Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van jonkie tot rijpaard, de route..

 
Profiel   

Gaat schimmelen, of niet?
Wel een toverballetje inderdaad :D
Bij de mijne veranderd er niet zoveel. Enige optionele verandering is nog dat ze stekelharig wordt, net als haar volle broer. Maar haar volle zus is gitzwart en dan wel bont, dus dat hoeft niet zo te gaan :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:07 



 
Profiel   

Ja hij heeft veel grijze haren, op z’n papier staat valk en z’n zomervacht was ook echt meer goud kleurig. Dus ben heel benieuwd hoe hij hier volgend jaar onderuit komt. Ik vind hem toch wel leuk welke kleur die ook is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:14 



 
Profiel   

Haha lekker overbouwd Daihyo :D

Leuke foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:27 



 
Profiel   

Leuk! Mijne zal spierwit worden. Is nu grijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:33 



 
Profiel   

Dat wordt poetsen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:42 



 
Profiel   

Ja. T is nu al een smeerkees

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:03 



 
Profiel   

Ik voer deze
https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... rok-detail

De ca:p verhouding is 1,8:1 even uit m’n hoofd. Ik geef lang geen 0,6-0,7 kg. Ze krijgt een goed handje per dag. Is 200 à 300 gram? Ze zou voor het perfecte wellicht nog wat meer fosfor mogen. Magnesium wellicht ook. Ze staat niet meer op gras namelijk. Luzerne lijkt dit nog alleen maar verder uit balans te schoppen. Is wel weer goed voor haar maag.
Ze is wel een paar cm gegroeid! Ben erg benieuwd.. zal eens proberen te meten binnenkort


[ img ]
[ img ]

Vind hem erg leuk capriootje! En wat stoer al dat hij zo mee gaat wandelen :j ben benieuwd hoe hij gaat verkleuren de komende jaren. Knap is ie wel

Wellicht dat ik naar die luzerne even kijk ook LunarEclipse! Ik vind goed ruwvoer aanbieden belangrijk maar ik kom er met de reguliere luzerne er niet helemaal uit. Volgens mij kan het ook best voorkomen dat sommige paarden niet helemaal lekker reageren op luzerne.
Zo herkenbaar dat overbezorgde. Elke scheet die ze laat baart me zorgen op het moment. Ze had net een bijtwondje van een ander paard maar even dacht ik dat ze een dodelijke huidziekte had :')

Knappe kudde Daihyo! Vind het een leuk dier om te zien. Wel een lekker hoog kontje nog haha! Maar dat trekt vast snel weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:41 



 
Profiel   

Qua luzerne heb ik héle fijne ervaringen met Florian, kan je misschien eens naar kijken nog!
En anders kan je misschien in de winter periode het voer sowieso wat ophogen wat ze nu krijgt? En dan van het voorjaar als het gras weer erbij komt even verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:44 



 
Profiel   

Ca:P moet 2:1 zijn voor de ideale dosering en mag max 4:1 zijn om geen opnames te verstoren. Maar 2:1 is het beste. Dus waarom juist fosfor bij? Kun je beter wat luzerne bijvoeren om de verhouding optimaal te krijgen :j
Je zou ook esparcette kunnen proberen ipv luzerne. Er zijn paarden die er beter op reageren dan op luzerne.
Hoe oud is ze nu Danique?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:59 



 
Profiel   

Ik dacht dat het voor jaarlingen 1.5:1 was :o? Dit stond natuurlijk ergens op het grote interwebs dus corrigeer me vooral
Bronnen:
https://www.paardenvoeders.nl/veelgeste ... uding-cap/
Dit gaat meer over drachtige merries maar vond het wel interessant
https://edepot.wur.nl/336210
Pagina 22 over de behoefte van in groei. Moet het document in z’n totaal nog door maar wie weet heeft iemand er zin in. Hier lijkt de verhouding ca:p ook rond de 1,4:1.
https://edepot.wur.nl/371563

Ze is 1,5 trouwens. Wie dat 73 pagina lange document nog wel graag door trouwens. Wellicht interpreteer ik iets verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:30 



 
Profiel   

Hmmm. Dat ga ik nog eens even uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 08:53 



 
Profiel   

Hoe gaat het met de ukkies?
Mijn Ukkie is wat baldadig. Ik gok door de kou. Wel braaf maar net wat meer rillerig.
Wanneer gaan jullie voor t eerst de tandarts laten komen eigenlijk?( als er geen klachten zijn dus gewoon onderhoud).
Met 3?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:31 



 
Profiel   

Hier ook erg speels en baldadig, naar mij toe alsnog braaf maar de 2,5 jarige shet heeft het wat zwaarder te voortduren := Die geeft het wel aan als het genoeg is gelukkig.

Ik denk met 3 ja. Hier komt ze altijd voor alle paarden rond maart/april en dan is mijne ook ‘jarig’ dus even laten checken iig. Kans dat ze nog niet veel hoeft te doen, of een wolfskies misschien eruit halen maar even laten kijken vind ik altijd fijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:43 



 
Profiel   

Haha ja heel herkenbaar. Die van mij is ook wat brutaler. Ze is ook voor het eerst hengstig. Ze probeerde een beetje wild een hap uit mijn jas te nemen. Toen gaf ik d'r een hengst (ha see what i did there?). Nu is ze weer een engeltje.
Ze zit echt een fase van alles met haar tanden willen onderzoeken.
De paard en gezondheid podcast heeft een aflevering gewijd aan het gebit. Ik laat de tandarts komen met 2,5. Maar ik zou niet zo snel kunnen zien of ze aan het wisselen is moet ik heel eerlijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:44 



 
Profiel   

Mijne is nu ongeveer dus 2,5. Ik wilde dan van de zomer m’n tandarts laten komen als hij net/ bijna 3 is…
Tenzij ik klachten heb. Nouja hij dan.

Haha herkenbaar dus dat ze wat stouter zijn…
Mijne is niet naar mij toe echt stout maar er zijn opeens weer dingen heeeeuuul eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:46 



 
Profiel   

Die van mij is ook fris, maar ook zeker steeds baldadiger aan het worden. Maar hij zit 'm nu echt in z'n 'domme lompe tiener' fase waarin hij zichzelf heel stoer vind (zeker tegenover de andere paarden). Hij heeft ook ontdekt dat hij óver dingen heen kan := (mijn eigen schuld want ik had 'm dus een keer over een laag kruisje laten gaan toen er toevallig een hindernisje stond, maar hij vond het zelf zo tof dat hij dus ook over dingen heen kan dat hij het zelf is gaan toepassen wanneer het hem wel uitkwam B-) ).

Tegelijkertijd met de dagelijkse omgang gaat het alleen maar beter en merk ik dan weer minder van die baldadigheid.

@Danique: haha ja die van mij stopt nu ook alles in zijn mond. Ook snel duidelijk gemaakt dat ie mij niet in z'n mond mag stoppen inderdaad :P soms dan zie ik 'm nog wel loeren, en dan zeg ik nee en dan gaat ie snel weer netjes staan :+ .

De dierenarts had van de zomer in z'n mond gekeken en zei dat z'n gebit er goed uit zag en het voorlopig niet nodig zou zijn. Voorlopig wacht ik er nog even mee tenzij hij problemen krijgt.

Gisterenmiddag eindelijk weer eens kunnen genieten van het zonnetje!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:05 



 
Profiel   

Wat een lekker smoeltje!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 11:22 



 
Profiel   

Muze schreef
Hoe gaat het met de ukkies?
Mijn Ukkie is wat baldadig. Ik gok door de kou. Wel braaf maar net wat meer rillerig.
Wanneer gaan jullie voor t eerst de tandarts laten komen eigenlijk?( als er geen klachten zijn dus gewoon onderhoud).
Met 3?

Veel eerder... toen mijn bijrijdpaard veulen was is ze direct met de moeder meegegaan bij de tandarts (durf alleen niet meer te zeggen hoe oud ze toen was, maar is jn goed overleg gegaan).

