Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

paardrijden weer op pakken

 
Profiel   

Hoi allemaal ik ben Anna ben 24 jaar oud, ben onlangs met mijn vriend verhuisd naar Duitsland. We hebben daar een boerderij gekocht, mijn vriend is Duits en dient ook in de Duitse krijgsmacht (Bundeswehr) als officier. Hij werd opgeroepen voor de Duitse dienstplicht voor deze in 2011 werd afgeschaft in Duitsland (heeft altijd in Nederland gewoond maar heeft de Duitse nationaliteit) en is verder gegaan als beroeps, we gaan ook trouwen zodra de pandemie is afgelopen, en ben inmiddels in verwachting van ons eerste kindje <3 *\o/* Nu heb ik 2 schwarzwalder fuchs van hem gekregen heb vroeger altijd paardgereden en dressuur wedstrijden gedaan, en zou dit graag weer op pakken hoe kan ik dit het beste doen?

Groetjes Anna
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 04:01 



 
Profiel   

Welkom op Bokt en gefeliciteerd met je mooie paarden en de zwangerschap!

Hoe je het rijden het beste op kunt pakken hangt af van hoe ervaren je paarden zijn en wat jouw doel is.

Zijn het goedzakken die vorige week nog gereden zijn dan stap je gewoon op. Zijn ze sensibeler of onervaren ga je eerst een paar keer bij een manege rijden.

Paardrijden vergeet je niet maar kan de eerste keer wel een beetje roestig zijn :D

Zorg verder voor ervaren begeleiding, iemand die regelmatig eens mee kijkt met het rijden en de verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:21 



 
Profiel   

eens met poster boven mij

Verder. Ik ben nogal een grondig type en houd van een stevige basis dus zou zelf eerst een grondwerklerares erbij vragen. De basisopleiding nalopen. Kennen de paarden de concepten wijken voor druk goed, zijn ze gedesensibiliseerd, er eens een schriktraining mee doen. Mee buiten wandelen. Dubbel longeren. En dan pas (weer) een zadel erop leggen. Als ze goed zijn beleerd dan vlieg je door deze onderdelen heen natuurlijk. Het voordeel is dat je de dieren heel goed leert kennen en het maakt de stap naar erop stappen een stukje veiliger, iets dat tijdens je zwangerschap natuurlijk dubbel belangrijk is. En het daadwerkelijk weer gaan rijden, afhankelijk van hun ervaring, zou ik ook eerst onder grondige begeleiding doen. Zoek een instructeur die niet zozeer wedstrijdgericht is maar meer iemand die de basis echt goed in de vingers heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:32 



 
Profiel   

Welk gebied woon je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:34 



 
Profiel   

Hier ben ik na 7j niet gereden te hebben, naar een manege gestapt en daar terug les genomen om weet wat vaster en beter in het zadel te zitten alvoor op een eigen paard te stappen en beviel prima!

Maar idd, veel zal afhangen van de paarden en jezelf ook, de ene springt zo terug op eender welk dier en een ander is er een stuk onzekerder in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:36 



 
Profiel   

Wat leuk zeg! Ik zou ook zeggen, maak eerst wat vlieguren met een brave. Je bent er even uit geweest en je bent zwanger. Dat kan een boel doen met het lef dat je vroeger misschien wel had.

Je zal echt merken dat je op zich nog steeds kan paardrijden, maar dat je zit en timing niet meer hetzelfde zijn. Daarvoor moet je uren maken op de paardenrug. Mijn eerste ervaringen na een lange rijstop waren best confronterend. Ik stapte m’n eerste (buiten)rit gelijk onvrijwillig af door een jolig bokje waar ik normaal gesproken nooit moeite mee gehad zou hebben. Gelukkig geen angst voor rijden of vallen gekregen, omdat ik m’n val keurig op wist te vangen. Stond er eigenlijk gewoon op m’n voeten naast, terwijl de val echt head first richting de grond werd ingezet. Achteraf bekeken was een bravere meenemen verstandiger geweest. Had gewoon echt niet verwacht dat ik de eerste paar ritten zo belabberd zou zitten. Ik ben nog steeds niet zo handig als vroeger, maar het zit er dichtbij en tja, je wordt een dagje ouder he…

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:23 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Welk gebied woon je?


