[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:47

Jeetje Mo, de klik die jullie hebben spat van het scherm af!

Wat een leuke dame heb je daar, en wat passen jullie goed bij elkaar. Ik ben erg nieuwsgierig naar het vervolg.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:32

Jouw hóófd! Wat een pret hoofd.
Zo leuk dat je een klik hebt met je teckel, die gaat een heerlijk leven bij je tegemoet en jij een heerlijk leven met haar.

Als ik je filmpjes van je huis en je paardjes kan inschatten komt het helemaal goed met dit prachtige dier. Die spekkies krijg je vast onder controle en wat een blije vrouw zie ik in je video zeg!
Heel veel geluk en plezier met haar!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 16:12

Dank allemaal voor jullie reacties! Ik wilde eerst niet iedereen quoten het wordt zo'n lange lijst, ik had vorige week ook niet iedereen gequote, maar nu toch maar wel.

pluisbeer schreef:
Gefeliciteerd Mo! Wat een lieve uitstraling heeft ze.

Je zou nog een graasmasker kunnen proberen om af te vallen. Die kun je evt aanpassen door het gat groter te maken bij lang gras en allerlei andere aanpassingen om het wat meer comfi te maken


Hi Pluisbeertje, inderdaad moet er zeker een graasmasker komen. Ik ben al op onderzoek naar div merken en reviews erover.

tamary schreef:
Selectie op vleesproductie maakt snel dik worden logisch, zal dus altijd een aandachtspunt blijven en qua afvallen een uitdaging. Ik denk trouwens dat er eerder 100-150kg af mag. Schat zo dat het overgewicht zeker op 20% boven gezond zit.
Niet keuren snap ik gezien leeftijd en competentie DA's op dit punt en zeker voor die prijs.
Ze heeft kennelijk lol in werken en dat is belangrijk. Als ze qua braaf zo blijft heb je er een leuke aan.


Inderdaad qua aanschafsprijs wordt het raar om daar bijna de helft nog eens op te doen voor een keuring op deze leeftijd.

Nienkje_H schreef:
Jouw hóófd! Wat een pret hoofd.
Zo leuk dat je een klik hebt met je teckel, die gaat een heerlijk leven bij je tegemoet en jij een heerlijk leven met haar.

Als ik je filmpjes van je huis en je paardjes kan inschatten komt het helemaal goed met dit prachtige dier. Die spekkies krijg je vast onder controle en wat een blije vrouw zie ik in je video zeg!
Heel veel geluk en plezier met haar!


Dank je Nienkje, we hopen ook dat de teckel het hier leuk gaat vinden.

Benthhh schreef:
Jeetje Mo, de klik die jullie hebben spat van het scherm af!

Wat een leuke dame heb je daar, en wat passen jullie goed bij elkaar. Ik ben erg nieuwsgierig naar het vervolg.


Ja Benthhh, wij zijn ook erg nieuwsgierig naar het vervolg, hahaha.

jitskenienke schreef:
hoi mo! Ik ben sinds kort je topic gaan volgen en alles gelezen het was een hele klus!

Maar wat een respect heb ik voor jou, wat leuk om te zien dat je toch niet opgeeft bij callas! En wat jammer van haar been blessure.

En wat tof dat je nu je droompaard gevonden heb! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met Callas en Poupette. Heb je nog wat gehoord over de andere shetlander van de stichting?

Ook heel erg leuk om de filmpjes te zien over de vorderingen van jullie prachtige stekkie! Wauw!

Ik blijf zeker volgen en wacht in spanning af op je volgende update's (wel jammer dat ik niet meer kan doorlezen haha :D )


Dapper jitskenienke om het hele topic nog te gaan volgen! Het is een enorm avontuur al jaren. Dus van harte welkom in het topic, dank voor je complimenten en leuk dat je blijft meelezen! Voor meer over de shet zie onderaan.

cajabol schreef:
Prachtig verhaal weer. Wat fijn dat je je droompaard gevonden hebt. Ik geef je gelijk wat de keuring betreft, met 18 jaar oud vinden ze vast wel wat en wat schiet je er mee op behalve minder geld

Fleuribelle schreef:
Fijn Mo om te lezen dat je een paardje naar je hart hebt gevonden. Ik hoop dat je veel plezier met haar zult beleven.


Hi Cajabol en Fleuribelle, ze heeft in ieder geval veel van wat ik zocht. Iets groter en ruin had ook gemogen, maar Prisca is wel heel er grappig!

Sintara schreef:
Het filmpje ziet er heerlijk uit mo <3 wat fijn dat je straks met haar mag genieten. Er mag idd wel meer dan 100kg af, en ik durf er best iets om te verwedden dat het haar in de weg zit nu met rijden. Eigenlijk vind ik dat ze verbazend goed beweegt ermee hahaah. Maar het belangrijkste is nog wel dat jullie nu al een team zijn tijdens die eerste twee ritten. Dan moet het wel het lot zijn toch :j


Hi Sintara, daar verbaasde ik me ook enorm over, dat ze met dat dikke lijf zo hard kon!

balance schreef:
Strook begrazing zorgt er wel voor dat ze niet veel lopen over het algemeen. Ik moet hier ook goed managen ivm bevanging.


Dat is een goeie Balance, misschien dat ze daarom ook zo vet is. Ik heb geen strookbegrazing, dus des te beter.

Tinka schreef:
Ik denk ook dat er zeker wel 100 kg af mag, misschien nog wel meer.
Pathos en Caithlyn waren ook te dik 2 jaar geleden, zijn toen bij de kliniek op de weegschaal gegaan. Pathos moest 50 kg af en Caithlyn 75 tot 100 kg. In vergelijking met Prisca waren dat slanke dennen.
Strook begrazing kregen ze al, we zijn toen aan de graasmaskers gegaan.


Inderdaad Tinka, dus als die van jou slanke dennen waren en er 100 kilo af mocht, dan vrees ik dat Prisca wel 150 kilo kwijt mag.

JudithO schreef:
Ik zou voor het afvallen gaan voor een graasmasker. Al kan het ook helpen dat jouw weide straks beter voor haar is als je zegt dat jij armere grassen hebt. Plus weer beweging in de vorm van rijden, dat scheelt ook wel denk ik.
En anders toch een graasmasker. Dat werkt wel enorm goed.


Ik ga een heel schema en programma opstellen om haar te gaan laten afvallen, met alle hulpmiddelen mogelijk inderdaad. Judith

Sintara schreef:
Maar het verhaal klinkt heel fijn Mo! Gefeliciteerd! *\o/*

Ik heb wel gehoord dat juist door vitamine/mineralen gebrek paarden kunnen blijven dooreten. Als ze idd niks bij het gras krijgt, helpt straks een vitaminebrokje ofzoiets misschien ook met het afvallen?


Hi Sintara, ook interessant, ik denk dan dat ik voor een vitaminepoeder in combi met een immuunhelppoeder ga ivm de Lyme. Poeder is dan weer mindere dikmaker dan brok.

fjord_brucht schreef:
Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan. Wat een super leuk dier!! Daar ga je echt veel plezier aan beleven!


Hey dei Fjord Brucht, wat leuk dat jij ook onder meeleessteen vandaan komt! Welkom en dank voor het complimentje.

rocymax schreef:
Fijn Mo, het ziet er goed uit als plaatje. Heerlijk voor jullie.


Dank je Rocymax, ik vind het inderdaad reuze meevallen voor een paardje van maar 1.35m.

Zinzi_jewel schreef:
Lyme ,dat bleek mijn vorige paard ook te hebben, na jaren tobben
Haar hebben we uiteindelijk toch op een lange stoot AB gezet. En daarna met holistische geneeswijze verder .
Ben haar ook 2x pj blijven D toxen
Bij haar was het jeuk en vervetten een lyme ding.
Veulens heeft ze totaal 4 gehad, de 1e werd 5 weken te vroeg geboren en kreeg haar longen niet aan de gang .
De andere 3 geen leed mee gehad.

Leuke pony wens je enorm veel plezier met haar


Inderdaad Zinzi-Jewel, het dik zijn van Prisca zou goed te maken kunnen hebben met lyme.

Nu de voortgang van alle zaken rondom de twee nieuwe paardjes.

Erg veel gedoe gehad met transporteurs wel niet wel niet jaja neenee. Uiteindelijk ineens via de opvangstichting van Quarbonne een transporteur die meteen terugbelde en 20 spijkers met koppen tegelijk ging slaan. Ook dat zorgde weer voor toestanden maar uiteindelijk gaat het alsvolgt.

Vrijdag 1 juli vroeg in de ochtend gaat de transporteur Quarbonne ophalen bij het asiel. Hij brengt hem dan 1.5 uur zuidelijker bij zijn eigen stalling. Daar wordt Quarbonne uitgeladen. Tegen de avond wordt hij weer opgeladen en gaat het transport beginnen. Hij gaat rijden met de koelte dus, dat vind ik erg fijn. Dan rijdt de beste man een uur of 4 en moet dan verplicht 4 u rusten. Officieel moet hij de pony dan ook weer afladen. Of dat gaat lukken wist hij niet. Dan rijdt hij verder naar Prisca, daar komt hij midden in de nacht/heel vroeg in de ochtend aan. Daar gaat Quarbonne weer afgeladen worden en wordt gestald, tot de verplichte rusttijd weer voorbij is. De chauffeur laadt ze dan allebei op en rijdt dan in 3 tot 4 uur naar ons, waar de twee pony's zaterdag rond het middaguur zullen arriveren. Pfff, wereldreis!

Die twee hebben dan elkaar kunnen ruiken, misschien zien en hier gaan zij eerst samen op de paddock. Mijn schatjes houd ik dan op stal. De volgende dag ga ik mijn meisjes aan de buitenkant van de paddock in het land zetten en dat blijft zo tot er geen platte oren meer zijn en dan kan iedereen bij elkaar.

Ik zal die eerste dagen nog heel erg weinig doen. Ik heb geleerd... Ik ga natuurlijk met ze praten. Quarbonne schijnt een draak te zijn, dus ben heel benieuwd wat hij van mij gaat vinden. Ik ga ze uiteraard meerdere keren per dag drenken. Een truc die ik hoorde om paarden snel aan je te laten wennen. Geen water geven waar ze de hele tijd bijkunnen, maar dus ieder paar uur een emmertje brengen. Afhankelijk van hoe dor het gras over een week is, loop ik er tig keer heen om wat hooi bij te voeren, zodat ze me ieder uur even zien en er in ieder geval visueel contact is. En ik ga wachten tot ze zelf komen. Weer leren geduldig te zijn...

Als er iets meer gewenning is gekomen, ga ik de routines uitbreiden naar regelmatig een uurtje op stal zetten om per dier de nodige preparaten te kunnen geven en ik ga dan beginnen met poetsen, voetje. En daarna ga ik wandelen, eerst per stuk alleen met Quarbonne en Prisca los. En later samen als ze al in de wei met zijn allen hebben gestaan met twee in telkens variërende combi's. Met Callas kan ik uiteraard niet lang wandelen en alleen op de platte delen van het terrein.

Afijn, zo heb ik het ongeveer in mijn hoofd en we gaan het zien welke creativiteiten erbij zullen komen!

Trouwens:
Quarbonne

Afbeelding

Shadow

Afbeelding

Prisca

Afbeelding

Thor


Afbeelding

Ondertussen rommelen we hier verder, voor hen die het leuk vinden om ook nog een foto van Prisca in de winter te zien, toverbal! https://youtu.be/GDvgVBAJ9xw

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:13

De gelijkenis is echt treffend tussen de paarden Monique.
Leuk filmpje weer.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:13

Leuk filmpje! Ik blijf het leuk vinden hoe Pelle gebruikt wordt voor alles wat je maar kunt verzinnen haha.
Oh en Wilco is stikjaloers op jullie Landy! Hebben jullie die ooit in Frankrijk gekocht?

Tof dat de pony's zaterdag komen. 6 nachtjes slapen nog. En nu duimen dat het spul een gezellige kudde gaat worden, maar dat kan bijna niet anders dan slagen :j

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:29

Mijn paarden waren geen slanke dennen hoor, maar wel in vergelijking met Prisca.
Ik heb vorig jaar gezocht naar een goed graasmasker, die van Harry's horse kwam er goed uit. Heb die toen gekocht, kregen er wel irritatie plekjes van, maar dat heb je bij alles wat je lang aan doet. Heb toen alles met nepbont bekleed. Toen ging het goed.
Ik heb nog wel een schema voor de behandeling van Lyme van Erik Laarakker. Eventueel wil ik het wel voor je uitmeten aan de hand van een foto.

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:11

Wat een leuk filmpje. Een voorspoedig transport gewenst voor je nieuwe aanwinsten, wat een leukerts. Ik hoop dat ze snel met z'n viertjes een fijne kudde gaan vormen.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:20

Ik heb nog geen tijd. Kids moeten in bad. Waarom vind ik nou net je filmpje :+

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:34

Heerlijk filmpje weer, die Pelle is ook echt ideaal!
En grappig ook van die knikkerbaan, ik zag vanmiddag exact dezelfde in display in de knutselwinkel bij ons in Haarlem (samen met nog meer miniatuur modellen) en moest meteen aan jou denken :D

En spannend! Nog een weekje wachten <3
Plannen van de eerste periode klinken ook goed, wel routine inbrengen met nog wel voldoende tijd om echt te settlen. Ben benieuwd naar de komende avonturen!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:34

Leuk filmpje hoor. En zoals je het wilt aanpakken met de paardjes klinkt supergoed. :j

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:45

Wat heerlijk weer!! Je lijkt me echt een geweldig mens!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:53

Als je genoeg draad hebt en prikpaaltjes, zou je er misschien wat meer ruimte tussen de buitenkant van de paddock en de plek van de dames kunnen laten. Dus alleen zicht, niet snuffelen.
Ik zou dat zelf zo doen. En dan op een klein stukje (2 meter of zo) de mogelijkheid om geleidelijk de afstand te kunnen verkleinen naar gelang wat je aan ze afleest.

Echt fysiek aanraken zou voor mij een no-go zijn. Niet alleen omdat de weerstand door de verhuizing weleens minder zou kunnen zijn bij de nieuwelingen maar ook omdat, mochten ze slaan of bijten en succes daarmee hebben, er best weleens een langer durend probleem kan ontstaan.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:59

Wat zien jullie er geweldig uit samen!!
En wat een ontzettend lief dier lijkt het..
Paar kilootjes eraf en ze is een plaatje

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 18:28

fardoe schreef:
De gelijkenis is echt treffend tussen de paarden Monique.
Leuk filmpje weer.


Dank je, Tamara, en ik kon niet eens echt goed gelijkende foto's vinden, maar wij vonden het ook bizar, hoe het zo was. Gelukkig is het lang genoeg geleden dat ik Prisca niet meer ga vergelijken qua rijden met Thor. Dat deed ik bij Callas wel, ook al was hij al 2 jaar daarvoor overleden.

JudithO schreef:
Leuk filmpje! Ik blijf het leuk vinden hoe Pelle gebruikt wordt voor alles wat je maar kunt verzinnen haha.
Oh en Wilco is stikjaloers op jullie Landy! Hebben jullie die ooit in Frankrijk gekocht?

Tof dat de pony's zaterdag komen. 6 nachtjes slapen nog. En nu duimen dat het spul een gezellige kudde gaat worden, maar dat kan bijna niet anders dan slagen :j


@ Juud, De Landy hebben we in NL gekocht. Ik kreeg twee keer een totalloss ongeluk met mijn autootje en toen zei Erwin, en nou koop ik een auto dat als ze je weer in de prak rijden, zij het zijn die het ziekenhuis in gaan en hun auto totalllos is. Hahahaha. We hebben hem in 1999 gekocht en Erwin heeft hem in de jaren erna helemaal zelf gerestaureerd met zelfs een geheel nieuw chassis importeren uit UK. Hij was kikkergroen en we hebben hem in originele kleuren weer laten spuiten. Hij is erg handig voor slepen en sleuren enzo, maar het comfort is 0.

Tinka schreef:
Mijn paarden waren geen slanke dennen hoor, maar wel in vergelijking met Prisca.
Ik heb vorig jaar gezocht naar een goed graasmasker, die van Harry's horse kwam er goed uit. Heb die toen gekocht, kregen er wel irritatie plekjes van, maar dat heb je bij alles wat je lang aan doet. Heb toen alles met nepbont bekleed. Toen ging het goed.
Ik heb nog wel een schema voor de behandeling van Lyme van Erik Laarakker. Eventueel wil ik het wel voor je uitmeten aan de hand van een foto.


Hi Tinka, Ik heb een graasmasker met bijbehorend halster en extra bontjes bij Kramer besteld. Moet morgen komen. De eigenaar heeft zelf nooit iets gemerkt van de lyme, ze is niet moe en heeft geen tekenen. Ze heeft de lyme toen wel behandeld, maar later niet meer omdat ze geen tekenen meer vertoonde. Een test erop laten doen was erg duur, dus omdat ze niet ziek was, zijn er verder geen stappen ondernomen. Ik heb spul soort norit en nog een immuun- en keutelverbeteraar gekocht, hahaha, als dat niet werkt, dan ga ik weer verder denken of ik toch nog een lymtest laat doen en dan ga ik dan weer verder denken wat ik dan weer moet doen. Kun je het nog volgen?

Beckie schreef:
Wat een leuk filmpje. Een voorspoedig transport gewenst voor je nieuwe aanwinsten, wat een leukerts. Ik hoop dat ze snel met z'n viertjes een fijne kudde gaan vormen.


Dank je Beckie, de transporteur sms'te net, dat alles nog steeds volgens planning gaat en hij morgenochtend om 9u bij het dierenasiel staat om Quarbonne in te laden.

Cera_D schreef:
Heerlijk filmpje weer, die Pelle is ook echt ideaal!
En grappig ook van die knikkerbaan, ik zag vanmiddag exact dezelfde in display in de knutselwinkel bij ons in Haarlem (samen met nog meer miniatuur modellen) en moest meteen aan jou denken :D

En spannend! Nog een weekje wachten <3
Plannen van de eerste periode klinken ook goed, wel routine inbrengen met nog wel voldoende tijd om echt te settlen. Ben benieuwd naar de komende avonturen!


Wat grappig Cera dat je in de knutselwinkel mijn knikkerbaan zag staan! Het is ook wel een hype en trend moet ik zeggen. Ook erg leuk, maar miniatuurhuisjes vind ik leuker om te doen.

Ik heb me heilig voorgenomen een routine inderdaad op te bouwen en in een maand toe te werken naar rijden op Prisca. Ik heb 2 maanden proeftijd, dus ik moet wel binnen die 2e maand aan rijden toekomen. Maar het belangrijkste vind ik dat ze in de kudde gaan passen en dat ik met de nieuwtjes een band op ga bouwen, zonder de oudjes tekort te gaan doen.

rocymax schreef:
Leuk filmpje hoor. En zoals je het wilt aanpakken met de paardjes klinkt supergoed. :j


Dankje Rocymax, ik hoop dat ik het inderdaad deze keer goed ga doen en dat ik niet de eerste dag en de eerste week en maand al een drama heb, zoals bij Callas.

Muga schreef:
Wat heerlijk weer!! Je lijkt me echt een geweldig mens!


Nou, wat een lief compliment, Muga, waar heb ik dat dan aan te danken?

balance schreef:
Als je genoeg draad hebt en prikpaaltjes, zou je er misschien wat meer ruimte tussen de buitenkant van de paddock en de plek van de dames kunnen laten. Dus alleen zicht, niet snuffelen.
Ik zou dat zelf zo doen. En dan op een klein stukje (2 meter of zo) de mogelijkheid om geleidelijk de afstand te kunnen verkleinen naar gelang wat je aan ze afleest.

Echt fysiek aanraken zou voor mij een no-go zijn. Niet alleen omdat de weerstand door de verhuizing weleens minder zou kunnen zijn bij de nieuwelingen maar ook omdat, mochten ze slaan of bijten en succes daarmee hebben, er best weleens een langer durend probleem kan ontstaan.


Hi Balance, dat vind ik een fijne tip. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Morgen is onze laatste dag om e.e.a. voor elkaar te maken. Dus zal ik idd nog een rand extra prikpaaltjes zetten. Dat doe ik dan IN de rijbak om die afstand te creëren. Ook moet ik denk ik de rijbak in tweetjes delen zodat Prisca en Quarbonne nog niet bij elkaar kunnen. Die hebben wel al een nacht bij elkaar gestaan en een dag samen in de trailer, dus als er wat te besmetten viel dan is dat al gebeurd. De boxjes voor de shetjes hebben we net af. Nog geen water en licht, maar dat komt de komende tijd. We zijn Callas en Poupette al aan het wennen dat Poupie niet meer naast Callas staat, maar aan de andere kant. Dat gaat prima. We hebben Poupetje los laten lopen in de ruimte er naast de afgelopen dagen, vannacht gaat ze voor het eerst in haar nieuwe boxje met de deur dicht.

vopo914 schreef:
Wat zien jullie er geweldig uit samen!!
En wat een ontzettend lief dier lijkt het..
Paar kilootjes eraf en ze is een plaatje



Dank je Vopo, paar kilootjes zegt ze, lol, 100 maar doen!

