Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 13:22

Nouja dat laatste dus, helemaal in de huidige markt. Eerst zien dan geloven of aanbetalen en dan houd ik hem eventueel wel vast, maar weg is weg. Morgen kan die een gebroken been hebben omdat ik hem vast moet houden.. Het maakt het niet minder k*t voor de kopende (misschien wel eerlijke) partij maar zakelijk gezien snap ik hem wel.

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:07

Ja klopt, maar als je samen zelfs al een keuringsdatum hebt geprikt, vind ik het toch wel asociaal :+

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:11

Blijft asociaal inderdaad, dat neemt het echt niet weg.

Mensen ervaring met paarden met cornage? := Echt een no go of lichte vorm krijg je er nooit last van? Ik zou een paard op luchtzuigen bijvoorbeeld niet laten staan. Ze lopen/zijn er niet minder om.

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:15

Cornage ligt aan hoe ernstig het is, soms heb je een lichte vorm en kunnen ze er prima mee presteren. Ken er 1 die internationaal springt en zzl dressuur loopt.
Maar bij een zwaardere vorm gaat het snel ten kostte van de zuurstof intake, en dan raken ze dus eerder vermoeid en buiten adem.
Vaak kan je het wel met een VA er achter komen of het licht genoeg is voor de sport.

Ik laat ze op luchtzuigen dan weer wel staan :+
Maar dat komt door mijn ervaringen met zuchtzuigen/maagproblemen/darmstelsel ellende etc.

Ik heb ook nooit zuigers zonder maag problemen gekend... ja mensen die aan geven dat ze een zuiger hebben zonder maag problemen. Maar als je daar een gastroscopie in propt zitten ze vaak vol zweren. :')
Dus dat durf ik persoonlijk dan weer niet meer aan :P

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:18

c_alsemgeest schreef:
Ja klopt, maar als je samen zelfs al een keuringsdatum hebt geprikt, vind ik het toch wel asociaal :+

Als die keuringsdatum heel snel is ,zeg maar vrijwel meteen...anders heb je er al verkoper weinig zekerheid van.Maar,ik vraag hier om meningen van verkopers.aangezien ik altijd alleen aan de andere kant heb gestaan.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:21

Aatrox schreef:
Blijft asociaal inderdaad, dat neemt het echt niet weg.

Mensen ervaring met paarden met cornage? := Echt een no go of lichte vorm krijg je er nooit last van? Ik zou een paard op luchtzuigen bijvoorbeeld niet laten staan. Ze lopen/zijn er niet minder om.

Luchtzuigen koop ik gewoon mits mijn pensionhouder die accepteert.Voor zover ik weet staan die bij ons in de buitenboxen.Omdat andere pensiongasten bang zijn dat het gedrag besmettelijk zou zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:24

Dat is echt zo'n oude, achterhaalde gedachte... jammer dat dat dus nog steeds bestaat onder stalhouders.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:28

Ik begin er uit ervaring ook zeker niet meer aan.. Veel mensen gaan er vanuit dat het enkel een gewoonte is maar er schuilt vaak toch meer achter.

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:28

c_alsemgeest schreef:
Dat is echt zo'n oude, achterhaalde gedachte... jammer dat dat dus nog steeds bestaat onder stalhouders.

Ik snap wel waarom stalhouders daar zo huiverig voor zijn....

Het is keihard bewijs dat hun management niet klopt EN ze het vertikken om het aan te passen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:40

ikke schreef:
c_alsemgeest schreef:
Dat is echt zo'n oude, achterhaalde gedachte... jammer dat dat dus nog steeds bestaat onder stalhouders.

Ik snap wel waarom stalhouders daar zo huiverig voor zijn....

Het is keihard bewijs dat hun management niet klopt EN ze het vertikken om het aan te passen.

Nou,het gaat dus om NIEUWE paarden die eventueel op stal komen. Die dat gedrag dus al hebben.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-21 15:03

Cornage ligt aan de mate, lichte cornage zou ik een paard niet op laten staan als hij voldoet aan wat ik zoek. Ook al zou ik dat bij een driejarige ook weer anders vinden dan bij een twaalfjarige.

Een luchtzuiger laat ik staan. Hoeft ook niet altijd iets met stalmanagement te maken te hebben, maar ik vind het gewoon schijtirritant gedrag.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:09

upendo schreef:
Cornage ligt aan de mate, lichte cornage zou ik een paard niet op laten staan als hij voldoet aan wat ik zoek. Ook al zou ik dat bij een driejarige ook weer anders vinden dan bij een twaalfjarige.

Een luchtzuiger laat ik staan. Hoeft ook niet altijd iets met stalmanagement te maken te hebben, maar ik vind het gewoon schijtirritant gedrag.

Ik vind het niet irritant. Wel is het een teken dat het een gevoelig neurotisch paard is.Dat type moet je liggen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-21 15:11

Er zijn er ook genoeg die hun gevoeligheid uiten op een andere manier. Daar kan ik prima mee, maar dat geleur aan die voerbak? Nee, sorry.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:18

Cornage zou ik laten staan, ook als het de lichte vorm is.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:27

upendo schreef:
Er zijn er ook genoeg die hun gevoeligheid uiten op een andere manier. Daar kan ik prima mee, maar dat geleur aan die voerbak? Nee, sorry.

Bij mij zijn ze welkom. Overigens,momenteel ben ik niet op zoek want ik ben al voorzien .Die zuigt geen lucht maar dat zou mij echt niet uitmaken als hij het wel deed.Zoals ik al zei kun je wel problemen krijgen op een pensionstalling.Bij ons is ooit een eigenaresse met haar paard naar Utrecht gegaan om vandaar een verklaring te krijgen dat het zuiggedrag van haar paard niet besmettelijk was voor andere paarden. Die verklaring had ze aan de stal gehangen.

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:36

anjali schreef:
upendo schreef:
Cornage ligt aan de mate, lichte cornage zou ik een paard niet op laten staan als hij voldoet aan wat ik zoek. Ook al zou ik dat bij een driejarige ook weer anders vinden dan bij een twaalfjarige.

Een luchtzuiger laat ik staan. Hoeft ook niet altijd iets met stalmanagement te maken te hebben, maar ik vind het gewoon schijtirritant gedrag.

Ik vind het niet irritant. Wel is het een teken dat het een gevoelig neurotisch paard is.Dat type moet je liggen.


Uni was helemaal niet neurotisch, sensibel, snel van slag oid... Die was de rust zelve zeker op stal of in het land.
Wel had hij maagproblemen, etterende zweren van de slokdarm tot aan de onderkant van de maag toen we het lieten nakijken.

Mensen kunnen van stress ook darmproblemen en maagzweren krijgen, ws daardoor zie je het bij "neurotische" paarden vaker... maar dat is dus geen gegeven.

Zuigen en kribbebijten is geen oorsprong gedrag, maar een symptoom. Vaak om ongemak en pijn te verlichten.

Marigold

Berichten: 12562
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:42

Cornage goldt (vroeger althans) als koopvernietigend gebrek volgens mij.

Misschien wel lastiger te verkopen als je het paard later weer kwijt wil.

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 16:11

Nou net bij de shetlander geweest als maatje voor mijn alleen overgebleven ruin.
Paardje liet duidelijk weten niet van ons gediend te zijn. Draaide de kont toe en gaf mijn zoontje nog net geen schop. Liet hem ook niet op haar rug.
Hij heeft er toch nog even op gezeten, maar hij scheet bijna in zijn broek. Overduidelijk geen match :+
Iedereen was het erover eens dat we deze pony niet mee gingen nemen, behalve mijn zoontje, die was in tranen :(:)

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:26

Oh wat jammer Derma! Ben je naar een bereden shet op zoek of 'gewoon' iets erbij?

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:46

_Tarzan schreef:
Oh wat jammer Derma! Ben je naar een bereden shet op zoek of 'gewoon' iets erbij?


Ja is wel leuk als ze braaf zijn en ook bereden/betuigd kunnen worden. Ik zoek uiteindelijk ook nog een paard voor mezelf, dus dan wil ik als ik een pony koop, wel iets kopen wat voor mijn kinderen ook leuk is en vooral betrouwbaar

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:54

Oke, ik ken wel een handelaar maar daar is alles groen dus geen optie voor jou. De mijne komt er ook vandaan en echt een wereldpony, ons zoontje sleept er altijd mee, heerlijk beest :D

Ik vind de bereden shetjes tegenwoordig ook maar duur :=

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9307
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:42

Aatrox schreef:
Blijft asociaal inderdaad, dat neemt het echt niet weg.

Mensen ervaring met paarden met cornage? := Echt een no go of lichte vorm krijg je er nooit last van? Ik zou een paard op luchtzuigen bijvoorbeeld niet laten staan. Ze lopen/zijn er niet minder om.

Cornage hebben ze meestal toch echt wel last van. Let wel ook dit heb je in veel verschillende gradaties en het moment dat ze er last van hebben is bij ieder paard anders.
Ik weet erge cornage paarden die aan het einde vh B parcours balken gingen tikken omdat ze gewoon zuurstof te kort kwamen. Ken er ook die pas internationaal last kregen.
Het eerste paard is na de operatie overigens gigantisch opgeknapt en dubbel zo breed geworden.

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 23:41

_Tarzan schreef:
Oke, ik ken wel een handelaar maar daar is alles groen dus geen optie voor jou. De mijne komt er ook vandaan en echt een wereldpony, ons zoontje sleept er altijd mee, heerlijk beest :D

Ik vind de bereden shetjes tegenwoordig ook maar duur :=


Nou echt hè! Niet normaal ook, maar alles is duur op t moment. Maar ik heb geen haast gelukkig en nog wel wat te rijden

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 08:53

Zou iemand mij kunnen zeggen wat deze bemerking is? Op sprong: Milde sclerose dorsaal os tarsi centrale. Puntig dorsaal aspect TMT gewricht. Verhoogde botdensificatie proxiomaterale metatarsus III.

Heb dit keuringsverslag deze morgen doorgekregen over een merrie die we deze middag gaan kijken. Ze is 8 jr. Paard wordt goedgekeurd voor sport en fok.

Als ik het opzoek kom ik bij spat of OC, OCD, chip terecht

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:49

Tibeella schreef:
Zou iemand mij kunnen zeggen wat deze bemerking is? Op sprong: Milde sclerose dorsaal os tarsi centrale. Puntig dorsaal aspect TMT gewricht. Verhoogde botdensificatie proxiomaterale metatarsus III.

Heb dit keuringsverslag deze morgen doorgekregen over een merrie die we deze middag gaan kijken. Ze is 8 jr. Paard wordt goedgekeurd voor sport en fok.

Als ik het opzoek kom ik bij spat of OC, OCD, chip terecht

Is ze klinisch goed? Dat is natuurlijk belangrijker dan het beeld op foto's.Maar echt lekker klinkt het niet.Het ligt er ook aan wat je er mee wilt gaan doen.