Tussen Ochtrup en Steinfurt in Nordrhein-westfalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 03:02 



 
Profiel   

EDIT: heb 3 jaar geen paard gereden/wedstrijden meer gedaan. Omdat ik erdoor mijn studie astronomie niet meer aan toe kwam, maar ben inmiddels afgestudeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 03:50 



 
Profiel   

Wat leuk allemaal! Eens met hierboven, het kan goed helpen om eerst een paar keer op een braaf paard het gevoel weer te krijgen. En je eigen paarden goed bekijken en zien wat zij nodig hebben voor je er veilig op kunt stappen.
Wel nog even de vraag om jezelf te stellen: wil je nú weer beginnen met rijden, of liever je zwangerschap even afwachten? Ik merkte dat ik al vrij vroeg in de zwangerschap een stuk onzekerder werd in het zadel, terwijl ik toen gewoon meerdere keren per week reed. Misschien moet je het jezelf ook niet onnodig moeilijk maken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:26 



 
Profiel   

ik wacht mijn zwangerschap af ben hoogzwanger nu dus als ik nu val :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:56 



 
Profiel   

de paarden zijn gewend om te rijden dus misschien toch een goeie optie om eerst naar een manege te gaan met 1 van de 2 mijn paarden heetten Destiny en Whitemane trouwens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:58 



 

Anna224 schreef
ik wacht mijn zwangerschap af ben hoogzwanger nu dus als ik nu val :P


Zijn genoeg hoogzwangere vrouwen die nog rijden, maar in jou situatie zou ik dat niet doen.

Ik ga zelf ook zo lang mogelijk door met rijden hoor. Heb er eerder al eens een beste poos uitgelegen,maar verleren doe je niet. Alleen je moet er weer even inkomen. Wel ben ik door die stop wat banger geworden qua rijden. Neem niet snel meer risico's. Nu helemaal niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:08 



 
Profiel   

Anna224 schreef
hagelslag schreef
Welk gebied woon je?


Tussen Ochtrup en Steinfurt in Nordrhein-westfalen



Was het hier in de buurt geweest had ik wel een adres geweten. Nu niet _O-

Misschien op facebook kijken wat of er een paarden groep bij jullie in de buurt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:07 



 
Profiel   

Het is een beetje de vraag wat je wil bereiken en hoe die paarden zijn natuurlijk. Maar een beetje grondwerk, poetsen, kroelen en kriebelen is natuurlijk de basis van het hele paardrijden en daar kan je natuurlijk al mee beginnen.

Overigens duurt het hier altijd weken voordat er een zadelmaker kan komen, dus die afspraak kan je misschien overwegen :'D

Ik zou een fijne instructeur zoeken die je wil begeleiden om weer te starten. Dat is motiverend en leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:00 



 
Profiel   

Woon jij ook in Duitsland Hagelslag :D ? mag ik vragen waar? en zo ja bevalt het jou ook super hier? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:27 



 
Profiel   

Hey wat leuk nog een fuchs eigenaar!
Kom ook eens gezellig kletsen in het schwarzwalder fuchs kletstopic hier op bokt (het is al eventjes stil maar de fuchsenwereld is klein)

Nu zou ik vooral nog even lekker genieten van je zwangerschap en zo van jullie kindje. Eventueel als je echt al wel wat wilt doen wat grondwerk met de paarden? En natuurlijk lekker poetsen en aan een band werken.
Daarna kun je rustig aan (eventueel met begeleiding) erop gaan zitten. Als je die stap zelf lastig vind zou ik kijken of je misschien in de buurt terecht kunt voor begeleiding en het liefst met een van je eigen paarden, dat is toch wel het fijnst omdat je dan direct met eigen aan de gang kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:37 



 
Profiel   

BianCatjee schreef
Hey wat leuk nog een fuchs eigenaar!
Kom ook eens gezellig kletsen in het schwarzwalder fuchs kletstopic hier op bokt (het is al eventjes stil maar de fuchsenwereld is klein)

Nu zou ik vooral nog even lekker genieten van je zwangerschap en zo van jullie kindje. Eventueel als je echt al wel wat wilt doen wat grondwerk met de paarden? En natuurlijk lekker poetsen en aan een band werken.
Daarna kun je rustig aan (eventueel met begeleiding) erop gaan zitten. Als je die stap zelf lastig vind zou ik kijken of je misschien in de buurt terecht kunt voor begeleiding en het liefst met een van je eigen paarden, dat is toch wel het fijnst omdat je dan direct met eigen aan de gang kan.



Leuk! waar kan ik dat topic vinden, sorry voor de domme vraag, maar ben net nieuw op dit forum :P ik heb de 2 paarden van mijn vriend gekregen voor mijn verjaardag :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen