Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 53 [ 1308 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2022 beleerd worden

 
Profiel   

miereneter schreef
Leuke IJslander Imre, ook aardig aan de maat, of niet?

Fijn dat jullie haar tempo volgen, Spaansepony. In welk opzicht is ze niet betrouwbaar?


Het is een bloedtapperij pony, werd vroeger gebruikt om bloed af te tappen voor medicijnen.
Daarna bij vervelende handelaar terecht gekomen en langere tijd mishandeld geweest door een rare werknemer daar. Uiteindelijk heb ik haar meegenomen uit medelijden. Maar ze laat zich gewoon lastig benaderen, is bang en weet dat ze sterker is dan ons.

Halsteren is lastig en voor vreemde niet te doen, benen aanraken is pure angst en draait ze door. Het word steeds beter hoor, zadelen en opstappen blijft ze dan keurig voor staan. Hoofdstel hapt ze zo in :+
Onder het zadel toont ze angst en stress, schiet van elk dingetje weg. Iets wat ze dus heel eng vind.

Ze benaderd ons ook niet zelf in de wei oid. Blijft op veilige afstand en loopt met de groep mee naar binnen. Het is allemaal best sneu voor der dat ze zo gemaakt is. :(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 22:17 



 
Profiel   

Klinkt als een vervelende ervaring voor de pony :(:)

Is het niet een idee om even een paar stappen terug te doen? Je schrijft dat zadelen en opstappen goed gaat, terwijl je haar eigenlijk niet eens overal aan kan raken. Eerst even back to basic, zorgen dat dat vertrouwen in de mens wat meer terug komt en je haar makkelijker kan pakken en aanraken. Dan gaat dat ook weer beter worden in het rijden gok ik zo. Ik kijk graag filmpjes van dit duitse meisje op youtube, zij werkt met Mustangs (Mustang Makeover):

https://www.youtube.com/watch?v=ggHBkSR ... ativeHorse
https://youtu.be/FYIfdlkxwas

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:12 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Het is een bloedtapperij pony, werd vroeger gebruikt om bloed af te tappen voor medicijnen.
Daarna bij vervelende handelaar terecht gekomen en langere tijd mishandeld geweest door een rare werknemer daar. Uiteindelijk heb ik haar meegenomen uit medelijden. Maar ze laat zich gewoon lastig benaderen, is bang en weet dat ze sterker is dan ons.

Halsteren is lastig en voor vreemde niet te doen, benen aanraken is pure angst en draait ze door. Het word steeds beter hoor, zadelen en opstappen blijft ze dan keurig voor staan. Hoofdstel hapt ze zo in :+
Onder het zadel toont ze angst en stress, schiet van elk dingetje weg. Iets wat ze dus heel eng vind.

Ze benaderd ons ook niet zelf in de wei oid. Blijft op veilige afstand en loopt met de groep mee naar binnen. Het is allemaal best sneu voor der dat ze zo gemaakt is. :(:)


Wat een narigheid heeft ze meegemaakt. Fijn dat ze bij jou terecht is gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:32 



 
Profiel   

Ik volgde het 2021 topic ook al omdat ik had gehoopt dat we dit jaar zadelmak konden maken. Door kreupelheid is het er helaas niet van gekomen maar ik heb goede hoop voor dit jaar. Valentijn is een 3,5 jarige Fries? x Tinker kruising. Het is een ruin en we zijn met 2,5 met grondwerken begonnen.