Mijn huidige jonkie gekocht met anderhalf en daarna met bijrijdpaard meegegaan, toen was ie krap aan 2. Tandarts komt om het halfjaar. Als ze gaan wisselen kan het zijn dat er bijv. doppen vast blijven zitten en daar kan je echt een raar gebit van krijgen. Dus tot het einde van het wisselen komt ze ieder halfjaar, daarna jaarlijks :)

Lang geleden dat ik hier gereageerd heb trouwens, het gaat hier heel goed. Zal later uitgebreider updaten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 09:53 



 
Profiel   

Wat een ondeugend bekkie LunarEclipse!
Ik observeer ook of ze goed kan kauwen en ik probeer haar te leren haar mond te openen op commando zodat ik goed kan zien hoe het eruit ziet maar dat wil nog niet vlotten
Heeft iemand ervaring met fysiotherapie voor jaarlingen? Die van mij heeft een tijd goed kreupel gelopen door een hoefzweer dus wil haar even een handje helpen. De fysio durf ik niet goed te vragen. Die vindt waarschijnlijk dat het nodig is à la wij van wc-eend..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 12:37 



 
Profiel   

Bij mij komt er een osteopaat in januari, omdat er een aantal dingen zijn waar ik niet helemaal gerust op ben maar het is ook weer niet ernstig. Maar ik dacht nou, is t niet gek om met een jong paard naar de osteo te gaan. De osteopaat gaf aan van niet, ook gezien mijn zorgen, maar goed dat is misschien ook gewoon een een beetje a la WC eend maar toch heb ik het ingepland.
Osteopaat is niet precies een fysio maar volgens mij zitten er redelijk wat raakvlakken.
Dus nog geen ervaring, maar wel even dat je niet de enigste bent die erover nadenkt :P

Vanmiddag komt de dierenarts voor een aantal andere paarden, ik hoop dat ie ook even die van mij mee kan pakken. Hij heeft nog steeds allemaal bultjes op 1 kant van zijn lichaam. Het lijken mij op haver/eiwitbultjes en omdat hij ook veel (natte) scheetjes laat ben ik eigenlijk bang dat hij niet helemaal goed reageert op het voordroog wat ze bijgevoerd krijgen sinds de herfst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 12:47 



 
Profiel   

Ik heb ook een osteo bij mijn jaarling gehad toen ze een tijdje met 1 been in het verband had gelopen. Ik vind het geen raar idee hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 12:54 



 
Profiel   

Zo hehe, eindelijk tijd om te updaten :)

Net als tijdige tandarts doe ik ook tijdige osteopaat. Maar goed ook, want het eerste jaar zat hij echt flink vast. De osteopaat is recentelijk weer geweest (tenzij ik tegen problemen aanloop komt ze 1x per jaar) en kon ook weer wat dingen oplossen waar ik tegenaan liep die niet verbeterden met training - voor mij een teken dat een paard ofwel fysiek niet capabel is of pijn heeft.

Nadat de osteo hem heeft losgewerkt kon hij ineens prima galopperen aan de longe bijvoorbeeld, daarvoor deed/kon hij dat niet. Ook zat er iets bij zijn nek vast, nadat dit is losgemaakt gooit hij niet meer met zijn hoofd bij het om/afdoen van halsters e.d. Ook heeft ze hypermobiliteit geconstateerd en mij specifieke oefeningen gegeven die dit moeten gaan verbeteren. Een goede osteopaat of fysiotherapeut is echt onmisbaar, mijns inziens, ook of misschien wel juist voor jonkies, om die gezonde fijne basis mee te geven :j

Van de osteopaat moet ik dus meer aan de bak met hem om spieren op te bouwen. Ik heb er wat moeite mee, hij is nu 3,5 en hij begint ontzettend te puberen, ik kan hem met regelmaat wel achter het behang plakken :') Als hij de kop niet dwars heeft staan kan je er echt heel fijn mee werken, en zo heb ik al een werkende travers, schouderbinnenwaarts, en ondertredend binnenachterbeen op de volte. Ik zal niet zeggen dat het perfect is, maar het ziet er al goed uit en de verfijning komt vanzelf als hij soepeler en sterker wordt. (Soepel is hij natuurlijk grotendeels al (te veel) door de hypermobiliteit, maar zoals ieder paard heeft hij wel een scheefheid en een stuwend en dragend achterbeen.)

