Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:54

En ts? Hoe is het verlopen met de pony?

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 12:07

lovelucydan schreef:
En ts? Hoe is het verlopen met de pony?


Ze blijkt helemaal niet zo onzeker, is heel braaf en leert snel. Jullie hebben gelijk me erop te wijzen dat ik er wel makkelijk over ging (moest ze te pittig zijn)...dat leek zo, geschreven is dat makkelijk maar in het echt een ander verhaal.
Gisteren werd ze nl. gekeurd door de veearts, ze werd toch 3 jaar ouder geschat, 18 dus ipv 15. Haar gewrichten zijn heel goed maar ze heeft verhoogde kans op hoefbevangenheid en er is ook een verhoogd risico op ppid. We hebben dus bloed laten afnemen en nu is het een weekje wachten op het resultaat.

Ik ben er niet gerust in....vind het zo jammer, want ja, na 10 dagen elke dag samen bouw je toch een band op. Ik vind het een moeilijke beslissing, je zou voor een oudere pony moeten gaan voor een jong beginnend ruitertje maar die mag dan eigenlijk niks mankeren. Klopt toch iets niet in dat verhaal.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:11

Zonde inderdaad, maar gok het er alsjeblieft niet op. Want dan heb je nog meer tranen als ze meer ziek is dan gezond. Natuurlijk betaal je meer voor eentje die gezond is, maar dat is ook niet zonder reden. Daar kun je veel meer plezier van hebben. :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:51

En besef goed dat die 15 en 18 een gok zijn, tot 12 is het nog met redelijke zekerheid te zeggen maar daarboven ? 15 kan ook 20 zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:57

Ja ik vind haar ook ouder ogen dan 18..waarom heeft ze een verhoogde kans op hoefbevangenheid? is er nu bloedgeprikt op ppid? Oudere paarden en pony's mankeren vaker wat natuurlijk, de vraag is of ermee te leven is en goed te managen en dat de prijs er naar is natuurlijk. In ieder geval heel verstandig dat jullie bloed hebben laten afnemen.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 14:03

Elisa2 schreef:
Ja ik vind haar ook ouder ogen dan 18..waarom heeft ze een verhoogde kans op hoefbevangenheid? is er nu bloedgeprikt op ppid? Oudere paarden en pony's mankeren vaker wat natuurlijk, de vraag is of ermee te leven is en goed te managen en dat de prijs er naar is natuurlijk. In ieder geval heel verstandig dat jullie bloed hebben laten afnemen.


Ja, bloed geprikt op ppid. Die verhoogde kans op hoefbevangenheid zagen ze aan de witte lijn onderaan de hoef, die is verbreed...

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:06

Ik zou het dan zeker afraden, je kan dan beter voor een gezonde pony gaan die hopelijk langer mee kan.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:10

Welke leeftijd is dan eigenlijk 'ideaal' voor een beginnend ruitertje ?

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:13

Wij hebben van onze ouders een 10 jarige pony gekregen die braaf te rijden was, was al op concours geweest, stond voor de kar. Eentje die al veel gezien had. Het is wel hoe ouder hoe gekker, inmiddels is hij 30 jaar en hebben we hem nog steeds, maar het is een meneer met een uitgesproken mening.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:14

L16a schreef:
Welke leeftijd is dan eigenlijk 'ideaal' voor een beginnend ruitertje ?


Dat ligt er een beetje aan, maar ik zou zeggen vanaf een jaar of 12. Maar er zijn ook pony's die hun hele leven nog niks hebben gezien en pony's van 8 jaar die alles al kennen. Dus het gaat er meer om wat de pony kent en wat het gedrag is. Maar het is natuurlijk wel, hoe jonger en braver, hoe duurder :P
Ik zou wel weg blijven van jonge net zadelmakke pony's die braaf zijn. Want die heb ik nog vaak genoeg zien veranderen in een soort onzekere bommetjes.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:21

Leeftijd vind ik niet nodig om naar te kijken wel naar een goed opgeleide.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:22

Dus ideaal tussen de 12 en 15j...zoals we dachten dat dit merrietje was (als ze al wat gezien en gewend is ) ?

