[VOLG] Een nieuw avontuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 23:11

Danielleeee_ schreef:
Ik reageer normaal nooit zo gauw op rijfoto's, maar ik wilde toch even zeggen dat ik de foto's in dit topic er zo fijn uit vind zien! Wat een leuke combinatie zijn jullie <3


Wat lief! Dankjewel <3

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:12

Je hak uitdrukken vind ik de meest beroerde tip die ooit gegeven is.

Als mensen hun hak willen uitdrukken gaan ze hun bovenbenen spannen en de knie optrekken en wat er gebeurt is dat je als een wasknijper op je paard zit, want het is onmogelijk je hakken uit te drukken en niet te gaan klemmen.

Wat veel beter helpt is om je been gewoon te laten vallen vanuit je heup, waarbij je doet alsof er aan je enkel en je knie een gewichtje hangt, maar gewoon lekker ontspannen dat been. Niet strak, niet die hak uitdrukken, gewoon los en lang. Zoals je vroeger op een paard zat. Flap like a duck. En dan rol je je voet over de kleine teen iets naar buiten, zodat je kleine teen lager zit dan de grote, en meestal komt het er dan op neer dat je voet evenwijdig aan de grond is.

Dan krijg je dit plaatje:

Afbeelding


Als je been wilt geven, open je zit vanuit je bekken, alsof je je navel naar je rug trekt, hierbij gaan je benen automatisch wat open. De meeste paarden reageren daar al op. Helpt dat niet, leg je heel even je kuit aan.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 08:09

Ik ga ermee aan de slag, mooie uitleg zo! Dankjewel :D

Het topic is een volg topic geworden. Volgens mij word hij nog naar PP gezet en dan zal ik de updates gaan plaatsen wat betreft Donna en mij <3

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:55

Oooh dit is helemaal mijn type pony <3 . Wat een mooi dier is het.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:04

Wat een fijne tips worden er gegeven.

Jammer dat de jury zo beoordeelde, maar je hebt het heel goed gedaan

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 12:39

Bootsiebob schreef:
Wat een fijne tips worden er gegeven.

Jammer dat de jury zo beoordeelde, maar je hebt het heel goed gedaan

Heel blij met alle tips. Probeer mezelf iedere keer weer te verbeteren en daarbij fijn en vriendelijk te kunnen blijven rijden, dus met deze tips kan ik zelf ook weer fijn vooruit :D

Es_ther schreef:
Oooh dit is helemaal mijn type pony <3 . Wat een mooi dier is het.

Dankjewel! Ze is ook inderdaad erg knap!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:25

In overleg met de TS is dit topic een volgtopic geworden en wordt het verplaatst naar PP, omdat niet alle updates rijfoto's zijn.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 22:41

Donna update 9 mei :D

Vanavond weer gereden, had mij voorgenomen toch mijn beugels 1 langer te doen en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Zelf heel fijn kunnen zitten. Ze liep onwijs fijn vanavond, met iets meer druk kunnen rijden (nog steeds fijn en licht in m'n hand maar wel heel iets meer druk/verbinding dan voorheen)

Ook een klein spoortje aan gehad, echt zo'n mini knopje en dat ging goed. Ik kan met die spoor haar buik niet eens raken. Vanaf de zijkant lijkt het soms wel zo, maar als ik vanaf mijn punt kijken moet ik mijn been onwijs optrekken wil ik haar raken dus het heeft eigenlijk geen/weinig nut dat ik die had om gedaan :+ Uiteindelijk wil ik haar volledig zonder zweep rijden en echt goed aan m'n been uiteraard, maar dat heeft nog even tijd nodig :D
Had even wat laten filmen en daarvan heb ik wat screenshots gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Tot de volgende update :wave:

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 22:21

Vandaag opnieuw weer fijn kunnen rijden. Vooral gewerkt aan een fijn tempo waarbij ze mooi actief blijft lopen zonder dat ze te gehaast wilt gaan lopen. Linker galop vond ze wat lastiger vandaag omdat ik daar iets meer vroeg om haar schouder erbij te houden zonder zichzelf naar buiten te duwen.

Vrijdag avond ga ik haar vast wassen en klaarmaken voor onze selectie wedstrijd aankomende zaterdag :)
Afbeelding

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:32

Veel succes komende zaterdag en leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:54

Ah dat ziet er prima uit!

Mooi dat het nu al lukte om 1 gaatje langer te gaan. Na je wedstrijd nog maar eens kijken of nog een langer mogelijk is. Als je naar de 1e foto kijkt in de update van 9 mei dan zie je dat je been op zich netjes ligt, maar dat je nog best een eind uit het zadel komt.