Goed morgen gaat Quarbonne dus op transport va 9u in de ochtend. De meneer verwacht om 3.30 u in de nacht bij Prisca aan te komen en zaterdag gaan ze om 9u geladen worden en hij verwacht tegen het middaguur zaterdag bij ons te zijn! Wat een reis!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:54

Nog beter inderdaad, de 2e omheining aan de binnenkant. Die ruimte kennen ze al.
Inmiddels ben ik heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Er blijven altijd wel onverwachte dingetjes denk ik maar je bent er zo over aan het nadenken, komt allemaal vast goed.
Sorry dat ik niet overal op inga, er komen goede aanwijzingen voorbij hier vind ik.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:26

Oh wat spannend, nog 1 nachtje slapen!! Ik ben zo benieuwd, het komt vast allemaal helemaal goed. Zo'n paardenparadijs willen toch alle viervoeters wel in wonen ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 08:51

balance schreef:
Nog beter inderdaad, de 2e omheining aan de binnenkant. Die ruimte kennen ze al.
Inmiddels ben ik heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Er blijven altijd wel onverwachte dingetjes denk ik maar je bent er zo over aan het nadenken, komt allemaal vast goed.
Sorry dat ik niet overal op inga, er komen goede aanwijzingen voorbij hier vind ik.


Hi Balance, ja die onverwachte dingen zullen zeker gaan komen en dan zal ik daar creatief mee om moeten gaan. Vind ik niet zo'n probleem, maar voor Erwin is dat een van de dingen waarom hij geen dierenliefhebber is. Ze hebben geen knop die je uit kunt zetten, zegt hij altijd. Ze doen altijd dingen anders dan je denkt dat ze gaan doen. En ze maken alle mooie dingen vies en kapot die jij mooi voor ze maakt. En ze doen je pijn doordat ze onverwachte dingen doen waarvan hij de aankondiging niet kan lezen. Dat zijn dingen waar hij niet blij mee is. Toch gaat hij weer mee in mijn nieuwe avontuur, ondanks dat dit een grote opgave voor hem is. Dus een heel bijzondere tijd dit. Als alles eenmaal gesettled is en er weer een vaste levenswijze/ritme ontstaat, is het weer een stuk relaxter voor hem. Wat hij dan wel weer erg goed kan, is, als ik weg ben, de dierenverzorglijst die ik gemaakt heb, strak consequent stuk voor stuk af te lopen en met meer precisie dan ik ooit zal doen, uitvoeren. En de avonturen die hij dan beleeft omdat eentje toch had besloten iets anders te doen... :j :j


JudithO schreef:
Oh wat spannend, nog 1 nachtje slapen!! Ik ben zo benieuwd, het komt vast allemaal helemaal goed. Zo'n paardenparadijs willen toch alle viervoeters wel in wonen ;)


Dank Juud, ik denk dat alle dieren die we hebben in eerste instantie helemaal niet happy zullen zijn. Je rukt ze toch weg uit hun gewone kudde, ze gaan door een enorme berg stress. Maar als ze allemaal gewend zijn, gaat het een stuk beter en dan hoop ik dat ze het idd erg waarderen.

Ik kreeg net te horen dat Quarbonne niet om 9u opgehaald wordt maar het is verschoven naar 13u omdat de transporteur nog een combirit met een andere pony kan maken. Dat is dan prima, want dan hoeft Quarbonne niet alleen het eerste stuk te doen, hij staat dan met een andere pony op de trailer. Dus wel blij mee. Alleen is zijn eerste rustperiode dan een stuk korter. Hij komt dan om 15u aan op het 1e tussenstation en moet om 18u alweer laden, tenzij ze dat ook naar later verschuiven. Dat voelt voor mij wat onrustiger, maar goed.

We gaan het zien!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:49

Ow wat spannend zeg!! Ik hoop dat de reis vlot verloopt!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:04

Inmiddels een filmpje gezien van het opladen van Quarbonne, maar eh lege tweepaardstrailer. Snap ik het nog? Quarbonne wilde niet enthousiast laden, maar deed het na een secondje aarzelen toch netjes. En dan zo sneu, hij komt dus met een heel stel van een manege die failliet is gegaan door de covid. Veel nog goede paarden zijn verkocht en alles wat oud is, is in dit asiel terecht gekomen. Hij was op de manege dus al maatjes met een zweetvosje en hier waren ze ook dikke maatjes, en zij staat heel droevig achter het hek te kijken hoe hij ingeladen wordt. Dan breekt dat mijn hart, echt. Ik vind dat zo k*t dat wij mensen dat zomaar doen. Ik zit dan gewoon te janken. Had ik dat nou geweten dat hij op die oude manege ook dat maatje altijd al heeft gehad, wie weet wel voor 10 jaar of langer, dan had ik haar er ook bijgenomen, of zo. Of dan niet hem maar bij haar aangedrongen dat ze dan met zijn tweetjes geplaatst moesten worden, en dan maar een andere shet die geen specifiek maatje heeft. Ik baal daar zo ontzettend van. Arme dieren. Ja, zegt die opvangmevrouw dan, we hebben voor het merrietje ook een goed tehuis al gevonden. Duh.
Nou k*t dus. Not happy. En Prisca sleep ik ook weg bij haar veulens. Natuurlijk zijn ze allemaal al ruim volwassen, maar toch.
En dan heb ik van die levensvragen. Waarom mogen wij mensen dit andere levende wezens toch allemaal aandoen. Niet normaal toch eigenlijk. Moet je voorstellen, ik ben al 34 jaar met Erwin, dat er van hogerhand bepaald wordt dat een van ons maar ergens anders moet gaan wonen.
Ik ga vet aan de wijn. Of thee. Of zou een combi lekker zijn?

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:16

Ik snap je.
Maar je moet maar zo bedenken dat ze straks bij jou in een stabiele kudde terecht gaan komen waar ze geen afscheid meer hoeven te nemen dan door de dood. En daar gaan dieren vaak toch wel erg goed mee om.

Wat betreft de combi wijn/thee, lijkt me niet heel geschikt. Maar mocht het toch lekker blijken te zijn, laat het dan vooral weten ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:25

Het is wijn geworden juud. Misschien ice tea met wijn dat dat lekker is.

Kijk hier is een foto van dat merrietje met Quarbonne.

Afbeelding

en hier het filmpje van het laden van hem en zij die staat te kijken. Ik weet niet eens haar naam.

https://youtube.com/shorts/fPiun8RLbL0

Misschien dat het helpt dat Poupette dezelfde kleur heeft.

En ja tuurlijk krijgen ze het hier fijn, hoop ik, ik doe er in ieder geval alles aan en ja absoluut mogen ze hier blijven tot aan hun dood. Maar dan denk ik toch, wij mensen... De arrogantie om te beslissen over andere levende wezens.

Maar goed.

Alles is hier in orde gemaakt. Ik ga een filmpje maken voor het archief, zo van, weet je nog. Misschien zet ik het ook on line.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:39

Ja, dat is zeker sneu Monique. Paarden kunnen hele hechte vriendschappen hebben. Jammer dat ze daar bij de opvang niet duidelijk over zijn geweest.
Ik had het filmpje beter niet kunnen kijken.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:40

Ja ik baal enorm. Ik kan alleen maar gaan zorgen dat het hier verschrikkelijk leuk voor hem wordt.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:53

Waar ik trouwens bij de transporteur wel wat van ga zeggen, is dat de bars niet op shet maat zijn. Dat vind ik slecht. Wij hebben onze trailerbars aangepast op shet hoogte, ze kunnen bij ons hoog of laag. En hij doet ook de veiligheidshaakjes niet op de bars. Niet dat het uitmaakt bij een shet, maar toch. Hm.

EDIT het betekent ook dat er vooraan dus geen bar zit. Lijkt me link. Paardje kan nu ook nergens tegenaan leunen, geen steun zoeken. Dat wordt zwaar voor hem al die uren.

Bah ik ben een stuk minder happy met het transport.

ik weet nog toen poupette kwam (met Callas) dat er voor haar ook geen goede plek in de vrachtwagen was. Dus werd ze in de hooikist gezet! Althans de plek waar het hooi normaal lag, daar mocht zij in staan, dat was haar maat.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:28

Agossie.. Ja ik heb het daar ook altijd zwaar mee (maar toch heb ik het mijn paard ook een paar keer zelf aangedaan) .