[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 14:07

<3 thanks <3

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:10

Ze loopt haar hele leven al op deze 4 benen, ik denk dat ze dat genoeg heeft geoefend in dr leven hoor!

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:15

Het is een paard ava, en die weten zelf heel goed wat ze wel en niet kunnen. Ze zal nog wel vaker haar hoofd stoten of ergens blijven hangen. Het is geen porseleinen poppetje.

Smeer een zalfje op die plek en laat het gaan.

Afbeelding
Hier opeens een gekke snee

Afbeelding
En dit was een dag later.
De natuur weet wat ie doet. Zelfs als wij het niet weten.

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:21

Avalanche81 schreef:
Richtje: mooie post ook :j Het is sowieso weer lastig met elk paard. Je kunt elk paard leren om spanning af te vloeien, en paradoxaal genoeg: hoe meer bloed, hoe beter ze erin zijn. Bij een koudbloed duurt het veel langer om die spanning op te bouwen, en ze zullen het minder laten zien, maar als ze ontploffen is er geen houden meer aan.
Deze dames bouwen veel sneller spanning op maar kunnen ook goed leren om het los te laten.

Dat gezegd hebbende: Madammeke is chagrijnig. Ze wil werken en dat mag niet. Speur spellen zijn stom. Nu overleggen met de DA over een nieuw verband misschien en toch buiten maar op het harde. Wat een ellende dit. Ik word er zelf ook onzeker van merk ik. Ze struikelt wel minder, lijkt duidelijk gerelateerd aan pijn en stress. Maar ik merk dat ik het zelf heel lastig vindt dat ik niet de normale dingen kan doen. Ik schijt bagger dat ze struikelt en valt, en ik merk aan mezelf dat ik haar er niet in durf te vertrouwen, ondanks dat zij bewezen heeft dat ze verstandig en voorzichtig is.

Wie geeft mij een schop onder de kont? Help.

Niet te krampachtig worden hoor, dat voelt jouw dametje feilloos aan :)*
En wat betreft het struikelen en vallen, een paard heeft 4 benen en is zelfs op 3 benen oneindig stabieler dan wij met onze 2 pootjes. Mijn atactische ruin heeft weinig gevoel in zijn voorbenen, de ene dag wat meer dan de andere, en er zijn dagen dat hij onderweg naar de wei (150m) minstens 3x struikelt. Hij valt echter nooit.
Het zou zomaar kunnen zijn dat wanneer je het (en misschien ook wel haar) meer los laat ze ook minder struikelt.
Heb je een foto van haar verwonding? Dan hebben we wat beeld. Je zou toch denken dat de onderlagen inmiddels wel weer netjes zijn dichtgegroeid?

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 17:03

Dat merk ik ook, ook als ik met haar ga stappen, dat als ik haar meer lijn geef, ze veel minder struikelt. Blijkbaar kan ze het prima zelf :j daarom moet ik ook een schop onder mijn reet hebben :')

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 17:42

DA gesproken.

Madammeke mag terug buiten. Wond zoveel mogelijk droog houden en schoon voor zover kan, maar niet spoelen. Ze mag stappen, en verder nog steeds rustig aan doen.

Rocamor

Berichten: 10835
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:44

HOe is het met je eigen onrust nu?

Jij hebt Madammeke geleerd dat ze vertrouwen in jou mag hebben. Jij mag nu van Madammeke leren dat je ook in haar mag vertrouwen

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 17:59

Ja, dit is voor mij een serieuze psychologische uitdaging..... :=

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:21

Avalanche81 schreef:
DA gesproken.

Madammeke mag terug buiten. Wond zoveel mogelijk droog houden en schoon voor zover kan, maar niet spoelen. Ze mag stappen, en verder nog steeds rustig aan doen.

Yes *\o/* dat is goed nieuws

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:24

Nou, streng toespreken dan maar. Als ze de regeltjes goed in de oren knoopt kan ze lekker buiten flierefluiten :D

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:45

Avalanche81 schreef:
DA gesproken.

Madammeke mag terug buiten. Wond zoveel mogelijk droog houden en schoon voor zover kan, maar niet spoelen. Ze mag stappen, en verder nog steeds rustig aan doen.

Wat fijn!

En zo herkenbaar wat je schrijft. Je wilt gewoon alles voor ze doen om ze te beschermen. Maar een beetje loslaten, is het beste dat je kunt doen. En dat is zo ontzettend moeilijk.