Waarom trouwens een spoor aan doen als je het eigenlijk niet nodig hebt? Of gebruik je nu de zweep regelmatig? Wellicht dat als je straks nog iets langer zit dat je dan alleen maar je been iets hoeft te bewegen om extra actie te krijgen. Zeker icm een mooier klein buikje en dat ze makkelijker aan de hulpen is met een betere conditie.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 14:21

Vandaag hadden wij onze eerste selectie wedstrijd. Onwijs fijn kunnen rijden. Losrijden volledig zonder zweep kunnen doen in de proeven toch eventjes de zweep vast gehouden, hoef je niet te gebruiken maar dan blijft ze fijn lopen zonder dat ik telkens been hoef te geven.
In onze selectie proef zijn we 3e geworden van de 23 combinaties :D We hadden 196 punten en de tweede proef 183,5. We hadden echt 2 zelfde proeven gereden maar een flink verschil qua punten. Onwijs blij en we gaan lekker door trainen voor onze tweede selectie over 2 weken :)
Afbeelding


@Taucha, voor nu ga ik het niet redden om nog 1 langer te zitten. Daarvoor is haar buik nog echt veel te breed :+ Het eind uit mijn zadel komen ligt niet aan hoelang ik mijn beugels heb, dat doe ik zelf namelijk :')
Terugkomend op de spoor,ik rijd nu met zweep en daar wil ik van af. Afgelopen woensdag volledig zonder zweep kunnen rijden, maar op het einde krijg ik haar dan toch net niet fijn erbij. Een spoor wil ik dan niet aan doen om haar vooruit te helpen, ze moet echt op mijn been reageren zonder zweep of spoor. Met een spoortje kan ik haar soms net iets helpen door mijn eigen hulp klein te houden en haar bijvoorbeeld 1x te raken. Maar zoals ik zei mijn spoor komt eigenlijk gewoon bijna niet bij haar buik tenzij ik mijn benen optrek en er moeite voor doe :+ Maar ik ga binnenkort een les plannen en dan wil ik ook zonder zweep gaan rijden, wil haar gewoon echt goed en fijn aan mijn been krijgen en dat uiteraard het liefst zonder zweep en spoor :D

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 08:37

Nog weer even een update. We zijn lekker aan het trainen samen. Vanavond hebben we onze eerste les samen, er worden dan ook foto's gemaakt dus die zal ik dan weer delen :D Aankomende donderdag hebben we weer wedstrijd samen dus vandaar dat ik een lesje wilde plannen.

Ben ook nog even aan het denken hoe ik haar conditie nog meer kan gaan opbouwen. Wil binnenkort ook lekker met haar naar buiten toe gaan zodat we afwisseling gaan krijgen :)

Afbeelding

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:30

Succes vanavond met de les! +:)+

En ook alvast voor donderdag

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 22:02

Vanavond les gehad met Donna. Onwijs blij met hoe het is gegaan. We hebben bijna de hele les alleen maar lang laag gereden. Gewerkt aan een nog lossere beweging en dat ze fijn en goed over de rug ging lopen. Het was soms even zoeken, zeker in de galop maar uiteindelijk heel fijn kunnen rijden. Puur de basis behandeld en dat ze nog ruimere passen ging maken. Middendraf wilt ze graag versnellen i.p.v verruimen dus daar zijn we mee aan de slag gegaan en hebben een aantal mooie passen eruit kunnen rijden.

De officiële foto's komen nog. Ook zijn er stukjes gefilmd, daar zal ik een kleine video van maken mochten jullie dat leuk vinden om te zien :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:17

Wat fijn dat de les zo goed gegaan is!
Op de foto’s ziet het er zeker al mooi uit

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 19:09

Weer een leuke nieuwe update van vandaag :D We zijn vandaag op wedstrijd geweest en kwamen met 2 prijzen thuis. Eerste proef 209 punten met als commentaar 'Wat een super fijne ontspannen en ongedwongen proef. Punten zijn dik verdiend'. Daar waren we dan ook eerste geworden. We kregen zelfs een 9 voor het halsstrekken. De tweede proef een jury wie toch net wat anders wilde zien, maar alsnog 191,5 en een derde prijs <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:20

Fijne foto's, vooral van je les. Je wedstrijdfoto's vind ik wat gespannen ogen.

Verder: werk écht aan je beenhouding, been vanuit je heup laten vallen, lang en los. Je bovenbeen hoort ruim achter de wrong te komen, niet ertegenaan :)

Je zal merken dat het lang en laag en ontspannen over de rug dan een stuk simpeler wordt.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:20

Het was juist alles behalve gespannen vandaag op wedstrijd haha. Ze was zo fijn ontspannen en licht in de aanleuning. Heb bijna geen spanning gehad. De mensen wie mijn foto's hebben gezien zeggen juist een fijn ontspannen beeld te zien :D

Ik heb vanaf het begin af aan altijd mijn been tegen de wrong aan gehad, nooit er volledig achter, kan nu dus ook juist nog meer zo lijken omdat ze dus zo breed is en ik mijn been niet langer kan maken op dit moment :) Kan wel een oudere foto opzoeken dat ik in dit zadel zit dan zie je ook goed wat ik bedoel

Doe onwijs m'n best maar het is nog niet zo makkelijk om op zo'n brede pony te zitten en zelf m'n benen lang te houden. Dat lukt vanuit mijn rug ook gewoon nog niet helaas. Zit wel te denken om nog een gaatje langer te gaan zitten, maar ben bang dat ik dan nog meer last van mijn rug ga krijgen dan dat ik de laatste tijd al heb. Voelde m'n rug al weer flink op wedstrijd namelijk toen ik echt mijn benen met het instappen even volledig liet hangen. Dus dat heeft nog flink tijd nodig ben ik bang :)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:41

Mja, snap ik hoor, maar het helpt om erop te blijven wijzen. En misschien heb je gewoon een ander zadel nodig, met een smallere beendoorloop. Het is namelijk prima mogelijk om een brede boommaat en een smalle beendoorloop te combineren.
Als je last krijgt van je rug wanneer je correct zit, past dit zadel jou namelijk niet.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 07:37

Dit zadel heb ik net 2 jaar. Het is een zadel wat goed bij mij past, samen met een zadelmaker gekeken. Met de andere pony's heb ik geen last van. Maar die zijn ook niet zo breed :+

Foto van begin van het jaar. Andere pony, zelfde beugel lengte :) En geen last van mijn rug. Deze pony start/rijd ik nu niet meer.
Afbeelding

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:43

In de training laat je hem inderdaad wat langer lopen en minder opgericht dan in de wedstrijd. Dat zie ik ook, maar ik ben het met je eens TS dat de ontspanning juist in de wedstrijdfoto's nog steeds duidelijk zichtbaar is.
@Avalanche, waar zie jij dan meer spanning? Ben benieuwd en niet om hier een verhitte discussie te starten of je topic te kapen TS, maar juist om meer inhoudelijk in te gaan op het lopen van de pony omdat je hier heel duidelijk mee aan het werk bent (en volgens mij op de juiste manier)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:56

Veertje: maar niet hetzelfde zadel, denk ik?

Ik zie met name spanning in de benen. Overigens op de andere pony ook, maar wel minder. Maar je blijft als een wasknijper op je paard zitten. Je bovenbeen moet echt ontspannen naar beneden hangen, lang en los. Nu is hij niet lang en zeker niet los. Dat resulteert in spanning in je hele lijf.
Als je bekken niet in de goede houding staat krijg je namelijk last van je rug, met name je onderrug, en je heupen.


Even als voorbeeld, en dit is bij mij: te breed zadel:
Afbeelding
Ik ga dan ook naar voren zitten.


Afbeelding
Passend zadel.

Ja het is ook techniek, maar kan dus ook gewoon aan een zadel liggen. En ik vind niet elke zadelmaker goed qua bepalen wat er bij de ruiter past.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 13:43

@gonniee, dankjewel! We zijn er inderdaad met een juiste instructrice mee bezig om de pony en mijzelf te verbeteren.

@avalanche, dit is precies hetzelfde zadel op beide foto's. Hieronder een screenshot van vandaag met een andere pony, precies dezelfde beugel lengte als bij Donna. Dan kun je zien dat deze zwarte pony gewoon veel slanker is en ik dus mijn been kan laten hangen. En bij Donna zit ik er dus echt omheen en zou ik mijn beugels 3 langer moeten doen om hetzelfde beeld te krijgen. Maar dat kan niet want dan kom ik niet meer bij m'n beugels. Merk bij Donner (de zwarte pony) al dat deze beugel lengte net lang zat is. Ik ben niet zo lang en heb niet zulke lange benen :+


Afbeelding


Mocht je film materiaal willen, want foto's/screenshots kunnen altijd een vertekend beeld geven wil ik die met alle liefde delen, maar denk dat je nu al redelijk verschil ziet qua pony en qua been houding ondanks dat de beugel lengte exact hetzelfde is ;)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:53

Afbeelding

Ik heb even je foto rechtgezet en een zo recht mogelijke lijn van boven naar beneden getekend.
Je heupen zitten recht onder je hoofd.

Maar je voeten zitten een heel eind zelfs vóór je heupen.

Je doet het echt op elke foto, meis. Een keer is een momentopname, maar dit lijkt mij geen momentopname meer.

De oplossing begint overigens niet met langere beugels, maar met je knie vanuit de heup vallen.