[ img ]

Dit is waar we vorig jaar geëindigd zijn voordat Valentijn kreupel werd. Mijn vriend en ik hebben goede hoop dat we hem dit jaar kunnen inrijden. Onze zadelpasser gaat helaas wel met zwangerschapsverlof en waarschijnlijk kunnen we dus pas in maart aan een zadel komen maar tot die tijd zijn we toch nog spieren aan het opbouwen met balkjes voor zijn vast zittende rug en schouders te ondersteunen. Wellicht kunnen we na nog een osteopaat behandeling weer beginnen met rustig aan hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:04 



 
Profiel   

Oef, Spaansepony, dat is niet niks...
Wat fijn dat jullie haar de ruimte en tijd gunnen. Het is een lastige afweging om door te zetten of haar lekker paard op de wei te laten zijn. Wie weet gaat ze het fantastisch vinden als ze eenmaal weet hoe fijn het kan zijn.

En qua terug naar het begin en vertrouwen winnen rond aanraking bij de benen, tja, misschien wel en misschien ook niet. Een beetje van accepteer het paard haar trauma. Wat nou als ze ritten maken hartstikke fijn gaat vinden en de benen aanraken nooit? Het zijn verschillende dingen en waarom het ene laten liggen als het andere trauma misschien nooit verwerkt wordt?

Als ze het zadel al zonder problemen accepteert wordt het rijden hopelijk iets waar ze alleen maar positieve ervaringen mee krijgt. Het is zo'n dier na zo'n rot start wel gegund zeg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:45 



 
Profiel   

Ik ga ook volgen

ik heb een 3 jarige merrie al vanaf 7 maanden ze is nu drachtig en in Juni 2022 uitgerekend. Als het veulen gespeend is wil ik haar beleren onder het zadel. Dus waarschijnlijk december 2022 en ik wil het zelf gaan doen. Tegen die tijd is ze 4 ,5 jaar dus een mooie leeftijd om rustig aan ballast om haar rug te wennen. Echt doorrijden zal pas halverwege 2023 gaan worden.

Ondertussen zijn wij veel aan het wandelen, met andere paarden kan ik al uren weg blijven. Regelmatig gaat ze mee in de trailer en gaan wij ergens in een bos wandelen. Ik kan nu 20 minuten met haar wandelen zonder paard erbij en dan blijft ze ontspannen.
Longeersingel op met dekje doet ze al heel netjes en longeren met kaptoom gaat nu ook heel goed.
Longeren vind ze nu zelfs heel leuk om te doen, maar ik hou het wel allemaal heel kort. Steeds max 15 minuten.

De knappe dame:)
[ img ]

[ img ]

Ohh en met mijn oude paard erbij de brug op geweest
[ img ]

Ook dit deed ze super goed. Maar na zoiets krijgt ze wel 4 dagen rust om alles goed te verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:35 



 
Profiel   

Galeobdolon schreef
Oef, Spaansepony, dat is niet niks...
Wat fijn dat jullie haar de ruimte en tijd gunnen. Het is een lastige afweging om door te zetten of haar lekker paard op de wei te laten zijn. Wie weet gaat ze het fantastisch vinden als ze eenmaal weet hoe fijn het kan zijn.

En qua terug naar het begin en vertrouwen winnen rond aanraking bij de benen, tja, misschien wel en misschien ook niet. Een beetje van accepteer het paard haar trauma. Wat nou als ze ritten maken hartstikke fijn gaat vinden en de benen aanraken nooit? Het zijn verschillende dingen en waarom het ene laten liggen als het andere trauma misschien nooit verwerkt wordt?

Als ze het zadel al zonder problemen accepteert wordt het rijden hopelijk iets waar ze alleen maar positieve ervaringen mee krijgt. Het is zo'n dier na zo'n rot start wel gegund zeg...



Ja het is lastig en het is ook lastig te beschrijven van hoe ver ze al komt. Ik ben echt geruime 4 jaar al bezig met haar. Van professionele hulp tot aan mezelf, maar vele klaren mij voor gek. Niet zo raar natuurlijk als er ook ruim een half jaar op je in getimmerd is met een hockeystick. Rest zal ik besparen. Maar dier heeft echt geleden.