[ img ]
Hier travers aan het oefenen - buiging uiteraard incorrect i.v.m. loslaten om fotootje te schieten, maar de beweging op drie sporen zit er i.i.g. al in :o

Ik vind het echt een uitdagend paard om mee te werken, hij is heel anders dan ik gewend ben. Aandacht krijgen en vasthouden is echt een dingetje bij hem, en als je de training niet leuk houdt is hij echt zo'n type paard waarvan je op bokt altijd hoort dat ze "bakwerk niet leuk vinden". Als hij zich concentreert is hij fantastisch om mee te werken, maar als de aandacht weg is kan je beter stoppen voor die dag.

--------

Zo, uitgebreide egopost, sorry :o Hoe gaat het bij iedereen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:30 



 
Profiel   

Wat fijn dat het goed gaat Fillis en dat de osteopaat goed heeft geholpen. En ik vind zulke 'egoposts' alleen maar leuk om te lezen :D Klinkt ook wel als een karaktertje, maar goed, gaandeweg leer je op elkaar inspelen! Zeker met paarden die hun interesse en/of aandacht snel verliezen kan het soms lastig zijn (vind ik) om het interessant genoeg voor ze te houden en soms is het inderdaad beter om gewoon te zeggen 'vandaag even niet'. Zeker als ze zo jong zijn nog. Leuk ook dat je zo intensief bezig bent vanaf de grond. Zijn jullie ook al begonnen met rijden?

De osteopaat die ik gecontacteerd had noemde inderdaad ook dat juist jonge paarden er veel aan kunnen hebben juist omdat ze nogal eens dom doen in de wei en omdat ze zo in de groei zijn. Die van mij heb ik ook al een aantal keer een spagaat zien maken waarvan ik denk oei ... dat zal hij wel merken morgen :')
Met mijn vorige paard gingen we ook standaard ieder jaar naar de osteopaat op een gegeven moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 13:13 



 
Profiel   

Mijn jonkie wil ik dit voorjaar laten nakijken. Ik kan zelf eea qua masseren, maar je eigen paard bekijk je toch altijd met andere ogen dus ik wil er iemand bij hebben. Osteopaat die hem even naloopt. Vooralsnog geen klachten, alleen vond hij in het begin aanraken rondom hoofd en atlas erg onprettig maar dat is al goed verminderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 13:58 



 
Profiel   

Ik vind het ook leuk om te lezen Fillis! Wat fijn dat je op deze manier aan de slag kunt gaan met je pony (of paard?) en leuk om te lezen dat je ondanks zijn karakter je trainingen dusdanig weet aan te passen dat je echt kunt gaan samenwerken. Een heel belangrijk onderdeel die veel mensen vergeten: intrinsieke motivatie van een paard. Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Hypermobiliteit is wat onhandig nu maar kan me ook voorstellen dat zodra hij wat krachtiger wordt je er ook voordelen uit kunt halen!
Je werkt veelal aan de hand met hem? Volgens welke stroming doe je dat? Ben me aan het inlezen welke weg ik wil inslaan zo over 1,5 / 2 jaar. Goede instructie vinden is moeilijk dus vandaar dat ik al begin.

Ben nu wel overtuigd binnenkort er een osteopaat (dan wel fysio) erbij te halen :)

Ah jij kunt zelf masseren Muze? Dat is handig! Hoe/waar heb je dat geleerd. Heb zelf ook wel eens overwogen een soort masseer abc te leren om paard wat te helpen en vroegtijdig dingen weet te signaleren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 14:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 53 [ 1315 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen