Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:11

anjali schreef:
....In die tijd waren bonte paarden helemaal niet populair.Je had toen de uitstekende hengst Samber maar die kreeg vanwege zijn bonte kleur maar heel weinig dekkingen.


Samber heeft toch onwijs veel gedekt of is dat alleen in mijn geheugen?
Bijna elke bonte kwam van Samber toen. Wij hebben ook een Samber gefokt in die tijd. Leuk veulen maar ontzettend slap en traag in het achterbeen (dat kwam deels bij de merrie vandaan maar hij verbeterde dat niet bepaald)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:30

Hier in het noorden is hij erg bekend, hengst was zelf Z springen en GP dressuur onder Monique Peutz. Heeft best veel gedekt, maar vooral door mensen die graag een bonte wilden.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:34

Derma schreef:
anjali schreef:
....In die tijd waren bonte paarden helemaal niet populair.Je had toen de uitstekende hengst Samber maar die kreeg vanwege zijn bonte kleur maar heel weinig dekkingen.


Samber heeft toch onwijs veel gedekt of is dat alleen in mijn geheugen?
Bijna elke bonte kwam van Samber toen. Wij hebben ook een Samber gefokt in die tijd. Leuk veulen maar ontzettend slap en traag in het achterbeen (dat kwam deels bij de merrie vandaan maar hij verbeterde dat niet bepaald)

Dat was me verteld door de boer bij wie ik toen op stal stond.Die fokte zelf ook dus wist er meer vanaf.Ik heb zelf alleen maar ruinen gehad dus helemaal niet thuis in de fokkerij. Overigens wilde die boer ook al geen bonte paarden. Je zag ze toen ook nog niet veel in Nederland. Totdat er ineens heel erg veel Tinkers werden geimporteerd.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:05

Hier een nakomeling van samber gehad maar dat was me toch een draak :+

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:31

PSvanLot schreef:
Kleur maakt me niets uit, maar ik geef niks om een zwart.nu is het te keuren paard bijna zwart met kolletje en wit voetje.... Is een paard toevallig zwart dan is het zo, maar zal er nooit speciaal naar zoeken.

Als ik mag kiezen, dan ga ik voor eentje met heel veel wit. Hoge witte benen, bles...

Heb er nog staan, blesje, 4 half hoge witte benen. En weet je waar ik het meest blij van word? Van de hele dikke staart haha, dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad!



Jam voldeed wel aan jouw wensen incl gigantisch dikke staart.
(Ook aan de mijne natuurlijk, maar dat was puur toeval dat hij alle hokjes aan vinkte :P )


Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:38

Klopt! Ik heb er zelf ook zo een gehad, alleen had die een nepstaart haha.

Maar ik zoek nooit een paard op uiterlijk uit. Vind kwaliteit belangrijker.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:12

Ik vind bv albino echt vreselijk zal nooit albino dier kopen
Tegenwoordig hebben ze chique namen maar crèmello is voor toch albino aanverwant

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:14

Ik vind die kleuren ( cremello en albino) vooral erg lastig ivm dat ze zoveel last hebben van de zon.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:25

Vandaag een tweede bezichtiging gehad en ik moet zeggen ik ben erg enthousiast over het paard. We gaan het zien.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:28

Spannend, en nu een keuringsafspraak of nog even nadenken?

tita schreef:
Ik vind bv albino echt vreselijk zal nooit albino dier kopen
Tegenwoordig hebben ze chique namen maar crèmello is voor toch albino aanverwant



Inderdaad, dat maakt de keuze dan inderdaad op basis van gezondheid/paard kunnen zijn wat anders.

Net als schimmels, vaak melanomen.

Dus dat zou dan ws eerder de reden zijn het niet te kiezen, dan dat ik het niet mooi vind.

Dat heb ik bv met bont, ik vind dat normaliter echt helemaal niks...
Maar stel dat het er een is met zo'n vreselijk top karakter etc, zou ik het niet laten staan.
Ook al is het totaal niet mijn smaak qua kleur.
Lopen en karakter gaat voor, inderdaad.

PSvanLot schreef:
Klopt! Ik heb er zelf ook zo een gehad, alleen had die een nepstaart haha.

Maar ik zoek nooit een paard op uiterlijk uit. Vind kwaliteit belangrijker.


Mee eens, Jam was puur toeval... al mijn anderen waren inderdaad saai bruin.
Jam en Uni waren beide gezegend met een mega staart.
Warien niet... maar daar hing ik ook geen nep staart aan... ik reed gewoon met dat vlasje rond :')
Was in die tijd ook nog niet echt verkrijgbaar voor het grote publiek volgens mij?
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 16-01-22 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:28

Oh, ik ben benieuwd! Was je naar een paard of pony wezen kijken?

Silverfields
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:28

Ik merk eigenlijk dat kleur/ras etc me niet veel uitmaakt in deze zoektocht. Gewoon eentje die lief en braaf is en bij ons past is genoeg. Oh, maar een spierwitte of een die rare verhoudingen heeft sla ik wel over... :’). Als er nu heeel veel keuze zou zijn, dan heb ik wel een lichte voorkeur voor een zwart paard of een mooie donkere schimmel hehe.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:13

c_alsemgeest schreef:
Spannend, en nu een keuringsafspraak of nog even nadenken?

tita schreef:
Ik vind bv albino echt vreselijk zal nooit albino dier kopen
Tegenwoordig hebben ze chique namen maar crèmello is voor toch albino aanverwant



Inderdaad, dat maakt de keuze dan inderdaad op basis van gezondheid/paard kunnen zijn wat anders.

Net als schimmels, vaak melanomen.

Dus dat zou dan ws eerder de reden zijn het niet te kiezen, dan dat ik het niet mooi vind.

Dat heb ik bv met bont, ik vind dat normaliter echt helemaal niks...
Maar stel dat het er een is met zo'n vreselijk top karakter etc, zou ik het niet laten staan.
Ook al is het totaal niet mijn smaak qua kleur.
Lopen en karakter gaat voor, inderdaad.

PSvanLot schreef:
Klopt! Ik heb er zelf ook zo een gehad, alleen had die een nepstaart haha.

Maar ik zoek nooit een paard op uiterlijk uit. Vind kwaliteit belangrijker.


Mee eens, Jam was puur toeval... al mijn anderen waren inderdaad saai bruin.
Jam en Uni waren beide gezegend met een mega staart.
Warien niet... maar daar hing ik ook geen nep staart aan... ik reed gewoon met dat vlasje rond :')
Was in die tijd ook nog niet echt verkrijgbaar voor het grote publiek volgens mij?


Nee is pas iets van de laatste jaren idd.

Nu ben ik iedere dag bezig met het in een vlecht doen ipv zo min mogelijk aan de zes sprieten komen haha

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:21

De details houdt ik privé maar mocht hij er komen dan laat ik het jullie weten met een foto. :)

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:23

Hier 3 bonte paarden gehad. 2 met verderop Samber bloed. Als ik weer een paard ga kopen, het liefst weer een bonte of een Barock Pinto.
Ik ben dus echt liefhebber van bont :p
Vos en schimmel zou ik niet zo snel kopen. Oja en ik wil dan per se merrie :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:31

Vossen vindt ik juist wel heel mooi. Zelf heb ik een Tricolore Shetlandpony. Met een donkere vlek om zijn oog. Echt een prachtige pony. Toch vind ik veel bonte rijpaarden minder mooi. De Paints in bont vind ik dan wel weer mooi. Zelf vind ik Champagne, Palomino en Palomino Tobiano heel erg mooi. Ik heb altijd de hoop gehad ooit een Palomino te mogen kopen.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:34

Ik vind ook lang niet alle bonte paarden mooi hoor. Moet niet teveel wit hebben. Mijn vorige merrie moest niet witter zijn :p

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:43

Mijn eerste paard was wit (arab), tweede was een saaie bruine :P (kwpn), toen kwam er een vos (draver), daarna voor korte duur een (nog) grijze jaarling arabier en nu een donkerbruine.

Bont, valk, of andere speciale kleuren heb ik nooit gehad. Maar die komen ook niet veel voor in de typen paarden waar ik van hou :)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:01

Eerste was zwart, 2de roodvos ( zonder enkele aftekening, vond ik toch wel bijzonder ) en de laatste was palomino.

Een witte staart is toch best lastig hoor, veel wassen.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:06

Hier bruin,vos, bruin. En n gave valk pony met hoge witte benen en n brede bles.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:12

Ik vind mooi bruin of donkerbruin zonder of zo min mogelijk wit, samen met valk het mooiste:) Bont en schimmel ben ik minder van, schimmel inderdaad vanwege het nooit schoon lijken en bont omdat ik dan te gefocust ga zijn op het bont patroon en dat vertekenend vind voor het paard. Vos ben ik het minste van, maar heb nooit een paard niet leuk gevonden vanwege de kleur.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:15

Ach in elke kleur zijn er mooiere sn minder mooie versies .

Vind t wel makkelijk, een bruine met zwarte benen en manen. Scheelt poetsen en wassen

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:41

Heb ook nooit op de kleur gelet maar na een zwarte en een donkerbruine is mijn fjord nu wel een eye-opener := Nooit geweten hoe vuil mijn paard eigenlijk was in de winter. Wat een verschil..

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 23:00

Ik let niet zo op de kleur wel de aftekeningen, het liefst heb ik ze zonder aftekeningen of juist met heel veel wit en dan ook nog lekker symmetrisch. Paarden met oneven aantal sokjes, paar witte haartjes hier en daar vind ik vreselijk rommelig eruitzien :+

Tot nu toe een vos met lichte manen gehad, daarna een donkere schimmel die ook nog jaren donker bleef, pas op d'r zestiende enigszins wit geworden, een donkerbruine en een bruine beide zonder geen enkel wit haartje. Die donkerbruine in haar wintervacht vind zo'n beetje de mooiste kleur ter wereld hebben, met mealy snuit ook nog <3 in de zomer zou ik er niet zo verliefd op zijn geworden als toen ik haar kocht (februari) :P

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 23:01

Ik heb mijn paard deels wel op uiterlijk uitgezocht. Als hij me vanaf de foto's niet aansprak, dan was ik niet komen bezichtigen. Heb tientallen advertenties doorgestuurd gekregen, maar bij de een vond ik het hoofd te groot, andere oogopslag vreemd, vlekkenpatroon niet mooi of de ander deed me gewoon helemaal niets. Tsja. Zal toch voor de rest van zijn leven naar mijn paard moeten kijken dus ik vond het eigenlijk wel belangrijk dat hij voor mij leuk was om te zien. Heeft iedereen toch wel een beetje denk ik? En nu sta ik me elke dag nog te verwonderen dat ik zo'n mooi, lief, leuk én braaf paard heb gekocht. Nog net geen kwijlbakje er bij. Haha. Terwijl het voor anderen wellicht een saaie vos is om te zien. 't Is dat ie mooi was, want verder kon hij nog niks toen ik 'm kocht. Had anders dus helemaal niks geworden :=