En dat zonder belemmering aan de voorkant dmv bijv de hulpteugel met het longeren of een teugellengte welke niet toestaat de neus naar voren te brengen.

Ben benieuwd naar jullie verhuizing, klinkt als een goed plekkie! Je zorgt goed voor hem.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:26

Eerlijk gezegd zie ik er niks onregelmatigs aan. Ik wil je adviseren om veel naar buiten te gaan. Mooi lang rechtuit voorwaarts laten lopen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:51

Jeetje Ketly, ik zeg niet dat je m naar de slager moet brengen; doe gewoon zeg!

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:33

Babootje schreef:
Jeetje Ketly, ik zeg niet dat je m naar de slager moet brengen; doe gewoon zeg!

Ik zei een paar maanden geleden al dat hij zoveel zwiepte met z’n staart en ik zie het hem nu nog steeds gigantisch doen.
Werd toen ook niet gewaardeerd...

Heb me toen maar terug getrokken uit het topic want niet elk paard is te redden als de eigenaar het zelf niet wil of ziet.
Dus miss is dat ook een idee voor jou babootje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:41

Joh een beetje menselijke communicatie is moeilijk of wat?

Ik zie hier een amazone die overduidelijk het beste voor haar paard wil en daar in aan het zoeken is. Iets met ieder zijn eigen proces.

Ketly: je weet wie wat zegt en wat voor waarde je er aan moet geven. Je bent goed bezig.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 10:49

Alja, jij hebt dus het topic ‘verlaten’ en net zolang gewacht tot iemand het met je eens was om toch weer te reageren?

Babootje, woorden hoeven niet pas kwetsend te zijn als het woord ‘slacht’ er in voor komt.

Een prof. ruiter uit de buurt heeft hem recent gereden en daar loopt hij wel goed mee. Zonder staartgezwiep en lekker op tempo. Hij kan het dus wel, maar ik kan het nog niet en we hebben beide tijd nodig. Gun ons die alsjeblieft.

HorsePassion
Berichten: 973
Geregistreerd: 21-03-20

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:03

Wat heb jij een ontzettend leuk paard TS. Wat een gave kleur ook.
Ik kan het filmpje niet zien dus kan er ook niks zinnigs over zeggen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:10

Ketly schreef:
Babootje, woorden hoeven niet pas kwetsend te zijn als het woord ‘slacht’ er in voor komt.


Wat is er nu kwetsend aan een advies om met je paard naar de veearts te gaan?
Verder ben ik niet de enige die hier zegt dat je paard niet fijn loopt. Maar mij val je aan. Waarom?
Ik probeer nog constructief te zijn en uit te leggen waarom ik dat vindt.

Een filmpje waar hij met een andere ruiter wel goed loopt zonder staartgezwiep en in een goed tempo heb ik nog niet gezien hier, dus ik kan niet zeggen of hij dan goed loopt. Een hoger tempo kan de kreupelheid best wat verbloemen. Dat zie je ook bij paarden die erg opgefokt zijn bij de veearts, maar een veearts kan dat veel beter zien.
Ook een paard wat in een sukkeldrafje loopt hoort niet kreupel te lopen. en dat is wel het beeld dat hij nu geeft. Ook onbelast aan de longe.
Maar nogmaals, je moet helemaal zelf weten wat je doet. Mij maakt het echt niet uit. Maar met kreupelheden doorrijden is meestal geen succes.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 11:21

Ik hoef echt geen complimenten te vangen. Als je het topic al die tijd volgt dan weet je hoe kritisch ik op mijzelf ben en hoe ik mijn best doe om mezelf te verbeteren en dat ik mijn paard nergens de schuld van geef. Ik weet mijn tekortkomingen en weet dat het niet aan het paard ligt. Het is ook niet dat ik er geen geld in wil steken of geen adviezen aanneem. Maar jij stuurde mij laatst een privebericht (waarom niet in het topic?) met letterlijk: ik vind hem rv niet rad. Wat heb ik daar aan? Je laatste bericht was een stuk duidelijker, maar nu is hij ineens lv niet rad volgens jou en dat is frustrerend. Ook vond je laatst ineens dat hij een overbeet had door een foto waar dat zo op leek. Je kan niet zomaar dingen gaan roepen zonder er bij na te denken dat het een momentopname kan zijn, een slechte dag kan zijn of gewoon een verkeerde hoek.

Ik heb nergens gezegd dat hij op mijn filmpjes goed loopt. Hij loopt daar ook niet lekker, hij duikt ook weg, loopt echt niet elke pas even zuiver maar kreupel loopt hij gewoon niet. Het is kwetsend om zoiets te horen terwijl ik er alles aan doe om samen een combinatie te worden. Ik ben de eerste de beste die bij de kliniek staat als ik vermoed dat er iets aan mankeert. Maar op dit moment is dat vermoeden er niet en ik ga niet een kreupelheidsonderzoek doen bij een paard dat niet kreupel loopt. Vergeet niet, hij is inmiddels boven de 1.70 en een stuk minder soepel dan de gemiddelde KWPNer.

Ik ben overal open en eerlijk in, daarom plaats ik ook de slechte dagen want dat hoort er ook bij. Je advies is echt welkom, maar onderbouw ze dan zoals in je laatste bericht. Lukraak maar dingen roepen over een overbeet en kreupel lopen schieten mij in het verkeerde keelsgat omdat ik er alles aan doe om Autan op het juiste pad te krijgen. En ik kan gewoon niet meer leuk reageren als je zegt dat ik hem daarom ‘maar’ wil verkopen omdat ik denk dat er wat aan mankeert. De enige reden waarom Autan weg zou gaan is als ik denk dat hij ergens anders een andere weg in kan slaan wat beter bij hem past. Mocht hem iets mankeren dan gaan we samen het hele traject aan, maar niet als ik denk dat er niks aan mankeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:34

pillow schreef:
Eerlijk gezegd zie ik er niks onregelmatigs aan. Ik wil je adviseren om veel naar buiten te gaan. Mooi lang rechtuit voorwaarts laten lopen.


Dit zou ik je ook adviseren. Veel naar buiten rechtuit en heuveltjes meepakken ofwel onder de man ofwel fietsend ofwel wandelend.
Mijn jonkie is even jong als die van jou en een stuk kleiner. Het enige dat ik met hem doe is hem sterk maken in zn lijf door hem zn eigen lijf te laten gebruiken, rechtdoor omhoog en naar beneden, over boomstammen heen etc. Ernaast wel te verstaan; niet erop want daar is die van mij zelfs nog te kleuterig voor in zn lijf. En die is maar 1.35..
Is absoluut geen kritiek naar jou toe hoor, vind het knap dat je alle tips en adviezen ter harte neemt en er ook wat mee doet. Snap ook dat je onzeker wordt van alle verschillende adviezen. En zou het ook begrijpen als je je terugtrekt uit dit topic, al zou ik het heel jammer vinden want vind het een erg gaaf paard en jullie weg zoekende ook erg interessant.
En als laatste wil ik je graag zeggen; probeer ook van hem te genieten, want daar heb je uiteindelijk een paard voor toch.
Wellicht dat de verhuizing ook wat positiefs brengt. En kun je van daaruit weer rustig op gaan pakken.
Succes! <3

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 11:40

Bedankt voor je advies Humpiedumpie! Dat is ook de planning om te gaan doen. Met het bos erbij kunnen we lekker veel samen wandelen en ik heb vannacht zelfs nog dubbele lijnen besteld om met de buiging bezig zonder dat ik er op zit. Volgende week komt de zadelmaker voor een nieuw zadel met een levertijd tot 3/4 maanden. Ik denk dat ik niet voor een leenzadel ga en dan hem eerst lekker laat wennen op zijn nieuwe plekje en dan rustig aan met de lange lijnen gaan opbouwen. Zo nu en dan even een stapritje zonder zadel door het bos en gewoon lekker genieten samen.