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 17:26

StalNollie schreef:
Leeftijd vind ik niet nodig om naar te kijken wel naar een goed opgeleide.

Ook niet naar risico op ppid toe ? Buiten dan de kosten gerekend maakt dat een pony (of paard) ook niet meer vatbaar voor moodswings en dan wat minder betrouwbaar voor een beginnend ruitertje (of zie ik dat verkeerd?)?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:05

Als de gezondheid nu verder goed is en ze is braaf zoals je zegt zou ik het wel aandurven. Wij hebben ook een senior gekocht nog geen dag spijt van gehad.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:10

Ik zou ook niet perse naar leeftijd kijken, maar wel naar conditie en gezondheid. Mijn welsh heeft ppid, qua karakter merk ik geen verschil met vroeger dankzij de medicatie. Zonder medicatie is ze duf en levenloos. Met is ze gewoon zoals ze altijd was. Wel is ze nu lastig op gewicht te houden. Vroeger had ze aanleg om te dik te worden en had ze genoeg aan ruwvoer en een vitamine brok, nu heeft ze echt veel meer dan dat nodig. Terwijl ze in het verleden wel eens bevangen is geweest dus ik kan er ook niet alles instoppen qua voer. En dan zijn die pillen ook nog een rete duur.

Als je paard cushing heeft dan geef je hem de zorg die nodig is. Maar ik zou er niet snel voor kiezen om een paard die het heeft te kopen.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:31

Onze zoektocht heeft meer dan een jaar geduurd. Uiteindelijk gisteren een 4 jarige A pony gekocht met een super fijn, braaf en relaxed karakter. Nu rijden mijn man en ik beide al sinds onze jeugd en hebben de paarden aan huis. Er zullen vast mensen zijn die dit een hele domme keuze vinden, maar wij vinden persoonlijk karakter en gezondheid het allerbelangrijkste. En uiteraard een klik tussen pony/ kind. In combinatie met de juiste begeleiding en tijd heeft het in onze ogen dan de grootste kans van slagen.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 00:20

Houd er ook rekening mee dat je dochter de pony ontgroeit. Kan al over een paar jaar zo zijn. Heb je de mogelijkheid zo’n pony aan te houden ook als ze er niet meer op kan rijden? Want als ze door wil, echt wedstrijden, dan heb je ineens een tweede nodig.
Of zelfs als eerder wanneer de pony niet bereden kan worden en ze toch wil rijden en eraan gehecht is waardoor de pony niet ‘weg kan’.
Daarbij, ben je mans genoeg om ook keuzes te maken in de zin van moeten laten inslapen als het toch slecht is met de conditie en alles?
Een ponietje met mankementen (cushing hb en oud) verkoop je niet zomaar, daar heb je dus een verantwoording voor zodra je hem koopt.
Ik vind 1800 euro echt bizar veel geld voor zo’n pony en vrees dat dit idd ‘stalhouder smeert jullie de pony aan’ is in dit geval..

Maar ja, je weet het niet, als de klik er is, pony en kind kunnen het goed vinden samen dan kan het ook goed gaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:46

L16a schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik vind haar ook ouder ogen dan 18..waarom heeft ze een verhoogde kans op hoefbevangenheid? is er nu bloedgeprikt op ppid? Oudere paarden en pony's mankeren vaker wat natuurlijk, de vraag is of ermee te leven is en goed te managen en dat de prijs er naar is natuurlijk. In ieder geval heel verstandig dat jullie bloed hebben laten afnemen.


Ja, bloed geprikt op ppid. Die verhoogde kans op hoefbevangenheid zagen ze aan de witte lijn onderaan de hoef, die is verbreed...


Oke, als het ppid is dan zou ik haar laten staan, zo niet dan is er wel mee om te gaan. Dat kan soms ook ontstaan als ze het een tijdje slecht hebben gehad.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:01

Bovenstaande ben ik het helemaal mee eens. Al lijkt 1800 euro in deze tijd met de meest bizarre prijzen niet veel geld, denk ook aan het verdriet en de ellende van een kind als de pony ziek blijkt te zijn (+ dierenarts kosten voor jezelf) Of dat ze er niets meer mee kan als de pony toch een ander karakter heeft dan aanvankelijk gedacht omdat hij inmiddels beter in z’n vel is gaan zitten.
Zoals ik eerder aangaf, de zoektocht kan best heel lang duren. Maar als het goed is kun je er dan ook een hele tijd mee vooruit en ga je van de juiste pony het meeste plezier hebben.

En ik jullie geval zou ik vooral voor een lekker ongecompliceerde pony gaan, mede ook omdat jullie zelf ook nog niet zo ervaren zijn.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:02

Met ppid kan een paard heel goed leven omdat er medicijnen voor zijn, deze zijn alleen verschrikkelijk duur en kan honderden euro’s per maand kosten. Dat is wel een ding en moet je op kunnen brengen.

Ik zou zo’n pony laten staan. Op zich is 15 geen verkeerde leeftijd mits gezond en aantoonbaar 15.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:06

ingvdh schreef:
Met ppid kan een paard heel goed leven omdat er medicijnen voor zijn, deze zijn alleen verschrikkelijk duur en kan honderden euro’s per maand kosten. Dat is wel een ding en moet je op kunnen brengen.

Ik zou zo’n pony laten staan. Op zich is 15 geen verkeerde leeftijd mits gezond en aantoonbaar 15.

Honderden euro's per maand is een beetje overdreven.
60 pillen voor 124 euro, doe je 60 dagen mee. Meestal is de dosering 1 pil per dag.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:17

ingvdh schreef:
Met ppid kan een paard heel goed leven omdat er medicijnen voor zijn, deze zijn alleen verschrikkelijk duur en kan honderden euro’s per maand kosten. Dat is wel een ding en moet je op kunnen brengen.

Ik zou zo’n pony laten staan. Op zich is 15 geen verkeerde leeftijd mits gezond en aantoonbaar 15.


Mijn dierenarts zei dat het patent vervallen is dus dat deze medicijnen binnenkort veel goedkoper verkrijgbaar zijn. Maar ik zou niet aan PPID beginnen omdat het toch een sluimerende ziekte is die zich verder ontwikkeld.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:19

Elisa2 schreef:
ingvdh schreef:
Met ppid kan een paard heel goed leven omdat er medicijnen voor zijn, deze zijn alleen verschrikkelijk duur en kan honderden euro’s per maand kosten. Dat is wel een ding en moet je op kunnen brengen.

Ik zou zo’n pony laten staan. Op zich is 15 geen verkeerde leeftijd mits gezond en aantoonbaar 15.


Mijn dierenarts zei dat het patent vervallen is dus dat deze medicijnen binnenkort veel goedkoper verkrijgbaar zijn. Maar ik zou niet aan PPID beginnen omdat het toch een sluimerende ziekte is die zich verder ontwikkeld.

De prijs hierboven is voor de goedkopere variant

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 13:35

Dat zou goed nieuws zijn voor alle dieren die al aan de medicatie zijn, ik heb me daar al druk in gemaakt, schandalig toch de pharmamaffia (bij mens én dier).
Maar idd, gezien het feit dat we nog zo onervaren zijn lijkt het ons verstandig daar nu niet zo bewust voor te kiezen. Verder in onze paardencarriere komen we dat wss zowiezo nog tegen..want het lijkt er nu eenmaal bij oudere dieren vaak bij te horen, net als de hoefbehangenheid.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:59

Ik zou minder naar leeftijd kijken, maar goed kijken naar karakter én naar een pony die echt al veel gezien heeft.
De eerste pony die ik voor mijn 10 jarige dochter kocht was een 17 jarige die 3 jaar gewerkt had op een gehandicaptenmanege. Die keek niet meer van veel dingen op.
Goed laten keuren, hoe dan ook.

Een pony die bij koop al vanalles lijkt te mankeren, zou ik laten staan. Als je de tijd neemt, zijn er echt wel fijne pony's te vinden.