[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:59

Volgens mij heb jij gelijk. Ik heb altijd geleerd dat de tweede fase de uitdrijvingsfase is, dus zodra het persen begint. En de vliezen kunnen dan wel of niet al gebroken zijn. Maar goed, ik ben in de humane geneeskunde opgeleid :+

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:56

LaDonna75 schreef:
Volgens mij heb jij gelijk. Ik heb altijd geleerd dat de tweede fase de uitdrijvingsfase is, dus zodra het persen begint. En de vliezen kunnen dan wel of niet al gebroken zijn.


Voor hoever mijn ervaring gaat (1 veulen...). Ik heb bij mijn veulen ook de vliezen (meteen) gebroken toen het hoofd al helemaal uit de merrie was.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 22:58

Ja zo is het inderdaad bij paarden ook LaDonna, maar misschien is het ook de taal geweest.

Maar goed, ik heb het gevraagd en zal waarschijnlijk zaterdag ochtend wel besproken worden bij de online meeting. Belangrijkste is in ieder geval dat ik m gehaald heb haha.

Voor het eerst ook "blij" met corona, nu is alles online op 1 week praktijk na. Anders had ik elk weekend naar het zuiden gemoeten, zoals het normaal is. Scheelt 1200km per week. _O-

Dat is de pootjes blaas Lente. :D
Dan is het water al gebroken (dat gebeurd vlak voordat de merrie gaat (liggen en) persen, dan knapt de placenta zeg maar en dat is het einde van de eerste fase en begint de geboorte zelf zeg maar).


Helaas heb ik echt een pech baby...

Milo reageerde zo heftig op de enting, eerst koliek en daarna zoveel last van zijn hals/schouder dat hij niet wilde lopen. Waarschijnlijk heeft hij daardoor zijn achterbeentjes te veel belast en liep hij zaterdag links achter niet helemaal lekker.

Zondag had hij echt bizar veel pijn dat hij er zelfs echt ziek van was, koorts, beentje dik, niet willen eten en drinken, dus weer (lichte) koliek...

Blijkt hij een hoefzweertje te hebben, heel klein maar wel heel hoog. Omdat hij zo ziek van de pijn was, toch metacam gekregen zondag, waarna hij zich snel weer beter voelde en ging eten en drinken. :(:)

Maar godzijdank is het zweertje gisterenavond al open gebroken, op de kroonrand. Dus nu voelt hij zich gelukkig al weer een heel stuk beter.

Helaas voor hem moet zijn voetje wel 3x per dag schoon gemaakt worden en spray er op. Gisteren zo'n likbakje van Horselyx gekocht en dat is echt bij allemaal een mega grote hit. _O-

Vanochtend had ik lebberspul op de grond gezet en Milo bleef keurig braaf staan lebberen en kon ik rustig zijn voetje schoon maken. Stond gewoon los en geen stap gezet.

Dacht ik toen straks ook te doen, Milo dacht daar anders over... Hij pakte zijn bakje met lebberspul op, liep weg en ging 10m verderop weer verder staan lebberen...
En telkens als ik weer naar hem toe liep, pakte hij zijn bakje op en ging weer paar meter verderop staan. _-:(

Klein goudgele monster heeft zijn hersencellen in ieder geval niet in zijn reet zitten. :=

Hij was echt heel zielig. :knuffel:
Afbeelding

Met zijn hippe panter sok.
Afbeelding

Afbeelding


Vandaag voelde hij zich weer een heel stuk beter. <3
Afbeelding

Milo was met de bal aan het spelen, toen kwam Finn m afpakken. Hij is alleen een beetje te groot voor Milo. _O-



Met zijn blauwe voet. :))
Helaas zijn mijn handen nog blauwer en krijg het er met geen mogelijkheid meer af...

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:14

Hij heeft dan iets heel kleins en aandoenlijk, het mannetje.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:31

Ach, de pechvogels. Hopelijk is het nu klaar met alle pech :(:)

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:53

Oh, wat een gedoe met enting en hoefzweer. Fijn dat de zweer snel open was, nu mooi herstellen.

En oh...pootjesblaas...oeps :-)

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:06

Wat sneu dat hij weer niet lekker was… mooi dat de zweer er nu uit is en hopen dat het eerst rustig blijft

1200km per week is de moeite zeg!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 22:10

Zijn voetje gaat goed! Plekje is nu mooi droog en kan er nu ook weer behoorlijk hard op drukken voor ik reactie krijg. Doordat het zo klein is, was ik een beetje bang dat het te snel dicht zou gaan, maar het lijkt gelukkig goed te gaan. *\o/*

Hij is ook weer helemaal zichzelf en lekker speels en vooral ook irritant. Gelukkig werkt hij wel super goed mee als ik zijn voetje schoon maak. Zo'n meewerkend dier is toch wel echt fijn! <3

Hij is dan inderdaad meteen weer echt een baby, Pien. Hij kan best wel "baldadig" zijn, maar dan is hij ineens heel knuffelig en aanhankelijk.

Ik hoop het ook Dieuwke, hoop ook vooral dat dit niet een voorbode op zijn verdere leven gaat zijn. :=

Haha lijkt ook allemaal op elkaar, lente. :D
Maar dat is in ieder geval wel de tweede fase van de bevalling.

Ja inderdaad Hasufel, kleine, arme man.

Scheelt best wel veel inderdaad, dus nu komt corona nog wel een beetje goed uit. _O-
Deze week hoor ik als het goed is nog het schema van de praktijk week, misschien dat die ook nog verkort wordt. In plaats van 5x een halve dag + examen, wordt het dan 2,5 dag.

Vandaag wel leuke en erg interessante webinars gehad over het invriezen en transport klaar maken van het sperma. :))

Nog 10cm en Milo is net zo groot als zijn moeder.
Afbeelding

_O-
Afbeelding
Stroom stond er nog niet op. :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 12:37

Betrapt! (blauwe neus :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:00

Hoe komt hij daaraan?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 13:15

Spray voor op zijn voetje is blauw haha. Dus hij heeft met zijn neus aan zijn voet gezeten. :))

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:28

_O- _O- OMG die 1e 2 foto's!! :')

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:30

Smiiileeee. _O-

Maar Milo is gelukkig weer helemaal opgeknapt en ook weer zijn lekkere baldadige zelf. <3

Vond dit wel grappig om te delen. We wonen nu heel dichtbij een militair schietveld, waar het Zweedse leger vaak oefent met schieten en dergelijke. Wekelijks horen we regelmatig harde knallen. Sinds kort oefenen ze met scherp, dus echte wapens met echte munitie.

Er is oorlog dreiging in Zweden, al een tijdje, maar Rusland heeft geloof ik eerst Oekraïne uitgekozen voor nu. :))
Tijdje terug vlogen ze met drones over de Zweedse kerncentrales en paleis. Maar dat is ook in NL in het nieuws geweest.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... tellerield

Filmpje bovenaan en dan rond de 50 seconde zie je dus zo'n wapen met scherp afgeschoten hier op het schietveld. Best indrukwekkend vond ik zelf. :))

Mijn paarden zijn dus in ieder geval alvast oorlog proof. :j
Ze reageren ook niet op de knallen, terwijl ze af en toe echt hard zijn en de ramen (hele dikke zelfs, driedubbel glas) in het huis ervan trillen.

Misschien vinden jullie het minder interessant of indrukwekkend dan ik, haha. Maar vond het wel leuk om te delen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:54

Pffffffff woon je in Zweden zit je nog in het lawaai. Je krijgt er in ieder geval relaxte paarden van.
Ja we volgen de oplopende spanning tussen Rusland en het westen. Niet fijn dus. Ik geloof dat de oekraïne nog voor Polen gaat en daarna Zweden.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:23

Ben je dan net bang dat ze verkeerd richten ofzo? Dat een paard wordt geraakt?

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:37

Dat per ongeluk een paard schieten is met de elanden jacht ook nog wel een dingetje

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 08:58

In het begin was het maar af en toe, maar nu is het vrijwel dagelijks. Heb ook wel het idee dat het langzaam weer minder wordt, tot de dreiging weer groter wordt en ze dan ineens weer meer gaan oefenen/schieten.

Maar het is meestal niet echt storend eigenlijk, als de knallen echt heel hard zijn dat het huis er van trilt wel, maar dat is maar af en toe. Paarden reageren er echt helemaal niet op, zelfs de harde knallen niet.

In het begin dacht ik dat het dynamiet was waarmee ze hier bergen weg blazen voor nieuwe wegen en zo. :+

Denk inderdaad dat Rusland eerst achter Oekraïne aan gaat, Polen grote kans. Met Zweden wisselt het best wel, liggen regelmatig duikboten van Rusland voor de Zweedse kust en nu dan dus de drones.

Wij zitten niet echt in een risico gebied (denk ik := ), ga er vanuit dat als ze Zweden binnen vallen dat dat aan de kust in het zuiden gaat zijn. Behalve dan dat we dus hier het training terrein hebben... Maar meer hebben we volgens mij ook niet, tenzij ze ijzer willen.
Al verwacht in eigenlijk dat oorlogen in het westen tegenwoordig vooral gericht gaan zijn op electriciteit, internet, enz.

Tijdje terug kreeg je hier ook een folder met wat je moest doen en waar de schuilkelders zijn (die zijn echt mega groot en indrukwekkend!).

Tot nu was ik dat niet ikkedus. _O-

Nee, we zitten wel dichtbij dat je het heel goed hoort en als ze willen komen ze hier makkelijk. Maar het is niet zo dichtbij dat ik bang ben voor rond vliegende verdwaalde kogels. Het is ongeveer 4/5km.

Nu ik er over na denk, vraag ik me eigenlijk wel af waar dus die kogels/bommen landen nu ze met scherp schieten... Op filmpjes schieten ze toch ook wel echt "naar voren". Maar ik neem aan dat ze weten wat ze doen en dat het schiet terrein ook groot is dat de kogels daar binnen blijven. Wij zijn er wel eens langs gereden en dan is het echt vele kilometers, dus ga er maar vanuit.

In 2018 is er een bizar warme/hete en droge zomer geweest, waardoor er dus ook honderden bosbranden waren en ik geloof 4 hele grote van duizenden hectares. Ze hebben toen hier ook op het schiet terrein geoefend om bosbranden te doven door er een bom op te laten vallen en ontploffen. Door de schokgolf wordt dan het zuurstof weg gehaald en zou de brand dus doven. Hier hebben ze dat natuurlijk in het klein gedaan met goede resultaten, maar geloof dat ze het uiteindelijk op 1 van de grote bosbranden toen ook gedaan hebben.

Ja dat gebeurd inderdaad nog wel eens Hasufel. "Gelukkig" zijn de jagers hier, ook mijn buren en beginnen ze altijd vanuit hier. Dus ze weten waar de paarden staan. Wel leg ik er altijd een deken op met reflecterende strepen als ze gaan jagen. Je weet maar nooit. :=


Maar goed, langzaam aan ben ik weer hengsten aan het uit zoeken voor de merries. Helaas weer hetzelfde probleem als elke keer, in Zweden geen hengsten van de kwaliteit die ik zoek en zo weinig pony hengsten die op een EU station staan...
Zijn een paar hengsten die ik zo graag zou willen gebruiken, zoals deze...

Afbeelding

Afbeelding

Maar er zijn er nog veel meer. -O-


Overweeg wel echt om de merries in de toekomst in Duitsland te laten dekken, dan kan ik zoooo veel meer toffe hengsten gebruiken. :))

En ik hoop ook nog steeds dat Mangold nog een jaar beschikbaar komt. Dit jaar gaan ze voor het EK, hij is al opgenomen in het Deense A kader. Daarna is het meisje dat hem nu rijd te oud geworden voor de pony's (16 jaar), dus heb hoop dat hij daarna misschien weer ter dekking komt.

De merries gaan in mei (misschien eind april) naar het station en mag ik (uiteraard onder begeleiding) alles zelf doen. *\o/*

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:32

Leuke post Quir. En gaaf dat je dan alles zelf mag doen in het hengstenstation.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:52

Dating <3 <3 <3 Vorig jaar mijn merrie mee gedekt, was niet gelukt. Dus maar een dochter van hem aangekocht, ik vind dat echt zo'n toffe hengst. Mijn nakomeling is ook echt een elastiekje, en heel nuchter qua karakter.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:35

Ja super leuk! Wel ook spannend, dadelijk worden ze niet drachtig. :=

Schema voor de praktijk week binnen gekregen, wordt wel een leuke en interessante week!

Jaa Dating! Vind dat echt zo'n gave hengst! Maar mag je helaas niet gebruiken buiten Duitsland. Misschien komt er dit seizoen wel een zoon van hem beschikbaar op een EU station.

Jammer dat je merrie niet drachtig werd van hem, maar gelukkig wel een mooie nakomelingen gevonden!

Vandaag wordt er niet geschoten, maar geoefend met gevechtsvliegtuigen. Komen erg laag over. Alleen de 2 kleintjes keken 1x heel even op (waren druk aan het spelen met elkaar en ze stopte welgeteld 5 seconde _O- ).

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:59

Welke is die onderste hengst?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:02

Golden Grey volgens mij

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 18:33

Ja Golden Grey inderdaad. :j

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:24

Klinkt wel heftig, Rusland-Zweden
Ik had daar niet zo over nagedacht
Maar zelfs nationale adviezen voor schuilkelders! Dat vind ik wel indrukwekkend

Kan je met je merries niet naar Duitsland toe en daar laten dekken?

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:50

Als Zweden verstandig is treedt het toe tot de Navo. Dan is het gelijk klaar want een aanval op een is een aanval op allen. Dan kan de NAVO ingrijpen en reken maar dat ze dit dan ook zullen doen.