Spikkel is echt een brokkenpiloot en gek genoeg helpt dat me in het loslaten. Ze heeft zo vaak iets, maar herstelt ook zo goed dat ik steeds beter daar op durf te vertrouwen. Madammeke is ook jong en gezond verder, dan redden ze zich echt wel met zo’n wond. Komt goed!

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 00:18

Madammeke update!

Wond ziet er goed uit, is mooi aan het opvullen, is rustig en duidelijk aan het genezen.

Dan het tweede, wat nog veel leuker is: Madammeke mag op een verharde paddock bij de groep. Dan gaat ze niet rollen of gek doen, maar kan wel socializen, en ze vindt het geweldig! Van een paard wat andere paarden aanviel of er niets van wilde weten, gaat ze nu gezellig buiten met de groep, staat te knuffelen en te gillen en een beetje stom doen met de andere paarden. En ook al is ze sociaal nog wat onhandig, ze vindt het reuze leuk :D

Mijn meisje begint steeds meer ook echt paard te worden, een geestelijk gezonde merrie straks in een gezond lijf :D

En ja, ik heb haar daarin los gelaten, ze is verstandig genoeg om voorzichtig met zichzelf te zijn, en zo kan ze toch plezier maken en jong paard zijn. Kinders ik ben zo trots op haar <3

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 00:51

*\o/*

Rocamor

Berichten: 10835
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:07

Klinkt goed Ava! Trots op jullie beiden.

Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:24

Ik geloof er zelf niet in dat paarden aanvoelen wat ze wel en niet kunnen...Maar als je ze een paardvriendelijk bestaan wil geven moet je soms paardvriendelijke beslissingen maken en zelf het gevoel loslaten dat het fout kan gaan...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:45

Heb ooit met een winter vol met sneeuw en ijs een eigenwijze Fjordenmerrie aan haar verstand kunnen peuteren dat van kiet gaan op ijs geen optie is.
Niet gaan vragen hoe maar simpel "voorzichtig" gezegd en dat vele malen herhaald.
Hoe de boodschap is binnengekomen weet ik nog steeds niet maar weet wel dat met van en naar de wei brengen en het pad glas was , een keer de opmerking voorzichtig genoeg om het tempo terug te brengen.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 26-01-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10835
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:47

Denk je niet Manubres? Ik denk dat als er rust is in het paard zelf en in zijn omgeving, dat ze wel goed rekening houden met hun beperkingen. Mijn eerste paard had op een gegeven moment een heeeeeel stom ongeluk. De veearts besloot dat het beter was dat hij boxrust kreeg. Mijn stalhouder en ik keken mekaar aan en zeiden bijna tegelijk: "Dan kun je hem beter laten inslapen" (en zo erg was het nou ook weer niet). Maar had je die in zijn eentje in een box gezet, en al zijn maten om hem heen in de loopstal, dan was ie door de adrenaline over de top gegaan en had ie zich nog meer verwond. We hebben hem zonder pijnstilling in zijn groep gezet en daar bleef hij rustig en daardoor kon de boel genezen.

En net als met die paarden die niet naar buiten mogen als het gesneeuwd of gevroren heeft. Ik zie ze hier dan echt rekening houden met de ondergrond. Maar een paard dat voor beweging zijn hok uit moet, ja, die zie ik zijn benen nog wel breken.

Of bedoel je dat anders?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:49

Zo bedoel het inderdaad en leggen ze niet de link glad en benen breken maar wel dat baas vraagt om rustig te zijn.

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:13

Dat klinkt helemaal top Avalanche :j

pien_2010

Berichten: 43142
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:24

Wat fijn Ava.

Ik zie dat anders. ONze merens, 7x24 uur buiten, waren super voorzichtig als het glad was (dat kon ik zien vanuit het raam) en dan werd er echt niet hard gedraafd/ gegaloppeerd of gestoeid zoals gewoonlijk. Ik heb altijd gedacht dat ze verstandig genoeg zijn om dat te weten. Alleen bij regen namen ze wel eens teveel risico want dan was de ondergrond zo hard als een plank en dan dat natte gras, en ik heb ze toen wel eens een flinke schuiverd zien maken. Ik denk dat ze dat gewoon niet begrepen.
Verder wel eens met je, dat een voorzichtig van hun mens, alles veranderde.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:45

Het feit dat ze ongeacht de gladheid in de wei altijd op tijd weten te remmen vertelt me dat ze wat dat betreft een stuk slimmer zijn dan ik :D

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:03

pien_2010 schreef:
Wat fijn Ava.

Ik zie dat anders. ONze merens, 7x24 uur buiten, waren super voorzichtig als het glad was (dat kon ik zien vanuit het raam) en dan werd er echt niet hard gedraafd/ gegaloppeerd of gestoeid zoals gewoonlijk. Ik heb altijd gedacht dat ze verstandig genoeg zijn om dat te weten. Alleen bij regen namen ze wel eens teveel risico want dan was de ondergrond zo hard als een plank en dan dat natte gras, en ik heb ze toen wel eens een flinke schuiverd zien maken. Ik denk dat ze dat gewoon niet begrepen.
Verder wel eens met je, dat een voorzichtig van hun mens, alles veranderde.


Ik herken wat jij zegt, Pien, ook van onze paarden! Die zijn juist met vorst bijvoorbeeld echt voorzichtig, en ook met de soms (helaas) erg ongelijk opgevroren grond lijken ze precies te weten hoe ze hun voeten moeten plaatsen, voorzichtig maar trefzeker. Vind het altijd mooi om te zien :)

pien_2010

Berichten: 43142
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:04

:* geef kusje aan Nikki.

tamary

Berichten: 29167
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:22

Ik heb met vorst en sneeuw pony wel eens op de plek zien staan bokken en steigeren omdat rennen niet kon en de energie er toch uit moest. Maar net zo goed ze inderdaad de bocht zien misrekenen met nattigheid en onderuit gaan. Of vriendjes plek misrekenen en 3 passen met achterbeen over rug vriendje moeten doorgalopperen. Ze zijn er nooit kreupel oid van geweest, dus het zal qua zich heel houden wel goed zitten.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:43

Rocamor schreef:
Denk je niet Manubres? Ik denk dat als er rust is in het paard zelf en in zijn omgeving, dat ze wel goed rekening houden met hun beperkingen. Mijn eerste paard had op een gegeven moment een heeeeeel stom ongeluk. De veearts besloot dat het beter was dat hij boxrust kreeg. Mijn stalhouder en ik keken mekaar aan en zeiden bijna tegelijk: "Dan kun je hem beter laten inslapen" (en zo erg was het nou ook weer niet). Maar had je die in zijn eentje in een box gezet, en al zijn maten om hem heen in de loopstal, dan was ie door de adrenaline over de top gegaan en had ie zich nog meer verwond. We hebben hem zonder pijnstilling in zijn groep gezet en daar bleef hij rustig en daardoor kon de boel genezen.

En net als met die paarden die niet naar buiten mogen als het gesneeuwd of gevroren heeft. Ik zie ze hier dan echt rekening houden met de ondergrond. Maar een paard dat voor beweging zijn hok uit moet, ja, die zie ik zijn benen nog wel breken.

Of bedoel je dat anders?


Ik denk dat een paard buiten laten altijd beter is dan in een box, maar dan moet je het risico voor lief nemen dat het mis kan gaan. Een paard is altijd gebaad bij beweging denk ik. Maar ik denk niet dat een paard die herstellende is van bijv. een peesblessure denkt/weet dat hij rustig aan moet doen. Als ze ergens van schrikken dan gaan ze er knetterhard van door. Instinct is sterker dan bewustwording denk ik. Heb zelf een paard die eerder ernstige SI problemen had. Ze mocht geen (kleine) voltes doen, geen abrupte bewegingen en geen extreme bewegingen maken. Maar ze hield zich nergens aan, keihard rennen, op de rem, draaien en weer weg...ze werd er lichamelijk niet beter op...maar dat hield haar niet tegen. Het hielp wel toen ze dag/nacht naar buiten ging en ze minder fris was. Mijn oude merrie heeft artrose in haar gewrichten en moet zich een beetje rustig houden, maar soms is ze zo vrolijk dat ze keihard de wei door rent...dagen erna heeft ze weer meer last. Als ze echt dusdanig pijn hebben, zoals bij bijv. een hoefzweer zullen ze het been ontlasten maar bij minder ernstige zaken denk ik niet dat een paard voorzichtiger doet dan anders....

Bij vorst zie ik ze soms voorzichtiger lopen, maar als ze ergens van schrikken rennen ze ook in volle galop over de keiharde grond. En dan maar hopen dat ze niet uitglijden. Vaak gaat het goed, maar heb zelf wel kennissen waarbij het mis ging en paard blessure of breuk heeft opgelopen.