We hebben haar altijd moeten vangen om überhaupt haar te kunnen benaderen en daar word een paard best slim van en eerlijk zo grote kont naar mij toe gericht doe ik een stapje opzij :+
Ik kan haar nu inmiddels halsteren, borstelen tot de knieeen en daaronder laat ze heel soms toe maar vaak niet. Dan gaat ze draaien, breekt uit, zet haar kracht in het spel en je kan opnieuw beginnen een week later want ze is gelijk een week van de leg :(:)

Linksom gaat na het longeren heel stuk goed, ik kan los opstappen, rechter beugel zachtjes in doen anders is mevr vertrokken. Gelijk stappen en na een rondje gelijk draven. Heeeel veel praten, en rechtsom af en toe mee pakken. Dit is een drama want dat is haar niet gelijk “aangeleerd” en je merkt dat ze dan teveel spanning opbouwd, maar het is geen paard waar je even doordrukt. Ik merk dat ik het toch best lastig vind soms -O-

De dame in kwestie

[ img ]

[ img ]


Hebben jullie allemaal je paardjes weg gebracht om door te rijden of gaan de meeste het zelf doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:41 



 
Profiel   

Mooi paard, Spaanse pony. Klinkt alsof je haar goed de tijd geeft. Kan prima goed komen, met veel kleine stapjes, al zal ze misschien nooit echt 100% relaxed worden. En dat kun je haar ook niet verwijten.

Ik hoop het beleren zelf te doen, doorrijden weet ik nog niet. Alleen als ik handig genoeg blijk, en met professionele hulp op de grond. Anders wil ik dat iemand op stal komt om hem daar door te rijden, wil hem liever niet verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:48 



 
Profiel   

In mijn mening kom je met goede begeleiding een heel eind, zolang je consequent bent en de begeleiding goed bij jullie past. En een beetje durf te doen.

Ik ga zelf inrijden en doorrijden. Mocht ik merken dat ik vastloop ga ik iemand vragen om naar ons te kijken. Als we wat verder zijn wil ik sowieso sporadisch een les nemen:)

Afhankelijk van hoe heet of schrikkerig ze gaat zijn, of als ze wat moeite heeft met druk van been snappen ga ik vragen of iemand wil assisteren door te longeren terwijl ik rij.

Dressuur en rondjes rijden in een bak is echt niet aan mij besteed. Ik kan daar niet zo goed de discipline voor opbrengen. Dus dan is het fijn om les te krijgen zodat ik niet teveel zelf bezig hoef te zijn met wat ik het volgende rondje ga doen en op instructieniveau kan rijden:p

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:45 



 
Profiel   

Mijn plan is om het beleren uit te besteden en het doorrijden zelf te doen met professionele hulp. Is iemand die ik al bijna 30 jaar ken en wie ik heel hoog heb zitten qua rijderij en management van paarden. Heb er ook al jaren les van en nu ook nog( op iemand anders zijn paard) om een beetje in vorm te blijven. Ik word ook ouder en vind het idee van een jonkie toch best spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:04 



 
Profiel   

Wat een geweldig leuk dier Spaansepony! <3 Wat ongelofelijk naar dat ze zo'n %^#-leven heeft gehad.. ;(

Ik ga het beleren zelf doen. Die van mij is echt vreselijk op mij gericht, andere mensen kunnen hem ook niet pakken oid. Daarnaast kocht ik een jong paard met het idee hem helemaal zelf op te leiden! *\o/*

Volgende week hebben we controle na de operatie. Hopelijk is het goed gegaan en kunnen we nu op gaan bouwen zonder kreupelheid.

Vandaag heb ik voor de tweede keer het bit in gedaan met lange lijnen. Hij pakte hem heel netjes zelf aan en sturen ging ook goed. Hij leert zo snel! :oo Hopelijk zondag even wandelen buiten en dan met lange lijnen, eens kijken hoe stoer hij is als hij voorop mag. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:35 



 
Profiel   

Wij hebben vandaag voor de derde keer lange lijnen gedaan met een bit! :D
Gelijk maar een rondje buitenom.

Deed het super goed!! <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 12:11 



 
Profiel   

<3 *\o/*
Mijlpaal!


Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 16:37 



 
Profiel   

Britt1 schreef
<3 *\o/*
Mijlpaal!

[ Video ]


Super *\o/* ! Dat ging goed zeg. Heerlijk gevoel, of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 17:06 



 
Profiel   

Welkom, wat een leuke nieuwe paarden zijn erbij gekomen!
Hier even Winterpauze, ben al blij als ik met daglicht kan uitmesten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 17:27 



 
Profiel   

miereneter schreef
Britt1 schreef
<3 *\o/*
Mijlpaal!

[ Video ]


Super *\o/* ! Dat ging goed zeg. Heerlijk gevoel, of niet?

Ja super he!
Heel benieuwd naar het vervolg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:21 



 
Profiel   

Thami schreef
Welkom, wat een leuke nieuwe paarden zijn erbij gekomen!
Hier even Winterpauze, ben al blij als ik met daglicht kan uitmesten :')


Herkenbaar. Weet al bijna niet meer hoe paard er bij dag uitziet. Maar: ik heb twee weken vrij en ik ga verhuizen naar volpension. Laat de winter dan maar komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:23 



 
Profiel   

ik was even dit topic kwijt..

Mijn paarden zijn verhuisd. Laatst mijn jonky even aan de longe gehad..Kreeg toch paar fikse uitspattingen.. hoop niet dat hij dat onder het zadel gaat doen.

ook loop ik soort vast met hem in de zin van.. Hij is toe aan werk maar met zn koppie gewoon totaal niet bij..

Ik wil zodra hij gewend is op de nieuwe stal hem 3x per week wat gaan doen met hem, maar ik heb iedeen genoeg van beetje horsmanship tot meer het rechtrichten maar soms heb ik gewoon echt geen zin, ik ben dan gewoon moe.. En dan moet ik de andere ook nog doen haha. Naast het les geven wat ik doe enz. dagen zijn korter.. werk ook 2 dagen op kantoor.. Kortom het gaat mentaal met mij zelf niet zo goed.

gelukkig staan ze 24/7 buiten in een kudde dus ruimte en beweging genoeg

zijn er hier meedere met 2 paarden? hoe doen jullie het? Sinds ik 2 paarden heb kom ik gewoon niet in ritme. En nee ik ga er geen verkopen haha. WAnt het is niet zo zeer dat ik geen tijd voor ze hebt. Het is meer van dat je zo met 1 paard 2 uur bezig bent en het vroeg donker is, en ik in donker niks ziet.. dus rij ik liever geen auto in het donker.. Dus ik voel mezelf nogal opgejaagt.

Als ik kijk wat sommige al doen met hun jonge paarden, dan denk ik.. ik loop achter... Maar ik loop niet achter.. Maar mijn hoofd zegt van wel..

oke snappen jullie mij nog?? ik mezelf niet meer haha


BRITT: WAT GAAF ZEG!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:38 



 
Profiel   

Captain schreef
Wij hebben vandaag voor de derde keer lange lijnen gedaan met een bit! :D
Gelijk maar een rondje buitenom.

Deed het super goed!! <3

[ [url=m/7uBwCg.jpg]Afbeelding[/url] ]


mag ik vragen waarom jij een touwhalster om heeft en dan ook bit? is een hoofdstel of kaptoom dan niet fijner? geen idee hoe ben oprecht geintreseerd geen kritiek

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:40 



 
Profiel   

Britt1 schreef
<3 *\o/*
Mijlpaal!

[ Video ]


Ooh wat een heerlijk moment! Ziet er heel relaxed uit:)
Je ziet hem denken :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:40 



 
Profiel   

Wat goed Britt! Echt super :D

PL, rustig aan met je jonkie, al laat je hem nog een jaar staan, lekker boeiend.

Ik heb er ook 2, maar beide op een andere locatie. Odin staat nu bij Vulina, dus daar heb ik geen omkijken naar. Hoe ik het ga doen als ze beide op dezelfde stal staan, weet ik nog niet.
Ik heb gelukkig niet zoveel moeite met in het donker rijden (zowel auto als paard), lijkt me erg lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 11:01 



 
Profiel   

Mijn jonkie is vorige week ongepland verhuisd naar een volpension. Hij stond 24/7 buiten in een fijne kudde, maar zijn conditie ging achteruit en in mijn ogen werd er en te laat begonnen met bijvoeren (pas sinds 2 weken, weinig gras over in het land) en er werd te weinig bijgevoerd. Had er zelf buikpijn van dat mijn paard rillend en met opgetrokken buik stond en als een malle begon te grazen op het moment dat ik hem uit het land haalde om hem zijn brok te geven. Dus dan toch maar verhuizen. Op de stal waar mijn oude paard stond en waar jonkie ook beleerd gaat worden, was helaas geen plek. Maar gelukkig nu wel een fijne plek gevonden (hoop ik, het is lastig om een fijne plek te vinden heb ik gemerkt. En ik kan nog zo goed doorvragen en me oriënteren, maar ik vind het lastig om de juiste inschatting te maken. Of er wordt gewoon meer beloofd dan men waar kan/wil maken)

Maar het gevolg is dus dat ik nu super de luxe sta en me alleen maar hoef bezig te houden met poetsen en zelf nog een keertje extra losgooien. Geen geklungel in het donker meer, niet meer vast komen te zitten in de modder of haastig in mijn lunchpauze heen en weer. Zodra het kan, mag hij weer 24/7 het land in. Het is nog wat te vroeg voor hem om al te beginnen. Wel doe ik spelenderwijs af en toe wat oefeningen zoals achteruit en opzij op commando en heeft ie voor het eerst een springbalk gezien. Hij zette meteen zijn tanden erin voordat hij er met hoog opgetrokken benen er overheen stapte :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 12:16 



 
Profiel   

[quote="Moska"]Mijn jonkie is vorige week ongepland verhuisd naar een volpension. [/quote

Heerlijk, alle tijd voor je paard. Ik verhuis vandaag van doe-het-zelf naar volpension, ook een beetje onverwacht, maar zóveel zin in.

Plutolover, een paard vindt het niet erg hoor, als het niet aan de bak staat. Die staat liever wat te lummelen en spelen met zijn vrienden. Dus lekker laten staan tot de dagen weer langer worden. Je moet er zelf ook plezier in houden. Ik doe in de winter ook stukken minder met de mijne, denk niet dat hij bezwaar maakt :Y) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 07:58 



 
Profiel   

We zijn er al een beetje mee bezig maar deze lieve knaap is al bezig om te rijden achter de kar. En hij vindt het nog leuk ook! [ img ] Yep, Luuk met zijn drie-jaren moet er toch aan geloven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 08:30 



 
Profiel   

plutolover schreef
Captain schreef
Wij hebben vandaag voor de derde keer lange lijnen gedaan met een bit! :D
Gelijk maar een rondje buitenom.

Deed het super goed!! <3

[ [url=m/7uBwCg.jpg]Afbeelding[/url] ]


mag ik vragen waarom jij een touwhalster om heeft en dan ook bit? is een hoofdstel of kaptoom dan niet fijner? geen idee hoe ben oprecht geintreseerd geen kritiek


Omdat we een stukje over een wat drukkere weg moeten, dan heb ik hem aan het touwhalster. Daarna gaan we over naar lange lijnen. Maar mocht er iets gebeuren of hij ergens van schrikken, dan kan ik snel het touwhalster pakken ipv hem in zijn mond te trekken. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 53 [ 1308 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen