Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 16 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Die van mij heeft wat veel zand in de mest dus ik heb op advies van de DA een kuurtje: synovium sand oil 369. Ze vreet het gewoon niet. Ook niet als ik het meng met andere brokjes .

Heeft iemand dé tip voor mij?
Vandaag met bloed zweet en tranen net 40 gram erin gekregen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:40 



 
Profiel   

Oh wat vervelend zeg. Als je ze toch eens gewoon kon uitleggen dat het voor hun eigen bestwil is. Hoe vaak moet je dat geven?
Een stalgenootje had bij een medicatie weigerend paard de medicatie verstopt in een peer (die het paard enorm lekker vind). Ik weet niet hoe vloeibaar het is, maar is dat iets wat je met dit spul zou kunnen proberen?

Werkt overigens ook niet bij alle paarden want dat heb ik bij die van mij geprobeerd in en wortel en die liet het meteen uit z'n mond vallen.:') (Daar spuit ik dingen als wormenkuren nu maar met wat gemiep naar binnen en krijgt hij daarna wat lekkers, maar die van mij is niet zo groot dat maakt het makkelijker).

Tijdje terug zag ik dat matilde brandt op instagram haar paard met clickertraining geleerd had wormenspuiten en medicatie etc aan te nemen. Daar heb je nu denk niets aan maar misschien voor volgende keer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 06:57 



 
Profiel   

Het is een 21 daagse kuur! _O-
Ze krijgt dagelijks ongeveer 60/70 gram kleine brokjes.
Ik ga vanavond slobber proberen en appelmoes. Niet zo gezond maar goed dat zand moet eruit

Ze moeten, vind ik, gewoon een vazuintjes variant maken. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 07:03 



 
Profiel   

Ohw jemig :')
Appelmoes is inderdaad een goed idee, bedenk me net dat ik dat iemand ken die dat heeft gedaan en dat dit heel goed werkte. Hopelijk lukt het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 07:47 



 
Profiel   

Bij mijn vorige paard die echt niks vreemds wilde eten werkte appelmoes heel goed inderdaad. Weet alleen niet of zo’n zand kuur daarvoor werkt maar zeker het proberen waard! :j

Andere poeders of medicatie deed ik met slobber + appelsap. Meestal trapte hij daar wel in :')

Mijn baby gaat goed! Dit weekend weer gewandeld met een grote erbij en is echt super braaf. We wonen in de polder dus dat is vrij rustig wandelen. Kwamen een trekker tegen waar meneer niet van onder de indruk was en 2 auto’s van achteren en die waren ook niet eng gelukkig.

Foto met z’n grote maatje, paard van m’n vriend.

[ img ]

En nog even klein rondje los in de bak


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 08:10 



 
Profiel   

Oh wat fijn zeg, heel leuk. Wat goed ook dat hij zo braaf was met de trekker! Hij heeft echt een mooi koppie :)

Ik heb vorig weekend weer een stukje alleen geprobeerd te wandelen en wat ging het goed, we zijn echt een flink stukje verder gekomen dan voorgaande keren dat we alleen gingen, ik ben echt trots! Op het laatst was hij al redelijk vol van alle spanning en indrukken en toen was iemand ook nog bezig met een grasmaaier in z'n tuin, toen ging de Arabierenmodus even aan :P. Eenmaal weer terug in de wei uitgebreid gekriebeld en was het weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 08:26 



 
Profiel   

Dat is wel heel braaf dan LE! Fijn als ze nu al zo koel in de kop zijn

Wat een leukerd capriootje! En fijn dat hij zo braaf al is. Wat voor bloed zit hierachter?

De appelmoes vreet ze ook niet.. slobber lust ze ook niet. Vitalbix active + vond ze heel lekker maar zodra er tegen zandweg brokjes door zitten at ze dat ook niet meer. Een stalgenootje had dit liggen. Ik overweeg nu een zak te kopen en steeds een handje te geven met wat zandweg. Ga morgen de da bellen want ik moet dit is pas dag 2…

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:06 



 
Profiel   

LunarEclipse; Wat fijn dat het alleen al zo goed gaat! Ook heerlijk dat die spanning gewoon weer makkelijk af te vloeien is. Grasmaaiers zijn ook hele rare wezens :j

Danique; Het is een McJonnas x Calypso. Dus allround maal ouder springbloed. Hij is de opvolger van m’n vorige paard die M/Z springen liep uiteindelijk maar ik vind vooral het hele traject qua beleren en opleiden met die jonkies heel leuk. Hij is m’n 4e jonge paard alleen de 1e vanaf 1,5. Meestal kocht ik ze met 2,5/3 jaar uit de opfok.

Balen dat het met appelmoes of slobber ook niet lukt! Soms zo lastig als ze nog wereldvreemd zijn qua voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:43 



 
Profiel   

Lukt het ondertussen met de zandweg??

Ik heb gisteren trailer oefenen gedaan. Ging super goed. Wandelde er zo in. Alleen borst tegen de voorstang is wat gek. Volgende keer weer stapje verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:12 



 
Profiel   

Super knap! Dat komt inderdaad volgende keer dan wel. Liever een keertje extra nemen dan een stapje te snel gaan

De zandkuur helpt! Ze eet 300 psylliumvezel met nog eens zon 60 gram husk. Ik ben daar binnenkort klaar mee. Godzijdank! Het duurt 2 uur voor ik alles erin heb zitten. Verder is de situatie enorm frustrerend. De staleigenaar is een boer met een zeer sterke eigen mening. Ze staan op kort gras en hij weigert ze eraf te halen... hij zegt lekker dat de dierenarts ongelijk heeft en hij zelf ook heel veel dingem heeft. Daarnaast zit het graa bolgens hem niet in zand wat ophoopt i de darmen. Nu gaan ze binnenkort van het gras af en zijn er verder gewoon veel interventies ondernomen om zandopname te voorkomen. Het baart me wel zorgen, ik heb geen zin in boerendiscussies als het gaat om het welzijn van mijn paard.. verder is ze minder gevoelig rond haar buik. Overweeg nog wel met de da te overleggen of ze gesondeerd kan worden. Voor de gemoedsrust ook. Wanneer ze van het gras is, is de discussiegesloten maar volgend jaar zal ik weer tegen hetzelfde aanlopen.. denk niet dat ik het jaren ga uithouden op deze stal. Daarnaast is het gewoon natuurkundig onmogelijk wat hij stelt over het zand in de wei. :') als het zand daar een lager soortelijk gewicht heeft dan water zou je iedere keer de pineut zijn als bet regent.
Sorry voor het lange verhaal. Enige frustratie hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:02 



 
Profiel   

Ja ik snap je frustratie heel goed. Heb ook jaren op zo’n plek gestaan waar we altijd van die “ bijzondere” discussies hadden dus ik snap hoe t voelt.
Wel fijn dat het nu wel gegeten wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 10:11 



 
Profiel   

Ja, die discussies ken ik ook wel :=
Niet tof. Zeker als je ziet dat je paard er onder lijdt.

Wel fijn dat het gegeten wordt inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 10:13 



 
Profiel   

Fijn dat hij in ieder geval de brokjes op eet.
En je stalhouder heeft dus drijf zand? :+ (flauw sorry) Ik snap dat zulke discussies frustreren.

Die van mij is van de week bij de hoefsmid geweest. Vond hij zelf niet zo geslaagd. De hoefsmid was gelukkig rustig, nam de tijd die nodig was maar werkte wel vlot. Al snel had x door dat als hij gewoon rustig stil staat dat het allemaal veel makkelijker gaat. Nu heeft ie weer 4 mooie voetjes.

Hoe vaak laten jullie de hoefsmid komen?
Stalgenootje laat ze 2 x per jaar komen totdat ze 3 zijn zolang er geen afwijkingen of andere bijzonderheden zijn, meeste opfokken doen geloof ik 4x per jaar en kijken dan wie nodig is. Maar anderzijds kan het denk ik ook geen kwaad om de hoefsmid gewoon iedere 2 maanden te laten komen zodat het sneller normaal wordt. Zeker omdat de helft van de spanning bij die van mij lijkt te komen omdat er een vreemde aan 'm komt zitten.

Verder is hij nu een beetje verkouden, alle jonge paarden op de wei :+ het lijkt gelukkig wel iets te beteren nu.


Laatst bijgewerkt door divided op 19-06-23 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 12:54 



 
Profiel   

Mijn jonkie gaat mee met mijn haflinger. Elke 6 weken. Soms is het dan alleen wat vijlen, soms wat meer. Maar dan is ze elke keer wel even in handen en ik vind de controle ook wel fijn. Ik betaal wel gereduceerd tarief overigens, zolang het geen volledige bekapbeurt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 14:02 



 
Profiel   

Mijne wordt elke 5 tot 6 weken bekapt.
Hij leert elke keer weer meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 15:09 



 
Profiel   

LunarEclipse, nou echt hoor. Defying all logic. Sta nog steeds versteld van het feit dat hij zei de dierenarts zijn verstand moet gebruiken en dat ik daar niet naar moet luisteren. Verder is het echt een prima kerel. Geen verkeerd woord verder over hem. Ze staat er perfect en ik betaal geen drol. Nu is het niet dat ik niet meer kan betalen. Maar het is wel erg prettig. Overweeg wel sterk om volgend jaar te verhuizen.. hoewel, overal is wel wat. Zeker met al die paardenmensen die er rond lopen.

Die van mij gaat om de 6/8 weken. Er gaat bijna niets af dan. Maar ook voor de ervaring vind ik het gewoon prettig. Ze kan wel uit denk ik trouwens met eens in de 10/12 weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 18:23 



 
Profiel   

Goed te lezen hoe vaak jullie naar de hoefsmid gaan, ik denk dat ik ook gewoon iedere 8 weken doe. De ervaring telt ook gewoon heel veel inderdaad.

Helaas is die van mij toch alleen maar erger verkouden geworden, dikke snottebellen (wel gewoon wit/doorzichtig), hij is ook aan het hoesten en voelt zich ook gewoon niet helemaal fit. Ik ga vanavond even temperaturen maar als hij eind vd week nog zo aan het hoesten is dan bel ik sowieso even de dierenarts. Ze moeten natuurlijk nog weerstand opbouwen maar dat hoesten en dat ie zich niet zo fit voelt vind ik wat zorgelijk.

@Danique overal is wel wat inderdaad. Klinkt niet als een verkeerde plek en zolang de discussies niet te veel worden met je stalhouder en je paard er goed staat .. :D Ik ben nu echt gezegend met mijn plekje. Met een andere meid (die vaak op andere tijden komt) ben ik de enigste pensionklant, en verder kan ik het goed vinden met de staleigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 07:29 



 
Profiel   

Is hij goed ontwormd tegen spoelworm? Die zoeken zich ook een weg door de longen en kunnen ze van gaan hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 07:35 



 
Profiel   

Wat balen dat die niet lekker is!

Ik heb mijne nu op een 5 daagse panacur staan voor de wormen. Heb hem sinds half september, toen was hij bij de fokker ontwormd met ivermectine. Na paar weken hier een Equest tegen spoelworm erin gestopt en vorige week vond ik nog dode wormen in de mest dus deze kuur nu in overleg met de da.
Spoelwormen en die jonkies is echt een drama helaas.

Hoefsmid heb ik nu 1x gedaan maar laat hem wel elke keer even checken/meenemen omdat de hoefsmid toch komt voor de andere. Denk niet dat hij elke keer echt wat hoeft te vijlen maar dat zien we dan wel.

Verder gaat mijne wel erg goed gelukkig. Ziet uit alsof die alweer lekker gegroeid is, z’n winter vacht is onderweg en is gewoon een lief en blij dier :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 08:21 



 
Profiel   

Aw ja bij langer aanwezige hoest roep ik ook altijd een dierenarts. Zelf kan je wel wat proberen met natuurlijke middelen, qua weerstand. Maar hoest vind ik zelf, ook door nare ervaring, altijd wel een ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 08:23 



 
Profiel   

*klopt even af* ben blij dat die van mij geen wormen heeft. Lees echt veel verhalen over jonkies die er tijden over gedaan hebben om er vanaf te komen. Beter een keer teveel gecontroleerd dan te weinig! Hopelijk komt hij/zij snel van het hoesten af

Sorry vergeet echt altijd wie er nu ruinen/merries of hengsten heeft _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 08:44 



 
Profiel   

Ja hier ook 1 die lang met wormen heeft geworsteld. Maar nu bij het laatste onderzoek schoon *\o/*
In tegenstelling tot mijn haflinger. Die was positief op bloedworm -O- Kon ik alsnog ontwormen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 09:01 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Is hij goed ontwormd tegen spoelworm? Die zoeken zich ook een weg door de longen en kunnen ze van gaan hoesten.


Ja dat kwam ook nog in me op. Hij heeft september een middel met Ivermectine gehad, toen kwamen er ook wat spoelwormen vanaf en na 2 weken ook geen eitjes meer in de mest na mestonderzoek, en oktober Panacur nog specifiek voor spoelwormen voor de zekerheid op aanraden van de DA. Toen niets in de mest gezien en in de weken erna ook niet maar goed, als ze aan het migreren waren dan zie je ook niet of ze goed zijn gedood. Qua spoelwormen lijkt het iig goed maar die dingen kunnen natuurlijk erg hardnekkig zijn. Jammer dat we geen röntgen ogen hebben wat dat betreft.
Maar goed ik neem aan dat als het niet beter wordt de komende dagen en de dierenarts komt dat hij dat ook zal meenemen.

@Capriooltje: fijn dat die van jou zo goed gaat!
Die van mij heeft zich ook enorm ontwikkeld de laatste weken. Ik stond laatst in de stal te kijken en ik dacht echt: wow, het begint een paard te worden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 09:10 



 
Profiel   

Vraag eens om Strongid-P. Werkzame stof pyrantel. Die doet het nog beter voor de spoelwormen. Waar panacur en ivermectine niets deden kwam er met pyrantel bij de mijne een hele kolonie spoelworm vanaf :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 10:42 



 
Profiel   

Ah, bedankt voor de tip!
He bah, echt nare dingen die spoelwormen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 11:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 16 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen